Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Нова українська школа: 9 змін, які пропонує Міносвіти
Нова українська школа: 9 змін, які пропонує Міносвіти

Це буде «школа компетентностей», яка співпрацюватиме з батьками і враховуватиме індивідуальність

Нова українська школа: 9 змін, які пропонує Міносвіти

4 грудня 2016 року на засіданні Кабінету Міністрів представили Політичну пропозицію «Нова українська школа». Цей документ — стратегія реформування середньої освіти до 2029 року. Національна Рада реформ підтримала концепцію «Нової української школи» та рекомендувала парламенту прискорити розгляд у другому читанні закону «Про освіту». Що це змінить – у матеріалі Громадського.

Дитина — індивідуальність

Нова школа буде співпрацювати з позашкільними закладами освіти, враховувати індивідуальні здібності дитини.

В інтерв’ю Громадському міністр освіти та науки України Лілія Гриневич розповіла:

«Ми хочемо перейти від школи, яка напихає дітей знаннями, які дуже швидко застарівають, до школи компетентностей» (поінформованість, обізнаність. Сompetentia — у перекладі з латинської означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід, — ред.)

Батьки – партнери

Вчителі допомагатимуть батькам здобувати спеціальні знання про розвиток дитини.

За основу концепції беруть педагогіку партнерства: співпраця між учителем, учнем і батьками, які мають стати рівноправними учасниками освітнього процесу.

Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, обирати підручники, методи, стратегії, засоби навчання. Серед методів навчання застосовуватимуть ігри, соціальні, дослідницькі проекти, експерименти, групові завдання.

Концепція «Нової української школи» передбачає рівноправну співпраця між учителем, учнем і батьками

Умотивований вчитель

За словами міністра освіти, вчителям дадуть можливість вибору інституцій для підвищення кваліфікації.

«В концепції нової української школи має бути і новий вчитель. Тепер вони матимуть можливість піти в іншу організацію, яка пропонує тренінг про інклюзивну освіту, чи сучасні методики викладання, а не тільки в інститут післядипломної освіти», — каже Лілія Гриневич.

Міністр зауважила, що до 2018 — 2019 навчального року треба перепідготувати 25 тис. вчителів по всій Україні.

У свою чергу експерт аналітичного центру Cedos Ірина Когут пояснює:

«Закон «Про освіту» у другому читанні гарантує вчителям вибір курсів підвищення кваліфікації. Проте зараз в Україні відсутні такі установи, де можна таку послугу отримати. І не зрозуміло, яким чином буде фінансуватися цей процес, хто буде акредитувати подібні курси чи заклади».

На думку експерта, питання навіть не в тому, як перепідготувати вчителів, а чи готові вони до принципів партнерства у педагогіці, до співпраці із батьками, громадою та учнями.

«Ми маємо дуже тривалий в часі негативний відбір в професію: через низькі зарплати та низькій соціальний статус, непрестижність професії, неякісну педагогічну освіту. Одна з сутнісних проблем українських педагогів — їхня вузька спрямованість. Вчителю української мови та літератури важко перекваліфікуватися у вчителя навіть зарубіжної літератури. Сучасні підходи до освіти передбачають міжпредметні зв'язки», — зазначає Ірина Когут.

Навчання збільшиться до 12 років

Шкільна освіта матиме 3 рівні: початкові класи — з 1 по 4, базова середня школа — 5-9 клас та профільна середня школа, яка передбачає навчання в ліцеї або закладах професійної освіти — 10-12 клас.

Такий термін навчання пояснюється тим, що в усіх європейських країнах мінімальна тривалість здобуття повної загальної середньої освіти становить від 12 до 14 років. Саме за цей час дитина зможе засвоїти усі необхідні знання та визначитися щодо майбутньої професії.

Тим не менш в Міносвіти кажуть, трирічна старша профільна школа може бути запроваджена тільки тоді, коли буде в країні відповідна мережа закладів та кошти на 12 років навчання.

