Володимир Онацький: час канікул настав?

Батьки, діти, вчителі виснажені, але не від навчання, а від карантину, який порушив звичне життя кожного з нас

Володимир Онацький: час канікул настав?

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Усе частіше лунають пропозиції закінчити дочасно навчальний рік. Так, зокрема, пан Ігор Лікарчук виступає з такою ідеєю, та й серед шкільних педагогів вона обговорюється. Серед аргументів: діти, батьки та вчителі виснажені дистанційним навчанням, краще закінчити навчання у квітні, а розпочати навчальний рік у вересні з повторення.

Скажу зразу: я проти того, щоб зараз закінчувати навчальний рік. Так, дійсно, батьки, діти, вчителі виснажені. Але від чого? Від навчання чи від карантину? На мій погляд, від карантину. Адже порушено звичне життя кожного з нас. Нас усіх закрили в квартирах, позбавивши живого спілкування з друзями, колегами та навіть з близькими, що живуть віддалено. Ми стали обходити один одного за три метри і не протягуємо руку для привітання. Наше перебування в парку, на спортивному майданчику є правопорушенням. Ми навіть не змогли відвідати церкву на Великдень. А радіо і телебачення 24/7 ретранслює виключно інформацію про вірус, ніби від того, що він, згадуваний 10 разів на хвилину, кудись зникне!

Весна - найчарівніша пора року, вже десь розквітла магнолія, а ми мандруємо від монітора до холодильника і, виходячи на вулицю, відчуваємо себе майже злочинцями. Ще трохи - і параноя накриє нас.

Але ми маємо працювати, працювати над собою, щоб не дати емоціям пригнічення, апатії, роздратування накрити нас. Ми маємо давати роботу мозку та рукам, періодично виходити на свіже повітря, рухатись, адже рух тіла, рух думок – це життя.

Безумовно, діти виснажені, бо немає руху, неможливо піти на плавання чи в тренажерку, вони позбавлені особистого простору, ми всі позбавлені особистого простору, бо товчемося цілодобово разом.

Один комп'ютер на усю родину, при цьому батькові він необхідний саме тоді, коли у дітей онлайн уроки. У дітей, які навчаються у різних класах, уроки одночасно. Ну, що ж, треба домовлятися, визначати пріоритети. Батькові, звісно, заважати не можна, бо він заробляє гроші. Усе інше можна і треба вирішити: знайти урок на Ютубі, попросити маму пояснити, друга записати. Було б бажання, знайдуться і засоби.

Звісно, можна вивчати кілька предметів онлайн. Але 15-20 одночасно, мабуть, просто нереально. Що ж робити? Визначитись, що потребує ретельного пояснення вчителя, а що можуть учні опрацювати самостійно за підручником, посібником, робочим зошитом. І адміністрація школи, класні керівники, предметники, батьки вже, мабуть, це зробили.

Основна задача вчителя полягає не в тому, щоб самому розжовувати знання та в рот їх класти учням, а в тому, щоб навчити учнів працювати самостійно, знаходити потрібне, опрацьовувати, робити висновки. І цьому, безумовно, сприятимуть консультації вчителів. Зовсім не обов'язково проводити лише лекції чи на кожен урок готувати презентацію. В арсеналі вчителя багато різних форм роботи, які сприятимуть засвоєнню учнями програмового матеріалу та при цьому не перевантажуватимуть їх.

Міністерство освіти і науки частково дотрималось вимоги законодавства та звільнило учнів 4 та 9 класів від ДПА. Проте наполегливо рекомендує здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів. Тобто ті контрольні роботи, які для учнів 4 класів називались ДПА, тепер будуть називатися просто контрольними роботами. МОН на багатьох сторінках розписує спеціальні рекомендації щодо проведення цих робіт, при цьому наголошує, що вся відповідальність на шкільній адміністрації та вчителях. Дякую, що нагадали. Нам до цього не звикати. Контрольні для всіх учнів проведемо, як і до цього проводили, у Мудлі, а хто з дітей не зможе виконати її там (за нашими розрахунками це десь до 20 учнів з 700+), то не страшно, бо завжди хтось відсутній на контрольній, і це не заважає йому отримати тематичну, семестрову чи річну оцінку.

Стосовно учнів 11 класів. Карантин – це унікальна можливість підготуватися до ЗНО так, щоб скласти всі предмети на 200 балів. Можна не відволікатися на другорядні предмети, зосередитись на трьох-чотирьох, які потрібні. Можна перечитати ще раз усі твори з української літератури, підручники з історії України чи біології за 8-11 класи, можна, нарешті, відкрити посібники Авраменка, Панчука чи Барни, які батьки вже давно купили і які ще повністю не опрацьовані. Та багато чого можна.

Будучи палким прихильником ЗНО як дієвого механізму проведення прозорої вступної кампанії, я виступаю відкрито, послідовно та наполегливо за скасування ДПА в цьому році для учнів 11 класів, студентів коледжів, технікумів, інших закладів професійної освіти, як того вимагає закон. Ця атестація абсолютно не потрібна. Учні не повинні бути заручниками свавілля чиновників. Більше того, навіть є ті, кому і ЗНО не потрібне, адже ці юнаки та дівчата не збираються у цьому році вступати до ВНЗ, то для чого їх наражати на небезпеку в місцях проведення ЗНО та щоб вони могли бути джерелом інфекції для інших? Пан Олег Шаров, високопосадовець МОН, у своєму дописі зазначив, що, у кращому випадку, ДПА в цьому році розпочнеться після 25 червня, а документи про освіту одинадцятикласники отримають не раніше серпня.

