Побудова освітнього процесу в умовах дистанційного навчання

Під час онлайн-навчання слід змінювати всі компоненти системи освітнього процесу школи

Побудова освітнього процесу в умовах дистанційного навчання

Технології дистанційного та змішаного навчання за рік пандемії коронавірусу стали вже звичними для шкіл. Щоб заклади продовжували працювати якісно та ефективно і в умовах очного навчання, і онлайн, організація освітньої діяльності потребує певної адаптації. Змінювати слід і всі компоненти системи освітнього процесу школи. У Державній службі якості освіти підготували поради, як директорові та педагогам налагодити роботу в умовах дистанційного навчання.

Організація освітнього процесу

1. Розклад

Важливо в організації дистанційного навчання узгодити розклад уроків з особливостями проведення онлайн-занять. На формування розкладу впливають освітні програми, навчальні плани, санітарні вимоги тощо, утім, є і суб’єктивні чинники, як-от запит від батьків розпочинати заняття пізніше.

Настанови щодо формування розкладу в умовах дистанційного навчання:

  • Оберіть єдину інтернет-платформу для розміщення електронних освітніх ресурсів, проведення онлайн-занять. Це мінімізує труднощі та плутанину, зніме дещо проблему комунікації між учасниками освітнього процесу.
  • Дотримуйтесь санітарного регламенту та забезпечуйте черговість синхронного й асинхронного навчання.
  • Порадьтеся з батьками учнів щодо зручного часу проведення онлайн-занять. В умовах дистанційного навчання розклад можна зміщувати в часі, наприклад розпочинати заняття пізніше, робити тривалу перерву, щоб учні могли перепочити, тощо. Особливо актуальним це є для навчання дітей з особливими освітніми потребами.
  • Забезпечте можливість консультацій. В умовах віддаленого навчання в учнів виникає потреба проконсультуватися з учителем. Організація консультаційних годин з різних навчальних предметів дасть змогу компенсувати відсутність особистого спілкування учнів із вчителем.

2. Інтернет-платформа

Обрання єдиної інтернет-платформи для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання спростить взаємодію учасників освітнього процесу. Разом з тим, важливо пам’ятати, що учні можуть мати труднощі з доступом до того чи іншого каналу комунікації, інтернет-платформи тощо. У такому разі важливо передбачити для окремих учнів альтернативні рішення.

На що варто звертати увагу при обранні інтернет-платформи для дистанційного навчання:

  • Доступність. Обирайте платформу, яка є у відкритому доступі, не потребує встановлення спеціального програмного забезпечення тощо.
  • Можливість ідентифікації учасників. Учитель повинен мати змогу ідентифікувати всіх учнів, зареєстрованих у системі або присутніх на онлайн-уроці. Це перш за все питання безпеки.
  • Структурованість матеріалу. Учням буде зручніше працювати з платформою, коли матеріал у ній буде структурований, тобто розміщений у вигляді цілісних навчальних тем, курсів. Це сприятиме організації віддаленої роботи учнів, вибору власної швидкості опанування навчального матеріалу.
  • Наявність онлайн-журналу. Учнівство звикло мати доступ до своїх оцінок, переглядати їх у журналі після занять. Можливість робити це онлайн – вимога часу.
  • Зворотний зв’язок. Це дасть змогу учням оперативно отримувати відгук від учителя щодо виконаних завдань тощо.

Педагогічна діяльність

В умовах дистанційного навчання важливо застосувати інші форми й методи роботи. Не зовсім доцільно пропонувати учню опрацювати текст підручника, адже шкільні підручники спрямовані на очне навчання. Учитель має адаптувати навчальні ресурси відповідно до особливостей класу, можливостей учнів. Водночас під час проведення навчальних занять онлайн учитель обмежений у прийомах роботи. Відрізняється і стиль навчання дітей: в онлайн-режимі частина учнів можуть втрачати динаміку, інші ж навпаки – проявляти більшу активність та ліпше засвоювати матеріал. У той же час навчання з використанням дистанційних технологій відкриває нові можливості для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

Поради педагогам для роботи в умовах дистанційного навчання:

