Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Новий закон "Про освіту": які зміни очікують школу
Новий закон "Про освіту": які зміни очікують школу

Пропонуємо найбільш актуальні положення законопроекту, що стосуються питань середньої освіти

Новий закон "Про освіту": які зміни очікують школу

Верховна Рада України вже у листопаді може розглянути новий закон "Про освіту", який має покласти початок реформування української школи, а також вплинути на усіх учасників освітнього процесу. Пропонуємо читачу найбільш актуальні положення законопроекту, що стосуються питань середньої освіти.

Отже, закон, у разі його прийняття набере чинності з 1 січня 2016 року.

Однією з найбільш обговорюваних у суспільстві змін є перехід України на 12-річну школу. Передбачається, що після ухвалення закону, початкова освіта триватиме 5 років, базова середня освіта здобуватиметься впродовж 4 років, а здобуття профільної середньої освіти триватиме 3 роки. Навчання учнів за програмами дванадцятирічної повної середньої освіти, у разі ухвалення закону, розпочнеться з 1 вересня 2017 року.

Повна середня освіта в Україні буде визначена як обов’язкова. При цьому, держава гарантуватиме громадянам право на отримання повної середньої освіти і сплачуватиме її здобуття. Також на державу буде покладено обов’язок із забезпечення підручниками, в тому числі в електронному вигляді.

Законопроектом передбачено, що початкова освіта здобуватиметься у закладі освіти за місцем проживання дитини, в сім’ї або за участю вчителя чи фізичних осіб, які здійснюватимуть освітню діяльність.

Разом з тим, відповідній територіальній громаді безпосередньо або через її представницький орган буде надано право прийняти обґрунтоване рішення про доцільність здобуття дітьми початкової середньої освіти у закладі освіти іншого населеного пункту.

Діти, які здобуватимуть початкову освіту в сім’ї, чи за участі вчителя або фізичної особи будуть проходити підсумкову атестацію у закладах початкової освіти.

Базова середня освіта передбачає підготовку до наступного рівня освіти – профільної середньої освіти. Базова середня освіта здобувається у закладі освіти, а також може здобуватися особами в будь-яких формах, визначених законодавством. Вибір форми здобуття базової середньої освіти дітьми покладається на їхніх батьків.

У свою чергу, згідно з проектом закону "Про освіту", профільна середня освіта передбачатиме два напрями профілізації: загальноосвітній та професійний.

Навчальні досягнення випускників по завершенню базової та повної середньої освіти будуть підтверджуватися державною підсумковою атестацією у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

Законопроектом передбачено, що керівник закладу освіти обиратиметься за конкурсом, після чого він здійснюватиме свою діяльність за контрактом. Також за результатами конкурсного відбору шляхом укладення трудового договору прийматимуться на роботу педагогічні працівники.

Кандидати для роботи у закладах дошкільної, середньої, позашкільної та професійної освіти на посадах педагогічних працівників будуть проходити державну сертифікацію.

Метою сертифікації є оцінювання здатності здійснювати педагогічну діяльність в системі дошкільної, середньої, позашкільної чи професійної освіти. За результатами сертифікації вчителям буде присвоюватися певна кваліфікаційна категорія, зокрема, педагог-стажист, педагог другої категорії, педагог першої категорії або педагог вищої категорії.

Після прийняття законопроекту, педагогічні працівники будуть зобов’язані щоп’ять років проходити повторну сертифікацію, за результатами якої підтверджувати кваліфікаційну категорію або отримувати вищу.

При сертифікації для роботи у закладах дошкільної, середньої, позашкільної освіти перевірці підлягають знання та навички зі змісту та методики навчання і знання з предмету (предметів), котрі планує викладати вчитель. У разі непроходження сертифікації або неспроможності підтвердити присвоєну раніше кваліфікаційну категорію особу буде відсторонено від педагогічної діяльності.

Обсяг та перелік видів роботи педагогічних працівників встановлюватиметься закладом освіти та закріплюватиметься у трудовому договорі у межах, визначених законодавством. Законопроектом визначено, що залучення педагогічних працівників до роботи, не передбаченої трудовим договором, може здійснюватися лише за їх згодою або у випадках, передбачених законодавством.

Окремий розділ законопроекту "Про освіту" присвячений професійному розвитку та оплаті праці педагогічних та науково-педагогічних працівників.

Посадові оклади педагогічних працівників підвищуватимуться з урахуванням надбавки за кваліфікаційні категорії. Надбавка вчителя другої категорії складатиме 10 % від посадового окладу, вчителя першої категорії 20 % від посадового окладу. Відповідно посадовий оклад вчителя вищої категорії з урахуванням надбавки підвищиться на 40 % від посадового окладу.

