Олександр Істер: поки PISA не вдарить…?

Для вчителів математики, які можуть відстежувати якість шкільної освіти, ці результати були прогнозовані

Олександр Істер: поки PISA не вдарить…?

Автор: Олександр Істер, вчитель-методист, автор підручників та посібників з математики.

Результати рейтингу PISA з математики, можливо, стали шоком для деяких освітян, урядовців і просто небайдужих. Проте для вчителів математики, які протягом багатьох років бачать учнів і мають можливість відстежувати динаміку якості шкільної математичної освіти, ці результати були цілком прогнозовані.

Більш того, як учитель-практик, вважаю, що наше 39 місце серед 79 країн є результатом відданої, я б навіть сказав, мужньої праці багатьох учителів. Результати рейтингу PISA з математики не повинні були бути несподіванкою, зважаючи на те, що у 2019 році поріг «склав/не склав» з математики не змогли подолати понад 18 % осіб.

До такої ганебної ситуації, на мій погляд, призвів цілий ряд факторів:

1. Стан справ у молодшій школі. Зменшення на певному етапі кількості годин з 5 до 4 стало однією з причин зниження рівня знань випускників 4-го класу. Також, на мій погляд, не на користь пішло широке запровадження в молодшій школі різних «модних» методик «розвивального» навчання в збиток «класичним» методикам.

Безумовно, директор школи хоче мати певну «фішку», яка приваблювала б батьків, але, на мій погляд, «розвивальні» методики підходять учням, що мають математичні здібності набагато вищі за середні. Решті потрібні «класичні» методики навчання відпрацювання основних навичок з «дозованою» кількістю розвивальних, логічних і інших задач.

«У сухому залишку» на виході із 4-го класу маємо: великі труднощі в учнів з письмовими діями множення, особливо ділення, текстовими задачами (навіть простими), визначенням порядку дій у прикладах, пропедевтичними геометричними задачами тощо. Також не сприяло освіті в молодшій школі те, що майже 20 років усі школи України навчалися за одним підручником. І тільки із впровадженням НУШ учитель уже третій рік може обирати собі підручник.

Вважаю некоректним для себе обговорювати рівень цих підручників, але вибір з 9–10 підручників завжди краще за відсутність вибору. Проте фрази типу «Порівняти вирази», плутанина між термінами «цифра» та «число», позначення кінців відрізка незрозумілими «рисочками», розміщення на сторінці підручника всього ДВОХ задач і багато іншого оминути увагою не можу.

2. Найбільшим ударом для математичної освіти, вважаю, стало зменшення кількості годин, спочатку з 6 до 5, потім з 5 до 4 і, як «вишенька на торті», рівень стандарту для 10–11-х класів до 3 годин. Плутаючи слова «гуманізація» та «гуманітаризація», певні діячи від освіти холоднокровно вбивали математичну освіту. На жаль, вимушений визнати, що вчительський загал покірно мовчав усі ці роки.

3. Довгі роки виші самотужки вирішували, які екзамени, а потім і які сертифікати ЗНО їм вимагати від абітурієнтів на ту чи іншу спеціальність (більш докладно тут).Так ось деякі з них зробили все можливе, щоб абітурієнти змогли «обійти» математику. Деякі виші додумалися навіть до того, що на технічні, інженерні, економічні спеціальності можна було вступити, не складаючи математику. Зараз, на щастя, набір сертифікатів за спеціальностями уніфіковано. Але ж багато років було зовсім не так…

4. Рівень абітурієнтів, що вступають до педагогічних вишів (звичайно, не лише зі спеціальності математики), є досить низький. Інколи це абітурієнти, які ледве подолали бар’єр «склав/не склав» та прийшли в педагогічний виш просто за «залишковим» принципом — аби кудись потрапити на бюджет. Навіть добре, що деякі з них, отримавши омріяний диплом (інша річ «як»), до школи так і не доходять.

