Виховний потенціал інституцій системи неперервної освіти
Діяльність різноманітних, багатопрофільних позашкільних навчальних закладів переконує: для дітей є необхідний вибір і умови для їхньої творчої самореалізації, професійного самовизначення
Пріоритети
Згідно з положеннями Закону України "Про позашкільну освіту", позашкільні заклади спрямовують свою діяльність на розвиток кожної особистості засобами позитивної мотивації, збудження й задоволення інтересів, потреб дітей.
Потенціал позашкільного навчального закладу досить широкий:
- у соціальному вимірі - це посилення стартових можливостей учнів на ринку праці та професійна освіта, сприяння їхньому життєвому самовизначенню;
- у культурному вимірі - це змога розширити сферу спілкування особистості із цінностями, що вже створені людством;
- у педагогічному вимірі - це виконання двох провідних функцій:
- створення широкого загальнокультурного, емоційно значущого для дитини фону засвоєння загальної освіти
- предметна орієнтація учня в системі різноманітних видів діяльності з урахуванням його здібностей та інтересів, тобто забезпечення реальної можливості для індивідуального розвитку.
Досвід. Майстри позашкільної освіти
З метою підтримки педагогів, що творчо працюють у позашкільній освіті, популяризації їхніх педагогічних здобутків у області започатковано обласний конкурс педагогів позашкільних закладів «Серце віддаю дітям».
На конкурс надійшли матеріали з досвіду 63 працівників позашкільної освіти. Цікаві педагогічні здобутки, що вирізняються самобутністю, нестандартністю, представили керівники творчих об'єднань, гуртків і студій.
Сподіваємося, що конкурс «Серце віддаю дітям» буде й надалі сприяти підвищенню престижу праці педагогів позашкільної освіти, збереженню унікальної системи позашкільних навчальних закладів.
Оновлюємо методичний арсенал позашкілля
В області проведено конкурс навчальних програм, навчально-методичних посібників з позашкільної освіти.
На конкурс було представлено 44 авторські програми, 5 навчально-методичних посібників, що вже апробовані в позашкільних навчальних закладах і мають практичну спрямованість.
Якісними, змістовними, націленими на розвиток творчої особистості, на професійну орієнтацію учнів відзначаються програми й посібники педагогів позашкільних закладів АНД, Самарського району м. Дніпропетровська, Кривого Рога, Нікополя, Новомосковська, Орджонікідзе, Петропавлівського району.
Перспективи
В умовах переходу на профільне навчання перспективним для позашкільної освіти області є організація полісистемної моделі позашкільного закладу, в якому освітнім пріоритетом є початкова професійна підготовка, отримання учнями професій, потрібних на ринку праці, створення системи профорієнтації учнів.
Модель Центру планування кар'єри
Розглянемо науково-методичні підходи щодо профорієнтаційної роботи в позашкільних навчальних закладах області.
Традиційні засоби профорієнтаційної роботи, що використовувалися в стабільному суспільстві, не є ефективними в умовах економічної та соціальної нестабільності, складного процесу становлення ринкових відносин у сфері праці та освіти.
Сучасні дослідження показують, що результатом професійної орієнтації є не лише вибір освітнього закладу, а певний план кар'єри, в рамках якого будуть визначатися кроки професійного становлення та самореалізації особистості.
Актуальним є створення в кожному позашкільному навчальному закладі області Центру планування кар'єри.
Стратегічною метою діяльності Центру є створення відкритого інформаційного, освітнього, професійно-комунікативного простору, що буде стимулювати в старшокласників потребу й здатність до самостійного вибору, а також формувати особисті та професійні якості, необхідні для самореалізації в подальшому житті.
Центр планування кар'єри може мати таку структуру
I рівень. Аналіз побажань, інтересів, індивідуальних особливостей учнів.
В освітню програму цього рівня поряд із курсом психології «Разом до успіху» мають увійти предмети, що сприяють формуванню загальної культури: користувачі комп'ютера, комунікативна та ділова англійська мова, основи права, діловий етикет.
II рівень орієнтований на розв'язання проблем самостійного вибору освітнього профілю на основі професійних уподобань.
Для цього в позашкільному закладі можуть створюватись об'єднання академічних і прикладних профілів: медико-біологічний, гуманітарно-економічний, інженерно-технічний, «Основи програмування», еколого-хімічний, менеджер, фітодизайнер, дизайн одягу, автосправа, перукар-стиліст тощо.
Основу освітнього процесу Центру планування кар'єри складає система професійної діяльності психологів і педагогів, що спрямована на створення умов для успішного особистісного і професійного визначення.
Робота в програмі психолого-педагогічного супроводу передбачає:
- Слідування за природним розвитком дитини на певному віковому й соціокультурному етапі онтогенезу. Це визначає важливий аксіологічний принцип особистісного і професійного розвитку - безумовну цінність внутрішнього світу кожного школяра, пріоритетність потреб, цінностей його розвитку.