Нова школа має намір стати «школою компетентностей», яка буде враховувати індивідуальні здібності кожної дитини

Автономія школи

Школи зможуть самостійно формувати освітні програми, складати навчальні плани і програми з навчальних предметів.

Керівника школи обиратимуть на конкурсних засадах терміном до п'яти років. Він зможе обіймати посаду не більше як два терміни поспіль.

Справедливе фінансування

Проект Закону «Про освіту» запроваджує рівноправність доступу до бюджетного фінансування закладів освіти усіх форм власності. Законопроектом передбачено повну прозорість фінансування закладів освіти. Зокрема школи будуть зобов’язані оприлюднювати всі кошти, які надходять з бюджету та з інших джерел.

«Гроші ходять за дитиною»

Цей принцип фінансування створено для підтримки дітей з особливими потребами, які можуть здобувати освіту разом з іншими дітьми у пристосованих для цього школах.

Наразі Міносвіти та Міністерство соціальної політики планують вирахувати, про яку суму на дитину йдеться, враховуючи її потреби.

Тим не менше, Ірина Когут каже про те, що у стратегії розвитку нової школи не вистачає чітких кроків: «Не зовсім зрозуміло, яким чином запропоноване фінансування «гроші за дитиною» буде реалізоване, як це допоможе покращити доступ до освіти чи її якість. Зараз зрозуміло тільки те, що гроші у вигляді цільових грантів будуть спрямовуватися в школи, де навчаються діти з особливими потребами, та те, що гроші йтимуть у приватні заклади. При чому, я думаю, у приватних навчальних закладах вчаться діти, які особливо цього не потребують».

Держслужбовці також розповідають про створення інклюзивних класів, аби дитина не жила в інтернатному закладі і лишалася у сім'ї

 «Так» — інклюзивній освіті

Для учнів з особливими потребами створять умови для навчання спільно з однолітками. Для таких дітей буде запроваджено індивідуальні програми розвитку, включаючи корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід.

Міносвіти спільно із дружиною президента Мариною Порошенко уже реалізували кілька пілотних проектів з інклюзивної освіти у Запорізькій області. За словами Марини Порошенко: «На 17 337 шкіл в Україні, в яких навчається майже 4 мільйони дітей – 7% шкіл з інклюзивною освітою. Під час тестового впровадження інклюзивної освіти у Запорізькій області кількість дітей з особливими потребами у школах збільшилася у 15 разів».

Як повідомила громадському міністр освіти Лілія Гриневич, вперше цього року запроваджена субвенція на інклюзивну освіту, і уже всі області отримали кошти на дітей, які навчають в цих класах.

«У нас збільшилася за минулий рік кількість учнів в інклюзивних класах на 50%. Ще багато роботи, аби подолати навіть архітектурні бар'єри, бо є приклади, коли діти на візках не можуть потрапити до будівлі», — каже Лілія Гриневич.

Нова школа — менше інтернатів

Взаємозв’язок між поступовим ліквідуванням інтернатів та концепцією нової школи пояснив Уповноважений президента з прав дитини Микола Кулеба: «Зараз система нараховує 751 інтернатних закладів, де навчаються і виховуються 106 тисяч дітей. З 7 мільярдів гривень, які виділялися у 2016 році на цю систему, тільки один мільярд йшов безпосередньо на дитину, а це 27 гривень на добу, з яких 1 гривня на лікування, 3 гривні на одяг і 24 – на харчування. Необхідно створювати інклюзивні класи, аби дитина не жила в інтернатному закладі і лишалася у сім'ї. За цією стратегією ми маємо завдання кожного року збільшувати кількість дітей в інклюзії як мінімум на 30%».

