Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти МОН пропонує об'єднати предмети у старшій школі
МОН пропонує об'єднати предмети у старшій школі

За визначенням авторів реформи, інтеграція надасть можливості сформувати цілісну картину світу

МОН пропонує об'єднати предмети у старшій школі

Міністерство освіти пропонує впровадити інтегровані профільні предмети в 10-11 класах. Відповідна новація міститься у проекті типового навчального плану для старшої школи, що оприлюднений відомством для громадського обговорення.

Зокрема, у разі ухвалення документа в український старшій школі з’являться інтегровані предмети «Література», «Історія», «Людина і суспільство» та «Математика».

У Міністерстві освіти необхідність інтеграції предметів обґрунтовують тим, що у старшій школі дитина має обов’язково отримати цілісну картину світу.

«Саме тому, навіть якщо школа обирає для поглибленого вивчення гуманітарні предмети, загальні знання з біології, географії, астрономії, екології, фізики та хімії вона отримує в рамках інтегрованого предмета «Людина і природа», який в такій школі читатиметься три години на тиждень. Інтегровані знання з правознавства, економіки, предмета «Людина і світ» школярі старших класів отримуватимуть в рамках предмету «Людина і суспільство», - зазначають у Міністерстві освіти.

У відомстві наголошують, що зараз існує багато нарікань щодо дублювання змісту предметів, особливо у старшій школі, де кожна хвилина навчального часу має використовуватися корисно та продуктивно.

«Інтеграція предметів має вирішити цю проблему. Наприклад, у старшій школі вивчення зарубіжної та української літератури -це, насамперед, не вивчення текстів, хоча воно є дуже важливим, це отримання знань про різні стилі творів, віршовані розміри тощо. Нині віршовані розміри вчать двічі – на уроках української літератури та зарубіжної. Тобто витрачають вдвічі більше часу, ніж реально на це потрібно. Поєднання предметів допоможе створити навчальну програму, яка усуне цю проблему», - пояснюють у міністерстві.

Також у МОН наголосили, що, окрім того, інтеграція предметів надає можливості сформувати цілісну картину світу. Наприклад, українська література та її розвиток в рамках чинної системи сприймається відірвано від розвитку світової літератури.

«Діти не розуміють головного – передумов і механізмів, завдяки яким розвивалася література впродовж історії, взаємовпливи, які здійснювались між країнами в цій сфері», - зазначили в Міністерстві освіти і науки.