Законом передбачено, що педагогічні працівники матимуть право на академічну свободу, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі.

Також передбачено, що педагогічні працівники матимуть право на однорічну неоплачувану творчу відпустку не рідше одного разу на 10 років із зарахуванням до загального і спеціального трудового стажу.

Також законопроектом передбачено поняття "Академічної доброчесності". Дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього процесу передбачатиме самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання, посилання на джерела інформації у разі запозичень ідей, тверджень, відомостей, дотримання норм законодавства про авторське право.

За порушення принципів академічної доброчесності педагогічні працівники притягуватимуться до дисциплінарної відповідальності. У свою чергу, порушення принципів академічної доброчесності з боку учнів матиме наслідком повторне проходження оцінювання або повторне проходження навчального курсу.

Також в Україні, з метою забезпечення належних умов для реалізації права на освіту в системі освіти, буде впроваджено Інститут освітнього омбудсмена.

Освітній омбудсмен розглядатиме скарги, подані від осіб, які навчаються, їхніх батьків, а також від осіб, які навчають, у закладах освіти усіх рівнів. За результатами проведених перевірок Освітній омбудсмен виноситиме рішення щодо обґрунтованості чи необґрунтованості скарги, і на його основі надаватиме рекомендації закладам освіти, органам управління освітою, правоохоронним органам.

Законопроект "Про освіту" може бути розглянутий українським парламентом найближчим часом. У разі його прийняття він набере чинності з 1 січня 2016 року.

З повним текстом законопроекту можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки за таким посиланням >>>

