Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: успіх реформ залежить від вільного вчителя
І. Лікарчук: успіх реформ залежить від вільного вчителя

Вільний учитель відповідає лише за виконання повноважень, покладених на нього посадовими обов’язками

І. Лікарчук: успіх реформ залежить від вільного вчителя

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Після мого посту про необхідність дати волю вчителю, у приваті й від деяких журналістів отримав кілька питань про те, що, на мою думку, може означати свобода, вольність вчителя. Відповім коротко.

1. Вільний вчитель повинен бути вільним у виборі форм і методів педагогічної діяльності. Він нікому не мусить пояснювати чому урок проводить так, а не інакше.

2. Робота вільного вчителя оцінюється лише за успіхами його учнів. Тобто, не рейтинги, не папери, не участь в змаганнях, конкурсах, олімпіадах, не показники ЗНО, а результати навчальної діяльності, визначені за спеціальними методиками чи за результатами професійного моніторингу. У цьому контексті вчитель несе відповідальність лише у випадку, якщо успіхи його учнів не відповідають вимогам, що встановлені державними освітніми стандартами.

3. Вільний учитель самостійно вирішує питання надання дозволу на відвідування його уроків дирекцією школи, перевіряючими. Поза його волею відвідування навчальних занять чи перевірка учительської документації може здійснюватися лише у виняткових випадках, передбачених нормативними документами.

4. Вільний учитель має право відмовитися від виконання будь-яких рекомендацій, вказівок чи доручень, що стосуються змісту його професійної діяльності та не несе ніякої відповідальності за таку відмову.

5. Вільний учитель самостійно обирає форму підвищення своєї кваліфікації. Обов’язок методичних служб запропонувати вчителю розмаїття форм, а право вчителя - обрати із запропонованих. Факт участі/не участі вчителя у будь-яких формах підвищення кваліфікації не є підставою для прийняття будь-яких рішень щодо його атестації, сертифікації, оплати праці, дотримання трудової дисципліни тощо.

6. Вільний учитель створює лише ті форми документації, які потрібні йому для здійснення успішної педагогічної діяльності, тобто - на власний розсуд. Обов’язок школи, органів управління освітою та методичних служб забезпечити вчителя нормативними документами, що регламентують освітній процес, вчасно інформувати про зміни в цих нормативних документах.

7. Вільний учитель несе відповідальність лише за виконання тих повноважень, які покладені на нього посадовими обов’язками, затвердженими в установленому порядку. Усе інше - поза межами правового поля, включаючи ремонт і обладнання кабінетів та інше.

8. Вільний учитель самостійно реалізує своє право на участь у роботі профспілкових організацій. Централізований збір профспілкових членських внесків шляхом відрахування їх із заробітної плати може здійснюватися лише за письмовою згодою вчителя.

9. Вільний учитель має гарантоване законом, а не декларативне, право висловити свою думку стосовно роботи адміністрації закладу освіти, вимагати обговорення тих чи інших питань на засіданнях колегіальних органів управління закладом освіти. Він повинен мати нормативні гарантії того, що не буде покараний чи зазнає переслідувань у будь-якій формі за реалізацію цього свого права.

10. Вільний учитель повинен мати законодавчі гарантії захисту свого права на академічну свободу. На керівників закладу освіти, місцеві органи управління освітою законом має бути покладена відповідальність за створення умов для реалізації права на академічну свободу для кожного вчителя та за його захист під час здійснення професійної діяльності.

P.S. У цьому контексті мені дуже імпонують слова міністра Лілії Гриневич, що успіх реформи залежить від учителя. Візьму на себе сміливість і до цих слів додам лише одне: успіх реформ залежить від вільного вчителя.

