МОН вимагає від чиновників відчепитися від учителів

Освітні чиновники мають забезпечити дотримання принципів педагогічної свободи вчителя

МОН вимагає від чиновників відчепитися від учителів

Міністерство освіти і науки вимагає від органів управління освітою, керівників інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівників методичних кабінетів та центрів, а також керівників навчальних закладів забезпечити неухильне дотримання принципів педагогічної свободи вчителя. Про це йдеться у листі МОН, що підписаний заступником міністра освіти і науки Павлом Полянським.

Зокрема, заступник міністра наголошує, що одним з пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація діяльності педагогічних працівників, упровадження органами управління освітою сучасних принципів державно-громадської моделі управління.

"В умовах, коли Міністерство освіти і науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію, продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів, органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю функцій", - йдеться у листі.

У Міністерстві освіти акцентують увагу на тому, що на перешкоді творчій діяльності педагогічного працівника, його зосередженості на виконанні головного функціонального обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть переобтяження його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої документації.

"Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя, перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій", - наголошується у листі Міносвіти.

В освітньому відомстві зазначать, що особливо обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль набувають наприкінці семестру та навчального року. У зв'язку з чим у МОН наполягають на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.

Зокрема, у Міністерстві освіти і науки звертають увагу освітніх чиновників різних рівнів на тому, що календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів е неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також законодавчо не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.

Також у МОН наголошують, що створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить до передбачених законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя керівниками навчального закладу, представниками методичних служб чи органів управління освітою.

У листі зазначається, що законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право, а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем. Відтак, контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від календарного планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і неприпустимим.

Насамкінець, у Міністерстві освіти і науки звертають увагу учасників освітнього процесу на те, що вибір форм та методів викладання є винятково прерогативою вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні органами управління освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх виконувати.

"Дотримання цих та інших приписів та принципів сприятиме професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти", - зазначають у Міністерстві освіти і науки, звертаючись до органів управління освітою, керівників інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівників методичних кабінетів та центрів, а також керівників навчальних закладів.

Додатково див.: Лист МОН № 1/9-630 "Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя".