Олександра Чернова, Нromadske.ua

Освіта.ua
19.04.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
РЕАЛІСТ
Виникає запитання.Хто з авторів закону працював хоча б день в інтернаті, бачив все з середини.Реформа зводиться тільки для економії коштів, а гасла просто пафос.ІНТЕРНАТИ ЗАКРИЮТЬ, БУДІВЛІ ПРОДАДУТЬ ,ВІДОЖМУТЬ, СХЕМА СТАРА ЯК СВІТ.ІНТЕРЕСИ, СПЕЦИФІКА ДІТЕЙ НІКОГО НЕЦІКАВИТЬ.
просто мама
Для Роман: "Просто мама" має педагогічний стаж 30 років, працює в інклюзивному класі, виховала порядними людьми своїх дітей і ніколи не дозволяла собі брезгливо відноситись до будь-якої дитини. не ділила їх за соціальним статусом, розумовими даними, гаманцем батьків. І онук навчається в моєму інклюзивному класі. І жодної хвилини не пошкодувала, що він там. Будьте людяними.
просто мама
Для Руслана Лесько: Ви не вчитель і не мама. Гарний вчитель навіть і на хвилину не допустить такої думки. А мама тричі подумає перш ніж гнівити Бога такими коментарями. Недарма в народі говорять, що лихо не по деревах ходить, а по людях. Як таке читати нещасній матері? Це вже пахне дискримінацією. А Ви впевнені, що не знайдеться якась " богиня", що не захоче з Вашою дитиною сидіти в одному класі?
Роман
Для просто мама: Сказала "просто мама", яка ніколи не працювала в школі і не має поняття, що таке провести урок коли така дитинка "допомагає" вчителю і зриває уроки.
Коментувати
Руслана Лесько
Я не тільки як вчитель, а в першу чергу як мама, категорично проти аби двоє моїх дітей, які ходять до школи, вчились в одному класі з як кажуть дехто в коментарях "психічно неврівноваженими ". Про які знання чи освіту в цілому в такому випадку може йти мова! Хоч особисто я нічого не маю проти таких дітей, адже ніхто від цього не застрахований і дитина сама в цьому тим більше не винна
Олена Василівна
Ніхто не каже,що інтернати це добре. Я працюю в інтернаті(санаторний інтернат-у дітей сколіоз) У мене в класі(із 20 сімей),тільки 2 сім’ї повні.Матері виховують дітей самі. Вони всі працюють!!!!! Вони є платниками податків!!! Деякі працюють цілодобово,деякі до пізнього вечора.Але ,як з’ясувалося,такі звичайні діти та ще не не зовсім здорові не дуже потрібні. "Майбутнє за обдарованими дітьми".Це діти УКРАЇНИ!!! Не треба їх сортувати.Різні,звичайні,але наші!! А ми їх виштовхуємо на вулицю!!!Поки не не побачимо кожну дитину, а не "цифри в колонках" ,ніяка реформа не дасть результатів.
Лілія
В першу чергу треба подумати про матеріальне забезпечення шкіл. Це в містах ще нормально. А от в сільських школах скоро сидіти учням не буде на чому, про харчування я взагалі мовчу . Реформу треба розпочинати з елементарного....
Skjeld
Дитина співпрацюватиме з позашкільними закладами - навіщо, якщо вона відвідує гуртки чи тренування? 12 років смердіти у класі - марнова трата часу, за 7-8 років можна випустити більш освіченого за нормальною програмою, ніж за цим маразмом 12-річним. Освіченими можуть бути тільки сильні духом та фізичними здібностями, а решта - повинна працювати на цих освічених. Така сувора реальність та ієрархія.
anton2000
Мне нравится, когда говорят, что необходимо заботиться о интеллектуальном, физическом,... развитии ребенка. Можно подумать, что до сих пор этим не занимались. То есть те, кто пишет подобные слова, считает себя не развитым с ущербным образованием? Если не будет реформирования финансовой стороны работы школ и оплаты труда учителей, то все это останется просто словами, которые произносятся еще с советских времен. У нас идет перманентная реформа образования, начиная со второй половины 80-х годов 20 века.
COEJ
