Osvita.ua Середня освіта Статті Навчальні плани: остаточний діагноз
Навчальні плани: остаточний діагноз

Які зміни очікують основну школу із 2013 року

Навчальні плани: остаточний діагноз

Гучна епопея з розробкою Міністерством освіти нових типових навчальних планів для 5‑9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня тихесенько завершилась. 22 березня колегія Міністерства освіти і науки, молоді та спорту розглянула їх і схвалила, а 3 квітня заступник міністра Б. Жебровський підписав відповідний наказ за № 409, що затверджує їх і поетапно вводить у дію із 2013/14 навчального року.

При цьому наголошується, що "робочою групою було розроблено декілька варіантів типових навчальних планів, які було розміщено для широкого громадського обговорення. Внаслідок опрацювання надісланих конструктивних пропозицій, проведення обговорень із керівниками шкіл та вчителями підготовлено типові навчальні плани".

А, як можна дізнатися з офіційного сайту міністерства, Б. Жебровський ознайомив присутніх членів колегії з низкою нововведень, які закладені в типових планах: "По-перше, це вільна, варіативна частина для кожного колективу – самостійно встановлювати години, предмети, доповнення. І це було основане прохання педагогів – дати більше свободи, більше вибору, щоб кожна школа мала своє сучасне обличчя. У запропонованому варіанті на одну дитину з 5 по 9 клас припадатиме вдвічі більше варіативних годин (9,5 проти 4-х годин). А спеціалізованим школам – 17,5 години проти 0,5‑11 годин у нині діючих планах, тобто в 2‑3 рази більше".

"Низку нововведень" краще за все побачити на власні очі, а для цього варто порівняти типові навчальні плани, що були запропоновані для обговорення 1 лютого, й остаточний їх вигляд у відповідності з наказом від 3 квітня.

Порівняльний аналіз пояснювальної записки

У пояснювальній записці до типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів з’явились усього три уточнення.

Перше уточнення стосується вивчення другої іноземної мови. Планувалось так, "що однією із двох іноземних мов обов’язковою є англійська". А вийшло, "нею може бути будь-яка іноземна мова або російська чи інша мова національних меншин".

Тобто рекламна кампанія міносвіти з тезою, що всі наші випускники будуть володіти "як у Європі" двома іноземними мовами, була лише піаром? Так, формально російська чи греко-татарська для України є іноземною мовою. Але навряд чи, закликаючи вивчати дві іноземні мови, під іноземною розумілась російська. Та й, наприклад, у Чехії чи Словаччині другою іноземною не вважають чеську чи словацьку, а мають на увазі німецьку, французьку, японську...

Друге уточнення презентує вісім варіантів типових навчальних планів. Школа вибирає один із запропонованих варіантів і щорічно складає свої робочі навчальні плани. Утім, як завжди.

Нагадаємо, що заздалегідь усі ці варіанти для широкого загалу й обговорення не виносились. Пропонували обговорювати лише навчальні плани для шкіл з українською мовою навчання. А той, хто не перший рік у школі, засвідчить, що проблем зі складанням робочих навчальних планів україномовних шкіл ніколи взагалі не виникало. З’являлись вони, і чималі, у школах з російською мовою навчання, бо в ті ж самі години гранично допустимого навантаження на учня треба вштовхнути до 13,5 год української ще й 10 год російської.

Вихід завжди був лише один – зменшувати години додаткового часу, який є в компетенції кожної школи Не варто вимагати несподіванки й від нових навчальних планів: додатковий час для шкіл з російською мовою навчання зменшено з 9,5 до 4,5 години. Ось так і реалізовано меморандум пана Жебровського: „дати більше свободи, більше вибору, щоб кожна школа мала своє сучасне обличчя”. Тільки обличчя шкіл з українською мовою навчання будуть більш індивідуальними, а російськомовних – блідуватими.

Цікавим вийшло і третє уточнення, якого не було у варіанті для обговорення: „Загальноосвітнім навчальним закладам дозволяється перерозподіляти години всередині галузі за погодженням із управлінням освіти у підпорядкуванні якого знаходиться навчальний заклад”. А далі пропонується щось узагалі революційне: "Перерозподіл годин між галузями здійснюється за погодженням з Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України".

