Модель випускника навчально-виховного комплексу
У Маріупольському НВК за десять років роботи колективом підготовлено чимало переможців і призерів олімпіад та турнірів. Випускники навчаються у престижних вишах. Це стало можливим завдяки створенню багаторівневої системи навчання й виховання, що спирається на нашу модель випускника та сучасні технології навчання
Утім існуюча модель випускника не відповідає сучасним вимогам:
- з'явилась нова парадигма навчання й виховання;
- змінився характер взаємин між учителями й учнями, виникла суб'єкт-суб'єктна взаємодія.
Учень, як особистість, формується в соціальній конструкції учень - група - навчальний заклад - місто - регіон - країна, виконуючи різні соціальні ролі.
Навчання в НВК стає інтерактивним, розкриває внутрішні особливості учнів, що формує компетентну особистість учня в різних сферах діяльності.
Компетентний підхід у навчанні й вихованні переборює розрив між навчанням і життям.
Освіта та виховання в НВК виступають як інструмент самовдосконалення особистості та допомагає сформувати особистість, компетентну в різних сферах діяльності. Тому виникла необхідність розробити нову концепцію моделі випускника на інших принципах.
Центром моделі є «Я» випускника. «Я» випускника розглядається як суб'єктивна система уявлень і понять про себе, свою зовнішність, здібності, можливості, риси характеру, про фізичний розвиток здоров'я; уявлення про своє місце в колективі, характер взаємин з іншими людьми в межах соціальної конструкції.
«Я»-образ складається з трьох частин:
- «Я» біологічне: знання про свій організм, своє тіло, процеси самозбереження й самодопомоги.
- «Я» психічне - це знайомство зі своїм внутрішнім світом, розуміння своїх почуттів, бажань, думок.
- «Я» соціальне - усвідомлення себе як члена суспільства, частки зовнішнього середовища, уміння контролювати свою поведінку, здатність суб'єктивно ставитись до зовнішнього середовища, виконуючи різні соціальні ролі.
Таким чином, «Я»-образ = «Я» біологічне + «Я» психологічне + «Я» соціальне.
На підставі такого розуміння «Я»-образу ми пропонуємо логіко-змістовні моделі. У структурі моделі випускника п'ять логіко-змістовних моделей:
- «Я» біологічне.
- Психологічні особливості особистості випускника.
- Мотиваційна структура.
- Соціально-психологічні особливості.
- Соціалізація особистості.
Логіко-змістовні моделі складають основи моделі випускника й дозволяють простежити траєкторію розвитку особистості. Зміст і спрямованість логіко-змістовних моделей різні.
Конструювання логіко-змістовної моделі починається є визначення критеріїв і показників. Критерії дозволяють визначити загальні якості особистості, а конкретні показники характеризують особистість конкретного випускника.
Далі будується система координат, центром якої є «Я»-образ. Кількість координат для даного «Я» визначається кількістю критеріїв. На кожну координату наносяться показники. З'єднавши показники різних координат, можна побудувати циклічну діаграму розвитку особистості.
Розглянемо зміст логіко-змістовних моделей:
„Я" біологічне містить у собі такі критерії та показники
Знання про організм:
- анатомічні відомості;
- розуміння фізіологічних процесів;
- дотримання правил гігієни.
Розвиток холістичних уявлень про себе, про світ:
- людина є біолого-соціальною системою;
- місце людини в біосфері;
- розуміння закономірностей холістичного розвитку.
Відповідальність за своє життя та здоров'я:
- усвідомлення небезпеки;
- уміння контролювати свою поведінку у випадку небезпеки;
- отримання навичок само- та взаємодопомоги.
Психологічні особливості особистості
Психодинамічні властивості особистості:
- екстраверсія;
- ригідність;
- емоційна збудливість;
- активність;
- щирість.
Емоційний інтелект:
- емоційна поінформованість;
- емпатія;
- управління своїми емоціями;
- самомотивація;
- розпізнання емоцій інших людей.
Особистісна креативність:
- допитливість;
- уява;
- складність;
- схильність до ризику.
Риси характеру:
- тактовність;
- принциповість;
- чуйність;
- працьовитість;
- самокритичність;
- помірність у потребах;
- акуратність.
Мотиваційна структура
Мотивація випускника:
- життєзабезпечення;
- комфорт;
- спілкування.
Характерні риси випускника:
- спрямованість особистості;
- інтелектуальні риси характеру;
- ставлення до людей;
- ставлення до себе.
Емоційна спрямованість:
- альтруїстична;
- комунікативна;
- самостверджувальна;
- на вибір професії;
- естетична.