Освіта.ua
16.01.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
для обговорення
В кого що болить, той про те і говорить... Хто про армію, хто про милу зарубіжну літературу. Так нічого вирішити неможливо. Повинно бути розуміння проблеми, а не постановка інших. Профільна школа орієнтована на вступ учня до ВНЗ певного напрямку, отже повинні бути представлені всі дисципліни, а вже які предмети вивчати (і скільки навчальних годин потрібно) обирає учень відповідно до умов навчання у ВНЗ. Як у американському коледжі: 200 год. математика, а біологія - 50 год. І ніяких академічних профілів непотрібно. Головне, як це реалізувати на практиці, щоб у вчителя була необхідна кількість годин для роботи. Ось над чим треба міркувати
Мирослава
Для для обговорення: Якщо виходити з того щоб у вчителів" була необхідна кількість годин для роботи."то ніякої реформи НЕ БУДЕ!!!Всі предмети читаємо у основній(5-9) школі,а далі - профілізація! Тільки як іі здійснити в сільській школі????
Коментувати
Марина
А все тому, що закону про освіту пишуть люди, що не мають уявлення про вищю освіту. З наших дітей роблять спрощену версію, як це не сумно
Олександра
Да... Исходя из расшифровки того, что изучают в литературе, могу себе представить грусть остальных предметов. Акцент на форме, которая сама по себе ничего не значит. А в моем детстве изучали суть - причины поступков героев, цельность их характеров, как те или иные черты приводят к тем или иным последствиям... А сейчас - стили, размеры стихов... Печаль.
Вікторія Г.
"загальні знання з біології, географії, астрономії, екології, фізики та хімії ... «Людина і природа», ... три години на тиждень" Хто доведе, що така арифметика дасть небхідний об"єм знань, які потрібні людині в сучасному світі?
Олександр
Хотіли ж ще кілька років тому спростити шкільну програму, то чому кожна нова влада видумує велосипед? Запропонуйте вчителям обговорити програму, для цього її треба спершу представити. На мою думку, математику, фізику, хімію і деякі інші предмети вивчати тільки до 9 класу, а далі мають бути класи (групи) за інтересами... З повагою вчитель математики і фізики з 27-річним стажем.
Марія
Для коментування необхідно побачити зміст програми інтегрованих предметів
небайдужий
І знову "бредятина". Давайте не будемо знати рідну мову та літературу, з’єднаємо усе в загальний котел, перемішаємо, і, як завжди, отримаємо пойло, яке нікому не цікаве й не смакує. В усіх державах вивчають власну літературу. А для чого вивчати її нам???? Да, сьогодні програми з української літератури та зарубіжної далекі від досконалості, але, все одно, дітям цікаво знати не тільки своє, а й спадщину світової літератури. Все залежить від того, наскільки вчитель любить свій предмет. Я обожнюю зарубіжну літературу і не знаю, чи буду так любити інтегрований курс.
Ольга
Однозначно за поєднання літератури. Відокремлення української літератури - наслідок совка. Замість россійської зробили українську. Викладають сухо і нецікаво, крім відторгнення у дитини нічого не викликаючи.
Вера
Люди, которые такое предлагают - никогда не видели живых детей. И с мелом у доски не плясали по 8 уроков. Не упрощать программу надо, а нанять на программистов, методистов, педагогов и разработать обучающие видео, лабораторные, тесты по предметам. И пусть дети учатся на компьютерах. В СССР целые НИИ и заводы разрабатывали учебные материалы. А у нас - такие материалы делают энтузиасты-одиночки. Создайте для начала целостную базу метод обеспечения, а потом уже формируйте у детей целостное восприятие мира, уважаемые реформаторы. И ещё. Лично знаю ведущего программиста одного из банков (борется против хакеров), у которого по истории и укр.лит. было "2". ЗНО по укр.яз для технарей не нужно.
Ніна Володимирівна Місюра
Інтеграція історії і літератури потрібна обов’язково! Чого ви панікуєте? Робочі програми складно переробити? Краєзнавство інтегрується в історію вітчизняну, вітчизняна - у світову. В усьому світі саме так вивчають ці предмети. А що стосується інтегрованого предмету Людина і природа, то це ж інваріантний предмет. Скоріше за все його замінять профільні предмети: хімія, біологія, фізика тощо.
pasufik