Безумовно, це треба вітати – школи, дай Боже, хоча б одержали право бути авторськими, самобутніми та конкурентоспроможними. До 2013-го ще далеко, тому можна хоча би сподіватися, що процедура перерозподілу годин окремими школами не перетвориться на низку бюрократичних перешкод. Та й запитань із цього приводу чимало: скільки можна, припустимо, відрізати від хімії та додати до біології? А чи взагалі можна скасувати вивчення якогось предмета на користь іншого? І як така норма узгоджується з освітнім стандартом, що реалізується „інваріантною складовою, сформованою на державному рівні, яка є спільною для всіх загальноосвітніх навчальних закладів”?

На жаль, так і залишилась теза про те, що інваріантна й варіативна складові навчальних планів шкіл "фінансуються з відповідних бюджетів" без уточнення про їх відповідність. Жевріє надія, що із 2013 року нікому не спаде думка фінансувати інваріантну складову з державного бюджету, а варіативну, що формується самою школою, – з куцих місцевих бюджетів.

Порівняльний аналіз сітки розподілу годин

Мабуть, керуючись непереборним бажанням пошити в дурні представників ЗМІ, які закидали Міністерству освіти плани згортання вивчення української мови та літератури, в остаточному варіанті типових навчальних планів години для вивчення цих предметів не тільки не скоротились, а ще й додались. Українська мова відтепер вивчатиметься у 5‑9-х класах 13,5 год на тиждень замість 12, а українська література ‑ 10, а не 9,5 години.

Та ж ситуація і з вивченням історії України, яка „потяжелішала” на 20 %: її вивчатимуть 6 год, а планували п’ять. Виборола 0,5 додаткових години на вивчення світова література, відтявши час від першої іноземної мови, що скоротилась на 1 годину. Напевно, це наслідки обговорення навчальних планів і врахування багаточисленних пропозицій від освітян і громадськості.

Далі стовпчики й колонки цифр, що закріплюють розподіл годин на вивчення окремих предметів за класами навчання, повністю збігаються з тими, що пропонувались для обговорення.

Не слід записувати себе до видатних пророків, бо було відразу зрозуміло, що, оприлюднивши для обговорення три варіанти навчальних планів, Міністерство освіти робило ставку на перший варіант. Так воно й вийшло.

Цікавинки з’являються в рядочку з довгущою назвою "Додатковий час на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації". На все про все на це виділяється 9,5 години на всі класи із 5-го до 9-го. І це для шкіл з українською мовою навчання, а з російською аж 4,5!

Де ж ті 50 % навчального плану, що планували віддати школам для самостійного розподілу? Де те збільшення у 2‑3 рази за словами заступника міністра, коли для 5-го класу заплановано всього 0,5 год, а 9-й клас узагалі залишили без шкільного компонента, чесно поставивши в колонці "0".

А повертаючись до пояснювальної записки, що має такий абзац: "Варіативна частина Типових планів використовується на...", підсумовуємо: підсилення предметів – 0; запровадження факультативів, курсів за вибором – 0; індивідуальні заняття та консультації – 0.

Схвально, що при складанні типових навчальних планів з арифметикою цього разу в Міністерстві освіти було менше суперечностей. У додатку 2 цифри колонок і рядків збігаються повністю – хоч тут поталанило школам з російською мовою навчання. А ось у додатку 1 для шкіл з українською мовою навчання всього лише дві помилки: у 6-му класі більше на годину, а в 7-му менше на півтори.

Ну нічого, на місцях люди не дурні працюють у школах – підкорегують і міністерські цифри, і міністерські плани.

Автор: Олег Іванов, головний редактор журналу "Відкритий урок".