  • Адаптуйте матеріал. В умовах поділу уроку на синхронну та асинхронну частини навчальні матеріали потрібно відповідно адаптувати. Подумайте і визначте, що озвучити під час онлайн-уроку, а яку частину матеріалу надати на самостійне опрацювання, роботу в групах тощо.
  • Записуйте та зберігайте онлайн-уроки. Це дасть можливість учням, які пропустили урок, наздогнати матеріал.
  • Урізноманітнюйте форми роботи. Дистанційне навчання – це не лише онлайн-уроки (у ZOOM, MS Teams тощо). Онлайн-формат взаємодії дає змогу учням працювати в групах, розробляти проєкти тощо. Партнерство у роботі учнів можна використовувати і під час онлайн-уроку для виконання коротких завдань, і для більш масштабних завдань, що потребують тривалішого часу виконання.
  • Приділяйте більше уваги результату, а не процесу. Відсутність достатньої кількості комп’ютерів у сім’ї, проблеми з доступом до інтернету чи інші труднощі можуть завадити учням відвідувати онлайн-уроки. Утім, технології дистанційного навчання дають змогу компенсувати відсутність на онлайн-уроці та отримати результат – учні можуть надолужити пропущене, переглянувши запис уроку, ознайомившись із електронними освітніми ресурсами, виконавши завдання.

Важливою частиною успішної педагогічної діяльності умовах за дистанційного навчання є підтримка педагогічного колективу з боку директора.

Як директорові продемонструвати підтримку роботи педагогів в умовах дистанційного навчання?

  • Забезпечте методичну та консультаційну підтримку. Організуйте навчання, семінари, обмін досвідом між педагогами.
  • Не вимагайте звітності. Робота у дистанційному режимі часто вимагає від педагогів значно більшого часу на підготовку навчального матеріалу та комунікацію з учнями.
  • Довіряйте. Надмірний контроль зі сторони керівництва, втручання в роботу вчителя під час використання технологій дистанційного навчання може додавати стресу учасникам освітнього процесу та демотивувати вчителя.
  • Забезпечте педагогам повноцінний лікарняний у випадку хвороби. Технології дистанційного навчання, безумовно, дають змогу запобігти поширенню вірусів під час уроків, не перериваючи спілкування учнів між собою та вчителями. Однак педагоги мають право перебувати на лікарняному, не проводячи занять. Це саме стосується й учнів.

Система оцінювання

Зазнали змін і види завдань, які пропонуються учням. Завдання й форми роботи, що використовувалися в умовах очного навчання, можуть бути неприйнятними під час дистанційного. Наприклад, за використання технологій дистанційного навчання неможливо виконати завдання на перевірку знань, відтворення тексту підручника. Очевидно, що змінивши форми роботи під час уроків, потрібно змінювати і форми оцінювання.

Як учителеві налагодити систему оцінювання?

  • Оприлюднюйте критерії оцінювання до кожного завдання. Так учні наперед розумітимуть, як та за яким принципом формується оцінка.
  • Давайте зворотній зв’язок. Практика показує, що в умовах дистанційного навчання найменші учні найбільше потребують детальних роз’яснень та зворотного зв’язку. Негативна оцінка може не дати достатньо інформації для учнів, натомість після пояснення, за що вона отримана, учень зможе порефлексувати про свої помилки.
  • Не обмежуйте в часі. Учні мають різну динаміку роботи в онлайн-режимі. А в когось може повільніше працювати комп’ютер чи інтернет. Тому завдання, обмежені в часі, не рекомендовані для оцінювання результатів навчання учнів.
  • Шукайте альтернативи. Звичні тестові завдання в умовах дистанційного навчання корисні для саморефлексії учнів. А для контрольних завдань ліпше знайти альтернативні форми, як-от тематичне есе, творче завдання тощо.

Освітнє середовище

За дистанційного навчання значна частину роботи зі створення освітнього середовища стали виконувати батьки, забезпечуючи дитину технікою, доступом до інтернету, облаштовуючи робоче місце. Утім, директорові школи не варто забувати про такі важливі аспекти роботи:

  • Безпека. Звертайте особливу увагу на безпечність доступу до інтернет-платформи, на якій відбувається дистанційне навчання. Профілі учнів мають бути підписані їхніми іменами.
  • Правила поведінки. Звичні правила поведінки у школі не працюють в онлайн-форматі, тому варто адаптувати їх до дистанційного навчання – встановити правила спілкування під час зум-уроків тощо.
  • Комунікація з батьками. Дистанційне навчання потребує частішої взаємодії з батьками, зокрема щодо поведінки дітей, їхнього режиму роботи, виконання завдань.

За матеріалами Державної служби якості освіти.

