Osvita.ua Середня освіта МОН вимагає від чиновників відчепитися від учителів
МОН вимагає від чиновників відчепитися від учителів

Освітні чиновники мають забезпечити дотримання принципів педагогічної свободи вчителя

МОН вимагає від чиновників відчепитися від учителів

Міністерство освіти і науки вимагає від органів управління освітою, керівників інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівників методичних кабінетів та центрів, а також керівників навчальних закладів забезпечити неухильне дотримання принципів педагогічної свободи вчителя. Про це йдеться у листі МОН, що підписаний заступником міністра освіти і науки Павлом Полянським.

Зокрема, заступник міністра наголошує, що одним з пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація діяльності педагогічних працівників, упровадження органами управління освітою сучасних принципів державно-громадської моделі управління.

"В умовах, коли Міністерство освіти і науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію, продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів, органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю функцій", - йдеться у листі.

У Міністерстві освіти акцентують увагу на тому, що на перешкоді творчій діяльності педагогічного працівника, його зосередженості на виконанні головного функціонального обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть переобтяження його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої документації.

"Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя, перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій", - наголошується у листі Міносвіти.

В освітньому відомстві зазначать, що особливо обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль набувають наприкінці семестру та навчального року. У зв'язку з чим у МОН наполягають на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.

Зокрема, у Міністерстві освіти і науки звертають увагу освітніх чиновників різних рівнів на тому, що календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів е неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також законодавчо не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.

Також у МОН наголошують, що створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить до передбачених законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя керівниками навчального закладу, представниками методичних служб чи органів управління освітою.

У листі зазначається, що законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право, а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем. Відтак, контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від календарного планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і неприпустимим.

Насамкінець, у Міністерстві освіти і науки звертають увагу учасників освітнього процесу на те, що вибір форм та методів викладання є винятково прерогативою вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні органами управління освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх виконувати.

"Дотримання цих та інших приписів та принципів сприятиме професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти", - зазначають у Міністерстві освіти і науки, звертаючись до органів управління освітою, керівників інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівників методичних кабінетів та центрів, а також керівників навчальних закладів.

Додатково див.: Лист МОН № 1/9-630 "Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя".