Оригінал

Освіта.ua
24.01.2019

Популярні блоги
В. Громовий: парадоксальність бачення вчителів Учителі допомагають «тим, хто наверху» жити ілюзією, що світ шкільної освіти успішно реформується
І. Лікарчук: класне керівництво має бути ліквідоване Примушувати дітей ходити до школи, вважаючи, що вони там будуть здобувати знання, - це смішно
І. Лікарчук: продовжуючи тему «захистити вчителя» Кожного вчителя в багатьох школах примушують робити чимало й такого, що фактично не оплачується
О. Істер: річну оцінку не можна порівнювати з ДПА (ЗНО) Чи можна порівнювати річну оцінку випускників школи з оцінкою, яка отримана за ДПА (у форматі ЗНО)?
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Cirius
Якщо вчитель хоче бути вільним - він ним буде. Почитайте пости п.Позняка, хіба він подібний на не вільного вчителя? Смалить матінку-правду і нічого не боїться, бо впевнений у собі і своїй правоті. А якщо трохи перебирає - то це справа його сумління. Законодавчо права вчителя захищені, хоч один подав до суду на самодура-директора чи нахабу-методиста з райвно? Ні, тільки балакаємо і плачемося, які ми скривджені та нещасні. Хіба балачками встановлюють справедливість і свої права? Хіба не може вчитель подати до суду на знахабнілого батька чи маму-істеричку учня про захист своєї честі? Резонанс був би більший, ніж войовничі заяви так званої профспілки вчителів. Зараз мені напишуть, а коли ж ми маємо вчити учнів і т.д. Про це нехай думає ваш директор, якщо не вміє розмовляти з батьками та чиновниками. За це йому платить зарплату громада, нехай відпрацьовує.
Володимир
Можна й через суд.
Den
Для Володимир: Но надо помнить, что леса у нас густые, а болота глубокие... А такие люди, как дед, на средства не поскупятся.
Володимир
Для Den: А мне показалось, что дед очень милый....
Коментувати
Witalina
Результативність роботи вчителя , по великому рахунку , виміряти НЕ МОЖЛИВО!!!! Різний підбір учнів і батьків,(здібності, мотивація,дисципліна і т.д.).Погоджуюся з О.Позняком!!!! Одна вчителька читає англійську у початкових класах.Учні 1 класу за за І семестр знають більше , говорять краще ,ніж учні 3 класу.Хто винен?? З сином учила всі уроки шість років,а потім,бачу ну ніякого інтересу до навчання,відпустила у вільне плавання,а донька вчилася з першого класу самостійно на відмінно. Як ВИМІРЯТИ мій внесок в успіхи дітей, МОЇ заслуги ??? Тому всі ці розмови про результативніть ПРОСТО ДЕМАГОГІЯ!!!
Вчителька англійської
Для Witalina: Так все і є.
Коментувати
Олекса Позняк
Есть классы где занятия идут как песня, а есть классы где в 5 раз больше стараешься а результат ноль, а есть классы когда иногда думаешь : а выйду я сегодня живым оттуда или вынесут -ведь на прошлом уроке малолетний уголовник пообещал зарезать. За какими методиками это всё оценить?
Для Олекса Позняк: +
Коментувати
Слишком много знаю
Пи...ть, не мешки ворочать! Многие прекрасно знают, какими "свободными" были подчиненные разных ролей и в разных организациях под руководством Ликарчука.
puma
Для Слишком много знаю: Дед всегда на острие событий.
Коментувати
спец
Робота вільного вчителя оцінюється лише за успіхами його учнів. Тобто, не рейтинги, не папери, не участь в змаганнях, конкурсах, олімпіадах, не показники ЗНО, а результати навчальної діяльності, визначені за спеціальними методиками чи за результатами професійного моніторингу. Ось з цього місця більш детально давайте. Спеціальні методики, професійний моніторинг - це як? За успіхами учнів оцінити неможливо, така специфіка вчительської роботи, чи знову вернемося до стану, коли звітували про успішність 99,9 %? Шукають, придумують як оцінити роботу вчителя та успіхи то ті самі.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!