Ігор Лікарчук: про декомунізацію в освіті

Що ж потрібно, щоб декомунізація в освіті відбулася не лише стосовно якихось зовнішніх ознак

Ігор Лікарчук: про декомунізацію в освіті

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

У квітні 2015 року Верховна Рада ухвалила так званий «закон про декомунізацію» – це процес позбавлення від впливу комуністичної ідеології. Сьогодні багато говорять про те, що процес декомунізації УЖЕ завершений. Не можу з цим погодитися. Особливо, якщо мова йде про освіту.

Так, у закладах освіти зникли багато зовнішніх ознак причетності до комуністичного минулого: вивіски, назви, портрети, панно, музеї, стенди, скульптури... Правда, деякі із них просто перефарбували в жовто-блакитні кольори чи просто зафарбували іншим кольором. Чого ж «добру» пропадати... Але чи зникла комуністично-совкова сутність із освітнього процесу? Ні, не зникла.

Починаючи від зовнішніх ознак (радянська шкільна форма на випускниках в День останнього дзвоника, лінійки, шикування, засилля масових заходів з обов’язковою звітністю та присутністю учнів, політінформації тощо) до набагато глибших засад його організації (адміністративно-командна система управління освітою, повна педагогічна безправність вчителя, засилля тоталітарної педагогіки, неповага до учня (студента), іграшковість громадських засад управління закладом освіти, вождизм директорів і ректорів, чинопоклоніння, паперотворчість та розгул бюрократизму...)

А багато закладів освіти взагалі перетворилися у вічну мерзлоту в контексті збереження «кращих традицій» минулої освіти. Пишу про це з повною відповідальністю, бо ту систему знаю добре не за розповідями інших, а із власного досвіду роботи в ній.

Є великі сподівання, що ситуацію має змінити Нова українська школа. Але чекати, поки ідеї НУШ дійдуть до 12 класу - означає втратити дуже багато. А якщо зважити й на те, що в нашій освітній системі дуже добре вміють забалакати будь-яку нову справу, то ситуація видається іще більш сумною.

То що ж потрібно, щоб декомунізація в освіті відбулася не лише стосовно якихось зовнішніх ознак. Двома чи трьома реченнями на це питання відповісти не можна.

Але потрібно зробити два перших дуже важливих кроки:

  • Перший - визначити перелік того, що в нашій освіті можна вважати залишками комуністичної системи.
  • Другий - швидке оновлення (заміна) тих керівників закладів і органів управління освітою, котрі є носіями ідей комуністичної освіти, або іншими словами - провести декомунізацію управлінських кадрів у освіті.

Діяти потрібно швидко, жорстко та відповідально.

