![]() |
Упровадження інноваційних підходів у навчально-виховний процес спрямоване на розвиток здатності орієнтуватися в нових умовах, адаптуватися до нових вимог. У освітньому процесі такий підхід - найактуальніший. Ми переходимо до системи стимулювання самостійної пізнавальної діяльності, створення умов для особистісного зростання як учнів, так і педагогів |
Інноваційні технології у роботі з педагогічним колективом
Кожна сучасна інноваційна технологія - це модернізований технологічний потенціал учителя (за Т. Гришиною). До предмета освітньої технології входять такі аспекти:
- формування потрібного професійного забезпечення;
- новий зміст технологічного потенціалу вчителя (його модернізований обсяг - аспекти, функції, відношення);
- нові якісні параметри (прогнозування та характер діяльності вчителя).
Ми ясно бачимо, що вчителю відводиться провідна роль у втіленні інновацій. Але ефективність упровадження інноваційних підходів у навчально-виховний процес можлива за умови організації підготовки як тих, хто навчається, так і тих, хто навчає. Перед управлінською командою гімназії постала проблема: навчити педагогічний колектив працювати в умовах застосування інноваційних технологій. Шлях розв'язання її бачимо у створенні моделі співуправління розвитком гімназії та активізації роботи творчої лабораторії гімназії.
Пріоритетною ідеєю у вирішенні цих питань є ідея діяльнісного підходу та формування в педагогів стійкої мотивації навчання новому. Безумовно, застосування проектів і тренінгових програм - це найбільш ефективний метод в роботі творчої лабораторії гімназії. Запровадження проективної технології передбачає системне й послідовне моделювання проблемних ситуацій. Оптимальний шлях їх розв'язання вимагає від учасників проекту пошукових зусиль.
Проект „Урок року"
Мета: ознайомлення з творчими доробками вчителів, демонстрація професійної майстерності.
Критерії оцінювання педагогічної майстерності учасників проекту:
- розвивальна функція уроку;
- оригінальність структури уроку;
- застосування інноваційних методик;
- теоретичний рівень уроку;
- практична спрямованість уроку;
- висока виховна функція уроку;
- пізнавальна спрямованість уроку.
Оновлюються зміст і функції управління гімназією з метою забезпечення оптимального функціонування системи роботи гімназії та сприяння її розвитку в умовах переходу до нового якісного рівня. Керівництво гімназії прагне досягти цього за рахунок упровадження сучасних технологій та наукових досягнень у роботі з педколективом.
Система управлінської діяльності гімназії
Мета: створення оптимальних психолого-педагогічних умов для саморегуляції індивідуального розвитку особистості.
Пріоритетні напрямки:
- формування освітнього простору, орієнтованого на індивідуальний розвиток особистості;
- реалізація особистісно зорієнтованого підходу до освітнього процесу через оновлення змісту освіти та впровадження інноваційних освітніх технологій;
- створення системи управління на основі моніторингу.
Очікувані результати:
- підвищення рівня навченості учнів;
- досягнення оптимального рівня вихованості;
- сформованість загальнонавчальних компетенцій на конструктивному рівні;
- створення творчо працюючого колективу вчителів.
Працюємо над модернізацією методів управління. Поряд із традиційними вербальними та ілюстративно-наочними методами широко використовуємо дослідницькі та техніко-технологічні. Найбільш оптимальними вважаємо методи діалогічного спілкування:
- диспут;
- самоаналіз;
- «мозкову атаку»;
- моделювання;
- конструювання;
- ситуаційні та проблемні завдання;
- захист творчих проектів;
- тренінг.
Діалог є визначальним методологічним принципом.
Наводимо приклади використання методів діалогічного спілкування в управлінській практиці гімназії.
Педагогічна рада: „Розвиток творчих здібностей учнів на основі особистісно зорієнтованого підходу"
- Конвертна мозкова атака «Моя проблема, пов'язана з творчістю в роботі».
- Роздуми менеджера «Чи можливо навчити творчості?»
- Дискусія «Я - вчитель?!».
- Поради психолога «Особливості розвитку пізнавальних процесів учнів».
- Обмін думками «Використання в навчальній діяльності завдань творчого характеру: успіх чи невдача».
Педагогічна рада: „Особистість учня та особистість учителя як діалогічна цілісність в особистісно орієнтованому освітньому процесі"
Форма проведення: карта презентації
Об'єкти карти презентації:
- шкільний архів;
- особистісно зорієнтована освіта;
- педагогічна майстерність;
- лабораторія вчителя;
- перші результати;
- наші плани.
Підсумки педради: використання прийомів «Дайте оцінку моїх успіхів», «Побажання колег»
Педагогічна рада: „Ефективний урок. Шляхи досягнення його ефективності"
- Тренінг «Можливі шляхи досягнення ефективності уроку»;
- моделювання уроку заданого типу (праця у групах);
- інтерактивна гра «Кути»;
- дискусія після перегляду відеофрагментів уроків;
- рефлексія «Розподіли ролі».
Результативне управління навчально-виховним процесом здійснюється не тільки адміністрацією гімназії, а й педагогами-майстрами. У колективі гімназії працює 22 вчителя. З них мають вищу кваліфікаційну категорію 8, здобули звання «Вчитель - методист» 5.
Визначаючи рельєф педагогічного колективу гімназії, можемо охарактеризувати рівень активності вчителів - суб'єктів НВП як конструктивний. Стиль управлінської діяльності не авторитарне керівництво, а коректна методична допомога та взаємодопомога. Контроль діяльності педагогів змінюється від адміністративного до моніторингового, велику роль починає відігравати самоконтроль.
Шукаючи шляхи поєднання звичного й нового, прагнемо модернізації наявного особистого потенціалу кожного педагога. Досягнення бажаного результату - прояв власної творчості та ефективне запровадження інновацій в освітній процес - здійснюється.
Автор: В. Попова
Освіта.ua
01.08.2012