Osvita.ua Законодавство Середня освіта Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя

Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя

Лист МОН № 1/9-630 від 05.12.14 року

MIHICTEPCTBО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАІНИ

№ 1/9-630 від 05 грудня 2014 року

Органам управління освітою

Керівникам інститутів післядипломної
педагогічної освіти

Керівникам методичних кабінетів (центрів)

Керівникам навчальних закладів

Педагогічним працівникам

Про неухильне дотримання
принципів гарантування свободи
педагогічної діяльності вчителя

Одним з пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація діяльності педагогічних працівників, упровадження органами управління освітою сучасних принципів державно-громадської моделі управління. В умовах, коли Міністерство освіти і науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію, продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів, органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю функцій.

Обов'язки вчителя регламентуються багатьма актами - законами, статутом закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, посадовими обов'язками тощо. Додаткові обов'язки покладають на педагога класне керівництво, предметна та позакласна діяльність, участь у громадській роботі.

При цьому на перешкоді творчій діяльності педагогічного працівника, його зосередженості на виконанні головного функціонального обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть переобтяження його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої документації. Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя, перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій.

Особливо обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль набувають наприкінці семестру та навчального року.

На підставі викладеного вище, у розвиток положень наказу Міністерства освіти і науки України від 27.05.2014 № 648 "Щодо припинення практики створення та вимагання від дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів документації та звітності, не передбаченої законодавством України", листа Міністерства освіти і науки України від 11.11.2014 № 1/9-586 "Щодо здійснення вчителем науково-дослідницької діяльності та пошукової роботи" наполягаємо на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.

1. Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів е неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також законодавчо не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.

2. Створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить до передбачених законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя керівниками навчального закладу, представниками методичних служб чи органів управління освітою.

3. Законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право, а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем. Відтак, контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від календарного планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і неприпустимим.

4. Вибір форм та методів викладання є винятково прерогативою вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні органами управління освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх виконувати.

Дотримання цих та інших приписів та принципів сприятиме професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти.