Освіта.ua
05.12.2014

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Викладач
Я позбулась бюрокраичного насилля, бо закінчила трудову діяльність на освітній ниві. Дома допомагаю учням розібратись в темах, які вчителем не було розкрито, або допущено грубі помилки. Проте, такі "вчителі" вміють догодити керівникам і ще довго будуть калічити дітей. Вчителі, які всю душу і знання вкладають учням, не витримують вимог, що виснажують, а, головне, принижують.
2014-2019.Скоро Новий рік. 2020
НІХТО НЕ ПРОБУВАВ ПОДИВИТИСЯ ДАТУ ПЕРШОГО КОМЕНТА? Грудень 2014. Міністерство "вимагає"... Ні. МАНІПУЛЮЄ. Який сьогодні рік? Вони вже все "реформували". Всі щасливі? Може варто спробувати щось ВИМАГАТИ вже ВІД Міністерства, ВІД себе? Гроші. Гроші. Я заплачу за цей коментар. Все монетизується. Дуже сумно, що все вирішують за допомогою грошей і маніпуляцій. Жовтень 2019.
Лариса
Не підписує заступник календарне планування, мотивує тим, що я замалювала коректором в деяких місцях. Які взагалі вимогои до календарного планування?
Witalina
Для Лариса: Читайте нормативні документи і будете знати. Відповіді можна знайти к мет.рекомендаціях, у Пояснювальних записках до програм.
Коментувати
Юлія
Наша громада хоче зняти з педагогів 20 відсотків за пристижність Донецька обл.Олександрівська Отг . ЦЕ НОРМАЛЬНО?
Проблема
У рекомендаціях чітко вказано: "...створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на ПАПЕРОВИХ НОСІЯХ", тому керівники цілком резонно вимагають всього того на ЕЛЕКТРОННИХ НОСІЯХ! От і виходить: "Не вмер Данило, так болячка задавила".
Игорь Соломонов
Без наказу, просто набір "букОв"...
Тетяна
Шановні працівники МОН це лише рекомендації, а на них ні керівники шкіл, ні керівники відділів освіти уваги не звертають, їм потрібні тільки накази. Тому до вас прохання - поясніть вчителям та нашим керівникам як відноситися до таких рекомендацій: вони мають виконуватися як накази чи їх прочитати і про них забути? Чекаю вашу відповідь.
Завуч
А протягом 5 років набрати 150 балів? Хіба це не відволікання вчителя, особливо, якщо він один викладає декілька предметів. Задовбеться самозаміною вичитувати. Це не знущання? Якщо вам, у міністерстві так хочеться цих 150 балів, зробіть дистанційні курси в зручний для вчителя час (наприклад, канікулярний), мережа інтернет вам у поміч. Не відволікайте вчителя, дайте вже нормально працювати! Методобєднання взагалі віджили вже своє.
Вчитель
Так лист - це лише рекомендації. Наказ відповідний потрібен, а не лист.
Вчитель
Чи вже тем немає, чому згадали лист від 05 грудня 2014 року? Наші бюрократозаври непробиваємі... Все залежить від вчителя - може сказати в очі адміністрації те, що ї м не подобається ,чи ні. Якщо працює за принципом аби не чіпали, то хоч мільйон подібних листів буде - віз залишиться на тому ж місці, будуть лише тихенько по куткам шепотіти.
Юля
Вопрос к министерству: когда уже будет оплачиваться руководство ШМО (школьное методобъединение)???????????????????? сколько лет можно работать за отгулы????????????????
ревизор
Для Юля: Проводится в каникулярное время, раз. Какая польза от шмо, два? Никто не может заставить вступить, руководить, три. Но категорию за это дается.!!! Смех и грех, чтобы маны просить
Людмила
Для ревизор: Можливо у вас і в канікулярний час проводяться, а у нас регулярно
Юля
Для ревизор: ну если вы так работали, то с вас ещё и удерживать с зарплаты не мешало бы.
Коментувати
Керівник
Запитання щодо роботи голови методичного об’єднання. Особливо у початкових класах, коли на тобі такий великий колектив і потрібно вичитати всі календарі, надати допомогу всім молодим вчителям..... Крім того, вести купу документації по роботі МО і це також забирає багато часу. А найприкріше , що ніякої матеріальної плати за це немає і ніяких інших компенсацій також. Хіба що декілька відгулів у рік, але це виправдовує весь витрачений час і сили.
Вчитель
А конкурс "Учитель року" знову буде проводитись чи вже достатньо? Скільки ще чекати докорінних змін в традиційній паперотворчості?
Stiv
Для Вчитель: Это СССР детище давно пора послать в прошлое. Наверное вырученые деньги с "переможцев" в Ростове будут когото согревать. Или этая власть лучше попередников.
Голосzнарода
Для Вчитель: а все тому, що паперотворчість має відображати реальний рівень професіоналізму та педагогічної творчості вчителя; "паперотворчістю" вона стає тоді, коли немає реальних напрацювань і треба на швидку руку щось сварганити ...
