Дослідження якості онлайн навчання у школах: звіт ДСЯО

Результати дослідження якості організації дистанційного навчання у школах України

Дослідження якості онлайн навчання у школах: звіт ДСЯО

В Україні презентували результати дослідження якості організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти України. Під час презентації голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак озвучив основні підсумки дослідження та надав поради для директорів шкіл щодо організації дистанційного навчання, зокрема й під час воєнного стану.

Організація онлайн-навчання

Дослідження показало, що освітній процес в умовах дистанційного навчання недостатньо гнучкий та обмежений у видах діяльності.

Від 7% до 16% педагогів вказали, що учні / учениці самостійно опановували навчальний матеріал, частіше про це зазначали у селах, особливо у початковій школі. Щодня або кілька разів на тиждень 55% вчителів у селах та 47% у містах розміщували на спеціальному вебсервісі матеріали для самостійного опрацювання учнями базової та старшої школи.

На запитання «Що б ти хотів(-ла) змінити в організації дистанційного навчання у своїй школі?» учні відповідали, що їм не вистачає:

  • пояснень від учителів замість самостійного опрацювання;
  • презентацій навчального матеріалу, щоб краще зрозуміти тему уроку;
  • часу пояснення нових тем.

Серед причин, чому діти не могли навчатися або самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, батьки найчастіше вказували на хворобу, відсутність інтернету або слабке його з’єднання.

У початковій школі 29% батьків зазначили, що діти не вчилися, бо самостійно не могли підключитися до онлайн-платформ, 20% – перебували у бабусі / дідуся, де немає відповідних умов для навчання, а 13% – бо не вміють вчитися самостійно.

Результати навчання учнів

«Дистанційка» вплинула на результати навчання учнів. І хоч з більшості навчальних предметів, на думку вчителів, результати не змінилися, однак це не стосується:

  • математики (51% педагогів початкової школи у селі вказали на погіршення результатів, 42% – у місті, такої ж думки 61% вчителів базової школи у селі та 45% у місті, 66% вчителів старшої школи у селі та 45% у місті);
  • іноземної мови (про погіршення вказують 56% вчителів початкової школи в селі і 33% вчителів у місті, 59% вчителів базової та старшої школи у селі та 39% у місті);
  • хімії (54% вчителів базової школи відзначають погіршення результатів навчання учнів у селі та 39% у місті, про це ж кажуть 63% педагогів старшої школи в селі та 38% у місті).

Погіршилися, на думку вчителів, результати навчання учнів також і з української мови, фізики та астрономії.

Серед чинників, які негативно впливають на результати навчання учнів / учениць в умовах дистанційного навчання, учителі насамперед називають відсутність «живого спілкування»: 73% вчителів про це зазначили у містах та 78% у селах – для початкової школи, та 61% і 57% відповідно – для базової та старшої.

Невміння учнів самостійно вчитися більше виявляють таку проблему вчителі у базовій і старшій школі у містах (67%), ніж у селах (53%), для початкової школи цей показник у місті та селі 61%.

Найменше педагогів причиною зниження результатів навчання учнів вбачають в особливостях виконання своїх професійних обов’язків, як-от:

  • брак зворотного зв’язку щодо навчального поступу учня/учениці;
  • відсутність відповідних навичок роботи з технологіями дистанційного навчання;
  • використання різних електронних платформ та каналів зв’язку з учнями/ученицями.

Технічне забезпечення учасників освітнього процесу

Дослідження виявило, що не всі вчителі забезпечені технікою та швидкісним інтернетом для проведення дистанційного навчання.

Педагоги початкової школи ліпше забезпечені робочими комп’ютерами / ноутбуками (85% у містах та 87% у селах), ніж їхні колеги у базовій та старшій школі (67% у містах та 52% у селах).

8% учителів початкової школи, 14% базової та старшої у містах і 10% та 23% у селах відповідно зазначають, що відсутність техніки не дає змоги ефективно застосовувати технології дистанційного навчання.

Не менше, ніж третина учнів у селах не має засобів для навчання онлайн. Учні початкової школи у селах рідше мають власні засоби для навчання (смартфон чи ноутбук / комп’ютер), ніж базової та старшої.