Освіта.ua
16.10.2015

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Не переживайте Світлана.
На ваше місце вже претендують кваліфіковані сторожихи, технічки та завхоз.
Світлана
Для Не переживайте Світлана.: та я не переживаю, якщо звільнять, а на моє місце візьмуть кваліфікованого двірника, завтра до мене черга на репетиторство стане. І я, сидячи вдома, зможу ним займатись. Хоч круть-верть, хоч верть-круть, а в кінцевому результаті дітям потрібні знання для втілення своєї мрії про гарний ВУЗ.
Коментувати
Світлана
Зацікавило одна маленька деталь. При проходженні сертифікації вчитель може підтвердити категорію або отримати вищу. Якщо вчитель не підтвердив свою категорію, він відстороняється від викладання. Тобто, якщо у мене була перша категорія, я при здачі її не підтвердила, ну там дрібнички не вистачило, не дотягла, так сказати. Значить мене відстороняють, а на моє місце беруть іншого. Я працюю в селі, спеціалістів зараз і в містах не вистачає, а в селі тим паче. Тобто, мене відстороняють, беруть на моє місце кого спіймали, а якщо не спіймали, то що? Навантажать математикою вчителя трудового навчання? Так? Змінили шило на мило. Чому вчитель з вищою, наприклад, не може здати на другу чи першу? Виходить, якщо колись здав на вищу, то все, до пенсії тягни тільки на вищу, хай хоч що там, бо взагалі не викладатимеш.
Олекса Позняк
Для Світлана: розумниця
Коментувати
Вчитель
Якраз заучі і тягнуть на собі роботу школи і накази всі пишуть заучі і плани роботи теж складають заучі. А директор тільки керує педколективом і в аторитарному стилі, просто про це ніхто не говорить. Щодо районних управлінь освіти, ніхто не розуміє у школі для чого ці органи. Потрібно зробити один міський центр і все... Купу непотрібних кабінетів і посад прибрати,звільнити приміщення колишніх дитячих садочків (де вони часто знаходяться) краще дітям нові меблі і дошки закупити. Районо тримається за директорів, а директори за них, от де грошики і діваються.
Олекса Позняк
Для Вчитель: 20 000 дармоїдів районо обжирають бюджет України і підвищують рівень корупції в Україні
оксана
Прочитала половину коментарів,думаю в більшості їх пишуть вчителі, стає навіть страшно за нашу освіту,але про що це я,в інститутах також викладацьку корпус "діє" вимагаючи хабарі за все,пропуску,залік, передача в всі роблять вигляд що це норма. Згодна з Олексою дармоїди в райво це стовідсотково коркпціонери
Коментувати
Петро
Коли директриса дитячого садка в Китаї взнала в мого сина (працює там вчителем англійської), яка зарплата в його батька, то почала з жалості носити і дарувати йому одяг, харчі і інші речі, щоб він якось переслав нам в Україну. PS: Він в Китаї мою зарплату отримує за два дні. Вітаю Вас, пане реформаційні Порошенко, Яценюк, Квіт і проча шушера
патріот
А навіщо посади завучів у школі? А роздуті штати департаментів, методкабінетів навіщо? Хто там працює? В більшості - хто в школі не працював...
Zinger
Для патріот: Завуч у школі для того, щоб планувати і організовувати навчальний процес. А от методичні кабінети при управліннях освіти зберегли для того, щоб було кому писати звіти замість чиновників департаменту, це я знаю зі слів самих методистів, які обурюються тим, що мусять заради грошей виконувати невластиву їм роботу. І таке твориться аж догори. У Києві є Інститут інноваційних технологій, у якому працює 700 чоловік, стільки ж, скільки у всьому Міністерстві освіти. Хтось з педагогів чув коли небудь щось про їх корисну роботу?А фонд зарплати уявляєте який! Новий міністр обіцяв їх скоротити, цікаво, чи дозволили йому це зробити? Я також, щоб вижити викладав у трьох навчальних закладах, бігав від одного до другого п’ять років, поки не видохся. Мій директор дізнавшись мало не луснув від зависті, йому здалося, що я дуже багато заробляю і давай мені урізати години на основному місці праці.
123
Завучі в школі для того, щоб тягти роботу набундючених і зажраних директорів, які вважають своєю головною компетенцією перевіряти корішки зарплат учителів і, як пише попередній дописувач, ночами не спати а думати щоб забрати в учителя... (З власного досвіду, нажаль...(
Шиншилла
Для 123: Верно-то как! Согласна с вами!
Коментувати
Андрій Ярославович
Я розумію реформа, зміни і т.д., але в тексті не прочитав головного. Я Учитель математики, працюю 3 рік, маю заробітню плату менше 100 долларів. І працюю ще на одній роботі, щоб хоч якось виживати. Відповідно часу на якісну підготовку до уроків не має. А до чого веду, якщо не буде нормальної оплати праці, я доробляю цей рік ( тому що контракт) і кидаю цю роботу. У мене як мінімум 3 таких молодих колеги, які солідарні зі мною. Мені просто цікаво хто через 10 років буде вчити наших дітей за такі копійки. Уже сьогодні набір на математичну спеціальність у університеті, який я закінчував, менше половини. І це в основному люди з низькими результатами ЗНО, а відповідно такі і спеціалісти з них будуть. Розумні люди, не хочуть йти і витрачати своє життя на таку важку і низькооплачуванну роботу. Потрібно не кількість годин на ставку збільшувати, а оплату за них. Мої старші колеги мають по 24-27 год на тиждень, не через те що люблять свою роботу. І яка ж тоді підготовка до 6-7 уроків на день?