Освіта.ua
05.12.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Тата
За спогадами вчительки математики Рівненської української гімназії Надії Шульгіної -Іщук, до приходу радянської влади від вчителів ніхто не вимагав ніяких планів ; методичних кабінетів не існувало, міських, районних та обласних відділів освіти також . Всі вчителі чекали , що нове міністерство закриє останні , як рудимент радянського минулого, але не склалося. Якщо грошей в країні бракує, одним із засобів оптимізації є скорочення управлінського апарату. З оцінюванням роботи шкіл, складанням "рейтингів ", чудово впораються місцеві громади.
Юлія
П. Людмило, дозволю собі зауважити, що ваш 25-річний стаж не допоміг вам уловити суть: планування ПОТРІБНЕ, але його форма ДОВІЛЬНА. Не всі хочуть писати, комусь достатньо електронного варіанту на планшеті. Якщо вчитель досягає результатів, яка різниця, чи прописав він перед уроком, яку ж саме навичку розвиває ця вправа. Ваші аргументи про "25 років писала" мені нагадують балачки бабусь щодо побуту сучасної жінки. Вивітрюйте совок з голови. Найкращі вчителі у розвинених країнах обходяться без такої любимої вами процедури і нічого, діти показують, що є РІЗНІ способи досягати мети. І це не демократія і популізм, це життя, це творчість, це - індивідуальний підхід. До професії вчителя, до предмету, до класу. До речі: один із найкращих моїх вчителів при виході на пенсію признався, що зррду не написав жодного конспекту. Думаю, він перебільшила, але ідея, думаю, зрозуміла.
Роман
Погано одне, вчитель перепрацьовує в 10 разів, а до нього ще якісь вимоги, зауваження і переслідування тупих самодурів чиновників, або захланної дирекції. Вчителі не будьте рабами, об’єднуйтесь і захищайте один одного у всіх випадках.
Людмила
Що поганого у тому ,що вчитель для себе складає план вивчення курсу, розподіляє кількість годин на кожну тему, планує види контролю у кожній темі??? Невже нормально якщо на порозі класу вчитель раптом придумує що сьогодні вивчається або перевіряється або робить це по друкації з якоїсь газети? Невже можливо не вичитати якісь теми курсу якщо клас не "встигає"?наступного року інший вчитель хай розгрібає і щось там діти на ЗНО показують. Не треба перегинати з іграми в демократію і займатись популізмом. 25 років я готуюсь до уроків і пишу конспекти без примусу, бо хочу навчити тих конкретних дітей з якими працюю.
Алла
Для Людмила:Шановна Людмило, дай Вам, Боже, здоров’я, пишіть конспекти і вчіть ще 25 років, але не зачіпайте тих, хто щось "придумує на порозі класу", бо невідомо, кого краще сприймають діти й у кого виходить краще...
Коментувати
Наталія
Говоримо про плани, носії інформації... А головне, вважаю, - освітня Програма, яку нам спускають зверху, перелік предметів, які рекомендують вивчати школярамі. Мене, наприклад, лякає відсутність УКРАЇНОЗНАВСТВА та мистецьких предметів у школі майбутнього. Чи я чогось не дочитала?!
Тетяна Лазарєва
Для Наталія: Ха- ха! Там хімії, фізики, географії, біології, алгебри та геометрії, астрономії та інформатики немає! А ці складові навчальних планів зараз входять до інваріантної (обовязкової для всіх учнів) складової навчальних планів!
Коментувати
Учитель
Листи ніхто не викнує. Потрібен наказ. Чому нема саме наказу з таким змістом?
Анжелина
Для Учитель: Підтримую. Дуже влучне зауваження.
Коментувати
Вчитель
Для чого нам нагадувати ще раз те що ми знаємо, але ті хто стоїть над вчителями не виконують? Усім їм прочитати по 1000000000000000 раз і під підпис. Можливо тоді дійде про що йде мова, а так... Мені в цьому році представник адміністрації школи заявила:" Велике діло- документи читати,вчити. Нічого вони не означають" І така людина буде керувати і вимагати
Марина
А теми з техніки безпеки, переписані у два журнали по кілька разів!!!
труд
Яка " техніка безпеки"? Це совковий вислів, який нічого не вартий. Можна інакше: " Безпека учнів під час проведення ... (екскурсій, заходів), " Безпека під час пиляння деревини", "безпека учнів на дорозі"...
Коментувати
учитель
