Шкільний психолог у програмі "Діалог"
Протягом останнього десятиліття ситуація, що склалася в психологічному вимірі дитячого світу, викликала шок у всіх, хто з ним стикається. Зростаюче погіршення здоров'я, неприхована агресивність, асоціальність, тривога і просто страждання дітей уже не можна не бачити навіть у рожевих окулярах
Представники прогресивної психолого-педагогічної думки та просто небайдужі вирішили піти в наступ на проблему погіршення здоров'я дітей, узяти на абордаж шкідливі звички підлітків. Результатом цієї стратегічної розробки став проект «Діалог».
У чому полягає його сутність? По-перше, «Діалог» - це суто психологічний продукт з усіма позитивними (та навіть і негативними) наслідками. До позитивних причислимо такі характеристики. Як психологічний продукт він вимагає відповідного аналізу, тобто погляд розробників дійсно сягнув углиб питання; концентрація уваги спрямовується не стільки на зовнішні прояви поведінки, скільки на глибинні прояви дитячої душі - низьку самооцінку, негативну Я-концепцію, тяжкі переживання, що викидають дитину за борт здорового прийняття світу та здорового способу життя, спонукають на небезпечні експерименти.
З іншого боку, як будь-які перші кроки в розв'язанні проблем дитячого світу, програма «Діалог» є дещо ідеалістичною. Вона передбачає тренінговий підхід до роботи, який не зовсім адекватний і зручний для реального шкільного режиму.
Але саме в цій точці і починає свою роботу шкільний психолог, який повинен втілити «крилату» концепцію в «земну» школу. Для цього потрібні прискіпливий погляд, здоровий глузд і натхнення, аби поєднати ідеї проекту з необхідністю адаптувати їх для конкретних дітей.
Саме тут починається індивідуальна творчість психолога й оформлюється його роль у реалізації програми. Варіантів безліч: пристосувати окремі вправи для урочних занять або створити середовище для тренінгів; навчити логіки «Діалогу» класних керівників чи заручитися допомогою учителів-предметників. У будь-якому випадку роль шкільного психолога у втіленні програми «Діалог» є первинною, оскільки він найкомпетентніша особа у «перекладі» психологічної суті і природи програми на мову тих, хто втілюватиме її в життя - наприклад, класні керівники, учителі, волонтери. Таким чином, сам психолог перетворюється на координатора проекту.
Іншим напрямком діяльності психолога є робота з батьками. Тут теж можуть бути запропоновані різні варіанти: індивідуальні консультації за запитом чи групові зустрічі, або ж те й друге. У будь-якому випадку, як це відомо, сім'я є тим первинним середовищем, де зароджуються проблеми фізичного і психологічного здоров'я. Компетентні бесіди і поради батькам можуть зіграти вирішальну роль у зупиненні дітей на порозі перед шкідливою звичкою, відчаєм, втратою себе.
Планування роботи класних керівників за програмою «Діалог»
Жовтень «Мислення і здоров'я».
Робота з 8-11-ми класами. Перший тиждень
- Психодіагностична робота з психологом «Тест локалізації емоцій в тілі».
- Повідомлення результатів.
- Лекторій для бажаючих «Основи психосоматики, або всі хвороби від нервів».
Другий тиждень
- Профілактика стресів і депресій. Оголошення конкурсу на найрозвиненішу фантазію «Як я долаю приступи депресії».
- Урок ОБЖ «Правила особистої психогігієни».
Третій тиждень
- Класна година. Диспут на тему «Здоровий спосіб життя - це необхідно?».
- Оголошення результатів конкурсу, вручення нагород.
Четвертий тиждень
- Робота на канікулах.
Робота з 5-7-ми класами
Перший тиждень
- Твір «Нема щастя без здоров'я - так чи ні?»
- Аналіз робіт, обговорення.
Другий тиждень
- Конкурс на створення кращих коміксів «Шкідливі звички».
