Олександр Мірошниченко: про занадто активних дітей

Зручну для педагогів поведінку учнів називають гарною, а дитину, яка зламала свою природу, - вихованою

Олександр Мірошниченко: про занадто активних дітей

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Колись в розмові з італійськими та французькими педагогами про проблеми освіти використав термін ГІПЕРАКТИВНА ДИТИНА. У нас це сталий вираз. Навіть не просто вираз, а ледь не медичний діагноз. Від цього лікують, з цим ведуть нещадну боротьбу.

Європейські педагоги подивились на мене, наче на дикуна. Потім пояснили, що сьогодні європейські вчителі вважають термін «гіперактивна дитина» не лише псевдонауковим, а й вкрай шкідливим.

Натомість там оперують дещо іншим терміном – ГІПЕРПАСИВНА ДИТИНА. Якщо відставити вбік всі наукові надбудови – сутність дуже проста.

У природі нормальної дитини закладена потреба бігати, лазити, стрибати. Це норма, проти якої вести боротьбу може лише, м’яко кажучи, не дуже розумна людина. А от якщо дитина не бігає, не лазить, не стрибає – це вже привід для тривоги.

Звичайно, є різні характери, є різні темпераменти. Але! Скільки разів ми читали записи в щоденниках типу: «Бігав на перерві» чи «Залазив на парту (на шафу, на вішалку)»?

А от хоч раз ви читали зауваження такого типу: «Сидів тихо за партою» чи «Занадто повільно пересувався школою»?

Звичайно, я іронізую. Звичайно, я не проти виховної роботи. Але є природа дитини, а є вимоги Міністерства освіти та комфорт для вчителів. Невже можливо перемогти природу?

Ніхто не говорить про те, що дитина не повинна засвоювати правила етикету чи гарної поведінки. Але що насправді є гарною поведінкою? Тут підміна понять. ЗРУЧНУ для педагогів поведінку учнів називають ГАРНОЮ. Дитину, яка зламала свою природу, називають вихованою.

Я далеко не закликаю до анархії. Ні! Але є така гарна приказка: «Якщо щось не можна зупинити – це потрібно очолити». Отже, потрібно не забороняти гіперактивність дітей, а організувати їх. І нарешті звернути увагу на гіперпасивних дітей…