Вчитель
Напрацюванням вчителя є перемоги учнів на олімпіадах і конкурсах різних рівнів, результати ЗНО без репетитора та й повага батьків і дітей, відкриті уроки, виховні заходи, а готуючись до конкурсу треба витратити час для укладання папок(конспектів,фотографій,сценаріїв..), презентацій, замість того, що готуватись до уроків.
Коментувати
галина
у мене питання про відкриті уроки на районні методичні об"єднання. Чи є якісь зміни? То теж пережиток минулого і доволі сильний стрес для вчителя і дітей.
Галина
В МЕНЕ ЗАПИТАННЯ З ПРИВОДУ ПРИШКІЛЬНОГО ТАБОРУ. Вчитель працює в таборі з 8.00 до 15.00 - без сніданку , обіду чи правомірні дії керівництва школи?. В.о. директора школи пообіцяла за перепрацьовані години в таборі відгули, але не так сталось як гадалось. Після того як вчителі відпрацювали, сказала, що в табелі ставиться 7,5 годин і ніякі відгули вам не надаються. Хто може юридично обгрунтувати правоту в.о. або вчителя ?
Tatyana Chanceva
Для Галина: як керівник пришкільного табору, самостійно складаю графік роботи працівників, щоб години відпрацьовані у таборі відповідали тижневому навантаженню вчителя.
Коментувати
Лариса
Доброго дня! В школах міста Хмельницького міським управлінням освіти проводиться моніторинг з англійської мови в 4 класах. Скажіть, будь ласка, чи може управління проводити даний моніторинг? Адже у цих дітей і так ДПА з трьох предметів
Тата
За спогадами вчительки математики Рівненської української гімназії Надії Шульгіної -Іщук, до приходу радянської влади від вчителів ніхто не вимагав ніяких планів ; методичних кабінетів не існувало, міських, районних та обласних відділів освіти також . Всі вчителі чекали , що нове міністерство закриє останні , як рудимент радянського минулого, але не склалося. Якщо грошей в країні бракує, одним із засобів оптимізації є скорочення управлінського апарату. З оцінюванням роботи шкіл, складанням "рейтингів ", чудово впораються місцеві громади.
Роман
Для Тата: Підримую повністю!
Коментувати
Юлія
П. Людмило, дозволю собі зауважити, що ваш 25-річний стаж не допоміг вам уловити суть: планування ПОТРІБНЕ, але його форма ДОВІЛЬНА. Не всі хочуть писати, комусь достатньо електронного варіанту на планшеті. Якщо вчитель досягає результатів, яка різниця, чи прописав він перед уроком, яку ж саме навичку розвиває ця вправа. Ваші аргументи про "25 років писала" мені нагадують балачки бабусь щодо побуту сучасної жінки. Вивітрюйте совок з голови. Найкращі вчителі у розвинених країнах обходяться без такої любимої вами процедури і нічого, діти показують, що є РІЗНІ способи досягати мети. І це не демократія і популізм, це життя, це творчість, це - індивідуальний підхід. До професії вчителя, до предмету, до класу. До речі: один із найкращих моїх вчителів при виході на пенсію признався, що зррду не написав жодного конспекту. Думаю, він перебільшила, але ідея, думаю, зрозуміла.
Роман
Погано одне, вчитель перепрацьовує в 10 разів, а до нього ще якісь вимоги, зауваження і переслідування тупих самодурів чиновників, або захланної дирекції. Вчителі не будьте рабами, об’єднуйтесь і захищайте один одного у всіх випадках.
Людмила
Що поганого у тому ,що вчитель для себе складає план вивчення курсу, розподіляє кількість годин на кожну тему, планує види контролю у кожній темі??? Невже нормально якщо на порозі класу вчитель раптом придумує що сьогодні вивчається або перевіряється або робить це по друкації з якоїсь газети? Невже можливо не вичитати якісь теми курсу якщо клас не "встигає"?наступного року інший вчитель хай розгрібає і щось там діти на ЗНО показують. Не треба перегинати з іграми в демократію і займатись популізмом. 25 років я готуюсь до уроків і пишу конспекти без примусу, бо хочу навчити тих конкретних дітей з якими працюю.
Алла
Для Людмила:Шановна Людмило, дай Вам, Боже, здоров’я, пишіть конспекти і вчіть ще 25 років, але не зачіпайте тих, хто щось "придумує на порозі класу", бо невідомо, кого краще сприймають діти й у кого виходить краще...
Валентина
Бувало так, що іду на урок із конспектом. Але раптом з’являється Ідея. Захожу в клас і починаю проводити урок забувши про те що планувала раніше. І от такі уроки - експромти виявляється були найкращі, я від них отримувала задоволення.
Вчитeлька
а грамотність вчитeля ніхто нe скасовував.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!