- Створення журі, оголошення найкращих.
Третій тиждень
- Класна година «Основи законодавства про охорону здоров'я».
- Ділова гра «Міністерство охорони здоров'я».
Робота з 1-4-ми класами
Перший тиждень
- Твір-листівка «Лист до Бога».
Другий тиждень
- Урок малювання «Здоров'я виглядає так».
- Урок читання «Українські прислів'я про здоров'я та хвороби».
Третій тиждень
- Класна година напередодні канікул «Як треба відпочивати? Чи впливає відпочинок на моє здоров'я?».
Робота з педагогами
Установчі збори: ознайомлення із суттю експериментальної програми «Формування навичок здорового життя дітей і підлітків». Постановка мети, завдань. Знайомство з психологічними закономірностями роботи з групою.
Листопад. «Тютюн - стадний інстинкт чи свідомий вибір?». Робота з 8-11-ми класами
Перший тиждень
- Відкриття тематичного місяця.
- Експрес-опитування в класах "Ставлення до тютюнокуріння».
Другий тиждень
- Лекторій «Психологія реклами. Потаємний вплив».
- Урок історії «Традиція тютюнокуріння. Історична довідка».
Третій тиждень
- Твір на тему «Найоригінальніші способи кинути курити».
- Створення незалежної комісії журі. Визначення переможців конкурсу.
Четвертий тиждень
- Класна година «Вплив реклами на поведінку і спосіб життя людини. Тютюнокуріння в рекламі».
- Нагородження переможців конкурсу.
Робота з 5-7-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування з питань ставлення дітей до проблеми тютюнокуріння.
- Аналіз і оголошення результатів.
Другий тиждень
- Домашнє завдання. Інтерв'ю з батьками з приводу куріння.
- Підготовка стінгазети «Серйозно і жартома про тютюн». Збір анекдотів і гуморесок про курців і висвітлення медичного боку проблеми.
Третій тиждень
- Конкурс антитютюнових графіті.
- Формування незалежного журі й оцінка результатів конкурсу.
Четвертий тиждень
- Класна година. Обговорення результатів, отриманих в інтерв'ю батьків. Диспут «Моє ставлення до куріння».
Робота з 1-4-ми класами
Перший тиждень
- Урок малювання «Цього треба боятися...»
Другий тиждень
- Театр валеологічних мініатюр «Спокуса і здоров'я».
Третій тиждень
- Урок музики «Пісні про здоров'я».
Четвертий тиждень
- Класна година «Рухливі ігри та їх користь для здоров'я».
- Гра-фантазування «Інопланетяни на нашій планеті. Допоможіть загартуватися».
Робота з педагогами
Підсумок виконаної роботи протягом тематичного місяця. Розбір проблем і складних ситуацій, підготовка до наступного тематичного місяця. Постановка мети, знайомство із завданнями.
Грудень. «СНІД у царстві кохання».
Робота з 8-11-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування «Виявлення знань молоді про статеві проблеми».
Другий тиждень
- Лекторій «Сексологія для молоді. Культура сімейних стосунків».
- Тренінг «Попередження насильства».
Третій тиждень
- Бесіда з лікарем-венерологом «Любов, шлюб, сім'я, здоров'я».
- Диспут «Секс до шлюбу: Кохання чи небезпека?».
Четвертий тиждень
- Класна година із вправами «Шляхи передачі ВІЛ», «Чим ви ризикуєте».
Робота з 5-7-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування «Виявлення знань молоді про статеві проблеми».
- Обговорення результатів.
Другий тиждень
- Гра-диспут «СНІД поряд з нами. Аналіз реальних історій».
- Конкурс творів «Самотність - біда чи задоволення?»
Третій тиждень
- Лекторій «Профілактика вагітності й абортів неповнолітніх. Контрацепція».
Четвертий тиждень
- Класна година із вправами: «Міфи і факти про ВІЛ, СНІД».
