![]() |
Загальні професійні компетенції вчителя через призму сегментних і комплексних дескрипторів профілю |
«Профіль учителя НУШ»: пропозиції від практика
Мінекономіки нещодавно затвердило нові професійні стандарти вчителя початкових класів, вчителя закладу загальної середньої освіти та вчителя з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста).
Ще до появи міністерського варіанту автор цих рядків запропонував власне бачення професійного стандарту вчителя.
Загальні професійні компетенції вчителя через призму сегментних і комплексних (знання, здатності та ставлення) дескрипторів профілю
А. Протокольний зміст профілю (передбачає опосередковані вимірювання – див. у додатку)
УЧИТЕЛЬ:
1. Діє як відповідальний представник держави.
Кожен учитель сприяє соціальній і громадянській освіті учнів. Як працівник комунального закладу держави, він виявляє професійну сумлінність і дотримується принципів суспільно належної поведінки, вчинків та дій:
- поважає й оберігає повагу до особистості кожного учня, уважно ставиться до дій та побажань кожного;
- поважає та захищає свободу думки кожного учня;
- уважний, щоб стати на захист об'єктивності;
- дотримується принципу незалежності освітнього закладу від церкви, зокрема нейтралітету;
- забезпечує конфіденційність певної інформації щодо учнів та їх сімей;
- здійснює свою педагогічну свободу та відповідальність у рамках дотримання нормативних регламентів та положень;
- знає свої професійні права та дотримується своїх обов'язків;
- етикою поведінки та відповідальним ставленням до справи забезпечує зразковість та учительський авторитет у класі та у закладі.
При цьому вчитель має:
Знання |
Уміння / здатність |
Ставлення |
|
|
|
2. Володіє українською мовою для здійснення навчання та комунікацій.
Використовуючи українську, як письмову, так і розмовну, вчитель має бути зразком незалежно від його дисципліни.
Він уважно ставиться до якості мови своїх учнів. Незалежно від видів своєї навчальної діяльності (пояснення, виконання завдань тощо) він виражає себе чітко і точно, враховуючи вікові особливості своїх учнів. Він може описати і просто пояснити зміст своєї навчальної діяльності з учнями їхнім батькам чи іншим зацікавленим співрозмовникам.
При цьому вчитель має:
Знання, що |
Уміння / здатність |
Прагнення |
|
|
|
3. Володіє предметним змістом і має гарний рівень загальної культури.
Гарне оволодіння знаннями є необхідною умовою для роботи з учнями. Учитель має глибокі фундаментальні знання свого предмета (предметів), що входять до освітньої програми. Він знає складові загальної бази знань і вмінь, оптимальні етапи/терміни підготовки учнів, рівні та методи оцінювання. Він допомагає учням набути необхідних навичок, забезпечуючи узгодженість своєї навчальної програми з навчанням на інших уроках. Він також має ґрунтовний рівень загальної культури, що сприяє його внеску в побудову спільної освітньої культури. Він практикує хоча б одну іноземну мову.
При цьому вчитель має:
Знання, які |
Вміння / здатність |
Ставлення, що |
|
|
|
4. Проєктує та реалізує навчання.
Учитель є фахівцем у царині організації та здійснення освітньої діяльності (навчання) своєму предмету (предметів), а саме:
- здатний забезпечити протягом навчального року ефективне навчання своїх учнів в умовах колективної форми здобуття освіти;
- оперує методологією своїх дисциплін і вміє реалізовувати міждисциплінарні підходи;
- знає особливості процесу навчання та перепони, з якими можуть зіткнутися учні, і як тому запобігти;
- здатний планувати та розподіляти навчання за часом;
- знає, як врахувати те, що було зроблено раніше;
- бере участь у навчанні для дорослих (безперервна освіта і пошук).
При цьому вчитель має:
Знання щодо: |
Уміння / здатність |
Ставлення, що націлюється на: |
|
|
|
5. Організовує роботу класу.
Місія закладу освіти полягає у формуванні майбутніх громадян. Відтак він має сприяти встановленню правил суспільного життя, заохочувати толерантність та повагу до інших. Ця навчальна місія передбачає, що школа сама є місцем, де насильство виключається. З цією метою важливо, щоб майбутні вчителі, бібліотекарі, вихователі/тьютори мали базові знання щодо управління групами та конфліктами.