Оригінал

Освіта.ua
29.05.2018

Популярні блоги
О.Мірошниченко: чому все радісне сприймають як загрозу Школа – це в ідеалі місце радощів та гри, які включають дітей у фантастичний процес пізнання
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
шкарбуняку - на гілляку!
Старий шкарбун лікарчук - типовий залишок (огризок) комуністичної системи освіти. Потрібно негайно оновити (замінити) цього керівника , який невдало маскується під демократа-реформатора, а насправді є носієм ідей комуністичної освіти. Іншими словами - шкарбуняку - на гілляку!
Вікторія
Якщо ви не розумієте мети декомунізації, це не означає, що її немає) І автомобілі з тепловозами тут ні до чого.
Ollesia
Для Вікторія: Цe тeж мeта дeкомунізаціі. Давайтe будeмо будувати своє, а нe на радянському іздити.
Ollesia
Для Вікторія: Я прeкрасно розумію, що такe дeкомунізація. А то раз кажeмо, що СРСР є совком, то давайтe всe знищeмо совковe.
Коментувати
Ollesia
Пропоную декомунізувати та порізати на мeталобрухт всі радянські eлeктровози, eлeктрички, тeпловози, дизeля. Заборонити використовувати радянські автомобілі (волгу, москвичі і т.д.). Викинути всі радянські дипломи в смітник, повалити всі лікарні, всі школи, всі будинки, всі квартири, які будувалися при радянському союзі. Цe всe обов’язково нeобхідно зробити та дeкомунізувати, і показати пeрeд агрeссором РФ, що ми сильна нація. Будуймо нашe. Оцe дійсно дeкомунізація. А всe іншe—пусті слова. Тільки тоді Росія будe боятися нас.
(((((
Для Ollesia: В ТАКОМ СЛУЧАЕ у нас ВСЁ и ДАВНО деКОММУНИЗИРОВАНО - "коммуНАРА, комуНИЗЬМА", так о китайцах 36 года говорили.
нет ни
Для Ollesia: автобусов, ни больниц, ни зданий, ни дДля TinaT:етсадов, ни школ - по сути - НИЧЕГО.Всё, что осталось, доживает свой век и вот-вот развалится. То, что клепают, на что-то относительно стОящее вовсе не катит.
Коментувати
Мирослава
Я одного не розумію. Яке відношення має декомунізація до якості знань,якості ОСВІТИ? Головна проблема в освіті - відсутність мотивації, БАЖАННЯ ВЧИТИСЯ в учнів,студентів.Престиж знань нульовий! Диплом з відзнакою нікому НЕ ПОТРІБНИЙ! І будь ти,вчитель "Семь пядей во лбу"- НЕ НАВЧИШ! Можна привести коня до води,але пити змусити не можна! А всі ваші слова п.Лікарчук - проста ТРІПОЛОГІЯ,ДЕмагогія ....
Yuriy Prokopenko
НУШ - це є корупційна схема в освіті, для того щоб вчити в перших класах необхідно пройти курси, сайт едера, набрати певну кількість балів для отримання сертифіката. Туди входять вебінари та інше, за які отримуєш бали, але це є платно (вебінари 200-400 грн, без проходження яких ти не набереш необхідну кількість балів). Тобто хочеш працювати в новій школі плати -- ЧУДОВА СХЕМА!!!!
Ірина
Для Yuriy Рrokopenko: Навіщо писати про те, в чому необізнаний. Пройшла курси на едері, отримала сертифікат -ну про яку платню мова?
Коментувати
Декомунізація???
Не Вам казати про декомунізацію в освіті, бо все Ваше свідоме життя пропрацювали в ній. А зараз хочете бути в русі "реформи" в освіті. Що поганого було в тій шкільній формі, навіть це вирішили декомунізувати, а може треба почати з чогось іншого?
N
Тут можна погодитись - чекати, коли саме собою все зімнеться немає змісту. Заходи щодо декомунізації школи і освіти потрібно проводити. По кроку на день і за рік зміни будуть помітні.
Ніна
Для N: Повністю згодна з І. Лікарчуком.
Коментувати
Олександр
Найбільша проблема (або, скоріше, низка взаємопов’язаних проблем) - це погане фінансування, відсутність сучасних технічних засобів навчання, низький рівень викладання, викладачі, які розповідають одне й те ж протягом десятирічь, формальний підхід до підвищення кваліфікації педагогічного складу... А гамір навколо декомунізації та мрій про Нову українську школу - це, вибачте, просто відволікання уваги від нагальних проблем системи освіти, яка за останні роки помітно деградувала:-(
Вадим Петриченко
Для Олександр: Ні, коли йдеться про цінності, фінанси не допоможуть. Комунізм сидить в кожному з нас у вигляді певних психологічних моментів. То гроші тут не допоможуть. От вам приклад: чудовий безоплатний дистанційний курс Ярослава Грицака - саме про це. І на найвищому рівні, як можна так казати, правда? Ніхто з наших педагогів на мої запрошення не відгукнувся (багато різних форумів): не хочуть вчитись. https://www.facebook.com/groups/rosukrliber/search/?query=%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%BA А що грошей нема, то це наслідок нашого управління нашою країною. Комуністичного, бо демократія пропонує кожному взяти в тому участь. Українці кажуть: та нехай там ляшко за нас керує, він такий жвавий... То зустрінемось на курсі? От Ви готові вчитись і розібратись таки, що то за комунізація в Вас і мені, так само в нашому авторі, що пропонує "рішуче"... Теж комуністичний підхід.
они НЕ хотят учиться?
Для Вадим Петриченко: Или они ЗАНЯТЫ выживанием? Давайте немного мыслить, а не просто думать. К тому - думать шаблонами. НЕТ у нас в кажом коммунизма, поскольку и не было его. Когда идёт речь о ценностях, надо ПОМНИТЬ, что вводя идею об отделении от союза, вводили параллельно мысль о том, что люди будут нормально жить, а не выживать. Сегодня и те, кто на базарах, и те, тко занимается ВЫМАГАТЕЛЬСТВОМ в школах - пытаются выжить. Ценности, которым финансы НЕ помогут, они культивируются. Временем и отношениями в обществе. ПРопагандой. Подумайте о пропаганде90х, о пропаганде:"Хочешь быстро РАЗБАГАТЕТЬ,то...". И о ценностях. Когда учитель ТРЕБУЕТ от родителей ученика сдать 10000 (да-да, ДЕСЯТЬ тысяч гривен вступительного взноса в ПЕРВЫЙ класс обычой школы). ЭТО ЦЕННОСТИ.Которые КУЛЬТИВИРУЮТСЯ.///НИКОГДА украинец НЕ говорит о том,чтобы какой-то ляшко-гриценко ими руководил.Украинец способен думать и видеть,что НЕ пробить ему отих ляшок и иже с ними.Он практик и способен видеть
что лезть в толпу,
когда силы НЕравны, и НЕравны довольно круто,нет смысла. Каждый берёт участие в демократии. КАК именно ЭТО Вы себе представляете?Выборы? ЗНАЯ менталитет украинца,когда за 700 гривен человек фотографирует свой голос и выносит фото тому,кто платит, потому что жрать хочет. И сюда же 33. Почему? Почему я направляю на 33?
Коментувати
Вадим Петриченко
Переглянув Закон. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/317-19 Ну він же про засудження і заборону пропаганди. А декомунізацію, звісно, ніхто не обіцяв, не законами це робиться. Хоча багато хто з активістів цього і не розуміє, і не зрозуміє. Ну нема серед них освічених з цих питань на потрібному рівні. Та і взагалі освічених. Швидко не можна, це свідомість. Жорстко не треба, це люди. Відповідально, так, треба дуже уважно разом із психологами, політологами, соціальними психологами працювати в цьому напрямку. Та і взагалі, здається, треба зосереджуватись на позитиві, європейському досвіді, а вже комуністичні порядки відімруть під впливом нового, свіжого, справжнього. Хоча і не автоматично.