Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Оновлення програм з інформатики, - погляд вчителів
Оновлення програм з інформатики, - погляд вчителів

Пропозиції вчителів-практиків щодо оновлення програми з інформатики для 5-9 класів

Оновлення програм з інформатики, - погляд вчителів

У Міністерстві освіти повідомили про плани щодо оновлення програм для учнів 5-9 класів із залученням вчителів. Ініціативна група вчителів інформатики України узгодила такі пропозиції для оновлення програми з інформатики для 5-9 класів.

Зважаючи на чинні навчальні плани, програма має поєднувати вивчення основ алгоритмізації та програмування (ОАП) та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) і бути призначена для шкіл, де учні почали вивчення інформатики в початковій школі.

ОАП та ІКТ повинні складатися із сталих розділів, максимально упорядкованих, щоб не переупорядковувати їх щоразу у «нових» програмах зміною розташування «бурячка у вінегреті», що призводить до друку «нових» підручників і посібників.

Пропонуємо розділити у часі вивчення двох змістовних складових ОАП та ІКТ (один семестр – ІКТ, інший семестр – ОАП), порядок вивчення яких обиратиме навчальний заклад.

Замість побіжно-оглядового вивчення великої кількості коротких тем у програмі пропонується укрупнене подання матеріалу з обсягами часу на вивчення тем від 8 до 16 год.

Вчителям повинна надаватися повна свобода у виборі середовища і мов програмування для викладання ОАП та програмного забезпечення для вивчення ІКТ з дотриманням вимог до обсягу навчальних компетенцій учнів та авторських прав власників чи розробників програмного забезпечення.

У програмі потрібно уникати прямої чи опосередкованої прив'язки змісту до конкретного ПЗ.

Програма повинна складатися з двох обов’язкових до виконання частин:

  • базова частина загальним обсягом 175 год. (1 год. на тиждень) у 5-9 класах;
  • вибірково-обов'язкові модулі загальним обсягом 70 год. (1 год. на тиждень) у 8 і 9 класах.

Замість існуючої в чинних програмах надлишкової градації стосовно знань і вмінь учнів (описує, розрізняє, наводить приклади, має уявлення, пояснює, називає, дотримується, уміє, використовує, застосовує тощо) пропонуємо використовувати три блоки вимог:

«має уявлення», «знає» та «вміє», які лаконічно і достатньо регламентуватимуть обсяг теоретичних знань та практичних навичок учнів, засвоєних протягом вивчення певної теми.

Загальна структура програми пропонується такою (зміст окреслено схематично):

5 клас:

  • 1 семестр (16 год.) – повторення і систематизація навчального матеріалу, вивченого у 2-4 класах. (інформація, файлова система, робота з папками і файлами, набір текстів і їх оформлення);
  • 2 семестр (19 год.) – пропедевтичний курс ОАП.

6 клас:

  • 1 семестр (16 год.) – графічний редактор, презентації;
  • 2 семестр (19 год.) – пропедевтичний курс ОАП.

7 клас:

  • 1 семестр (16 год.) – Інтернет, електронна пошта, миттєві повідомлення, форуми, соціальні мережі, створення сайтів;
  • 2 семестр (19 год.) – пропедевтичний курс ОАП.

8 клас:

  • 1 семестр (32 год.) – табличний процесор, індивідуальні проекти;
  • 2 семестр (38 год.) – вибірково-обов'язкові модулі: ІКТ або ОАП.

9 клас:

  • 1 семестр (32 год.) – обробка графіки, Web-2, хмарні технології, інформаційні системи;
  • 2 семестр (38 год.) – вибірково-обов'язкові модулі: ІКТ або ОАП.

Вибірково-обов'язкові модулі у 8–9 класах, що можуть складатися із тем, які належать до змістових ліній ОАП або ІКТ, дають можливість загальноосвітнім навчальним закладам вибирати обсяг вивчення ОАП від обов’язкового для всіх пропедевтичного курсу, обсягом 57 год у 5–7 класах до 57+70=127 год. (50% всього курсу) за рахунок 70 год. варіативних модулів.

Спеціалізовані школи та школи і класи з поглибленим вивченням окремих предметів зможуть у 8–9 класах вибрати вибірково-обов'язкові модулі, з числа тих, що відповідають напрямку їхньої діяльності: школи, «далекі від програмування» (спортивного, суспільно-гуманітарного тощо напрямків), можуть закінчити вивчення ОАП у 7 класі, а в 8–9 класах вибрати вибірково-обов'язкові модулі зі змістової лінії ІКТ. Школи технологічного, природничо-математичного тощо напрямків матимуть можливість вивчати вибірково-обов'язкові модулі зі змістової лінії ОАП.

