В. Громовий: не створюйте ілюзію гараздів в освіті

Страшна кадрова криза призвела до тотальної деградації освіти, яка вже переходить межу незворотності

В. Громовий: не створюйте ілюзію гараздів в освіті

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Щойно Юрко Бак згадав, як у 90-х «працював на семи роботах одночасно: удома на себе, удома, як син винахідливого батька, у клубі, комбайнером на жнивах, музикантом на весіллях, у школі вчителем, у школі директором, на курсах підготовки до ВНЗ викладачем, у Стрельникова в Райраді ...., і в кучі напівлегальних організацій, половину з яких створила моя обдарована половинка. Спав по 2-3 години на добу».

От це їхній ідеал: майже задурно відпрацював у школі й ще «відпахав» на 7 роботах «на знос» з тим, щоб заробити гроші на своє шкільне хобі. Інакше не виживе ні твоя сім’я, ні школа, яку ти очолюєш.

Знаю нинішніх директорів шкіл, які змушені хто фермерствувати, хто торгувати автомобілями, які були у вжитку, хто допомагати дружині тримати якийсь магазинчик чи перукарню…

Частина з них уже давно плюнули «на цю кляту освіту». Як не дивно, більшість тепер щиро дякують чиновникам, які їх вижили з посади. Згадую слова колеги, який тепер є власником магазину «Усе для рибальства»: нащо я витрачав стільки сил і власних коштів на ту абсолютно невдячну справу?! Зараз живу у своє задоволення, адже справи магазину займають 2-3 години на добу.

Шановні журналісти і «агенти змін», не треба створювати ілюзію гараздів в освітній сфері. Зараз, перш за все страшна кадрова криза призвела до тотальної деградації освіти, яка вже переходить межу незворотності.

Скоро доведеться просто перезасновувати школи, а вчителів виписувати з Європи. До речі, так було, коли на підросійській Україні в кінці ХІХ століття створювались гімназії. Своїх кадрів не було (зокрема, викладачів класичних мов), тому доводилось запрошувати іноземців, в основному зі слов’янських земель Австро-Угорщини. Наприклад, у Єлисаветграді багато років очолював чоловічу гімназію чех Іван Прокеш.

Як ви гадаєте, за яку зарплату згодяться працювати в українських школах англійці чи поляки?!

Не хочу драматизувати ситуацію, але... Насправді, нас уже спіткала освітня катастрофа. Титанік нашої псевдореформованої освіти не витримав зіткнення з коронавірусним айсбергом.

Цитую сам себе: «Усвідомлення громадською думкою сьогоднішнього стану освіти як проблеми не відповідає ні її масштабам, ні загрозам, які вона нам несе. Сталася катастрофа («Титанік» старої освіти з пропоротим корпусом ось-ось потоне), а ми продовжуємо вирішувати проблеми.

Згадаймо, коли цей найсучасніший і, як здавалось його творцям, не тонучий корабель «Титанік» наштовхнувся на айсберг, його капітан і команда сприйняли це як проблему. Тільки тоді, коли судно почало стрімко йти на дно, всі зрозуміли, що сталась катастрофа, що слід негайно спускати шлюпки і рятувати людей. Якщо б екіпаж судна з перших хвилин після зіткнення не марнував час на малоефективні потуги, спрямовані на те, щоб вирішити набір проблем, а зміг вчасно об’єктивно оцінити реальність, можна було б мінімізувати кількість жертв. Тож, спосіб дії у ситуації катастрофи інший, ніж у ситуації, коли слід вирішувати проблеми.

У випадку з нашою пострадянською системою шкільної освіти ми теж змарнували час на вирішення проблем і таки дочекались, коли вона остаточно розбилась об «айсберг» фінансово-економічних негараздів і почала «тонути» під тиском «баласту» стереотипів минулого у «морі» сучасних завдань.