Здатність до самоуправління:
- здатність до рефлексії;
- здатність до самоаналізу;
- здатність до самоорганізації;
- здатність до самоуправління;
- здатність до самоконтролю.
Особиста самореалізація:
- наявність потреби в самореалізації;
- готовність до самореалізації;
- реалізація життєвих цілей.
Рефлексії та саморозвиток:
- можливість професійної самореалізації;
- самооцінка своїх якостей;
- прагнення до саморозвитку.
Мотивація успіху:
- активність у діяльності;
- подолання перешкод;
- наполегливість у досягненні мети;
- планування на перспективу.
Комунікативна компетентність:
- відкритість, товариськість;
- логічне мислення;
- кмітливість;
- емоційна стійкість;
- життєрадісність;
- художнє мислення;
- незалежність;
- самоконтроль.
Самоактуалізація особистості:
- орієнтація в часі;
- цінності;
- потреба в пізнанні;
- креативність;
- саморозуміння;
- контактність.
Самоствердження особистості:
- відсутність пригніченості;
- розвиток конструктивних стратегій;
- схильність до домінування.
Мотиваційна компетентність:
- неперервна освіта;
- усвідомлення, допитливість;
- потреба в самопізнанні;
- упевненість у своїх силах.
Гностичний компонент:
- гнучкість мислення;
- здатність до синтезу, узагальнення;
- креативність;
- пам'ять, її оперативність;
- уміння систематизувати, класифікувати, узагальнювати.
Когнітивний компонент:
- знання;
- уміння;
- навички.
Морально-вольовий компонент:
- позитивне ставлення до навчання;
- працездатність;
- воля;
- цілеспрямованість.
Організаційний компонент:
- уміння планувати час, роботу;
- уміння працювати в бібліотеці;
- уміння користатись оргтехнікою;
- уміння орієнтуватись у класифікації джерел.
Соціально-психологічні особливості
Локус контролю:
- почуття відповідальності;
- готовність до активності;
- високий рівень суб'єктивного контролю емоцій;
- власна відповідальність за події;
- здатність переслідувати свої цілі в сьогоденні й майбутньому;
- відповідальність за своє здоров'я;
- здатність контролювати свою поведінку.
Ціннісні орієнтації:
- відпочинок;
- праця;
- допомога людям;
- знання про світ, природу людини;
- соціальний статус;
- соціальна активність;
- спілкування;
- здоров'я.
Соціальні та життєві цінності:
- інтелектуальний розвиток;
- перегляд освітніх програм;
- самовдосконалення;
- залучення до життя НВК;
- вивчення предметів із задоволенням;
- читання літератури;
- близькі друзі;
- вибір демократії та свободи;
- служіння людям;
- духовне вдосконалювання;
- особистісне зростання.
Емоційна чуйність (емпатія):
- сприйняття проблем друзів, групи, міста, регіону;
- співчуття;
- чуйність;
- здатність до переживання;
- відчуття радості, щастя від мистецтва.
Соціалізація особистості
Фактори соціалізації:
- учень;
- група;
- НВК;
- місто;
- регіон;
- Україна.
Форми стосунків:
- знайомство;
- приятелювання;
- товаришування;
- дружба;
- взаємодопомога.
Принципи стосунків:
- толерантність;
- поступливість;
- повага;
- довіра;
- урахування інтересів інших;
- культура мови;
- комунікабельність.
Цілі й задачі розвитку:
- виховання громадянина;
- індивідуалізація;
- ідентифікація;
- актуалізація;
- формування соціоціннісних відносин;
- здатність до саморегуляції;
- усебічний розвиток особистості;
- формування уявлень про життя.
Технологія роботи з моделлю випускника
Випускники, їхні батьки, класні керівники відзначають наявність чи відсутність показника особистості випускника за допомогою балів у анкетах опитування. Показники анкет і логіко-змістовні моделі збігаються. Критерій особистості в балах виводиться згідно з означеними показниками: дуже високий - 4 бали, високий - 3 бали, достатній - 2 бали, середній - 1 бал.
Отримані показники в анкетах наносяться на логічно-змістовні моделі в модель випускника. З'єднавши показники моделі випускника, одержуємо циклічну діаграму розвитку особистості.
Модель дозволяє передбачити розвиток особистості в межах логіко-змістовних моделей. Побудована циклічна діаграма розвитку націлює випускника:
- на успіх;
- приймати рішення й нести за них відповідальність;
- свідомо вибирати професію;
- використовувати знання як інструмент рішення життєвих проблем.
Випускник здатний до саморозвитку та самореалізації.
Автор: Л. Ілініч
Освіта.ua
19.04.2006