Визнання Міністерством освіти і науки України проблем з рівнем математичної освіти дає сподівання на те, що будуть зроблені кроки до поліпшення ситуації. Наразі міністерством уже зроблено такі кроки:

1. Уніфіковано за спеціальностями сертифікати ЗНО, які вимагає та чи інша галузь (спеціальність).

2. ЗНО з математики зроблено обов’язковим з 2021 року.

3. Крок, який, можливо, не помітили вчителі середньої та старшої школи: у 3 та 4 класах НУШ математика буде вивчатися 5 годин на тиждень! Авторам підручників, які подали на конкурс, запропоновано подавати підручники у 2-х частинах. Сподіваюся, що така новація дасть змогу поліпшити якість підручників для молодшої школи.

Кроки, які, на мій погляд, потрібно зробити:

1. НАЙГОЛОВНІШЕ, без чого все решта — пусті балачки: повернення хоча б 5 годин на вивчення математики в 5–9 класах і 4 годин у 10–11 класах рівня стандарту. Автор цього допису багато разів у минулому спілкувався із чиновниками різних рангів і просив розглянути таку можливість.

Відповідь майже весь час була однаковою: «А Ви скажіть, звідки забрати години, ми заберемо». Чесно кажучи, кілька разів указати дуже хотілося, але стримувала повага до решти предметів і колег, що їх викладають. Проте я впевнений, що нова команда Міністерства освіти і науки України, якщо буде бажання, розв’яже цю проблему й без моїх підказок.

2. Дуже важливим є серйозне ставлення суспільства до математичної освіти. Для цього вважаю за потрібне запровадити ДПА у 5–8 класах, а, можливо, і в 10-му класі за процедурою, аналогічною до ДПА в 9-му класі. До речі, це саме стосується й української мови. Таким чином ми будемо поступово готувати учнів до наступних випробувань. Вважаю, що можна це запроваджувати вже в цьому 2019/2020 н. р.

3. Уведення нижньої планки (хоча б 140 балів ) на профільні сертифікати під час вступу до педагогічних вишів та у той самий час фінансова підтримка молодих учителів (звичайно, не лише математики).

Запрошую до обговорення цієї теми!