Для Ольга. Хочу розділити з Вами стурбованість перевантаженням старшокласників, тому і потрібна 12 річна школа. Суспільство має слухати медиків. З 10 хлопців призваних до армії придатними за станом здоров*я є лише 2. Або ми продукуємо високоосвічених але хворих людей, або ми досягаємо розумного балансу між об*ємом шкільної програми і фізичними можливостями дитини. Бо інакше в армію доведеться йти жінкам, як у Ізраїлі. Діти мало рухаються, страждають ожирінням, неправильно харчуються, від скуки або стресів рано починають палити цигарки та вживати алкоголь. Навчання у багатьох школах нудне і не цікаве, учень почувається не востребованим. Часто в старших класах дуже поганий морально - психологічний клімат: слабших тероризують, принижують гідність, знущаються. Про це у пресі час від часу маємо сигнали. Зберіть у МОНі 20 найкращих педагогів України і вони Вам точно скажуть, що треба об*єднувати, а що ні. Це мають вирішувати фахівці, а не чиновники.
Ольга
Для pasufik: В тому, що діти хворі винна далеко не школа, не перевантаженність школярів.Які продукти вживають діти від народження, екологія ,як забезпечено їх збереження здоров’я батьками, загартування , спадковість і ще багато факторів, які приводять до того, що діти масово хворіють.Система охорони здоров’я дітей давно не працює. У наш час діти масово відпочивали на морі по 1-2 місяці, а вже своїх дітей щоб оздоровити ми з чоловіком вимушені були працювати у морських таборах 10 років(діти дуже хворіли), без відпустки - вчителям без літньої відпустки дуже важко.Для поліпшення морально -психологічного стану в школах потрібні психологи та вчителі -професіонали , а не зміна навчальної програми.Щодо ожиріння - то на шкільних харчах воно не загрожує.
Олекса Позняк
Для pasufik: Для 80% школярів робота на уроках полягає в тиканні пальцями в дисплей мобілки або слуханні музики у навушниках.
Марія
Для pasufik: Не аналізуйте по придатності або не придатності до армії. Це скоріше характеризує матеріальний стан батьків. Здорові бугаї признаються непридатними до служби, а діти, що мають десятки важких хвороб - придатними. Перші - діти забезпечених батьків, другі - ті що не мають можливості "відмазатися". В мого сина тахікардія, аритмія, зір -0,4 -0,5, вага 43 кг. До армії ПРИДАТНИЙ.
Коментувати
Татьяна
...загальні знання з біології, географії, астрономії, екології, фізики та хімії вона отримує в рамках інтегрованого предмета «Людина і природа», який в такій школі читатиметься три години на тиждень... Вот мне интересно и кто ЭТО ПРЕКРАСНЫЙ ПРЕДМЕТ БУДЕТ ЧИТАТЬ? Как я знаю пед.университеты выпускают учителей: физики и астраномии, физики и информатики, физики и математики, биологи и химия экология, биология и география, но не химия и физика. Физики в университете ХИМИЮ И БИОЛОГИЮ И ГЕОГРАФИЮ НЕ ИЗУЧАЮТ... полный бред... Да можно соединить химия + биология+ экология+ всякие валеологии, основы здоровья, но все вместе ЭТО НЕТ. Прийдет этот учитель многостаночник (как в сельской школе...) и начнет читать предмет...о каком качестве образования может идти речь. Все эти реформы приводят к одному, что мы начнем воспитывать НАЦИЮ ИДИОТОВ...
ВчительКА
Для Татьяна: биологи изучают физику и математику)) но не географию. Чёто есть у меня смутные подозрения что в этом курсе все будет на уровне что и техперсонал читать сможет))
Олекса Позняк
Для Татьяна: будут читать по темах те же учителя
Коментувати
Ольга
Люди добрі! Що за коментарі! Я практично впевнена , що ні в кого з Вас дитина не вчиться зараз в старших класах, інакше коментарі були б зовсім протилежні! Уроки три рази на тиждень закінчуються о15-10, а два дні о 16-05; потім треба добратися додому; пообідати; і зробити домашнє завдання з 6 предметів на наступний день( а завдання не на 1 приклад і не на 5 хвилин, часто проекти, твори),а ще не забувайте про додаткові заняття для поступлення(у школі багато лишнього , а потрібне не завжди є). Про яких спеціалістів і просто здорових людей може йти мова ,коли на уроки дитина витрачає 12 і більше годин. Мало дорослих людей можуть витримати 12-годинний робочий день. Спробуйте, хоч тиждень повчитися разом з старшокласником! Ви одразу заговорите і про оптимізацію, і про скорочення предметів!
вчитель