Як показав карантин, предметники освоїли нові технології, оперативно багато чому навчились. А як проявили себе під час карантину педагоги-організатори, шкільні психологи, соціальні педагоги, керівники гуртків? Чи, може, освітній процес – це лише уроки? Питання відкрите, на сайтах шкіл відсутня інформація, публікацій у соцмережах також немає.

Психологи, кажуть, щоб менше втомлюватися, потрібно постійно змінювати види діяльності. Виключити зараз із життя дітей навчальну діяльність, на мій погляд, буде неправильно, адже це зменшить кількість видів діяльності дитини. Не думаю, що батьки зрадіють цій ідеї. Вони і так скаржаться, що змушені замість нас проводити забагато часу зі своїми дітьми. Їм дуже важко. Тож будемо вчитися до кінця травня.

Проте необхідно так організувати освітній процес, щоб учні активно діяли, а не лише слухали лекції вчителів. Під час карантину при розумному розпорядку дня час має знайтись для усього. Це ж стосується і нас, педагогів. Не варто зациклюватися виключно на презентаціях, тестах, роботах учнів до другої години ночі. Є і інші приємності в житті, про які слід пам'ятати.

Тож будьмо здорові, бережімо себе!

Оригінал

Освіта.ua
22.04.2020

Популярні блоги
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Олександр Мірошниченко: для чого займатись самообманом? Вибір простий - між продовженням навчання в звичному режимі і імітацією навчання під соусом онлайн-навчання
І. Лікарчук: наскільки ЗНО точний інструмент? Наскільки ефективним інструментом для вимірювання рівня навчальних досягнень абітурієнтів є тести ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Агнета Ігнатоля
Абсолютно підтримую в питанні нескладання ЗНО студентами коледжів. Воно їм не потрібне, вони вже навчаються, свою професію обрали. А в умовах карантину тим більше.
Олександр
Поправте мене, якщо я помиляюся, але чому ж тоді в телшколі у нас не всі предмети начитають?
Вилен
О, класно! Хейтери набігли. Мабуть, непогано написано. Завжди починаю читати з коментарів.
Игорь
Очередной "слуга"? Или "голос"? Они уже в руководстве школы. Бедные дети, несчастные учителя.
Реформа добралась до школ.
Да,про ДРУГОРЯДНІ предметы сильно сказано. И про психологов,пела организаторов,соц.педагогов,ещё забыли зам.директора по восп.работе. Всех этих " другорядников" сократить и уволить. Заживём)
Психолог Никодим
Для Реформа добралась до школ.: Автор, на хвилиночку, обіймає посаду "заступник директора школи з навчально-виховної роботи". І навчає не лише дітей, а й отих "другорядних вчителів". Сподіваюсь, що хоча би не виховує, за браком часу ( блогосфера перспективніша, коли той директор ще на пенсію піде, можна і не дочекатись ). Цікаво, що його підлеглі, мають великі сподівання, напевно, на те, що пан Онацький прислухається до порад психологів, які радять ( цитую вищезгаданого пана ) : "... щоб менше втомлюватися, потрібно постійно змінювати види діяльності..." ( Абзац третій знизу, речення перше).
Коментувати
Юрій
"...Можна не відволікатися на другорядні предмети..." (с) (Абзац 10, речення 3)... Це АБЗАЦ! Це шедеврально! Аплодую лежачи. Якби то сказав хто з 11-класників чи їх батьків. Що ж...Заступник директора...то такий заступник...Мабуть, свого часу сильно відволікався на ДРУГОРЯДНІ, глибока травма дитинства...
Witalina
Для Юрій: Ну тощо , що заступник? Я теж заступник. Є посадові обов’язки,а є не стандартна ситуація і здоровий глузд.Виходячи з умов,в яких працюють випускники, це правильно.Для чого тратити час на предмет,який 100 літ,не буде потрібний.Доречі ,я не змогла це сказати вчителям та учням. Вважаю,що не маю права.
Психолог Никодим
Заступник заступнику ..."Comix cornici nunquam confodit oculum" (з лат.) Бідні діти і вчителі з такими заступниками. 1."Вчитель вчителів" пані Witalina,термін НЕСТАНДАРТНА у Вашому дописі має бути саме так. 2. Після 100 літ кома трішечки зайвувата ( таке слово НЕ беріть на озброєння, то кпини такі собі). 3. "Тратити час"...Милозвучніше "гаяти", але то таке... 4. ДО РЕЧІ, пропоную ознайомитись з інформацією, не калічте дітей : https://ukrainian.stackexchange.com/questions/467/ 5. Щодо "...не змогла це сказати вчителям та учням..." (с), але надрукувала на весь світ...Тут ми зіткнулися з випадком феномена "Множинна особистість", ось деталі: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BD%D0%BE%D0%B6%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C 6. Висновки. Дідусь Сигізмунд Шломо "Los resultados hablan por sí mismos, y tenemos todos los motivos para sentirnos orgullosos de lo que hemos logrado." ( то гишпанська, пані "теж заступник" ).
Witalina
Для Психолог Никодим: Дякую, за зауваження. Все правильно. Поспішиш - людей насмішиш. Гаслом "Всі мають право на помилку" не прикриваюся. Не той випадок. Потрібно думати,що пишеш.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!