Оригінал

Освіта.ua
07.03.2017

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Андрій
Чому кожне теля, яке чомусь вважає себе "експертом" розповідає і дає поради зодо речей, в яких зовсім не тямить? Візьми і спробуй хоч день уроки провести, а потім теоретизуй!
Вчитель
"Дитину, яка зламала свою природу, називають вихованою." Все абсолютно првильно. Але, якщо б ми не ламали природу людини, то людина так і залишилась би "природною" (тобто дикою). У цьому і полягає процес виховання.
Мирослава
Дуже легко давати оцінки,легко коментувати,радити,докоряти вчителям !!!Дитина ,дійсно, не винна в своїй поведінці, гіперактивність -це діагноз .Дитина потребує особливої уваги ,допомоги батьків,вчителя,психолога,психіатра і т.д. І вона має право навчатися,Але як бути іншим дітям???Вони теж мають право на увагу,на сприятливі і безпечні умови навчанння,Але через одну дитину ,вони не отримують достатньо уваги,їх права порушуються,і в законодавчому полі дуже важко вирішити цю проблему,І як ПРАВИЛО така дитина НЕ отримує АДЕКВАТНОЇ ,РОЗУМНОЇ допомоги із сторони БАТЬКІВ !!! Якщо не сказати різкіше: "Проблема дитини - це насамперед ПРОБЛЕМА СІМ’ї"
Наташа
Давайте матимемо дитину. яка під час свята залізла під стіл із звідти вигукує мат. Реакція батьків- дістати, і добряче потрясти. А вчитель повинен зрозуміти протест, і знати як йому допомогти, плювати на 26 адекватних, які чекають від вчителя подію.Ми повинні, знайти ключ до того що під партою.?! Те що його просто не підготували батьки до школи,- плювати. УЧИТЕЛЬ повинен!!! Що Це таке!? Наше сьогодення! Ні, мені не потрібні ті , що мовчки дивляться в рот! Але дитина повинна вміти вести себе у колективі, батьки повинні навчити цього свою дитину! Де закінчується його воля і починається воля інших.
Альона
До дітей поближче,шановний,і там ваша думка зовсім зміниться.У вас зникне бажання викладати таку інформацію.Такі дітки потребують більшоі уваги батьків,лікарів,вихователів,вчителів,навіть лікування.Дитина повинна вміти розрізняти ситуціі та вміти себе вести відповідно.Це не норма,це один з негативів нашого сього дення.Людина прогресує,а не повертається в первісний світ.Цим дітям треба допомогати справлятися з внутрішнім хаосом.
Цвіркун
Не дай, Боже, зустріти тому режисеру у темному провулку того, чия природа - знімати шапки чи виривати сумки...Зразу заголосить: "Куди школа дивилася?"
аякщо
Шановний пане акторе, режисере, драматурже, Вам цікавою буде думка моя, вчителя математики, про фабулу, ракурс, фокус, мізансцену? Уявляєте. скільки "професійних" порад Ви матимете від мене? Давайте будемо кожен займатись своєю справою. Моє завдання-навчати дітей, а не ловити по класу гіперактивних, втішати тих дітей , яких вони просто домучують своїми знущаннями, вислуховувати нецензурщину і т.д. Приходьте в школу- там буде багато матеріалу для Вашої драматургії і акторства!
анонім
А чого ж тоді маніяків садять до в’язниці? За що? За те, що не зламали власної природи? Пан автор піднімає глибоке питання не рівня освіти. Людина, живучи у суспільстві, пригнічує власну природу, бажання, дотримуючись правил, прийнятих у суспільстві.
Світлана Бондарчук
Цитую автора "У природі нормальної дитини закладена потреба бігати, лазити, стрибати. Це норма, проти якої вести боротьбу може лише, м’яко кажучи, не дуже розумна людина. А от якщо дитина не бігає, не лазить, не стрибає – це вже привід для тривоги..."Згідна, що це нормально, так діти пізнають світ, що їх оточує, так вони вчаться на власних помилках, шишках і гулях, але, шановний, погодьтеся - не 24 години на добу та 7 днів на тиждень. Є час затишшя. Коли пізнаємо світ через малювання, письмо, читання, складання кубиків, гру в доміно чи в шашки, коли ліпимо з пластиліну чи клеїмо з паперу. Не треба боротись із природою дитини, але така її природа мені здається , ну, трохи, "ДИКОЮ" , чи що?
більше олного уроку не витримає
Пропоную авторові 1 день пропрацювати у школі, провести 6-7 уроків. У 7-8 класі. Там гіперактивні через одного. А власну позицію в силу віку демонструють -- ого-го. А тоді уже й можна поговорити про зручну для вчителя поведінку учнів. Здається, автор про сучасну школу, дітей та їх батьків має дуже теоретичні уявлення.