От би це все взяти та замінити "школа вчитель батьки" на "держава чиновник громадянин"... А якщо чесно, то грошей не вистачить, як завжди і скоро нова "мітла прийде".
лена федотова
Закрити школи-інтернати, а діти з малозабезпечених сімей, де батьки зловживають спиртним, до школи будуть ходити? Батьки, які думають де би взяти копійчину на пляшку і народжують дітей для того, щоб держава кошти платила, будуть займатися навчанням і духовним розвитком своєї дитини, якщо вони навіть не думають про елементарне-як нагодувати чи одягнути дитину?Мало в це віриться. Потім будуть ставати героями телепередач...Що тоді буде казати М. Кулеба? Хто буде дбати про таких дітей?
Оксана
А кількість учнів у класах не треба скоротити?
Капец
Очередная утопия Лильки.Сколько можна пиара-Нова українська школа-Нова українська школа-Нова українська школа...
НАТАЛІ
Бла - бла - бла. Законопроекту, який підтверджує, що вчителі інклюзивних класів отримують 25% доплати відсутній. Вчителі тягнуть лямку самостійно, а платити їм - зась. Де справедливість? Проте кожного року перевірка інклюзивного навчання, навіть по два рази на рік.
Вася
А те, що зараз відбуваєтьс - взагалі ні в які рамки не влазить: діти сидять в холодних приміщеннях, бо опалювальний сезон завершився. І тут нікого не цікавить ні здоров’я дітей, ні якість навчання, ні РЕФОРМИ - бо це гроші.
Олена
Для Вася: Цілком з Вами згодна. Які можуть бути реформи , якщо зараз діти мерзнуть в школах, це ж мука тільки висидіти в школі при 8 градусах в кабінетах. А інше? В кабінеті фізики - пусто зовсім. Останні амперметри мають вік - 50 років.Як можна виконати практичну частину програми? І так не тільки в одній школі- так скрізь по всіх школах сільських районів.Показують школу у Фінляндії- діти там ходять в носочках(мабуть тепло там).А наші сидять на уроках у шубах, шапках та рукавицях.
Коментувати
Вася
На жаль, усі реформи - на папері і все це лише пусті слова, які не потребують ніяких затрат і роблять видимість якихось реформ. А кого хвилює те, що діти сидять за ще радянськими партами, що вчитель не в кожному класі має стілець (з трудом діти сидять), а що вже казати про хоча б якийсь шкаф, наочність, елементарні прилади - цього взагалі нема. А комп’ютери - минулого століття і в основному не працюють. Ось і вся реформа......
Ollesia
А за складання программ буде надбавка до зарплат і в якому розмірі?
Бен Ладен
Читаю і думаю: в якій країні чи на якій планеті живе той, хто придумав такі реформи..
Блонлінка
А давайте вчитилів відправляти на стажування закордон,як аспірантів і студентів! скоро безвіз! Ура товариші!
валентина степанівна
це жах а не реформи!!!!!!!! керівник, який сумлінно виконує свою роботу ( знайшов можливість замінити вікна, відремонтувати спортзал, оновити кабінети, повністю відремонтувати систему опалення та інше за сім років роботи), співпрацює з інвесторами, живе школою і такого директора ми втратимо через безглузді реформи?!!!!
ВЕСНА
Для валентина степанівна: Повністю з Вами погоджуюся. Просто в нас така формула : хто щось робить - на ньому ще й їдуть.
Коментувати
Тет-а-тет
Я за усі 9 змін, аби тільки вони були здійснені на практиці. Тільки не заганяймо дітей в одне стойло, інакше знову нічого не вийде. Маємо поставити на перше місце інтереси дитини( як у Фінляндії), її розумовий та фізичний розвиток. Почнім з елемнтарного: подовжені перерви, щоб діти не давилися їжею; чисті туалети; уроки фізкультури наприкінці занять; відсутність насильства; приязне ставлення з боку вчителів;цікаві уроки з праці; психологічна підготовка. Учім майбутнього громадянина як потрібно жити, а не напичкуймо його інформацією, яка йому або не потрібна, або ніколи не знадобиться.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!