Заступник Міністра       Павло Полянський

Освіта.ua
05.12.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Популярні новини
Невакциновані діти не можуть відвідувати школу та дитсадок МОЗ і МОН звернулись з вимогою недопущення невакцинованих дітей до закладів освіти
Профспілка просить підвищити зарплати педпрацівникам У профспілці наполягають на підвищенні зарплат з 1 вересня окремим категоріям освітян
МОН розробило порядок проведення аудиту шкіл Документ визначатиме механізм проведення інституційного аудиту шкіл та інших закладів
Як батькам контролювати закупівлі шкіл Покрокова інструкція для батьків, за допомогою якої можна знайти інформацію про закупівлі конкретної школи
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Юрій
Сходіть до нього на урок 2 рази в тиждень маєте на це право..
Педагог
А як вам про 2 мосічне дослідження стану викладання предмету? При цому по 2-4 візити директора на уроки без попередження- по дзвінку, а потім від 30 до 60 хв. аналіз уроку з вказівками які форми і методи потрібно використовувати, як саме структуруювати урок, структура і форма конспекту, обов’язкові записи теми, завдання уроку на дошці і ще багато чого з того, що описане в листі. Причому постійно користуюся ІКТ, як жоден вчитель в школі, з постійними презентаціями і відеофрагментами. " У вас якісь однотипні уроки, розширте використання методів і прийомів, ставте число на конспекті, завдання, мету, рефлексію......." і це вже реально дістало, " Лист з міністерства, це лист, а у нас свої критерії закладу, на основі критеріїв МОНУ які ви маєте виконувати і розвиватися...", уявлення не маю що далі робити, і це при тому, що даааальнє село, добираюся 2 год в одну сторуну, ще й недодали пів години до 18, якщо запізнююся на маршрутку, наступна чере 4 год. буду подавать заяву!
Родион
Для Педагог: Чим викликане 2-х місячне вивчення стану викладання предмету? Можливо, Ви атестуєтесь, чи вивчення заплановане в річному плані школи? Завжди запитуйте директора про мету відвідування уроків. Коректно попросіть показати свої уроки. Коли аналізує урок, кладіть на стіл диктофон, звичайно, попередивши про це і мотивувавши необхідністю запам’ятати його цінні вказівки. Якщо Ви молодий вчитель, то можливо колись будете вдячні цьому директору. Повірте - таке буває.
Коментувати
Наталя
А ще у мене таке питання: Чи має право директор школи примушувати вчителя брати участь у різноманітних конкурсах, наприклад "Вчитель року", погрожуючи зменшенням навантаження на наступний рік? Адже щоб взяти участь у такому конкурсі треба взагалі забути про навчання дітей і про власну сім`ю!
Андрій
Для Наталя: у положенні проконкурс "учитель року" чітко зазначено: участь добровільна. от і думайте
Коментувати
Альбина
http://vchytel.info/polozhennya-pro-kalendarno-tematychne-planuvannya/ - появился сей "полет мысли". Коллеги, что скажите? Кто видел первоисточник? Я бы не обращала внимание, но ссылки появились на сайте районо, персональных страничках методистов. На вопрос, "где взяли?", активно молчат. Но будут требовать исполнения.
Алла
Для Альбина: пост 2012 года, не устарел ли?
Мирослава
Для Альбина: Це все старе як позазавтрашній день!!!!! Бюрократизм аж зашкалює!!!!
Коментувати
Василь
Шановні працівники МіОНу! Це не перший лист щодо дебюрократизації освіти. і що з того, коли вони вперто не виконуються в першу чергу працівниками методкабінетів. Уже пора визначити, хто в освіті чим займається. Без реформування системи управління освітою, ліквідації окремих бюрократичних ланок ні про який успіх реформи середньої освіти і не мрійте.
Віктор
Підкажіть ,що робити коли вся дирекція школи намагається тебе звільнити,виставивши тебе дурнем.Забракували календарний план томущо там немає дати пров.уроків(фіз.вих)забракували портфоліо намагаються довести що я спізнююсь на уроки,непроводжу уроки,підбурюють суспільство проти мене.А все томущо хочуть влаштувати на моє місце родича.
для Марины
ЧТО значит "выганяли на митинги"? И ЭТИ "учителя" чему-то способны научить?Имеем то, что научили
Олег
Якби це був наказ, то шавки швидко б виконали, а листом вони тільки підітруться и далі будуть обдирати и гнобити вчителів.
Tina
Для Олег: Олег, Вы не знаете как поступить в таком случае? Потребуйте письменного Приказа от АДмин. школы. Они ведь ушлые, скажут при проверке, что НЕ ГОВОРИЛИ такэ. Поговока, "что написано пером , не вырубишь топором". Удачи.
Коментувати
Catherine
АДМИНИСТРАЦИЯ НАШЕЙ ШКОЛЫ СКАЗАЛА,ЧТО ЭТО ПИСЬМО НЕ ИМЕЮТ НИКАКОЙ ЮРИДИЧЕСКОЙ СИЛЫ.ТАК ЧТО ВСЕ ЧТО НАПИСАНО ВЫПОЛНЯТЬ НИКТО НЕ БУДЕТ,ЧТО МЫ РАБОТАЕМ КАК И РАБОТАЛИ, ПИШЕМ ПОУРОЧНЫЕ И МНОЖЕСТВО ОТЧЕТОВ КОТОРЫЕ ЗАБИРАЮТ УЙМУ ВРЕМЕНИ.
Tina
Для Catherine: Пусть на бумаге скажут.
Коментувати
Вчитель
Містечкова влада (система )чесно працювала на Кравчука, Кучму, Ющенка, Януковича, тепер присягнула на вірність Порошенку. Присягне і Путіну..., і чорту. Тому надії немає поки привладі Помаранчеві Регіонали. Що будемо робити?
Ірина