Для Ольга: Діти навчаються в 11 класі і в в 8 класі. Втім я проти цих нововведень. "Реформа" не зводиться до зменшення навантаження - дивіться уважно документ. Вона зводиться винятково до інтеграції деяких предметів та введення напівпрофільності. Інтеграція умовна - це проста ліквідація окремих курсів української літератури та історії України. Введення інтегрованих курсів нічим не обгрунтована (це вольове рішення) - оскільки не проводилася ні апробація цих ідей, ні експериментальна перевірка. Заручниками цієї неапробованої ідеї стануть учні та вчителі. Уявіть, що дитина вчилася в гуманітарному профільному класі (а в сільській школі вибору не буде), а перед вступом вирішила вступати в технічний університет. То що робити? Репетитора наймати? Самі розробники в школі не працюють і нічим не ризикують. Так не повинно бути.
ВчительКА
для Ольга : Справа в тім що кількість годин на тиждень не зменшують.
Татьяна
Учились дети, и ничего, живы, поступили в ВУЗы и то же учаться. О чем Вы твердите Ольга. Я хочу увидеть Вашего ребенка когда он поступит в ВУЗ и там будет по 4 пары (1.30 каждая пара) и то же будет приходить в 15.00, в 16.00 и всех 17.00 пока до едит дамой. И так же прийдеться дома УЧИТЬСЯ... Что Вы сделаете, пойдете жаловаться к РЕКТОРУ, мол мой не наглядный (ненаглядная) не может так, сократите учебный процесс. Все мы умные хаим школу, мол бедные детишки немогут потянуть программу, мол долго учаться, дамой поздно приходят...Как только поступаем все в ВУЗы то забываем...
Коментувати
.....
Якщо вдуматись в зміст інтегрованих уроків, то можна дійти висновку: кількість предметів скорочується, щоправда, формально, адже вони будуть присутні практично в тому ж обсязі в інтегрованому предметі, який конкретних знань не дасть, а тим більше не розвине ніяких компетентностей. З такої "каші" які компетентності розвинуться, а от байдужість - так. Зате кількість вчителів скоротиться, це правда. Ось де економія: обсяг роботий той самий, а виконавців значно менше. Так, наша влада дбає лише про власні кишені, а розвиток держави, виховання молоді - високі слова, що прикривають мерзенне нутро байдужих невігласів із купленими дипломами та й робочими місцями.
вчитель
Для .....: Абсолютно погоджуюся з цією тезою. Цікаво, а хто розробники цього проекту (персонально). Якими критеріями ці особи керувалися, оскільки нормальною логікою їх підхід не можна пояснити?
Коментувати
Вчителька
Підтримую Ларису Іванівную Навіщо Україні висококласні спеціалісти???????????????????????????????? Своїх дітей вчимо за кордоном, які потім будуть управляти... Уже на початку дитячого життя є поділ дітей на групи: потрібний суспільству чи ні. У великих містах, де є профільні школи - можна визначитися, куди віддати дітей вчитися. А що робити тим, де одна школа? Я за те, щоб школа давала міцні і грунтовні знання з основ наук. Маючи грунтовні знання можна тільки тоді обрати свіою професію. Чи буде багата держава, якщо не буде висококваліфікованих інженерів?????????? Потрібно, щоб математика була кожен день, як у радянській школі! У сьогоднішній школі на якому рівні викладається фізкультура? Де форма? Що це за урок, де діти в одній одежі на всіх уроках? Мало 2 уроки, дамо ще й третій! Кричимо: реформа школи! Кому вона така потрібна???
Ксенія
Для Вчителька: Державі потрібне стадо, адже стадом керувати легко!!!!!
Коментувати
Лариса Іванівна
Ось до чого довели країну бездарі. Нове, це добре забуте старе. Візьміть підручники і програму Радянської школи (60-70 роки), ось де враховані психофізичні особливості дитини, її можливості. Єдина програма, підручник продуманий. Учень отримував фундаментальну базу. Звичайно, враховуючи сьогодення без Інформаційних технологій не обійтись. А решта все було враховано. То навіщо нам копіювати досвід інших країн, ми що такі недолугі, що не маємол власного бачення на освіту. Профільність придумали (точніше скопіювали) ті, що хотіли захистити дисертації та здобути Пости. Школа має дати БАЗУ. Як навчити дитину мислити, порівнювати, якщо не дати грунтовне пояснення явищ. Якщо сусупільство дозволить бути інтегрованим курсам, вважайте- ми втратимо учня. І кому це потрібно, в 15-16 років примушувати учнів обирати майбутній профіль????. Дайте дітям волю, нехай вони вільно обирають свій шлях, а якщо на 1,2,3 курсі захочуть змінити свій вибір, то мали базу зі школи. Так 20 предметів непотрібно...Але головні, фундаментальні...
ВчительКА