Освіта.ua
05.04.2012


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
KVP
Сучасна освіта індивідуальна в своїй основі. З 13 травня 1997 р. ми живемо в інформаційному суспільстві. Майбутнє належить не людині і не комп’ютерам, а своєрідному кентавру людино-машинному комплексу. Давно треба зрозуміти, що вчитись людина має сама. Вчитель – майстер свого діла, може лише допомогти. Сучасна школа зовсім не відповідає вимогам нового часу і буде знищена незалежно від прагнень міністерства, вчителів, чи бізнесменів від школи. Як знищені кінотеатри та будинки культури небажанням людей іти з дому заради кіно, яке можна переглянути дома, так і школа буде знищена небажанням дітей залишати домашній інформаційний центр заради примітивного шкільного…
Віталій Шульга
Провідні педагоги на перше місце завжди ставлять виховання. Доречі найкращі школи світу так і роблять, а тут і етику та сміжні предмети на задвірки.
Віталій Шульга
Шановне товариство, що ви обговорюєте? Години це не головне, треба порівнювати їх з держ стандартом який на сьогодні тупо здертий з навчальних програм які в свою чергу не відповідають віковим психологічним особливостям середньої дитини. Питаня наукового підходу повністю відсутнє
Жанна
Базарники, пшик і тому подібне і в тому ж стилі... Тільки й чуємо від свого пана-директора. Але це писав не наш. Наш не те що компютером - калькулятором користуватись не вміє.
Директор
Агов! Вчителі, а не базарники. Де ви знайшли введення російської мови? Галасуєте, як проплачені дівчатка . У нас в районі іноземна англійська. друга - німецька. Толку, правда, від тої і тої - пшик. Про російську- мову ніхто неведе. То ж почитайте статті розумних людей і коментуйте по темі. Істерити в нас є кому.
12
Для Директор: Чому це ви пане директоре порывнюєте вчителів із базарниками. Можливо, тому що занадто засиділися на своєму (чи не на своєму) місці - апріорі тільки ваше слово правильне. Якщо у вас не вводять російську, то це не значить, що й скрізь так. І кому це можна, за вашими словами, істерити, чи не вам або ще кому з начальства? А вчителі хай сидять і не вякають! Бо ж замість того, щоб читати "розумних" людей, бач які, пописують тут. Хто дозволяв їм висловлюватись і мати власну думку! І, пане директоре, висловлюючись, майте повагу не тільки до себе, а ще й до інших: думайте над своїми словами.
Иван
Для 12: Я считаю, что знание русского языка для жителей Украины полезно. Так как в будущем многим сегодняшним школьникам это может помочь в карьере, которую они будут строить в компаниях сотрудничающих с Россией. Делаю вывод на основании судьбы своей племянницы, проживающей в Литве. Ей знание русского, так же как знание английского значительно помогло в построении карьеры в международной компании.
Жанна
Агов, директор, чи дядько із-за рогу?
Світлана
Теорія для того і існує, щоб втілювати її кращі надбання у практику - ось до цього треба йти, зваживши всі аргументи. Я особисто проти закриття малокомплектних шкіл - "Не буде школи - не буде села" Знаю, що проблема з наповнюваністю шкіл існує і в містах. Тож потрібно враховувати потреби і бажання батьків дітей про вибір навчання за місцем проживання чи за N кількість км. Все для людей - гарний девіз!!!
Олекса
Моя школа за таким планом всі роки незалежноті працює хоча школа українська (директор-зауч росіяни). Російська з 1 класу. У 9 класі 2год російської, 2 української. Результати ЗНО нижче плінтуса. Почне та бідна дитина гадати що писати ЩО- ІСЧО- ШО-ЕШШО-тут і тестам кінець. Тепер і увас буде нжче плінтуса. Я думаю що якби я в Росї заставляв би вивчати українську - прибили б на 2й день.
читач
Для Олекса: Російська мова корисна для вивчення, особливо для дітей з україномовних шкіл. Бо поступаючи у наші ВНЗ (можливо, за виключенням Львова), де предмети з специфічними термінами викладають старі радянські кадри на російській мові, за декілька років навчання мова студентів перетворюється на «суржик». Але чи введення в школах вивчення російської мови не приведе до повної русифікації ВНЗ (як у СРСР), а далі і України?
Світлана
1 - нормальна, що забезпечує якість знань, витримує конкуренцію, має високий рейтинг. 2- а Ви чули про Шкільний округ? Оптимізувати - не закрити, а дійсно оптимізувати. Якщо мова йде про учнів 10-11 класів, які хочуть вступати у Вузи, то їм потрібно дати те, чого вони чекають від 10-11 класів...
Сільський вчитель
Для Світлана: Це все лише гарні слова, нажаль дійсність набагато суворіша. Що таке шкільний округ ми чудово знаємо, нашу школу закривають, а дітей везуть в райцентр в іншу школу. А там.. Там свої вчителі, їм години потрібні. Що робити нам??? І Ваші теоретичні доводи зовсім не співпадають з дійсністю.