Сьогодні нам треба втокмачити собі в голову одну аксіому: врятувати пострадянську модель шкільної освіти не можливо і не потрібно, тому слід припинити латати безнадійно тонуче судно, негайно спускати «шлюпки» і гребти до нових, маловідомих берегів сучасної освіти.

Звісно, у випадку, коли нинішня ситуація в освіті нагадує тонучий корабель, над яким лунає: «Рятуйся, хто може!», недоречно бомбардувати екіпаж або пасажирів шлюпок циркулярами чи вимагати звітів про кількість врятованих...

Перш за все у нашому суспільстві має з’явитись спільне бачення, що таке школа і що таке університет. Адже досі панує примітивізоване уявлення про навчальний заклад як про будівлю з навчальним обладнанням.

Школа - це не стіни, це скоріше стиль навчання, атмосфера пізнання світу, певне мотиваційне поле…

Університет - це місце наукового пошуку, адже саме навколо науки і організовується сучасне університетське навчання.

На заваді змінам в освіті перш за все стоять наступні фактори:

·         Відсутність розуміння майбутнього освіти.

·         Відсутність стратегії розвитку (є похідним від першого).

·         Відсутність перспективного планування (є похідним від другого).

·         Відсутність системних підходів (є наслідком трьох попередніх)».

P.S. Поясню, у чому шкода таких дописів. Коли одна вчителька на всю країну заявляє, що «навіть якби мені не платили жодної копійки, я б все одно ходила працювати до школи», а інший говорить про те, що в цій сфері можна гарно заробляти, якщо працювати на трьох роботах, це викликає різні реакції у наших далеких від альтруїзму співгромадян:

1. Хворобливо-знущальну («Это ж каким вампиром надо быть, чтобы даже без зарплаты ходить на работу, чтобы высасывать энергию с наших детей»). 30% респондентів.

2. Злорадно-егоїстичну («Так їм і треба», «А вы сами согласились работать на такую зарплату!»). 30% респондентів.

3. Заздрісно-здивовану («Ого, виявляються зашибають непогані гроші, а плачуться на всю країну», «Ха, я теж хочу таку премію!»). 30% респондентів.

4. Обурливу («Вони просто насміхаються над учителем...»). 9% респондентів.

5. Конструктивну («Підвищення зарплати вчителя на користь нам усім»). 1% респондентів.

Так невтішні результати мого нерепрезентабельного контент-аналізу відгуків.