За даними опитування батьків, 39% молодших школярів та 29% старшокласників користуються гаджетами спільно з батьками або братами / сестрами. Найпопулярнішим засобом дистанційного навчання для 93% старшокласників є смартфон, для 64% – комп’ютер / ноутбук.

Дослідження проведене Державною службою якості освіти України у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», яка впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe). «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проєктом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією Alinea International та фінансується Урядом Канади.

Для дослідження застосовано метод онлайн-анкетування учнів старшої школи, батьків учнів початкової та базової/старшої школи, вчителів початкової та базової/старшої школи, керівників закладів освіти. Опитуванням протягом 18-24 лютого 2022 року охоплено 6581 респондент із 60-ти закладів освіти (1112 учнів, 1540 батьків учнів початкової школи, 1984 батьків базової та старшої школи, 595 вчителів початкової школи, 1298 вчителів базової та старшої школи, 52 керівники закладів освіти).

Методологія та рецензування інструментів відбувалося у співпраці з соціологічною агенцією Vox Populi.

ЗАВАНТАЖИТИ ЗВІТ

Освіта.ua
31.08.2022

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана
Розповім про Перше вересня в одній із шкіл Волинської області. За кілька днів до цього до школи прийшов голова громади і вимагав, щоб всі вчителі працювали, виключно, зі школи. Те, що поганий інтернет, мало комп’ютерів та ноутбуків, його не переконало в тому, що вчителі можуть працювати хоч звідки, аби виконували свою роботу належним чином. Натомість, пообіцяв, що інтернет налаштують, ноутбуки поремонтують і докуплять. Результат Першого вересня. Ті, з вчителів, що наважилися працювати з дому, нормально провели уроки. Ті ж, які прийшли до школи, з 10 години бігали по школі і шукали краще з’єднання. А в класних чатах - шквал хейту.
Шевчук, Яготин
Для Світлана: А якого чорта Ви не навчались очно, ледарі волинські!!?
Світлана
Ми б з дорогою душею, працьовитий ви наш! Але ОВА вирішила, що в прикордонній зоні навчання тільки онлайн!
Коментувати
Батько
Лишіть бігати за зірками в небі. Деякі наші вчителі ледве очно витягують навчання, а якщо перейде на дистанційне то розумійте взагалі нічого. І причин цього дуже багато. Але найчастіше вчитель не по фаху викладає предмети. Дирекція дає уроки бо хоче вчителям добре зробити. А виходить, що виходять. До 9 класу у нас було 58 учнів. У 10 пішло 20. Біологія у 9 майже не викладалися. Математика майже не викладалися. Інформатика взагалі не викладалися. Історія жодного онлайн уроку. Лише прочитайте і виконайте тести. Українська мова по через раз. У тих школах де дистанційно були уроки То ще знання трохи діти мають, де не були, нічого.
Лана
Немає сенсу в цих опитуваннях. Бо все одно "виннi" вчителi. На них весь тиск за пару копiйок.
Лана
Дослiджують... Може видiляєте кошти, але нормальноï технiки, матерiалiв не дають, навiть Iнтернет свiй. Самi вчителi багато чого купляють власним коштом. Дають технiку, обладнання для роботи, але таке - на тобi, Боже, що менi негоже. Самi адмiнiстратори-"хорошi". Вони старанно процюють, звiти дають. Але за рахунок тих вчителiв, якi працюють. Це було завжди й нiчого не змiнюється. Зате високоï якостi бажаєте. Смiшно. Краще менше звiтiв, та бiльше роботи в планi навчання, щоб наша нацiя була розумна. Ще має бути гiдна оплата працi. Бо платять погодинно, а працюють вчителi зранку до пiзнього вечора над документацiєю й готуватися до урокiв потрiбно, з батьками працювати. Ще деякi директори займаються мобiнгом, бо ïм деякi вчителi не "лижут" п’яту точку, не займаються корупцiєю (певно думають, що ïм нiчого не буде). Й хоч старанно працюють ïх пiдлеглi та на те не заважають.... Це знижує мотивацiю до роботи. Система працює не на якiсть освiти.