Освіта.ua
26.05.2021

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Киянин
Якщо таки доведеться працювати дистанційно у новому навчальному році, а виключати це не можна. Тоді владі треба змінити підходи щодо моніторингу стану дистанційної освіти. Більше жодних анонімних опитувань. Чітко і лаконічно. Область, район, ОТГ, школа. А далі питання по суті. Не може бути такого щоб у наш час не було можливостей проводити онлайн уроки. Маємо програми першої черги Viber(30 учасників), Skype (25 учасників). Вони працюють та самих стареньких смартфонах. І маємо більш просунуті програми Zoom, Meet, Microsoft Teams. Окрім цього месенджери, де можна створювати класні групи. А якщо у вас є такі учні які ще мають кнопочні телефони, тоді створіть сайт/блог. Кнопочні телефони відкривають такі сайти без проблем, перевірено. Електронна пошта теж працює на кнопочних телефонах. Фото також можна зробити кнопочним телефоном. Навіть онлайн тест можна пройти з кнопочного телефону. Ви інколи самі не розумійте що говорите, коли стверджуйте що не маєте можливості працювати віддалено...
Киянин
З одного боку це дуже багато роботи для учителя. Але з іншої сторони ви зважте на те, що вам дозволили викладати синхронно тільки 30% навчального матеріалу. І навіть якщо вам доведеться проводити усі уроки, ви з учнями будете працювати не більше 30,35 хв. Адже ще треба думати про їх здоров’я. Веду до того що оплачений державою час на всі організаційні моменти у вас є. Від вас хочуть тільки одного - працювати. Дуже часто доводиться читати, що у Києві дистанційна освіта була майже ідеальна. Все не так ідеально було як вимальовують. Повірте, проблеми були такі самі як у вас. Але ми їх по мірі поступлення намагалася спільно з батьками вирішувати. І Інтернет ми теж за свої гроші поширювали по школі. До пандемії у нас були WI-FI зони. Але після запровадження дистанційного навчання у вчителів з Інтернетом виникли проблеми. Тому прийшлося тягнути кабель до кожного кабінету. Ми виходили з ситуації як могли. Якщо вам це все може оплатити місцева влада я за вас радий.
Коментувати
МДА
Теоретична частина дуже добре вкладається у дистанційне навчання. Але не треба забувати про практику. Тому вважаю що доцільно говорити про змішане навчання. Щодо форми змішаного навчання, то вона може буде реалізована по різному. Учні можуть приходити до школи кожен останній тиждень місяця, чи останній місяць семестру або на кінці навчального року. Головне щоб кожен учитель зміг побачити об’єктивний рівень знань учнів. Такий підхід також себе може виправдати у ПТНЗ та ВНЗ. І я вважаю, що владі треба вести діалог з батьками щодо перспектив такої форми навчання. Це економія коштів, безпека та комфортні умови навчання. Може так скластися, що на осінь і без діалогу ми можемо піти на дистанційку, але це вже як буде. Зараз ми говоримо про реформи на перехід освіти на новий формат. Тобто нам треба перестати дивитися назад у СОВОК. Пора світ починати сприймати по новому. Хто де, а у КНУ Шевченка ми задоволені дистанційною освітою.
Якщо говорити чесно
то дистанційне навчання показало тих учнів кому дійсно треба освіти. Якщо тут в Києві з 29 учнів 24 систематично підключалися до уроків і намагалися виконувати завдання то по областях десь така сама картина. А тепер уявіть на хвилину очне навчання. У вас хіба не одні і ті самі постійно відповідали. Усе те саме і на дистанційному навчанні. Хто хотів учитися той учиться, а хто не хоче ви його не заставите. По своїй ефективності гарно організоване дистанційне навчання мало чим відрізняється від очного навчання. І з цим важко сперечатися. Щодо забезпечення то тут треба підходити трохи по іншому. Наприклад влада забезпечує кожного учителя ноутбуком, а місцева громада веб камерами та інтернетом. Це вже не так важко одним та іншим. Якщо затрати розділити між гілками влади - все купити реально і можливо. А робити це треба. У смартфона камера 13 Мп, а у звичайного ноутбука 2 Мп. Ясно що з цього ноутбука нічого не можна крім екрану демонструвати. Презентації це теж добре. Але не для усіх.
Для Якщо говорити чесно:
Не обов’язково мусить бути дошка. До компа чи смартфона можна купити ручку миш або аналогічний прилад.
Коментувати
Батьки