Оригінал

Освіта.ua
30.11.2020

Популярні блоги
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
А. Заможська: у космосі Тесла, а в нас — християнська етика МОН пропонує людям, які ходять до церкви два рази на рік, викладати християнську етику
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
гість
Сучасний статус вчителя знаходиться далеко нижче плінтуса. Байки про значимість професії, любов до дітей - все це лапша на вуха. Те, що автор хоче когось прибити,назвати дурня дурнем, чи лоха лохом цілком підтримую. Нешановні ( і ви, і ми,) не розуміють чому вони лохи (навіть згоден, що і сам - дурень). Зарплата в 5000-6000 грн. предбачає, що людина прийшла, посиділа, посторжувала. Файлики, папочки, розробки уроків - все це як мінімум ще 10000 грн за 18 год ставки. Що пропоную, страйк 2-3 місяці з вимогами: зарплату у відповідність до законодавства, повернути правовий статус громадянина(нагадаю зараз вчитель завжди винний), встановити елементарні норми (мобільні телефони,пропуски уроків, чіткий діючий регламент прав і обов*язків всіх сторін освітнього процесу, ...). З цього повинна розпочатися реформа освіти, а потім НУШ, чи ще щось подібне, головне, щоб потрібне.
KVP1248
Не все так плохо. Иногда в школе, где плохо организован процесс обучения, часто носящий хаотический характер, мы имеем намного лучшие результаты, чем в элитных заведениях. Все зависит от правильно поставленной цели перед школой. Цель конкретна и проста, надо попытаться не уничтожить гениев. Согласно С.Савельеву способности каждого человека уникальны. Нейронная сеть человека имеет около трехсот специализированных зон, формирование которых имеет во многом случайный характер да еще этот процесс растянут во времени. За первый десяток лет жизни из-за эффекта Маугли, при неправильном воспитании гений теряет нейроны и становится обычным «зверем» – членом стаи. Гений делает то, чего не существует в окружающем мире создавая новые экологические ячейки для жизни социума. Без гениев социум обречен умереть в своих продуктах жизнедеятельности. См. мой комментарий к Ольга Халепа: куди зникає велика кількість геніїв?
Кто-то
Для KVP1248: Как приятно,что во всеобщей деградации кто- то интересуется С.Савельевым)
Коментувати
Для Громового
Невже людина "козацького роду" може міркувати такими категоріями - прибити, назвати дурнем, посміятися з когось, вважати інших критиканами, заздрісниками чи лохами? Якось дивно це читати.
Для Громового
Для Для Громового: Цікаво, що не сподобалося тому, хто поставив мінус. Чи ви вважаєте, що освітній експерт та ше й заслужений вчитель України має на це право?
Коментувати
Tet-a-tet
Можна діяти так,як п.Громовий, критикувати і критикувати, а можна навпаки, піти у н.з. і щоденною роботою утверджувати себе та відстоювати ідеали справжньої освіти,тобто служити людям. На власному професійному досвіді переконався, що шлях тільки критики-дорога в одному напрямку, собі нерви псуєш і користі людям не приносиш. П.Громовий має досвід керівника Н.З., чому він обрав такий шлях знає тільки він, може відкриє нам правду. Мені його по-справжньому жаль,маючи такі здібності витрачає сили на порожню балаканину, яку ніхто не бере до уваги і яка не призведе до хоч якогось результату. Вчитель-це гуру, його місце серед людей,щоб сіяти прекрасне і виховувати своїх послідовників.Разом вони і змінюватимуть світ, а так як чинить п.Громовий-це" глас випіющего в пустині". Сидіти в теплому кабінеті і закликати інших до роботи-це легше,а бути справжнім поводирем для молодого покоління місія важка(якщо маєш поклик),але результативна.І не зводьмо усе до ковбаси.
Володимир
Так, прогресуюча дегенерація.
Віктор Громовий
Мабуть, я є людиною, яка далека від ідеї не противитися злу. Принцип «Якщо тебе хто вдарить у праву твою щоку, підстав йому і другу», - це точно не моє. Мабуть, тому, що «козацького роду». Коли я натрапляю на відверте хейтерство з приводу моїх публікацій з боку анонімних «доброзичливців» на сайті http://osvita.ua , у мені прокидається тисяча демонів. Перше бажання: знайти критикана за допомогою IP-адреси й прибити його, щоб не мучився. Друге бажання: хочеться щось довести, пояснити, переконати. Але й воно швидко проходить, бо sapienti sat (розумному досить), а дурневі все одно нічого не втокмачиш. Тому швидко приходить третє бажання – посміятись із недолугих заздрісників. У мене для вас погані новини. Я пишу продовження цього посту.