Робота з 1-4-ми класами
Перший тиждень
- Конкурс малюнків «Моя самотність».
Другий тиждень
- Театр валеологічних мініатюр «Дракон СНІД у царстві кохання».
Третій тиждень
- Бесіда «Стосунки між людьми та їх вплив на здоров'я».
Четвертий тиждень
- Класна година «Культура здорових стосунків. Етикет».
Лютий. «Алкоголізм - дорога куди?..». Робота з 8-11-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування «Визначення рівня установки на вживання учнями тютюну чи алкоголю».
Другий тиждень
- Диспут «Що таке залежність? Легальні та нелегальні наркотики».
- Урок історії «Історія алкоголю: походження і розвиток».
Третій тиждень
- Диспути «Соціальні аспекти алкоголізму».
- Гра «Стадії алкоголізму та куріння».
- Гра-диспут «Алкоголь поряд з нами. Аналіз життєвих історій».
Четвертий тиждень
- Класна година «Алкоголь в рекламі. Що за привабливою обгорткою?»
Робота з 5-7-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування рівня знань учнів з питання формування здорового способу життя.
- Анкета «Чи знаєте ви про ризик алкоголізму».
Другий тиждень
- Міні-лекція «Алкоголь - легальний наркотик».
- Урок біології: «Чи безпечний алкоголь».
Третій тиждень
- Диспути «Соціальні аспекти алкоголізму».
- Гра «Стадії алкоголізму та куріння».
- Гра-диспут »Алкоголь поряд з нами. Аналіз життєвих історій».
Четвертий тиждень
- Класна година в інтерактивній формі «Правові аспекти у вирішенні питання профілактики алкоголю».
Робота з 1-4-ми класами
Перший тиждень
- Конкурс малюнків «Моя сім'я».
Другий тиждень
- Рольові ігри «Сценки з життя моєї сім'ї».
- Пошук інформації «Домашня техніка: чи справді безпечно?».
Третій тиждень
- Інтерактивна техніка «Мої функції та обов'язки в родині».
Четвертий тиждень
- Класна година «Здоров'я в моїй сім'ї».
Березень. «Молодь і наркоманія». Робота з 8-11-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування «Визначення рівня установки на вживання учнями наркотиків».
- Проективний твір «Сім днів свободи».
Другий тиждень
- Гра «мета і цінності».
- Асоціативний тест. Асоціації слів «наркоманія», «наркотики», «узалежненість».
Третій тиждень
- Зустріч-сповідь з колишнім наркоманом.
- Гра-диспут «Наркоманія поряд з нами». Аналіз життєвих історій.
Четвертий тиждень
- Класна година «Анекдоти про наркоманів: у кожному жарті є доля істини». Дослідження ефекту наркотичних речовин, процесу наркотизації.
Робота з 5-7-ми класами
Перший тиждень
- Анкетування «Визначення ступеня ризику залучення підлітків до вживання наркогенних речовин».
- Проективний твір «Сім днів свободи».
Другий тиждень
- Гра «Мета і цінності».
- Гра-пантоміма «Упізнай наркотичні ефекти».
- Дискусія «Міфи і реальність про наркотики». Визначення поінформованості учнів.
Третій тиждень
- Бесіда «Сленг наркоманів. Розуміння коренів».
- Робота з агітбригадами. Розповсюдження інформаційної інформації.
Четвертий тиждень
- Класна година «Анекдоти про наркоманів: у кожному жарті є доля істини».
- Кросворд «Скажи наркотикам «Ні!».
Робота з 1-4-ми класами
Перший тиждень
- Обговорення «Яким чином емоції впливають на здоров'я?».
- Урок малювання «Світ моїх почуттів».
Другий тиждень
- Урок валеології «Розслаблюючі та тонізуючі вправи для школярів».
- Робота з агітбригадами. Розповсюдження листівок «12 порад тим, хто бажає бути здоровим».