Не знаємо чому учителі про це мовчать, але для дистанційного навчання крім інтернету школам треба ноутбуків з якісною веб-камерою або ноутбук і веб-камера. Не знаємо як проводили дистанційне навчання у інших школах, але у нашій Чернівецькій гімназії учителі ставили перед дошкою телефон і так проводили уроки. Це все працювало, учні були задоволені. Поряд з цим учителям в деякій мірі було і важко. Вони навіть не бачили хто присутній на уроці і кого питати матеріал. Тому якщо говорити про перспективи дистанційного навчання у старших класах, то багато чого залежить від того як влада забезпечить школи технікою. Учителі мають мати з чим працювати. А учні вже один за одним будуть підтягатися. Пройде рік і без сумніву у кожного крім смартфону буде ще планшет. Крім техніки є ще одна проблема - інтернет. У нас в Чернівцях один інтернет йде до 5 квартир. Платимо усі порівно. Для дистанційного навчання цього стає. Так само можна і у населених пунктах зробити. Один на декілька.
Директор сільської школи
Від себе декілька порад щодо організації дистанційного навчання з таких предметів як трудове навчання, мистецтво, фізичне виховання та інклюзія. Я вже згадував про те, що наша школа знаходиться майже в лісі, - це Івано-Франківська область. Але попри те на рахунок дистанційної освіти у нас не все так погано. Маємо два Інтернети. 20 Мегабіт Укртелекому та 30 Мегабіт мобільного безліміту. Для дистанційного навчання нам вистачає цього повністю. За 20 нам платить ОТГ, а 30 оплачуємо самі. Більше нам поки-що не світить. Але добре і так. Це так, трохи відступ. Тепер по суті. Усі інклюзисти це мешканці нашого села. Тому навіть коли була важка ситуація, вони приходили до школи, сідали на задню парту і з ними працювали асистенти дотримуючись дистанції та усіх епідеміологічних вимог. А як по іншому з ними працювати. Один писати добре не вміє, інший говорити, третя буквів добре не знає і так далі. Нажаль саме у цьому напрямку роботи дистанційне навчання себе майже не виправдовує.
Директор сільської школи
Це продовження. Хоч знаю такі школи в яких асистенти дійсно працювали дистанційно. Але користі від того не багато. Вони тільки чесно відпрацьовували свою зарплату. Якщо 5 учнів прийде до школи, руки їм оброблять антисептиком і усі будуть дотримуватися дистанції, їм точно нічого не загрожує. Щодо викладання окремих предметів. Найлегше з трудовим навчанням. Шити, готувати їжу, ліпити, майструвати, ремонтувати - це все можна робити у домашніх умовах. А учителю надсилати тільки фото і звіт. Не має проблем також з музикою і мистецтвом. Трохи важче з фізичним вихованням. Але і тут є вихід. Кіберспорт, онлайн змагання, гімнастика, презентації учителя на теми види спорту та їх правила, Спільний перегляд тих змагань які відбулися та їх аналіз. Якщо систематично до цього підійти з цим предметом теж не має проблем. Я добре знаю що у програмі пише інакше. Але програма з фізичного виховання не розроблялася для дистанційного навчання. Тому треба відходити і користуватися учительською автономією.
Коментувати
Стосовно виховної роботи
Дистанційна освіта - це по факту теж очна освіта. Адже йде на пряму спілкування учнів та учителя. Тому виховна складова має обов’язково доповнювати навчальну. Щоб успішно це реалізувати, краще за все створити сайт школи і на сайті в розділі "Виховна робота" розміщувати ваші відео, презентації, виступи, фото, публікації і т.д. Такого не може бути щоб учні не знали, коли день писемності, день пам’яті про Чорнобиль, Тарасові дні і всі решта. Де-хто стверджує що для таких цілей можна створити Viber спільноту, чи Telegram канал. Сайт краще. А враховуючи що сьогодні його можна створити безкоштовно то проблем з цим узагалі не має бути. З іншого боку спільнота чи канал це теж варіант. Головне працювати. Друга сторона виховної діяльності це виховні години та спілкування з класним керівником. Один раз на тиждень їх треба проводити. Якщо не знаєте про що говорити то переведіть їх у сторону політінформації. Це тут у Києві чи інших містах організовували цілі заходи в Ютуб з вас цього не вимагають.
Местный
Для Стосовно виховної роботи: "Якщо не знаєте про що говорити то переведіть їх у сторону політінформації". Это просто нечто... это отображает суть совковых педагогов. Вы только вдумайтесь, проводить в учебном заведении ПОЛИТИНФОРМАЦИЮ...
Коментувати
Аналітик