От текст цього документа треба у примусовому порядку заставити вивчити всіх освітянських керівників. І дійсно трохи було стало тихо. А тепер знов "Наша песня хороша начинай сначала".
vladko
скасуйте рабство реально дорослих людей (14+) , обов*язкову ЗАГАЛЬНУ освіту, і багатьох "захисників" прав і свобод долучите до реально продуктивної праці
уч
Якби ви так піклувалися про вчителя, панове, то б взагалі позакривали всі зайві відділи освіти. Чому ж у цьому плані ви не орієнтуєтесь на Польщу? Тим паче, що люди з цих відділів не залишилися б безробітними, адже майже всі вони вчителі та вихователі у минулому. Правда, мабуть одиниці з них зараз є професіоналами... Інших "навчати" - не самому урок давати. Знаючи більшість людей з нашого відділу, відчуваю, що нічого не зміниться. Вони вміють запудрити мізки і робити те, що їм заманеться краще, ніж ви, панове з міністерства.
Ольга Степанівна
Чогось я не розумію. Гад Янукович крав мільярди. І при тому долар по 8 грн, стабільні ціни, зарплати. Тепер при владі істинні патріоти, українці, кришталево чисті. І що? Ціни вдвічі-втричі більші, долар втричі, зарплат нема, стипендій нема, допомог нема, пільг нема!!! Кажете пішло на АТО? Так люди-волонтери утримують цих нещасних хлопців. Держава дає мізер. Якщо нема грошей, то нехай візьмуть у військкоматах тепер там крутяться сотні тисяч доларів як відкуп від АТО. Зруйнована промисловість в Донецьку? Так недавно говорили, що області нічого не дають, ще Київ їм дає! Де ж наші гроші?????
Ольга Іванівна
Для Ольга Степанівна: Прийміть як свято революцію гідності...
Волонтерка
Для Ольга Степанівна: Не принижуйте наших військових, це по-перше. Голослівні заяви, що армію утримують волонтери, -- це неправда. Волонтери, звісно, свій внесок роблять, однак армію утримує держава. А Ви, шановна, якщо так вболіваєте за "нещасних" хлопців, поцікавтеся, де у вашому місті плетуть маскувальну сітку і потратьте кілька годин на реальну справу. Волати в інтернеті -- не мішки носити, правда ж?
світла думка
Для Ольга Степанівна: З такою позицією в освіті працювати не можна.
Коментувати
Марія
Шановні колеги. Вся наша біда в тому, що ми не вміємо жити і працювати по новому. Працюємо як і колись: переживаємо, як той учень Іванко, батьки якого кинули на сусідів і поїхали заробляти тисячі євриків. Думаємо, як краще подати матеріал, щоб тупенька неуважна Марічка зрозуміла, і як її виховати,коли вона хуліганить і п’є і всіх посилає на ... Які інноваційні методи придумати і показати презентацію на своєму власному комп’ютері. А наші рідні діти страждають від безгрошів’я і недостатку уваги. А батьки і діти в нас витирають ноги. Бо ми - не варті уваги жебраки, їм не рівня. Тепер витерла і держава, не дає заробленого. Треба навчитися жити. Розумію, що то важко, ми так не звикли. Пояснити матеріал відповідно до зарплати. А все решта - діти мають батьків, нехай трохи турбуються про їх навчання. Їм батьки куплять все - освіту, роботу, житло. Викуплять з армії (офіційно чи неофіційно). А наші діти через наше жебрацтво будуть змушені йти на гарматне м’ясо, захищати бізнес олігархів.
Аліна Шовко
Для Марія: на 100% погоджуюся з Вами!
леся
Крик душі......погоджуюсь з кожним вашим словом.Не буде у нас держави,допоки вчитель буде на рівні з обслуговуючим персоналом.
леся
Крик душі......погоджуюсь з кожним вашим словом.Не буде у нас держави,допоки вчитель буде на рівні з обслуговуючим персоналом.
Коментувати
Свытлана
Вчитель "менший" перед усіма- батьками, дітьми, адміністрацією, владою...Безправний, незахищений від образ та знущань... Хіба той кого "повзать"змушують навчить літати??? Ф А ОТ У НАС ЩЕ Й ТАКЕ "НОУ-ХАУ" - ВЧИТЕЛЯМ ЗАБОРОНИЛИ СТАВИТИ ОЦІНКИ ПОЧАТКОВОГО РІВНЯ!! СТРОГО ЗА ЦИМ СЛІДКУЄ Й АДМІНІСТРАЦІЯ Й МЕТОДКАБІНЕТ!!! Поставив- покараний:" ми тебе- на контроль, складай купу програм та й виконуй , а ми проконтралюємо!!"Вчитель, що поставив реальні , об*єктивні оцінки не в шані!! Віват фізкультура та музика- тількі ці вчителі обізнані та професіонали, бо вчать на високий рівень,а решта ... ТАКИЙ ТИСК ВТРИМУВАТИ НЕ ХОЧЕТЬСЯ, МУСИШ СТАВИТИ ВИЩІ БАЛИ.... ПИТАННЯ: ТЕПЕР ЗРОЗУМІЛО, ЧОМУ НЕ СПІВПАДАЮТЬ РЕЗУЛЬТАТИ ЗНО З БАЛАМИ АТЕСТАТІВ??