Третій тиждень
- Пошук інформації «Що ви знаєте по порушення зору, слуху, посади в школярів».
- Рухливі ігри, бесіди «Які вправи для профілактики погіршення зору вам відомі? Придумайте власні вправи».
Четвертий тиждень
- Класна година. Гра «колесо життя». Бесіда «Що я можу зробити для збереження свого здоров'я».
Квітень. «Харчування і здоров'я». Робота з 8-11-ми класами. «Тематичний місяць»
Перший тиждень
- Анкетування «Ставлення до їжі: здоров'я чи насолода».
- Рольова гра «З'їж мене - я Вітамін!»
Другий тиждень
- Створення галереї «Страшні факти про модні продукти».
Третій тиждень
- Лекторій «Сумісність і несумісність продуктів».
Четвертий тиждень
- Класна година. Гра за типом телепередачі «Смак - новий погляд: смачно і корисно».
Робота з 5-7-ми класами
Перший тиждень
- Твір-роздум «Якими б ви хотіли бачити дівчаток (хлопчиків) вашого класу? Чому?»
- Обговорення результатів.
Другий тиждень
- Журнал для дівчат «Конкурс рецептів фітокосметики».
- Створення галереї «Страшні факти про модні продукти».
Третій тиждень
- Лекторій «Методи очищення організму від шкідливих речовин».
Четвертий тиждень
- Класна година. Гра за типом телепередачі «Смак - новий погляд: смачно і корисно».
Робота з 1-4 класами
Перший тиждень
- Гра «Я покупець у магазині. Мій вибір».
Другий тиждень
- Урок природознавства «Бабусина скринька: що ми знаємо про корисні рослини».
Третій тиждень
- Урок праці »Своїми руками: смачно і корисно».
Четвертий тиждень
- Класна година. Рольові ігри «Я у гостях».
Додаток 1
Методичний матеріал для проведення тематичного місяця «Мислення і здоров'я» для 5-8-х класів
Перший тиждень
Повідомлення учнів про відкриття всешкільної програми оздоровлення «Формування навичок здорового способу життя». Розкриття змісту програми та форм її проведення.
Мета програми полягає у створенні умов для вироблення учнями свого ставлення до проблем здорового образу життя та здійснення ними свідомого вибору щодо власної долі та місця в ній тютюну, алкоголю, наркотиків та інших шкідливих звичок.
Для досягнення цієї мети учням буде запропонована розгалужена програма заходів, зокрема тренінгів, ігор, бесід, диспутів, інформаційних екскурсів, конкурсів малюнків, творів, яка втілюватиметься в першу чергу класними керівниками, учителями з різних предметів, практичним психологом, соціальним педагогом тощо.
Необхідно зауважити: програма не прагне до наставництва й моралізаторства, а покликана забезпечити учнів усією необхідною інформацією та практичними навичками для можливості усвідомлення ними свого вибору щодо здоров'я та формування власного стилю життя.
Другий тиждень
Оголошення в класах початку тематичного місяця «Мислення і здоров'я». Розкриття його змісту та форм проведення.
Класний керівник. Головним мотивом цього місяця має стати тематика «Мислення і здоров'я». Що криється за цією, здавалося б, абстрактною назвою? Мається на увазі ідея про цілісність людини. Це означає, що на здоров'я особистості впливають не тільки шкідливі звички, навколишнє середовище, інфекції, а й її внутрішній стан. Тобто наша увага зупиниться на тому, як поганий настрій, негативні емоції, напружені стосунки в сім'ї, з друзями і коханими впливають на наш фізичний стан і виникнення хвороб. Адже недарма кажуть, що всі хвороби від нервів. Отже, все в людині взаємопов'язане.
Оголошення класним керівником і проведення на виховній годині або в будь-який інший зручний час протягом 10-15 хвилин конкурсу на найкращий міні-твір »Що таке щастя? Що таке здоров'я?». Найкращі роботи будуть прочитані вголос або вивішені у стінгазеті.