А міністр освіти приколіст! 24 школи не мають узагалі Інтернету! З другого боку Dial-up 100 кб/с то це теж Інтернет. Але що на нім можна зробити? Це не кажучи про дистанційне навчання. Школам треба не менше 20 Мб/с. І якісне обладнання, а не так аби було. Можна ADSL модем з роутером придбати за 400 гр, а можна придбати за 3000 гр. Як ви думайте різниця між ними є? А до модему, ще не буде лишня точка доступа за 2000-8000 грн. Вже тоді можна стверджувати, що заклади освіти технічно забезпечення для проведення дистанційного навчання. Я вірю міністру. Рівень знань упав. Але щоб він не падав місцева влада повинна була забезпечити усі умови. Не ви міністре, а місцева влада. 20 000 на дати на школу це дрібота порівнюючи з тими грошима якими вони крутять. І не обов’язково купувати ще точки доступу. Від влади має бути основа! Центральний модем/роутер, концентратор і кабель до кожного кабінету. Учителі захочуть то докуплять роутер чи точку доступу. По великому рахунку на школу треба 12 000 грн.
Аналітик
ДАЛІ. 20 мб/с це такий собі мінімум. У Києві чи інших містах можна підключити 50 Мб,100 мб,300 Мб... Чим більше тим краще. Другий момент. Треба для кожного учителя ноутбук. Не дирекції і обраним, а для кожного учителя. Щоб він мав умови для забезпечення дистанційного навчання. Дуже приємно було під час карантину спостерігати за Київськими учителями, котрі прямо з парку працювали дистанційно. Такі можливості повинен мати кожен учитель України. Якщо влада забезпечить школи умовами і засобами. У нас рівень знань буде падати на 2% чи цілих 0%. Але не на 8% . У випадку дистанційного навчання якість на пряму залежить від можливостей. Якщо вже вертатися до весни. В одних були більші можливості, там якість знань не падала або впала не дуже відчутно. Інші мали менші можливості. Хтось ще вився працювати. Але працювати намагалися усі. Щодо побудови перспектив, то вони безперечно є. Тільки треба працювати.
Коментувати
KIEVCITY
А тепер послухайте толкові слова. Вишвирніть ваші санітарні норми у сортир! Не має такого педагога який зуміє навчити за 15 хв або 20 хв. Теперішні санітарні норми взяті ще з колишніх норм для ЕЛТ моніторів. Вони застарілі - це по-перше. А по-друге, вони у такі рамки ставлять учителя щоб він узагалі нічого не навчив. 25 хв. для початкових класів і 30,35 для середніх та старших класів це нормально. Краще бути не може. Наступне. Ми йдемо до змін у освіті. Цілком ймовірно, що такі зміни будуть передбачати змішану або дистанційну форму навчання у 9-11 класах. По вашому за 20 хв. можна когось навчити? Чи влада хоче отупити націю остаточно? Якщо подумати то тупими легше керувати, до ЗСУ, АЕС та промисловості треба і розумних
KIEVCITY
KIEVCITY: Про розклад. Розклад можна складати як захочете. Але учителі не мають забувати, що вони беруть зарплату за виконання програми. Якщо йти за законом то урок має бути 45 хв. 30 хв. з учителем і 15 хв. самостійної роботи. 7 таких уроків і учні не захочуть дистанційно вчитися ніколи. Тому говорять, що допускається 30%. синхронно викладати предмет, а решту на самостійну роботу. Тобто, якщо ви складете розклад на 30,35 хв. уроку, 15,20 хв. перерви і у цьому розкладі замість 8 уроків буде 5,6 уроків. Учні будуть задоволені, а батьки вам подякують. Ось це все ідеально адаптовано під карантин. Але якщо вдуматися у перспективи постійного дистанційного навчання чи навіть змішаного. То у положенні треба писати інакше. 75% часу має бути синхронно. Відповідно вам прийдеться проводити навіть 7 урок, а інколи і 8 урок. Або ставити ці предмети останніми уроками і вже спільно домовлятися як вони будуть проводитися. 7 уроків по 35 хв. Це десь 14.00. або 14.30 в залежності від перерв. Супер.
KIEVCITY
KIEVCITY: Декілька слів з того як працюють ВНЗ Києва. Відеоплатформа це урок. На уроці учитель пояснює матеріал використовуючи презентацію, посібник або демонструє учням дошку, аркуш паперу тощо. Далі має бути взаємодія! Один із таких варіантів це Classroom. Але якщо він вас не влаштовує то ви берете і створюйте у Viber чи Telegram групи з кожним класом. Провели урок Zoom чи навіть Viber. А після уроку написали в групу завдання для тих хто був на уроці і для тих хто не міг приєднатися. Виконали учні завдання, сфотографували і надіслали його вам у приват. Там буде дуже багато повідомлень. Але як вже буде. Тому краще не планувати 2,3 контрольних в один день. 80 повідомлень не так швидко перевірити. Через це не погано використовувати онлайн сервіси для контролю знань. Один раз створили тест, далі дивитися на результати. Методів і прийомів дуже багато. Головне їх освоїти.
Коментувати