Олекса Позняк
Для Андрій Ярославович: 100% правда.
Иван Фастов
Я тоже третий год работаю учителем (география/история). Когда говорю, что работаю в школе, у всех это вызывает только один вопрос: "А сколько ты там получаешь?". Честно, я никогда не жалуюсь на роботу и зарплату, но... Я прекрасно понимаю, что на одном энтузиазме далеко не уедешь. Кстати, на проезд трачу 300-400 грн). Нужно что-то делать, т.к. учитель, который думает только о том как сэкономить и жить дальше, НЕ ПРОДУКТИВЕН!!! Смысл держать десятки тысяч не продуктивных работников?
Коментувати
Свирид Опанасович
Які зміни? Буде не школа, а гетто. Слава "рехворамторам"!!!
Ольга Э.
Мир начинает понимать, что стандартизированные тесты приводят к высоким уровням стресса у детей (и студентов), не очень эффективно помогают оценивать знания и интеллект, как минимум, а в Украине их решают проводить не только после выпускных 9 и 11 классов, так еще и после 5! Не одобряю.
Громко Г.Ю.
Висновки після перегляду проекту закону: 1. Нічого не змінюється порівняно з існуючим, "12-річну школу" ми вже "проходили" 2. Порівняно з початковим проектом, Закон стає більш "совковим" 3. Спочатку проект Закону писали вчителі та викладачі, кінцевий - чиновники "від освіти" усіх рангів
Павлович
Для допитливих: http://life.pravda.com.ua/society/2015/10/25/202280/
вчитель
сертифікація - це дуже цікаво. 65 % учителів не пройдуть і це має радувати всіх (крім педагогів). часто вчителі одні других звинувачують у незнанні предмету
Громко Г.Ю.
Для вчитель: Не переживайте щодо "сертифікації" - на її впровадження планують відвести 5 років, до того часу все зміниться ("або хан помре, або осел", про Ходжу Насреддина)
Олекса Позняк
ОЙ!!!!!!!!!Страус доморощенный.Да сертификацию в этом году введут без проблем, большое дело 40 заданий подобрать
Світлана
Ну не пройдуть 65%. Далі що? Назавтра 65% вчителів не вийдуть на роботу. Взагалі ситуація з сертифікацією схожа з тією, якби напвдохлій від спраги і голоду коняці хазіїн сказав: "Хочеш вівса і води? Добре, дам. Але ти повинна пройти сертифікацію на відповідність посаді коняки: обжени отого скакуна!".
Коментувати
ВЧИТЕЛЬ
"Максимальний обсяг навчального навантаження педагогічних та науково-педагогічних працівників на одну ставку встановлюється законодавством." Хотілось би конкретніше...
Громко Г.Ю.
Для ВЧИТЕЛЬ: В залежності від можливостей бюджету - на ставку може бути від 20 до 24 годин (це вже обговорюється в Міністерстві фінансів)
Коментувати
Для другое мнение:
)))))))) а КТО решать будет кому рожать,а кому нет? Кому жить, а кому умереть. Вы? Вот вспоминаю решения правительства Сталина об освобождении територии для других. Естественный отбор силовым способом. Почему нет? Ведь Сталин СОЗДАВАЛ ГОСУДАРСТВО и те, кто ему НЕ подходил, должны были выживать или умереть. Государство он СОЗДАЛ. Вам как его методика?Да,сильное государство по соседству,да,к тому же, НАЧАВШЕЕ РАЗВИВАТЬСЯ в нормальном направлении, ясное дело никому не нужно. Теперь ОСВОБОЖДАЕМ МЕСТО ДЛЯ КИТАЙЦЕВ. Их много, они умеют работать,чтобы выживать. Им нужна эта ТЕРРИТОРИЯ
для другое мнение
Для Для другое мнение:: уважаемая(ый), при чем тут Сталин, жизнь, смерть...речь шла об финансировании образования своих детей родителями, рожайте себе на здоровье, надеюсь дети ваши будут иметь качественное образование и как результат хорошую работу, и при этом, возможно не уедут из страны освободив место тем же э..э.ээ китайцам, хотя думаю, китайцы сюда не поедут(налоги большие), вон как они поднялись, вы ведь сей час на китайский монитор смотрите и из китайского смартфона телефонуэте ну и т.д. , вон даже сирийцы бегут от войны не к нам... тьху-тьху.. Германию, Австрию им подавай... у нас свои беды,которые нам решать и с которыми мы никак не можем вырулить уже 25лет, у самих дети, потому и переживаем за их будущее... да, нужно уметь выживать, уметь работать и поэтому вкладывать в образование самим, а не ждать от государства, оно не справляется, это ж видно...так что Сталин пускай отдыхает... а мы еще "повоюем", поддержим реформы, школу и будем надеяться на лучшее, ок.!?
Коментувати
Олена
Закон "Про освіту"- є базовим законом про освіту взагалі. Чому не стоїть питання паралельної розробки та прийняття Закону " Про загальну середню освіту", як уже снує "Про вищу освіту", чи спроектований " Про професййно-технічну освіту"? Введення в дію Закону " Про освіту" прогнозується з 1.01.2015 року, а механізми реалізації (підзаконні акти, інструкції, положення та ін.) де вони? Хто їх бачив ( хоча б проекти)? Чому немає виважених та послідовних кроків?
Валентина Сідненко