Для вибірково-обов'язкових модулів можна використовувати належним чином затверджені авторські програми. Пропонується також використовувати цілком або фрагментарно програми курсів за вибором, спеціальних курсів і факультативів, що рекомендує МОН України.

В обговоренні і узгодженні даних пропозицій щодо оновлення програми для 5-9 класів на форумі вчителів інформатики України http://informatic.org.ua/forum/6-2360-4 взяли участь Бандалак А.М., Громко Г.Ю., Ластовецький В.В., Михальчук І.І., Пилипчук О.П., Соловйова Т.М., Шестопалов Є.А., beregok, DPV, fox11, gry, mul44, novichok, Oxana_cher, swetikccc, W-w-W, та інші.

Освіта.ua
09.02.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Okten Web
Тим, кому насправді цікаве програмування, потрібно більше, ніж дає шкільна програма. Зараз є безкоштовні курси при IT-компаніях, де у невеликих групах з новітнім обладнанням кваліфіковані викладачі-практики дадуть насправді актуальну інформацію http://owu.com.ua/. Адже ця сфера розвивається надзвичайно швидко!
22=?
На мою думку для звичайних шкіл треба залишити тільки має уявлення та вміє
Валерій
Нарешті видно якусь адекватність, тому що нова редакція для нового 5 класу, потребує допрацювання. Також я не вітаю інформатику в молодшій школі, в молодшій школі дітей треба навчити читати, писати, рахувати. А якщо включати в навчальний процес ПК, то основи набору тексту та легке малювання творчого характеру. В середній школі сліпий набір, за рахунок 5-7 хвилин на кожному уроці з ПК.
Діма
Для Валерій: " Також я не вітаю інформатику в молодшій школі" Так Ви і працюйте в школі... Не вітаєте... Ви погляньте на рівень знань дітей які вчили інформатику в молодших класах три роки, а погляньте на їх попередників які цього не робили... Якщо у вас всі діти вундеркінди, і мають дома комп’ютери то звісно без інформатики в молодших класах можна обійтися, але не у всіх є така можливість... З власного досвіду можу сказати що є такі діти в другому класі, які ще досі бояться комп’ютерної миші і т.д. хоч кожного тижня працюємо за комп’ютерами по 10-15 хв. на уроці... Може давайте ще іноземну мову, природознавство і т.д. відмінемо в молодших класах....будемо лиш рахувати, читати і писати... навіщо розвивати дитину всебічно???
Михайло Чиж
Для Діма: Цього року прийшов вже четвертий потік дітей, що "вчили" інфоматику з 2-го класу. Плюс нова програма для 5-го класу, що передбачає, що 5-тикласники вже повинні знати і текстовий редактор, і графічний, і редактор презентацій, і основи роботи в Скреч, і основи роботи з ОС. І це "повинні знати і вміти" залишається тільки на папері. А в залишку: іти далі немає як, повторно вивчати немає коли. Плюс відсутність підручника (із жовтня місяця вивчаються теми сьогоднішнього 6-го класу, а підручники в наявності тільки для 6-тикласників). А стосовно " досі бояться комп’ютерної миші", так є діти які бояться шарикової ручки - в 5-му класі не заставиш писати в зошиті.
Коментувати
Накипелов
Якщо так безвідповідально оновлювати навчальні програми (а по-суті щороку "швиряти" теми із класу до класу), не змінюючи підручники і апаратно-програмну базу, то більшість учнів не зможе ні програмувати, ні використовувати персональний комп’ютер, навіть, на рівні ІКТ... Що стосується програмування його потрібно відділити від інформаційних технологій і вивчати паралельним курсом (окремим предметом) не раніше 8 класу. Алгоритмізація і програмування в 2-7 класах - даремна трата часу. Розуму не купиш. Не виховавши користувача не виховаєш програміста.
Михайло Чиж
Для Накипелов: Повністю погоджуюсь і додав-би наступне: мало того, що " в 2-7 класах - даремна трата часу", так і ще і повна відсутність мотивації до вивчення програмування. До 8-го класу чую репліки "навіщо нам той Скретч?", у 8-му: "навіщо нам ті програми?" Я би перед кожною темою пропонував для рішення задачу, яка-б чисто математичним підходом розв’язувалась або дуже довго, або містила-би занадто громіздкі обчислення. А от написавши програмку, отримаємо швидке рішення (але на це потрібен час). Плюс, на вивчення оператора (команди, метода чи алгоритма) потрібно відводити не 1 год., (сьогодні на три команди циклів відводиться 3 год + 1 пр.робота), а 3-4 год, щоб довести застосування цієї команди до автоматизму. Крім того, бажано повертатись до раніше розв’язаних задач (написаних програм), але вже із застосування нових вивчених методів і показувати переваги нової реалізації. Але, за браком часу, це зробити не реально....