Третій тиждень
Класна година в 5-8-х класах
Перший варіант
Проведення гри «Незаселений острів».
Призначення:
- ознайомлення з правовим регламентуванням здорового способу життя на рівні держави;
- вироблення свого ставлення до проблем здорового способу життя;
- усвідомлення необхідності контролю шкідливих звичок;
- відпрацювання способів, стилів взаємодії, необхідних для ефективного вирішення поставленої задачі.
Сюжет
Уявіть, що ви пливете до Африки. Унаслідок катастрофи ви потрапили на незаселений острів. Коли вас врятують, і чи зможуть це зробити - невідомо. Природно, перед вами стоїть завдання - вижити, адже життя повне небезпек і несподіванок.
Треба освоїти острів, організувати на ньому господарство, налагодити соціальне життя, розділити функції й обов'язки. Варто продумати й те, яким чином вони будуть виконуватися. Але основним є питання про здоровий спосіб життя на острові, адже виявилося, що він не такий уже екологічно безпечний. По-перше, на ньому були знайдені залишки небезпечних відходів, багато рослин уражені незрозумілими хворобами; крім того, на острові росте трава, що має дурманний ефект.
Класний керівник розподіляє клас на чотири групи експертів, які входять у парламент острівної держави, і вони розробляють законодавство з приводу здорового способу життя.
Перша група має розробити Кодекс прав людини на здоров'я. Учні повинні врахувати такі питання:
- Що таке здоровий спосіб життя?
- Що має виконувати держава, щоб забезпечити здоров'я своїх громадян?
- Які є безумовні права і свободи людини і дитини на здоров'я?
- Що дозволяється людини з приводу її здоров'я?
Друга група має розробити Кодекс обов'язків людини щодо свого здоров'я. Учні повинні врахувати такі питання:
- Що обов'язково повинна виконувати людина для дотримання закону?
- Які дії з приводу пошкодження власного здоров'я чи здоров'я іншої людини мають бути покарані державою (ураховуючи використання алкоголю, наркотиків, куріння, поширення ВІЛ, СНІДу)?
Третя група має розробити закони, пов'язані з уживанням наркотиків, алкоголю, куріння. Учні повинні врахувати такі питання:
- Чи буде обмежений доступ громадян до вживання вільноростучих наркотичних рослин?
- Чи буде дозволене виготовлення алкоголю?
- Що дозволяється і що забороняється громадянам з приводу вживання наркотичних речовин?
- Які покарання мають понести порушники законів острову?
Четверта група має розробити законні акти, пов'язані із системою освіти і сімейним вихованням. Головне завдання - розробка заходів, які б сприяли розвитку в учнів усвідомлення небезпеки шкідливих звичок і недбайливого ставлення щодо свого здоров'я. Учні повинні врахувати такі питання:
- Які заходи і дії повинні проходити в школі з метою формування навичок здорового способу життя?
- Які повинні бути закони щодо сімейного виховання здорової дитини?
- Чи з'являються в країні які-небудь акції, книги, реклама, що матимуть виховне значення для громадян острову?
Другий варіант
Диспут на тему «Здоровий спосіб життя - це необхідно?».
Диспут проводиться методом «мозкового штурму». Класний керівник пояснює суть методу, який полягає у звільненні від стереотипів мислення, вивільнення творчої енергії та розкріпачення для продукування найбільш несподіваних та оригінальних думок.
На першому етапі проводиться розминка.
Класний керівник. Почнемо з невеличкої розминки. Уявіть собі цеглину. Тепер вам необхідно вигадати якнайбільше способів, у які можна використати цю цеглину або декілька цеглин. Варіанти можуть бути абсолютно незвичайні, фантастичні і навіть абсурдні. Кожен на аркуші паперу записує свої варіанти. У вашому розпорядженні 5 хвилин.
