Osvita.ua Блоги Володимир Бєлий: не протиставленням єдиним
Володимир Бєлий: не протиставленням єдиним

Фах спеціаліста апріорі тримається на вільному володінні спорідненими до професії науковими основами

Володимир Бєлий: не протиставленням єдиним

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

РЕФЛЕКСІЯ ВІД УЧАСНИКА

Ось враження учителя початкової школи про першу в Україні сесію учительського ЗНО, зміст якого апріорі не може включати чогось такого з предметного сегменту, яке б не передбачалося для школярів: «… Я навіть зауважила журналісту ТСН тиждень, що процедура, на яку ми зібрались - це тестування ФАХОВИХ умінь. А на вихід нам довелось складати справжнє ЗНО з різних предметів. Та можливо нове керівництво освітою саме в цьому вбачає фаховість вчителя початкових класів.???!!!! Питання мене здивували. Були такі , що я однозначно не знала відповіді. Саме тому виконала все, що знала, заповнила бланк і через 1.5 години пішла. Не тому, що «розумна», просто не бачила сенсу мерзнути і «ламати» собі голову».

ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ

По-перше, у сучасному світі давно так, що більшість питань, які ставить людині життя, не розраховано лише на миттєвий імпульс – «знаю/не знаю». Чи не завжди особа має час та можливість, щоб проаналізувати ситуацію, побачити можливі варіанти відповіді, оцінити валідність кожного/відкинути провокаційні, вибрати найбільш доцільне, уявно ще раз перевірити і дати відповідь. І буває так, що на весь цей когнітивний ряд у декого йде лише секунда-дві.

Згадую, як запала у душу поведінка французького ліцеїста, сина тамтешнього друга, коли за вечірньою трапезою під час гостювання у них я почав задавати йому питання з курсу фізики. Щоразу тамтешній десятикласник перш ніж просто сказати: «Не знаю», ставив зустрічні питання: «Ви маєте на увазі таке-то явище, … йдеться про такі-то умови? … тощо?», щоб потім почати відповідати десь так: «Я думаю, що тут …».

Чому досі це не забувається? А сумно від того, що більшість наших учнів, навіть будучи гарно підготовленими, найчастіше поспішають сказати: «Не знаю».

По-друге, ФАХ будь-якого спеціаліста з вищою освітою апріорі може триматися виключно на вільному володінні спорідненими до професії науковими основами. Навіть ремонтник бензо- чи електро-пилок має знати закони механіки, термодинаміки, електрики тощо.

У вчителів - це володіння предметним науково-фундаментальним базисом у розширеному сенсі терміну. Для учителя початкових класів - це значно простіший сегмент наукової теорії, ніж для вчителів основної, а тим більше старшої ланок.

Якщо ще більш лаконічно, то:

  • існує ТРИ індикатора фаховості учителя: володіння НАУКОВИМ змістом шкільної програми, володіння НАУКОВИМ змістом мови/мов спілкування і володіння НАУКОВИМ змістом здійснення освітнього процесу.

Не варто сподіватися, що вдасться підтягнути якісний рівень української шкільної освіти до того, який стабільно має сотня країн світу, без вчителів, у яких апріорі не може бути так, що ФАХ учителя окремо, а наукові знання окремо.

Хіба що, як було за радянських часів через призму тоді доречного жарту: «Хто такий учитель?»

- Це той, хто знає на один параграф більше ніж його учні.

Оригінал

Освіта.ua
11.11.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: конкурсна машина працює Чи потрібний державний конкурс «Учитель року» взагалі? А якщо потрібний, то для чого?
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
физмат
"Щоразу тамтешній десятикласник перш ніж просто сказати: «Не знаю», ставив зустрічні питання: «Ви маєте на увазі таке-то явище, … йдеться про такі-то умови? … тощо?»" - ребенок не мог сразу ответить, потому как вы, судя по вашим статьям, не можете нормально вопрос сформулировать. Тем более на французком. У вас в голове каша какая-то. Вам из физики уходить нужно. Куда-то в рекламу, в политику, в религию и тд. Туда, где нужно мозги хорошенько прос-рать. Вы кто угодно, но не физик!
Владимир Белый
Для физмат: У Сергія Дацюка є таке правило щодо зауваження/прохання писати/говорити простіше: "Чому я маю стати "простішим" у складному житті, а не інші підтягуватися до рівня більш точного його (життя) опису? Буду вдячний почитати від критиків їхні матеріали, бо у нашій пресі за місяць не набереться стільки матеріалів на освітні теми, як те дають за тиждень лише провідні французькі газети.
Коментувати
Для Володимир Бєлий:
Трєпло ти нещасне!
Читатель
Белиберда на постном масле. По -другому - сказать невозможно. Им что платят за их бестолковые статейки?
Людмила
Як на мене, стаття ні про що. І, крім того, такого жарту про радянських учителів я не чула, працюючи в школі 37 років. Може, мені повезло, але мої вчителі, та і мої колеги були і є гарними фахівцями своєї справи. Порівнюючи знання і бажання вчитися тодішніх учнів і теперішніх, можу сказати, що це порівняння не на користь останніх. І не все так однозначно - у радянській школі багато чого було хорошого, що втрачене зараз. Не зрозуміло, пане Володимире, для чого Ви взялися за перо і що хотіли донести вчительському загалу цією статтею.
Владимир Белый
Для Людмила: Я на своїй сторінці фейсбуку, а не у статті, на його питання: «Про що ви думаєте» відштовхувався від тієї реальності, що за всі роки учнівського ЗНО мав не менше тисячі учнівських відгуків про тести і НІХТО, з тих, хто проходив тести на 170 - 200 балів не мав бодай якихось до них претензій. При щорічних "скандалах" від вчителів та батьків учнів. Цінність тестування у тім, що воно не є набором вправ, а надає можливість розібратися з пропонованими, і не з бухти-барахти, варіантами відповідей, виводить на пошук відповідностей, подачу відповіді через заперечення, аналіз візуальної, графічної, табличної чи діаграмної інформації тощо. Сумно, коли колега по «цеху» навіть не хотіла ДУМАТИ над питаннями, на які не мала автоматичної відповіді !? А у тестах "зашито" цілий ряд непрямих і достатньо простих шляхів до правильної відповіді, якщо подумати, уважно проаналізувати тощо. Кому як не вчитель ці речі має мати своїм першим профінструментом? Крім того, просто мене засмучує схильність учителів самих себе виставляти як слабаків, яким щось заважає показати свою грамотність та вправність у справі, за яку отримують гроші. Як футбольні профі на мільйони пояснюють ляпи тим, що тоді була ситуація з не його "робочою ногою"?!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!