Victor Vizir
Також погоджуюсь. Плюс потрібні години для розв’язування задач 1-2 год., після кожної вивченої теми. Від себе (вчителя сільської школи) додам: підключіть школи до якісного інтернету (маємо 1 Мб на 15 пк), я не можу провести П.р. по електронній почті, а ви хмарні технології.
Коментувати
пака
10% учащихся имеют компьютеры дома. Обучить невозможно, если нет дома компьютера.
василь
Для пака: ви що про Африку пишете? швидше за все 10% не мають компютерів вдома
Рома
Для василь: А вы где живете?
Коментувати
Василь Ластовецький
продовжую: середній учень в програмуванні знаходиться на рівні "Неllo World"
Валерій
Для Василь Ластовецький: Наша біда переповнені класи, у мене поділ але поділіть 36 на 2, по 18. Я знаю, що за рахунок місцевого бюджету можуть ділити ще на групу. Але з цією децентралізацією коштів підгрупи зводять, доплату за престижність урізають і т.д. У мене в один день прийшло менше дітей з умовно "гіршого класу", але оскільки, їх було менше і майже кожен сидів за ПК, то я побачив прогрес і у гірших учнів, це 8 клас. Тому питання щодо рівня дітей залежить відомо від яких факторів: 1 учень - 1 ПК, і адекватна оплата праці, тому що при 1,5 ставки нормально готуватись до уроків важко.
Коментувати
Василь Ластовецький
Інформаційний "вінегрет" поганий не стільки тим, що перемішаний безсистемно, скільки тим, що в ньому поєднано непоєднувані речі. Образно кажучи - поєднано редьку з гарбузом. Може кому й подобається таке поєднання, але, мені здається - це люди зі "спотвореними смаковими нахилами" :) Як можна одночасно викладати математику і малювання і ставити за це одну річну оцінку? Ви можете уявити програму такого собі шкільного предмета: "Образотворча математика": Тема 1 - Виявленнязмісту форми. Символіка та стилізація форм. Тема 2 - Дільники та кратні натурального числа. Тема 3 - Гратографія, гризайль,техніка накладання тонкого шару фарб Тема 4 - Лінійне рівняння з однією змінною. і т.д. Смішно. Правда? Так чому ж ми погоджуємось з непоєднуваними складовими в Інформатиці??? Те, що Міністерство не погоджується на розділення інформатики, зовсім не означає, що цього робити не потрібно. Цього робити не потрібно лише тоді, коли нас задовольняє, що після вивчення впродовж 8-ми! років основ ОАП середній...
Накипелов
Для Василь Ластовецький: підтримую!!! Див. повідомлення вище!!! Ми як два великих вчених, незалежно прийшли до спільного висновку, що інформатику та інформаційні технології потрібно розділити, бо це різні предмети за своєю сутністю. Однак в міністерстві дотримуються іншої думки, інтегрують навчальні предмети, намагаючись сумістити несумісне.
Владимир Белый
Двом великим вченим варто не випускати з поля уваги, що для будь-якого віку під час навчання "практика без теорії - сліпа, а теорія без практики - мертва". Хоч круть, хоч верть, а не лише наше МОН, а й світова сучасна практика навчання школярів алгоритмізації та використання ІТ не менш великими вченими обгрунтована.
Михайло Чиж
Для Владимир Белый: "світова сучасна практика навчання" орієнтована на школярів, що хочуть отримати знання, бо без знань нікуди не поткнешся (крім совдепії, де і без диплама і без стажу роботи папік влаштує на посаду). Наші школярі відвідують школу з метою "вбити час" (не всі - переважна більшість). Дивлюсь на своїх учнів: десь до 1995-98 років, коли комп’ютери були дивиною, у дітей стільки гордості було від самостійно намальованих в Паскалі лінії чи кола. А зараз, коли в кожного по одному-два гаджета в кишені, їх вже нічим не здивуєш і не зацікавиш: навішо малювати ту лінію чи робити анімацію, як є 3D-Max, навіщо писати програмку підрахунку чогось там, як можна знайти її в гуглі (ну а як гугл "не дасть" - то або не зрозумів умову, або навіщо взагалі її розв’язувати). А Ви кажете "світова практика"....
Коментувати
Пух
Води відходять, роди почались, подивимось, що вродиться.
Віталій
Надіюсь, що нарешті щось гідне почнуть викладати...

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!