- В процесі супроводу дорослий створює ситуацію вибору (інтелектуального, етичного, естетичного, професійного), це спонукає учня до прийняття самостійних рішень, допомагає йому взяти на себе відповідальність за свою власну долю.
- Другорядність форм і змісту визначається відношенням до соціального й навчально-виховного середовища життєдіяльності дитини. Головне - створити їй сприятливі умови для максимального особистісного розвитку й навчання.
Реалізація вищеназваних психолого-педагогічних підходів потребує особливої організації навчального процесу позашкільного заходу
- Створення комплексу навчальних програм, які забезпечують багатопрофільний і адаптивний характер позашкільної допрофесійної освіти з урахуванням потреб учнів, запитів батьків, виробничої, соціально-економічної ситуації в районі.
- В позашкільному закладі має працювати психолог.
- Основними формами спілкування з учнем є дискусії, практичні заняття, ділові та організаційно-діяльнісні ігри, проектна та дослідницька діяльність. До речі, активне залучення учнів до дослідницької та проектної діяльності є особливою прикметою навчально-виховного процесу Центру.
Проектна діяльність організовується на такому етапі навчально-виховного процесу, коли учні вже можуть демонструвати достатній рівень навичок самостійної дослідницької роботи. Проектна діяльність дає змогу скорегувати професійні плани і особисту позицію, піднести активність, самостійність, сформувати навички колективної взаємодії, закріпити індивідуальний стиль діяльності.
Ефективними в позашкільному закладі є проекти: «Дитяче ательє», «Театр моди», «Казка прикладної творчості», «Телеательє» тощо.
Для створення в старшокласників найповніших уявлень про сутність майбутньої професії, формування й розвитку професійних якостей і навичок, для підтвердження правильності вибору професії та уточнення індивідуальної траєкторії розвитку необхідно організовувати стажування та практичні заняття.
Безперечно, що особливості освітньої діяльності Центру визначають його сутність, зокрема:
- Центр довузівської підготовки, в якому із старшокласником працюють викладачі вищої школи.
- Центр реалізації особистих і професійних потреб за різноманітними напрямами діяльності: еколого-біологічний, соціально-педагогічний, культурологічний, художньо-естетичний, туристично-краєзнавчий тощо.
- Лабораторія планування кар'єри - колектив педагогів-психологів, які розробляють підходи і методи психолого-педагогічного супроводу процесів особистісного і професійного самовизначення старшокласників.
Сподіваємося, що запропонована модель, методичні рекомендації щодо профорієнтації учнів у закладах позашкільної освіти знайдуть багато послідовників і з успіхом будуть запроваджуватися в практику.
Роль шкільної бібліотеки у вихованні учнів
Перебудова діяльності шкільної бібліотеки... Примха чи нагальна потреба?
Якою має бути сучасна шкільна бібліотека?!
Чи зберігати їй традиційні книгозбірні функції, а може, реформуватися в інформаційно-методичний центр, який стане серцем школи, місцем, де народжуються ідеї, реалізуються проекти?
У сьогоденні, на жаль, усвідомлення необхідності змін властиве передовсім лише самим бібліотекарям. Адже сучасна шкільна бібліотека є важливою, невід'ємною ланкою навчально-виховного процесу, а робота бібліотекаря стає дедалі складнішою, і, водночас, - більш творчою.
Обласний огляд шкільних бібліотек переконує: більшість бібліотек творчо й ініціативно працюють у структурі освітнього процесу і мають чудові перспективи бути справжніми центрами інформації, освіти і культури.
Що необхідно для успішної перебудови діяльності шкільної бібліотеки?
- Прогресивно налаштований керівник школи, який має широкий світогляд і визнає центральну роль шкільної бібліотеки як інформаційного (а можливо, й дослідницького) центру.
- Активний, наполегливий бібліотекар, який оперативно реагує на будь-які позитивні зміни.
- Готові до співпраці вчителі, які відгукуються на нові ідеї, пропозиції.
- Інформаційні ресурси як основа для створення бібліотечного центру.
Для реалізації творчого потенціалу, оновлення діяльності шкільної бібліотеки відпрацьовуємо такі проблеми:
- Шкільна бібліотека й гуманізація шкільної освіти.
- Інформаційно-бібліотечна підтримка навчально-виховного процесу.
- Впровадження нових інформаційних технологій у практику роботи сучасної шкільної бібліотеки.
- Шкільний бібліотекар - організатор дитячого читання. Традиції та новації.
- Літературно-творчі об'єднання у шкільній бібліотеці.
- Культура читання, бібліотечно-біографічні знання школярів: досвід, пошуки перспективи.
- Кращий бібліотечний досвід, його поширення - важлива умова проведення регіональних конкурсів "Шкільний бібліотекар року".
Автори: О. Хомич, Т. Рига
Освіта.ua
10.05.2007