Освіта.ua
22.01.2020

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віктор
Шановний Олександре Семеновичу, дякую за підручники, особливо 10-11 класів! Згоден з більшістю пунктів, але не треба, на мою думку, складати ДПА у проміжних класах, бо це вже буде не ДПА. Згоден з планкою для педагогічних вишів.
Учитель
Як учитель математики з 28 річним стажем згоден з усім вищесказаним на 200%. Але ж на жаль, нас не чують. А коли почують, може бути пізно.
Eugen Zimmermann
А я не автор, тому з ходу можу назвати два-три предмети, які не те що можна, а потрібно прибрати к бісовій матері з програми - "Історія православної культури", "Харківщинознавство" (і подібні предмети для різних регіонів, якщо такі є). Для цього є історія та географія і взагалі світська держава - давайте не будемо перетворювати Україну в Росію з її релігіозним мракобіссям. ОБЖ - теж чудний предмет, на якому кілька класів поспіль товчуть одну і ту ж воду в ступі + позакласні бесіди про те ж саме!
Роман
Для Eugen Zimmermann: Давайте не будемо приплітати іншу державу, нам своїх проблем вистачає. Захист Вітчизни - 3 години, фізкультура - 3 години, технології - 1 година, фінансова грамотність - 1 година, мистецтво - 1 година. Це в 11 класі
Для Роман:
Ви ще не все врахували. Зараз ставиться питання, щоб ввести у школу ще один предмет "Праила дорожнього руху", який має вивчатися у кількох класах зі здачею екзамену в 11 класі.
Коментувати
Мама
Как мама ребёнка 2 класса согласна! А я бы хотела вернуть в младшую школу нормальную советскую программу по математике,те же учебники и то же кол- во часов. То,что творится на уровне программ и учебников в младшей школе по -другому как " уничтожение образования" не назовешь!
Валентина
Поддерживаю каждое слово. Преподаю математику 25 лет. "Пенсионный возраст" от меня удаляется с каждым годом. Никак не могут определиться, кто нужнее: молодые специалисты ("давайте им доплачивать, чтобы они в школу шли") или учителя пенсионного возраста ("сократить, чтобы освободить места"). Будем надеяться, что мудрость победит. Не в том дело, какой предмет убрать. Пусть будут все, но пусть будет выбор. Нельзя научить петь всех поголовно!!! Откуда же мысль, что ВСЕдолжны знать математику? Это интересный, но достаточно сложный предмет. Так может пересмотреть нагрузку на каждого ученика? Чтобы тот, кто способен петь и танцевать не "просиживал" на математике, а "технари" не ждали бы, пока "дойдёт" до тех, кому это не нужно. Тогда и подготовка будет лучше, и выбор ВУЗа будет не по остаточному принципу
йцук
Для Валентина: Какой там "достаточно сложный предмет" - Новосад сказала, что на ЗНО по "обязательной" математике у детей формулы на столе лежать будут и задачи предельно простые
Коментувати
Анна
Уважаемый господин Истер. Прошу заступиться за нас, технарей, "наверху" - эссе на ЗНО по обязательному английскому - это перебор! Думаю, что Вы, как математик, сможете подобрать нужные аргументы чтобы расшевелить элементарные функции в их головах на квадратные трехчлены похожие! Заранее спасибо!
Видавець
Для Анна: Автори підручників ні на що не впливають. Вони "наверху" не знаходяться. Більш того міністерство очолюють люди, які не рахуються з думкою інших . Вони у свої 30 років вважають себе найрозумнішими
Коментувати
родитель технаренка
Уважаемый г. Истер! Я за математику! А что там с сочинениями по украинскому и английскому о которых вы писали когда-то, что много детей на технические специальности из-за них не проходят на бюджет? Считаю, что для технарей сочинения нужно отменить! Освободятся часы в конце-концов...
мама
Хотим поступать в институт на худграф. Угадайте что нужно сдавать? Математику? Нет - физику! Еперный театр - ФИЗИКУ! КАПЕЦ! Интересовалась как в других странах - везде математика - ведь художнику, дизайнеру нужна ГЕОМЕТРИЯ! Будем уезжать
Небайдужий
Для мама: Це в який вуз? Зараз фізику навіть на технічні спеціальності не вимагають, бо тоді навіть на бюджет на набирають студентів.
мама
Для Небайдужий: http://ru.osvita.ua/consultations/bachelor/10025/-КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО-Дизайн. Правда, на этом сайте я была месяца два назад, сейчас математики больше стало, наверно переделали. PS: переписанную историю сдавать не собираемся.
мама
Для Небайдужий: http://ru.osvita.ua/consultations/bachelor/10025/ и далее в таблице
Коментувати
234500
ЗАРЕЄСТРОВАНО ПЕТИЦІЮ ПРО ЗВІЛЬНЕННЯ міністра освіти https://projektor.com.ua/2020/01/23/zareiestrovano-petytsiiu-shchodo-zvilnennia-ministerky-osvity-novosad/
Вчителька з 25 стажем