Омелько Терен
Миколо, а що тебе так ковбасить через Громового? Назви причину... Чи ти за "справедливість", щоб і тобі грантів перепало. А чого ще не отримував? Завзяття наче є в тобі, ну хоча б вистачає його, щоб чіплятися до інших. та ще й називаєш його "Вітя" як свого, наче якісь таємниці знаєш. Тільки пиши, будь ласка, імена з великої літери - вони у будь-якій мові, повір, пишуться з великої літери...
Черненко
Громовий- це самозакоханий нарцис, людина не порядна.
Омелько Терен
Я зовсім не про те. Ось Громовий пропонує певні ідеї (навіть якщо з ними й не погоджуватися) - так ні, освітян ніякі ідеї не цікавлять, хочуть писати якусь гидоту про автора. Так само напише Лікарчук, купа ентузиастів з’являються - і зовсім не по суті справи, тільки ярлики наклеювати, здебільшого уявні. Цей підхід практикували радянські парторги: якщо людина навіть мізерно з чимось незгодна, так зразу ж: а який він сім’янин? Вже настільки очевидно, що суспільству треба навчитися обговорювати ідеї. А таких людей, що здатні продукувати ідеї зовсім не багато
Коментувати
Василь  Шминдрук
Респект автору. Бо дописувачі перейшли, від обговорення наболілого в освіті, до особистого. Забуваючи при цьому, що є достатньо бувших і нинішніх керівників навчальних закладів, які свої звання купували, а також вимпели, кубки, грамоти, «миндалі» та іншу біжутерію. Головна проблема в освіті – це тотальна бюрократія, яка нищить педагога, як творчу особистість.
Набдія Іванівна, кіров
Скільки знаю Громового , то він все хоче бути оригінальним- висуває ідеі, безжально критикує радянську школу, ретроградів.... А є питання- що зробив нового і суперіноваційного директор гімназіі із Кіровограда Заслужений вчитель В . Громовий?чим вславився?? Відповідь проста- НІЧИМ!! І ось таких нуворишів зібрав фонд Сороса , вони і колотять гі.о в ступці . І всі іхні ідеі- за іноземні срібляки, за них вони живуть непогано.
xyz
Для Набдія Іванівна, кіров: Представники партії ОПЗЖ в дії! Все надіються що Зеленський роспустить Верховну раду і вони підуть на вибори. Тому і виборчі штаби не розпускають. Не надійтесь. Він не лох (сам казав). Виборів не буде. Заспокойтесь і розбігайтесь. До наступного сезону.
Для xyz
Для чого ви приплели сюди політику? Надія Іванівна написала правду. Громовому в гімназії створили ідеальні умови, зробили переможцем Всеукраїнського конкурсу керівників навчальних закладів, хоч його гімназія на фоні інших нічим особливим і не відзначалася. А, отримавши за це звання заслуженого вчителя, він покинув щколу, щоб зараз насміхатися з, на його думку, "лохів", які в ній залишилися. І непогано прилаштувався, бо, як бачите, "громовідводи" на цьому сайті зразу затінюють всяку критику на нього, хоч часто відгуки зі суцільними матюками залишаються без жодної реакції модераторів.
Ганна Нечерда
Ніяк не зрозумію. Одні пишуть, що Громовий давно вже не працював у гімназії. А інші так стараються, пишуть, що він у тій гімназії нічого не досягнув - і так завзято та гаряче це повторюють, наче вчора він звільнився. Хочу спитати Надію Іванівну (чи вона все ж таки Набдія? - тоді з якої це мови?), невже не спите, а про "суперінновації" думаєте? А рейтинг учителів школи із собою на першому місці вже склали?
Коментувати
Олександр Желіба
Реформу освіти потрібно було починати не з НУШ, а з НУУ (нових українських учителів). А лити молоде вино у старі міхи - праця дурна
Тарас
Для Олександр Желіба: А до лікаря ви старого краще підете чи до інтерна? Навчаю вже років 10 дітей за кордоном і ніхто не дорікнув мені за вік
Коментувати
Теорія без практики
Эх... Теорию мы знаем. Лучше расскажите как это все сделать институционально. "...Перш за все у нашому суспільстві має з’явитись спільне бачення, що таке школа і що таке університет". Какое такое спільне бачення? На рівні 73 %?))) Все давно известно, есть мировой опыт.
Бобринський
Пане Громовий, а чого ж Ви не працюєте в школі, Ви ж заслужений? Топити і трощити Ви і Ваші експерти можете,а працювати - зась! Ми -живі і Ви нас не знищете , пани грантоіди!!