Новий закон - це добре, але мені здається, що ми ще не готові до цього. Щоб реформувати освіту, треба добре продумувати всі маленькі дрібниці. Яка може бути нова освіта, якщо ми навіть підручники в цьому році не отримали. А в 4 класі ДПА. Що це за навчання без підручників. А ви читали нову програму, чи бачили нові підручники для 4 - класників. Чи порівнювали їх зі старими?
КОЛЕГА
Для Валентина Сідненко: Щодо підручників - я Вас підтримую повністю. Моя старша дитина вчиться у 3 класі. І коли я відкрила підручник з математики і побачила там ... ДРОБИ, я була в шоці. Я вчила цю тему у 6 класі. І це мені не помішало отримати вищу освіту з відзнакою за спеціальністю "Математика" без грошей!!!!. Захистити кандидатську дисертацію теж без грошей!!! А чому ДРОБИ а не ІНТЕГРАЛИ? Тим, хто складає такі навчальні програми треба руки повідбивати!!!! Але то і не дивно. Вони, видно, вчилися за гроші і тепер видно результат їх навчання. ПЕРШИЙ КРОК у реформі - звільнити ВСІХ з міністерства. І набрати туди вчителів зі шкіл, що мають 10-15 років стажу (таких, які мають хороші результати, а не тих, які ці результати "проплачують"). А тоді за 1-2 роки можна щось робити. Бо прийдуть компетентні люди, які знають що саме треба міняти.
Світлана
Я б сказала, ті, хто не справляється в школі.
Коментувати
Tatjana Shvec
І взагалі... При зруйнованій системі виховання ніяка реформа освіти не допоможе. Реформа має запропонувати перш за все систему виховання. Або запозичити досвід сингапуру і не називати себе європейською державою.
Tatjana Shvec
Щось я у законі не помітила нічого про педагогічне навантаження. І давно пора в класах середньої та старшої школи де більше 20 учнів ввести окремо ставку класного керівника. Де класний керівник займатиметься лише організаційною роботою та допомагатиме вчителю під час уроку при потребі. 5 - 9 класи це період становлення особистості і він особливо складний для дітей в нинішніх умовах особливо. Це був би оптимальний підхід до виховання. Крім того чому за кричущу недисциплінованість не дозволяється виключити дитину з середньої школи? Якщо батьки і справді не можуть вплинути на виховання чому б не надати їм можливість навчати таку дитину у спеціалізованому закладі закритого типу де дисципліна стоятиме на першому місці. У разі такої ситуації адміністрація повідомляла б соціальну службу а батьки повинні були б упродовж тижня підшукати підходящий навчальний заклад. Не секрет що сьогодні школа - жіноча справа. А хлопці- підлітки не мають зразка поведінки щоб рівнятись бо батька не мають.
Натэл
Для Tatjana Shvec: очень правильно
Олена
Абсолютно згодна з Вами, пані Тетяна Швець. Питання поведінки учнів 6-9 класів вже постає питанням виживання звичайної школи. Добре годовані, рано статтєворозвинені дітки, оснащені найсучаснішим гаджетами, зовсім не тримають себе у рамках. Те, що дозволяють собі тінейджери на перервах, інколи і на уроках у "ліберальних" вчителів - не всі нічні клуби Києва бачили. На зауваження- у кращому випадку- дикій регіт. У гіршому - посилання відомим шляхом. Реакція батьків - від зніяковілого - "воно ж мале ще і дурне", до нахабного "а хто таким не був у їх віці". Працювати стає дедалі нестерпно...
123
Для Олена: надо следовать примеру стран ЕС и вводить штрафы для родителей за плохое поведение их детей на уроке, мы ж в Европу идем, тогда этот пункт тоже прописывать в законе
Коментувати
вчитель
На мою думку, це взагалі хто зна що...це просто знущання над вчителями та дітьми...
Ірина
- Тема сегодняшнего урока - "Решение квадратных уравнений". Весь класс: - У-у-у... - Hу ладно, ладно, в конце немного потанцуем, послушаем музыку.
Людмила
Працюю у відділі освіти понад 20 років. Перманентно реформуємо освіту весь цей час. Порівнюю освітній рівень свій, своїх дорослих дітей, сучасних школярів. Висновок один : ми скочуємось у інтелектуальну прірву. Новий Закон , на мою думку, на думку всіх моїх колег, зруйнує повністю систьему освіти, особливо загальної середньої, і особливо в частині, що стосується соціалізації дитини, навчання дітей в умовах навчального закладу, здійснення виховного впливу на дитину колективу та багатьох педагогів. А проблема вільного часу ? Чим він буде заповнений? Питань дуже багато. А ще це приведе з часом до ще більшого розшарування суспільства. Ударить по соціально вразливих категріях сімей.
Ірина
Для Людмила: А що таке проблема вільного часу з точки зору відділу освіти? Це марнотратство на пришкільні табори. Це щоденні заходи під час всіх канікул в неопалюваних приміщеннях. Це окрики з відділу: "Як приїдем, та дітей не буде!" Це центри позашкільної роботи з липовими гуртками. І конкурси, конкурси, конкурси, від яких і дітям і вчителям вже тошнить.
борис
для Людмили; за таких як ви ми ніколи не станемо європейцями.
Натэл
Проблема свободного времени - это проблема родителей. Школа - не детский дом. А учителя - не полиция. У нас свои дети есть.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!