Для Лариса Іванівна: до речі в 9-10 класі уроків мови російської та української вже не було. Як і всяких художніх культур, технологій, основ здоров"я та всілякого ОБЖ. Навіть один день виділявся на навчально-виробниче навчання - так що при бажанні ту програму можна легко адаптувати до сучасної школи. Я теж вважаю що та школа давала диитині базу без всяких профілізацій. А ось витратити 10-11 клас на курс Людина і природа - щось на кшталт природознавства недоречно. Я не розумію як можна інтегрувати фізику та географію в один предмет. Про астрономію взагалі забули.
Ірина
Для ВчительКА: Вперше чую,що в 9-10 класі не було української та російської мов...Технологія - це те ,що Ви називаєте "Виробничий комбінат". А інтегрувати можна все що завгодно ( Лігр - гібрид лева та тигра) ,але чи є в цьому потреба,і чи буде від цього КОРИСТЬ???? швидше за все ,що навпаки...
ВчительКА
для Ірина: В мене особисто не було - я закінчувала школу в 88 році - навчальна програма з мов закінчувалася в кінці 8 класу. Далі ми вивчали літературу. А виробничий комбінат це був цілий день - 7 уроків. Я особисто як учениця сільської школи вивчала трактор. Ніяких технологій в нас не було. Радянська програма була послідовна й розрахована на вікові можливості. А зараз у нас генетика буде в 9 класі як і органічна хімія. А оптика в сьомому.
Коментувати
Учитель
МАлАдцы! Впихнем невпихуемое в один предмет - химию, физику, биологию и географию. Ой - и экологию.
22=?
Для Учитель: Если сократить объем знаний, оставив только то что действительно необходимо, то никаких проблем не будет
вчитель
Для 22=?: А що є дійсно необхідним? Хіба скорочення об"єму знань веде до пошуку необхідного? Для того, щоб визначити необхідний мінімум не потрібно проводити скорочення. Просто потрібно спільно МОН, НАПН України, НАН України, педагогічні спільноті розробити абсолютно нові освітні стандарти, визначивши необхідний мінімум, яким має володіти випускник школи. А просте скорочення застарілих освітніх стандартів. або просте інтегрування предметів не поліпшать справу в освіті, а навпаки. Школі потрібні абсолютно нові освітні технології та нові знання, але лише ті, що пройшли попередню апробацію і отримали позитивний результат. А втілювати неперевірені, неапробовані ідеї в масову практику - це.... (вибачте але пристойних слів не вистачає).
Ірина
Для 22=?: Проблем не буде ніяких ,крім однієї: як здати ЗНО?
Коментувати
Учитель
Соромно за тих "реформаторів", які позбавлять випускників можливісті добре вивчити РІДНУ літературу та історію (окремо, детально, звертаючи увагу на національні особливості). І далі: кожна цивілізована людина повинна знати історію та літературу світу. Навіщо все змішувати? Щоб дітям складніше було розібратися? А щоб теми не повторювались, потрібно просто вдосконалити навчальні програми, спонукаючи їх авторів до співпраці.
Любов
Для Учитель: а РІДНОГО не повинно бути! "...I всі мови Слов’янського люду – Всі знаєте. А своєї Дастьбі ... Колись будем І по-своєму глаголать, Як німець покаже..." Історія повторюється, на жаль...
Любов
Для Учитель: Т.Шевченко. 1845 рік. "Подивіться лишень добре, Прочитайте знову Тую славу. Та читайте Од слова до слова, Не минайте ані титли Ніже тії коми, Все розберіть... та й спитайте Тойді себе: що ми?... Чиї сини? яких батьків?"
Учитель
Для мене "РІДНА" - це наша українську мова, література та історія. Вважаю, що їх треба вивчати окремо, детально, звертаючи увагу на національні особливості (вибачте, що повторююсь).
Коментувати
Простий вчитель
Дивно, пишуть про інтегровані предмети: "«Література», «Історія», «Людина і суспільство» та «Математика»", але при цьому розписують лише один. Ну та це півбіди, а нехай пояснять наші "великі уми", котрі ніколи не працювали в школі, яким саме способом пояснити дітям одночасно і українську і всесвітню історію? Хоча, що тут питати, знаючи наших "реформаторів"-теоретиків, не сумніваюсь, що на папері це все виглядатиме просто ідеально. А от апробацій в нормальних, читай середньостатистичних школах, до затвердження програм не передбачено. одним словом як завжди, давайте введемо, а якщо не підійде - відмінимо.
Вчитель
Старшокласники мають готуватися до вступу до вищу, - наголошують у міністерстві і вводять профільні предмети - Людина і суспільство, Технологоії, Інформаційно-комунікаційні технології, Фізкультура, Захист Вітчизни, Мистецтво, з яких не провадиться ЗНО. Цікаво, а в цих профілях КУДИ будут готуватися діти, бо всі ж інші предмети - на равні стандарту?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!