У нас у школі всі підручники Істера з 5 по 11 кл. Дуже подобаються. У своїх дописах на цьому сайті він знову таки "прост та геніален" .Що не слово,то у "десятку".Дякую,п.Олександре
Видавець
Для Вчителька з 25 стажем: Знаю багатьох авторів підручників. І повірте вони пишуть якісно майже на голому ентузіазмі. Держава зневажає авторів підручників, нажаль, точно не меньше ніж вчителів, а то і більше
Коментувати
Откуда взять?
Убрать непотреб. И почистить саму программу.]
Марія
дуже влучно все сказано і проаналізовано, а особливо за початкові класи " «розвивальні» методики підходять учням, що мають математичні здібності набагато вищі за середні. Решті потрібні «класичні» методики навчання відпрацювання основних навичок з «дозованою» кількістю розвивальних, логічних і інших задач. але залишається тільки , щоб це почули потрібні люди і зробили певні висновки і відповідні дії
Козій Ніна
Повністю згідна з автором статті. Три години математики в 10-11класах це знущання над наукою. Діти повинні розуміти, що навчання- це праця, і до навчання повинні відноситися відповідально. Це повинні розуміти і батьки, а не вимагати від учителя тільки розваг на уроці. Суспільство повинно повернутися до математики обличчям і не стогнати, що математика - це важко. Потрібно збільшити кількість годині оплачувані індивідуальні заняття зробити обов’язковими.
Олександр
стаття - супер! Чітко, по-суті, компетентно. Потрібно, серед заходів, що названі вище, додати, крім фін.підтримки, ще "юридичне забезпечення ЗАДОВІЛЬНОЇ дисципліни серед учнів, у школі; зокрема, імплементація закону про антибулінг та його покращення"; потрібно, щоб діти (неважливо це діти "зеків" чи "еліти") переступали поріг школи не як "тусовки" - а як порогу ХРАМУ освіти, з усіма наслідками, що випливають звідси. Думаю, не потрібно пояснювати докладно, наслідки ситуації, що склалася, для вчителів; а візьміть учнів: раніше в класі "не вчилося", нехай, 10%, а зараз - 10% тільки тих, хто "вчиться"; зі сторони інших учнів, з негативною поведінкою - саботаж навчального процесу. Риторичне питання: який буде рівень знань у дитини, яка хоче вчиться, але для цього немає відповідних умов, бо, фактично, заняття "зриваються"; і друге питання риторичне: скільки, в такому випадку, учнів (точніше, їх батьків) зможуть дозволити собі заняття у репетитора, а головне - навіщо?! Зрозуміло, що це питання - комплексне: ним повинні займатися і законодавці, і МОН, і пед.колектив, і батьки учнів, і учні
Татьяна Кравцова
Дякую за підручник з математики 11 клас. Все подобається. Годин би добавити для вирішення задач з життя)
Роман
Проблема комплексна і назріла давно. І всі практикуючі вчителі кричали про зниження математичної грамотності. Особливо це відчули хіміки та фізики. Задачі з цих предметів не розв’язуються без калькулятора, елементарні розрахунки учні не можуть зробити. Причини: 1. Недолугі програми 2. Під програми написані недолугі підручники 3. Зниження інтелектуальних здібностей учнів 4. Низький рівень сучасного вчителя( в педагогічні останні років 15 вступали абітурієнти , які ледве поріг перейшли.) А вирішити цю проблему оголошенням року математики не можна. Недосконалі програми та підручники можна компенсувати сильним вчителем. Сильний вчитель на 5-6 тисяч зарплати в місяць - це моветон. Крапка
Надія Кудюкова
Как учитель математики подпишусь под каждым словом. Особенно правильно затронута проблема поступления в пед. вузы. А то принимают по принципу "ума нет - иди в пед", а потом имеем то, что имеем.
Небайдужий
Сьогодні відчув нове дно математики в нашій освіті. В одному з фіз-мат ліцеїв Києва, одному з кращих, де вчиться моя дитина, вчитель математики з 15 літнім стажем неправильно розв’язує рівняння з дробами. Відібрані хороші діти, батьки хороші і дбають про освіту дітей, а нормального вчителя навіть в ліцеї не знайшлося. Що ж тоді казати про інші школи!? А без вчителів нічого не буде.
Вчитель математики
Шановні колеги, ми можемо сперечатись досить довго стосовно того ,що краще. Але справа не в підручниках , не в ДПА а в наших дітях . Вони зараз дуже ОСОБЛИВІ і потребують уваги та контролю. Тому ,на мою думку потрібно почати з того ,що математика має ділитись на ГРУПИ. На уроці математики має бути не більше 15 дітей!!!
Олена
Для Вчитель математики: Нам, вчителям математики, необхідно об’єднатись навколо вимоги до МОН щодо поділу класу на підгрупи під час вивчення математики. Лекційно- практична система - найпродуктивніша система освіти!
Коментувати
Володимир
В Українській РСР екзамени учні здавали, починаючи з 5 класу. І освіченість українських випускників була найкращою в СРСР, тому що учні постійно були в тонусі.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!