Тому вчитель має:
Знання, як: |
Уміння / здатність |
Ставлення, спрямоване на: |
|
|
|
6. Враховує особливості учнів
Учитель реалізує цінності різноманітності, будь то взаємна повага чи рівність між усіма учнями. Він знає, як диференціювати своє навчання відповідно до потреб і вмінь учнів, щоб кожен з них прогресував. Він враховує різні ритми навчання, супроводжує кожного учня, включаючи учнів з особливими потребами. Він знає, як за потреби залучити партнерів школи. Він знає механізми навчання, щодо яких з’явилися нові знання, зокрема завдяки внеску когнітивної психології та нейронауки. Він спрямовує кожного учня позитивно сприймати іншого та відмінності в питаннях поваги загальнодержавних цінностей і загальних правил.
Для цього вчитель має:
Знання |
Уміння / здатність |
Ставлення, щоб: |
|
|
|
7. Оцінює учнів
Учитель знає, як оцінити прогрес у навчанні та рівень здобуття навичок учнями. Він використовує результати оцінювання, щоб адаптувати своє навчання до рівня компетенцій учнів. Розкриває учням принципи оцінювання та розвиває їхнє вміння оцінювати власні зусилля. Він пояснює батькам очікувані й отримані результати.
Учитель має:
Знання про: |
Уміння / здатність |
Ставлення, налаштоване на: |
|
|
|
8. Опановує інформаційно-комунікаційні технології.
Кожен учитель піклується про використання цифрових технологій та їх інтеграцією в педагогічну практику. Після закінчення університетської освіти він повинен набути навички використання й цільового застосування інформаційно-комунікаційних прийомів у своїй професійній практиці. Очікувані знання та вміння вчителя – це ті, що відповідають стандартизованим навичкам комп’ютерного сертифіката.
Тому вчитель має:
Знання про: |
Уміння / здатність, щоб: |
Ставлення, налаштоване на: |
|
|
|
9. Працює в команді і кооперується з батьками та партнерами закладу
Учитель бере участь у житті навчального закладу. Він також сприяє діяльності шкільного закладу на місцевому та загальнонаціональному рівні, бере участь у післядипломній підготовці вчителів. Співпрацює з навчально-локальними осередками свого закладу й у його різних класах, а також з учителями свого предмета. Бере участь у колективній роботі педагогічної ради закладу. Учитель співпрацює з батьками та партнерами закладу. Він допомагає учням побудувати свій освітній проєкт.
Для цього вчитель повинен мати:
Знання про: |
Уміння / здатність |
Ставлення, спрямоване на: |
|
|
|
10. Займається самоосвітою та впроваджує інновації.
Учитель оновлює свої предметні, дидактичні та педагогічні знання. Він знає, як звернутися до тих, хто, ймовірно, надасть йому допомогу чи пораду в професійній діяльності. Він здатний критично проаналізувати свою роботу та змінити, якщо необхідно, свою навчальну практику.
Учитель має:
Знання про: |
Уміння / здатність |
Ставлення, що спрямоване на: |
|
|
|
ДОДАТОК
Ця частина профілю учителя є такою, що дозволяє здійснювати кількісне оцінювання – за результатами анкетування учнів, колег учителя та батьків його учнів.
Анкетування можна побудувати за принципом питань за змістом вище розписаного профілю, для відповідей на які щодо кожного чинника є такі варіанти: «демонструє постійно» – «демонструє часто» – «демонструє інколи» – «ніколи не демонструє».
Системно-кадрові висновки на предмет позбавлення категорії / ліцензії запроваджуються у випадку загального результату нижчого за 50%.
Б. Описовий зміст профілю – якісні характеристики хорошого вчителя (з позицій стратегічних завдань державної освітньої політики)
1. Мета – успіх
Учитель постійно попри перепони мотивує учнів на досягнення успіху. Він наполягає на тому, що в учня немає підстав не вірити у свій успіх. Спрямовує учнів до проактивної життєвої позиції – бути послідовним у своїх зусиллях і неухильно дотримуватися порад учителя.