По закінченні класний керівник просить декількох учнів запитати свої варіанти.
Основна частина
Класний керівник ставить запитання: «Як на вашу думку, що таке здоровий спосіб життя? Які є його складові?». Основні складові здорового способу життя записуються на дошці.
Клас поділяється на чотири або більше груп (кількість повинна бути парною), і класний керівник дає завдання подумати над запитанням «Чи необхідний, на вашу думку, здоровий спосіб життя?». Перша половина команд повинна розробити якомога більше аргументів «за» здоровий спосіб життя, друга - відповідно «проти». Відповіді учнів повинні охоплювати широке коло аспектів впливу здорового способу життя на долю людини. Групам дається 10-15 хвилин на обговорення.
Команди обговорюють свої варіанти, висловлюються «за» і «проти». Класний керівник стимулює дискусію, після чого підбиваються підсумки. Класний керівник наголошує на тому, що здоровий спосіб життя в кожної людини наповнюється власним змістом, у зв'язку з чим кожна особистість має сама здійснити свій вибір щодо здорового способу життя.
Додаток 2
Класна година для тематичного місяця «молодь і наркоманія»
Вправа 1
Оцінка рівня інформованості учнів. «Провокаційні тези».
Учитель пропонує учасникам розрахуватися на перший та другий номер та обговорити декілька запропонованих тез таким чином: перші номери висловлюються «за», другі - «проти».
- Проблему наркоманії вирішити неможливо, оскільки немає суспільства, вільного від наркотиків.
- Наркоманам не можна допомогти.
- Молодь занадто мало інформують про наркотики.
- Наркотики слід легалізувати.
- Тому, хто став наркоманом, не пощастило.
- Кожна людина хоч раз у житті пробує наркотик.
- Від маріхуани не розвивається узалежненість.
- Міліції слід було би вживати більш рішучі заходи стосовно наркоманів.
- Краще померти від наркотиків, ніж від нудної старості.
Дискусія «Мій друг узалежнений від наркотиків» (30 хвилин)
Мета: випрацювати декілька різних стратегій поведінки, які дозволяють не вступати в співузалежнені стосунки з наркоманом; дають можливість зберегти особисту безпеку та в той же час допомогти близькій людині.
Тренер пропонує обговорити питання «Як слід будувати стосунки з другом, який вживає наркотики?» Учасники висловлюють свої думки про це. Можна обговорювати та в коректній формі критикувати висловлювання. Тренер спрямовує хід обговорення, виявляє нелогічні та дискримінаційні моменти, уточнює правильність розуміння групою деяких висловлювань.
Головне, щоб у ході дискусії була випрацювана дійсно придатна для роботи стратегія.
Відпрацювання практичних навичок
Рольова гра «Запобігання вживанню наркотиків» (45 хвилин)
Гра дає можливість кожному з учасників самому знайти рішення задачі, знаходячись у роли «великого начальника», формує власний масштабній підхід до подолання проблеми, дозволяє набути досвід створення соціальних проектів.
Учасники діляться на дві підгрупи. Одна являє собою адміністрацію школи (приклади ролей: директор, завуч, завгосп, організатор позакласної роботи, учителі), друга - адміністрацію міста (приклади ролей: мер, його заступник, голова комітету в справах молоді, керівник міліції тощо). Тренер допомагає розділити ролі між учасниками.
Задача учасників: знаходячись в обраній ролі, запропонувати творче рішення проблеми наркотиків у масштабах школи, двора, одного міста. Результатом гри є проект «адміністрації школи», «адміністрації міста». Доцільно обмежити масштаб практичного впровадження рівнем «мій двір» чи «моя школа». Учасники повинні не тільки спланувати, хто що повинен робити, а й визначити, звідкіля можна взяти кошти на реалізацію програми, як оцінювати ефективність запропонованих заходів тощо.
Автор: О. Фрідман
Освіта.ua
18.10.2006