Степан
При чому тут фізкультура коли тут взагалі занепад, а так все правильно.
Коментувати
Влад
Міністерство освіти само й створює бюрократію, бо відірване від навчального процесу. А чиновників там багато! І в них немає ліміту по звітності. Тому вони щодня шлють кожен по одному папірцю на області, області спускають все на районні відділи, а районні відділи тероризують директорів шкіл і завучів. Вчителі практично в цьому не задіяні. Їм важко в атестаційний рік, бо треба підтверджувати кваліфікацію. Особливо, коли вона висока, а працювати складніше, бо діти щороку приходять все складніші й слабіші....
методист
Любовь к Родине начинается с любви к ее гражданам, с честного и добросовестного выполнения своих профессиональных обязанностей. Реформаторы, как минимум, должны быть грамотными людьми. В каком нормативном документе раскрыт принцип свободы педагогического творчества? что такое качество образования? кто сказал, что без грамотного проектирования урока с учетом всех современных парадигм, стандартов, педтехнологий, индивидуальных и возрастных особенностей учащихся, с учетом результатов диагностики,без рационального и целесообразного подбора ИКТ и иных средств обучения можно обеспечить это КАЧЕСТВО ОБРАЗОВАНИЯ?А может это КАЧЕСТВО уже никого не интересует?Реформаторы своих детишек за границей выучат? Разве свобода и отсутствие контроля - это одно и тоже? А может мы зря обучаем учителей ИКТ? СНОВА: учить и лечить умеет каждый? А может и пед образование отменим? КОЕ-КАКЕРЫ нас всему научат.А не научат - не беда. Аграрной стране не нужно качественное образование. Главное, чтобы на грядке был...
вчитель
Вчителі, рідненькі! Як же хочеться МОн бути поряд з вчителем ,бути "вдоску своим", всіма ціма листами він відвлікає нас, вчителів, від дійсно принизливих законів, щоб потім сказати нам, а за що вам платити? ми дозволили вам "легке життя". Коли вже відчепляться, дійсно, від нас чиновники з МОН, що дає їм право принизливо відбирати наші й того принизливі гроші. Адже за ці гроші вчителі купують для роботи й канцтовари й метод. літературу и облаштовують навч.кабінети. Бідний вчитель- сором для держави! Хоча вчора нар.депутати на всю країну скаржились, що їм непередбачені кошти на листування, на канцтовари, замість 4 помічників надано тільки 2. НЕ СОРОМ!! А вчитель все купує їз своєї зароб.пл. МОН : Відчипитись від вчителів, особисто ВИ. Тоді і всі решта це зроблять.
заробітчанин
Я знаю завідуючу методичним кабінетом, яка не те не може набрати текст, а навіть не знає як ввімкнути комп"ютер. Нічого, керує. Останній раз проводила урок років 15 назад. Зате проводить заходи методично грамотно. А звіти вимагає по програмі 100%. Так у неї фішка: напередодні професійного свята у п"ятницю запланувати відкритий урок або направити з перевіркою вірних методистів. І таких багато. А ще модно стало порівнювати результати ЗНО і ДПА. Таких спеців в школу + кл.керівництво+ турнір + олімпада + журі і взагалі ще пару+++++
Ольга
Відчепляться від нас, бо скоротять 100000 педагогічних працівників. І це не знущання над людьми, які здобували освіту, життя присвятили школі і дітям...
заробітчанин
Уважаемые коллеги, протрите ваши розовые очки. Это письмо ничего изменит. Нас как имели так и будут иметь. Посмотрите приказ МОНУ № 297 от 17.05.2005 г. Его кто-то выполнял ? Как собирали материалы в папку для аттестации так и собираем. Потому, что для отделов образования ХАНО, ОИППО законы не писаны. Методические кабинеты и службы это раковые опухоли на больном теле нашего образования.
Гість
Для заробітчанин: Так,методичні кабінети треба ліквідувати негайно,повністю і остаточно.Яка їхня функція? Надати методичну допомогу? Ні! Тільки перевірки,статистика тощо.
Добрый учитель
Еще нужно упразднить районные управления образования как не нужный передаточный элемент между школой и департаментаментом образования. Сколько бюджетных денег пойдет в экономию!!!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!