Пане Міністре та ваші заступники.Розберіться у своїх руках: права рука не знає що творить ліва...Ви протирічите самі собі: з одного боку закликаєте дотримуватися документів про освіту - обов’язки вчителя, посадова інструкція, вимоги до кваліфікаційних категорій, Державні стандарти та програми , з іншого ваш лист..."вчитель обирає сам, переставляє сам........... Доплати вчителі отримують, їх не скасували, зошити можуть не перевіряти ся по 2 місяці - і це з мови та математики!!! 35 членів педколективу на совість працюють 5-7, останні - "заробітчани". Молодь, яка приходила на роботу за останні 7 років -повні "пофігісти", а пенсіонери " давлять за горло" аби годин побільше, а ефективності -майже ніякої, їх уроки як ще у СРСР але без ТЗН.Ті хто не писав конспекти, не готував папки так і не пише. Треба ставити питання не тільки про якість освіти але і про вчителів, які дійсно професіонали, мають результати і для яких усі діти ...
Коментувати
Леся Дмитрівна
Хочу плакати.33-й рік працюю в школі,але такого божевілля,як цього року,не було ніколи.Я філолог.Люблю дітей і уроки.Але таке враження,що в управлінні освіти сидять вороги,які своїми дурнуватими безконечними перевірками,"випендрьожами"хочуть,по-перше,щоб учителі й учні зненавиділи школу,а по-друге,довести,які вони вкрай необхідні в системі освіти !Як учитель не дасть собі без них ради!Чому ці накази і листи приховують від рядових учителів?Хто відповідатиме за їх невиконання?
Олег Терещенко
И еще, чуть не забыл, на каждое гласное распоряжение, есть два не гласных. Так, что дорогие, если можете отстоять свое право, то Бог вам в помощь и не только Бог. А вот если не можете, то тогда будете с опущенной головой и покорностью выполнять то, что прикажут в школе, так сказать, не гласное распоряжение с...
Олег Терещенко
Значит первое - данное письмо министерства не выполнимо в каждой школе :(, так как в каждой школе, в каждом управлении образования сидят свои "министры", которым указ с выше не всегда указ). И второе - любая цивилизованная страна, которая хочет прекрасного будущего - никогда не будет экономить на образование и здоровье своих граждан :( ( наша страна, почему то экономит. Почему, как думаете? Почему на Западе, да и в России, учителя и медики на много лучше чувствуют себя?)
Ирина
А в нашій школі і не збираються виконувати цей лист. Всеодно заставляють печатать і здавать різні розробки і заходи. То для кого цей лист?
Елена Атаманова
Погоджуюсь з усіма проблемами вчителя, але не всі педагоги викладаються на 100 відсотків, їм обов’язково потрібна допомога методичного кабінету та самоосвіта!
Сергій
Для Елена Атаманова: Ключове слово "допомога", а зовсім не те, що відбувається сьогодні. Дуже радий, що нарешті на це звернули увагу, а то було таке враження, що воював з цим лише один я. До речі, саме тих педагогів, які викладаються на 100% найбільше відволікають, а тих, хто мало що робив, якраз і найменше чіпають чиновники від освіти: методисти районо, завучі. Саме ці люди показують свою роботу за рахунок чужої праці: чим більше роздадуть всілякої роботи, тим більше (їм так здається) вони виконали свій обов’язок. А те, що таким чином не дають вчителю працювати з дітьми їх мало обходить. До речі, потім той же чиновник, який заважав, прийде з перевіркою результатів. Я вдже двічі клав заяву про звільнення, так уже це дістало. Але надія на краще та на зміни утримала, та ще й дітей було жаль. Тепер, здається, діждався. Хоча побачимо, чим насправді це все скінчиться.
Василь
Цілком з вами згоден. Усю методичну роботу "супер працівники методкабінетів переклали на плечі шкіл і в основному - вчителя Немала частина методистів не є фахівцями відповідних предметів, ніколи не проводили уроків. Сеиінари готуються навчальними закладами, а методисти їдуть на них у ролі КПРС, добре поїдять та ще й сумочку непорожню повезуть додому. Хваляться тими напрацюваннями, які підготували педагоги. Останні у процесі атестації ще й звітують перед ними, бо вони вводять звіти, педчитання навіть не розуміючи, що це таке. Пора уже, щоб методисти звітували перед вчителями і дрижали перед ними. Цю структуру слід ліквідувати і не боятися, що вчитель без них пропаде, бо цього ніколи не станеться. Їхня діяльність призводить тільки до гальмування розвитку вчителя, бо робота останнього за інструкціями ніколи не приводила до творчості. Методичною роботою має займатися безпосередньо навчальний заклад, а для цього потрібні сильні керівники. Шукаймо їх. серед педагогів таких лідерів чимало
Коментувати
1523