2. Динамізм
Учитель у класі – це динамічний учитель. Він зобов’язаний слухати кожного учня, повинен стежити за всім і приділяти особливу увагу кожному зі своїх учнів. Для цього він повинен знайти час, щоб привітатися з кожним учнем «очі в очі»: або впродовж уроків, або під час перерв чи після занять. Учитель має допомогти в разі звернення учня хоч на уроці, хоч на перерві.
3. Керування класом
Задля успішного керування своїм класом учитель має знати особливості поведінки кожного учня. При цьому вчитель повинен зрозуміти причини недисциплінованого акту. Він має бути уважним до учнів, залишаючись твердим у своїх рішеннях. Учитель повинен мати можливість використовувати різноманітні методи, щоб дійти до кожного учня, інакше учні будуть нудьгувати та лишатися незацікавленими в класі, тим самим спричиняючи проступки. Учителю потрібно вміти розрізняти кожного учня як унікального індивіда і відповідно тому спілкуватися. Лідерський тип спілкування з боку вчителя є ефективним запобіжником до недисциплінованості в класі.
4. Постійне навчання
Учитель повинен усвідомлювати, що йому потрібно продовжувати вчитися. Якщо вчитель ігнорує такий професійний обов’язок, то з часом він стикається з великими труднощами. Учитель має любити те, що робить. Навчання дітей є шляхетною професією, що апріорі потребує мати до того покликання як суто професійну рису.
5. Самооцінювання
Робота вчителя з учнями має постійно коригуватися, а роль у цьому самого вчителя є головною. Учитель повинен вміти використовувати різні засоби, щоб залишати за собою головний вплив на перебіг навчальної діяльності в руслі позитивної тенденції.
6. Порадник
Учитель має бути консультантом і зразком для наслідування своїм учням. Також учитель може виступати посередником для учнів, які мають сімейні проблеми. Він може допомогти їм знайти рішення. У деяких випадках учитель – найкраща людина з необхідним тактом, упевненістю та знаннями, щоб допомогти учням, які мають життєві труднощі.
7. Приклад
Учитель має бути найкращою людиною для навчання завтрашніх дорослих. Він є своєрідним «дзеркалом» для своїх учнів, які з часом, у свою чергу, стають «дзеркалом» свого вчителя. Учні стають відображенням характеру й особистості своїх учителів. У цьому плані вчитель має перебувати в стані постійного навчання, зорієнтованого на нові технології. Він повинен мати авторитет людини, яка є сама успішною в тому, чого навчає учнів – знати й уміти у своїй навчальній дисципліні на порядок більше, ніж його найуспішніший учень.
8. Терпіння
Для вчителя терпіння є його інструментом для виживання. Тут терпіння є ознакою досвідченого вчителя, який набув високої майстерності. Він має навчитися контролювати свої емоції. Учитель повинен мати розуміння особливостей учнів у всьому їхньому різноманітті, усвідомлювати свою роль для наслідування підлітків, які шукають ідентичність. Зіткнувшись із заворушеннями, навмисними чи не навмисними, учитель має зберігати спокій, щоби вселяти повагу та захоплення в молоду людину. Терпіння, колись побачене в учителя, дозволяє учневі бути більш об'єктивним у своїх діях. Коли учень усвідомлює інтерес свого вчителя, між ними встановлюються взаємини довіри, які можуть стати корисною навичкою на все життя.
9. Увага
Спілкування вчителя через уважне заслуховування учнів має бути невід’ємною частиною його комунікаційної стратегії. Вислуховування учнів дозволяє вчителеві самооцінювати свою педагогічну практику та за потреби вносити корективи. Учитель упродовж заслуховування учня усвідомлює свої труднощі в розумінні навчання, а також складність цього процесу. Налагоджуючи вербальний зв’язок з учнем, учитель допомагає вказувати молодій особистості правильний напрям для її соціалізації. Учитель має знаходити необхідний для якісного слухання час і сприятливі умови.
10. Повага
Учитель має бути здатним культивувати й заробляти повагу з боку учнів. У цьому плані вчителю потрібно у своїх словах, діях, ставленнях та поведінці подбати про постійні приклади глибокої поваги до своєї професії, до інших та до себе. Учитель повинен для цього вміти користуватися й такими простими засобами, як «привіт» і «дякую», не впадаючи при цьому в стан фамільярності.
Володимир Бєлий, ексзаступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.
Освіта.ua
05.01.2021