Світлана
Переконана -- не лише програми треба змінювати, а систему навчання в загальноосвітній школі: ділити на групи за здібностями, нахилами ( у середній школі), А ДАЛІ ЗА ПРОФІЛЕМ, але не формально, а за потребою і бажанням дітей та батьків!
Світлана
Для 123: Для 123: Ось тому і нереально, що немає бажання удосконалити систему, а так реформи заради реформи -а результат?! До речі, у нормальній сільській школі діти багато в чому виграють.
Сільський вчитель
Для Світлана: Який може бути поділ на профілі в сільських школах якщо в 10 класі максимум 8 учнів ? У нашому районі з 24 шкіл лише в 3 є поділ на профілі. На 1 вересня 2 школи підлягають так званій " оптимізації", іншими словами їх просто закриють. І що по вашому " нормальна сільська школа". А що є не нормальні ???
вчитель
Тепер не будуть вимагати вивчати "основи споживчих знань" в 9-х класах (бо нема варіативної частини)?
Директор
Я нічого не бачу жахливого у вивченні російської мови. А на даному етапі діти не володіють рідною мовою, не знають російську, а за англійську краще помовчати. То хто виграв?Хоча японці довели, що інтелект дитини краще розвивається в умовах саме двомовності. то ж якщо ми дбаємо про дітей, а не заробляємо грошу політикам, то російська повинна бути однозначно. Та в дебільній державі все по-дебільному. І міністенрство , і міністр, і освіта.
Natalie
Для Директор: І я не бачу нічого жахливого у вивченні російської мови, але не за рахунок годин англійської. Стосовно Ваших слів "а за англійську краще помовчати", більшість вчителів цілком впевнені, що навчити іноземній мові можна всіх, а от шкільний курс геометрії, фізики, хімії і т.п. спроможні засвоїти не всі. Часто забуваємо, що іноземна мова вивчається в іншомовному середовищі. Уявіть, я (вчитель) намагаюсь "організувати" іншомовне середовище у класі з наповнюваністю 26 учнів, з навчальним навантаженням 2 години на тиждень. Хто засвоїть матеріал? Ті 5-6 учнів, які вчать добре і той предмет, що викладаєте Ви.
123
Для Світлана: для сельськой школы ЭТО нереально
росіянка
Для Natalie: А якщо б у Вас зменшилась кількість годин через французьку, Вам би було легше? Люба нормальна країна враховує свою історичну і регіональну ситуацію. Вчити французьку, не знаючи мови ,на якій розмовляєш сам, твої близькі, друзі, родичі і гляньте на карту, яка частина світу. Хіба це правильно?Можна багато говорити тут і мовчати в школі(пишемо за власний рахунок, заповнюємо декларації).А на форумах демонструємо свою вищу освіту.От коли перестанемо бути вівцями, тоді мужновладці будуть намагатися робити програми без ризику бунту.
К-124
"Шумим, братец, шумим!" - головне, щоб гучно, щоб із помпою, щоб із пафосом оголосити, що, мовляв, освіта реформується, авгієві стайні розгрібаються, гордієві вузли розв'язуються! А тим часом у куточку звично нарубають собі капусточки : "по закону: дочці на кожушок, байстрюкові на придане, жінці на патинки. Собі ж на те, що не знають ні діти, ні жінка!"
Охохонюшки
В Міністерстві знову зробили вигляд, що дуже багато і плідно попрацювали, напустили туману. Що змінилося? Знову велика кількість грошей піде на нові підручники, програми до планів і т.д. Ого як наживуться на цьому "нужные люди".! Можна сказати, що основне своє завдання Міністерство виконало! А нам тільки розгрібати лайно1
LAURA
отож бо, дурні пишуть папірці, а розумні, замість виконувати свої прямі обов'язки, ці папірці розгрібають(((
Natalie
Нарешті стало прозорим розуміння нашим вельмишановним міністерством словосполучення "іноземна мова". То може будемо вивчати російську (як першу іноземну), а суржик як другу? І, звісно, ми станемо "ближче" до Європи через скорочення годин англійської (німецької, фрунцузької чи іспанської) як першої іноземної мови у 5-9 класах на 2,5 години. Боюсь почути у відповідь закиди в тому, що учні і так на момент закінчення школи не володіють розмовною іноземною мовою. Але тому є велика кількість як об'єктивних, так і суб'єктивних причин (велика наповнюваність класів, відсутність поділу на групи, відсутність внутрішньої мотивації до вивчення іноземної мови, проте наявність далеких від комунікативної спрямованості підручників і т.і.). З такими змінами стане "набагато краще" :(
Sergey
Цілком згоден і за години, і за підручники, і за поділ на групи.


Щоб отримувати першим всі новини
від «Osvita.ua» у Facebook —
натисніть «Подобається»

Дякую, не показуйте це мені!