Ну, хоть что то позитивное во власти произошло.А то от этих бумаг никому не нужных толку никакого. В этом году с этими бумагами прямо как с цепи сорвались.Методист сидит в кабинете с компьютером и интернетом с накладными ногтями целыми днями чай-кофе у телевизора пьёт и от нечего делать придумывает кучу бумаг. В методкабинете уже шкафы ломятся от этой макулатуры. Не столько тот урок провести, как детей мучишь вопросами- ты размножил, ты распечатал, ты отксерил???Дома после уроков и некогда что то новенькое детям посмотреть,чтобы на уроке рассказать, уже эта документация достала. Обидно,что оно и для дела не нужно, никто из педагогов даже и не заглядывает.С Марией относительно конкурсов согласен на 100%, уже завуч и зам по восп.работе задолбали, то такой конкурс проведи, то такой.Каждый оправдывает своё существование за счёт другого, во вред учебному процессу и знаниям детей. Коллеги, подскажите, относительно решения по оптимизации методкабинетов- это рекомендация или жёсткая команда??
підкажу
Для 1523:Фінансування методкабінетів зменшено в 4 рази. і якщо раніше в законі було сказано, що методичну роботу здійснюють інститути вдосконалення,методкабінети і методоб’єднання вчителів, то тепер слово МЕТОДКАБІНЕТИ вилучили! (закон 1577)
1523
Спасибо за позитивную новость. Хоть меньше головной боли будет.
Коментувати
Vitalia Suhina
У мене пропозиція: нічого не робити а заробітну плату отримувати,доплату і таке інше.Уроки відчитали і додому. Яка критика буде тоді? Хто буде лишнім у ОСВІТЯНСЬКІЙ СІМ"Ї?
1523
Для Vitalia Suhina: Как это ничего не делать- а уроки провести, это разве не работа??По поводу зарплаты- пусть мои враги все за такую зарплату живут, за которую учителя трудятся. Да, мы не сеем, не пашем, работаем в чистоте, теплоте и добре, но моральные нагрузки, а особенно когда большинство детей сами знаете какие, и как они хотят учиться. Раньше хоть боялись выпускных экзаменов, а теперь ЗНО угадал в другой области иногда- и на школу наплевать можно. Думаю, что моральные нагрузки педагога покрепче физических будут.Не зря ещё при СССР, когда после войны страну из руин за пайку хлеба восстанавливали, у учителя была нормальная зарплата, некоторые даже домработниц могли нанимать. Это при Сталине, а наши руководители думают, что они умнее будут.А доплаты- у нас их все отменили, а дирекция зарплату себе добавила по причине экономии фонда оплаты труда. И все проглотили, работать хотим, а в глубинке другой работы нет.
Елена Атаманова
Для Vitalia Suhina: Погоджуюсь!!!!!
Сонце
Для Vitalia Suhina: А щоб уроки провести то готуватися що не потрібно вчителю? Ви. пані, напевно маєте дуже невеликий досвід роботи в школі, тому і такі коментарі пишете.
Коментувати
Дар Дар
"Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не зобов’язаний їх виконувати. " Назвіть хоч один правомірний документ, враховуючи бухгалтерський, який здійснить оплату вашої праці. Шановні розумні вчителі всі ці листи -це відволікання від обговорення проекту концепції розвитку і реформ освіти.
1523
Для Дар Дар: Думаю,что это письмо очень важно,особенно для рядовых педагогов. Может, в Вашей школе нет такого, но у нас на эту рутину много времени уходит.Администрация (завуч,методист) оценивает не сам урок, как дети отвечают, какая подготовка, а как у тебя эта вся бумажная составляющая выполнена, каким шрифтом, параметры страницы и .т.п, постоянно совещания по этому вопросу проводят. Проблема в том, что у нас нет чётких критериев по оформлению этих бумаг. Команды меняются через неделю.А это всё время отбирает, средства, да и ненужность этого более всего убивает. Оказывается, первое письмо было ещё 27.05.2014 года, а нас завуч с методистом мучила этой ерундой вплоть до 30 декабря. Вот так исполняются указания Министерства.К сожалению,я только увидел эту информацию сегодня, поэтому меня переполняют эмоции, думаю,коллеги-педагоги меня поймут. Теперь можно хоть аргументированно отстаивать свои позиции относительно этих бумаг, планов и т.д.
Дар Дар
teacher
Коментувати
актинилава
А каждое утро у нас в школе каждый учитель должен дежурить по школьном автобусе, отправка в 6.20, в котором часу должен встать учитель,а потом еще и все уроки отчитать и назад отправить автобус с учениками домой,где это прописано, в каком документе?
Шиншилла
Для актинилава: Нигде не прописано! Это администрация свою работу спихивает на учителя. За безопастность - доехал-не доехал - отвечает высшее руководство, а не учитель с мизерной зараплатой. Ему и в классе работы хватает, то у вас директор идиет.
Коментувати
Мария
Для Вчитель- сентябрь - ноябрь - проведение различных конкурсов, дурниров , МАНей - подготовить надо от 5 до 10 учеников. Когда это делать? Правильно, во время уроков. Что делают остальные ученики - правильно, не учатся. потом учитель по быстрячку догнал программу, все рады и счастливы, только от такой деятельности ни пользы ни радости- одни неучи получаются. А то что образование никому не нужно - факт. Интересный вопрос- в бюджет собрали 110% денег в виде налогов. школа - госучреждение- финансируется по остаточному принципу, впрочем как и медицина. Врачам правда всегда принесут презент. На эти статьи бюджета денег нет . Куда делись деньги , почему не хватает денег учителям и врачам - РАЗВОРОВАЛИ главы ОДА и приближенные тела.
1523
Для Мария: Вам ещё повезло, у нас это продолжается целый учебный год, а не два месяца в году.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!