Родион
Нашёл прикол по теме: «Ехала как-то я из университета в маршрутке. Сзади сидела мама с ребенком лет 10, который постоянно пинал меня грязными ботинками по моим белым брюкам — и делал это явно специально — понравилось, наверное. Я повернулась к его маме и вежливо попросила унять мальчика. На что она мне сказала, что они, мол, воспитывают ребенка по системе какого-то «Эйху..зера» — в общем, это когда ему все разрешают. Короче, по сути послала меня. Не успела я придумать достойный ответ, как сзади подошел парень немного старше меня. Он вынул изо рта жвачку и налепил ее прямо на лоб мамаше со словами: «Меня тоже по этой системе воспитывали», — подмигнул мне и вышел на следующей остановке."
Олекса Позняк
Приехал на экскурсию в усадьбу - музей .Возле усадьбы переломана берёза лежит.Ураган был?-спрашиваю. Перед вами были школьники -часть вылезла на дерево а часть помагала снизу -расшатали и переломали.Интересно, Германия вся переломанными берёзами покрыта?Если там так поощряется гиперактивность...Наверное гиперактивность в спортзале надо гасить а не на математике прыгать по партам
111
Для Олекса Позняк: абсолютно вірно
Коментувати
гість
Кожен повинен відповідати за свої дії. Якщо гіперактивність однієї дитини є причиною порушення прав інших дітей потрібно приймати міри до батьків. Всі мають рівні права.
Практик
Гіперактивна дитина-шестикласник на перервах бігає, наступає на речі, "копає" сумки інших дітей, ламає однокласникам ручки, лінійки, зриває уроки... У неї така природа, навіщо її ламати... Батьки інших дітей розмовляли з батьками гіперактивної дитини, у відповідь почули "Він у нас такий є". Межа між гіперактивністю і правопорушенням тонка, не треба спекулювати природою дитини.
Учитель
Для Практик: Цілком підтримую Вас у тому, що не потрібно спекулювати природою дитини. У нас теж був такий "гіперактивний", який одного разу мало не задушив однокласника. Цікаво, що коли б , не дай Боже, сталася трагедія, то уже б відповідав учитель.
Роман
У нас завжди відповідає вчитель, тому що він призначений крайнім в державі тотальної безвідповідальності, хоча відповідати повинні батьки, які часто просто не займаються дитиною.
Коментувати
Anna
Вы абсолютно правы. Всегда очень удивлялась всем этим заялениям в стиле:* мы тут повесили новые белые шторы по этому вы, 6-летние дети, должны только сидеть и ходить все время в школе и не дай Бог вы решите побегать*
Світлана Бондарчук
Для Anna: Працюю в школі- питання не в нових шторах, зовсім, повірте.Питання простої , такої банальної дисципліни. Ви дозволяєте своїм дітям вдома лазити по шафках, тумбах, "копати" стільчики, плюватись жуйками і т.д.і т.п.? Не повірю, що дозволяєте. Є певна межа допустимої поведінки. Для всіх. Думаю, що проблема скоріше за все у неправильній організації шкільних перерв. Є чергові учні та чергові вчителі. Але кожен із них гарикає до дітей "НЕ БІГАЙ!", "НЕ КРИЧИ" і тому побіні фрази. Як відомо, заборонений плід солодкий. Що забороняємо, то й маємо. Хіба не краще організоване дозвілля на перервах із учнями (ціленаправлене на яскравий викид отієї активної енергії, яка потім не дозволяє учневі сидіти і працювати на уроці)? Старшокласники на перервах "сидять" в мережах. Тому проблема в молодших школярах - саме їх дисципліна вимагає достатньої уваги з боку класних керівників, чергових учителів та учнів. Та вчитель та черговий учень не має бажання віддати перерву дітям. Ось якось так...
Так таки так
Для Anna: Воно, звісно, нові штори для того, щоб їх тут же забруднити і порвати. І власну безвідповідальність прикрити "природою"
Коментувати
Helga
Ну, розповіла про гіперпасивність батькам одної учениці... Ну, виявилася монстром і педагогічнонеосвіченою і неадекватною. А то, що дитина сиділа мишкою і не рухалася взагалі по класу, не спілкувалася з дітками, на уроках мовчала ))) ех
Сергій
Поки країна не змусить батьків виховувати своїх дітей ніякі реформи в школі не підуть. В моїй школі,гіперактивних дітей дуже багато ( в 9 класі, вчаться навіть підлітки двічі судимі) і фактично вчитель увесь час уроку змушений їх заспокоювати, при цьому є хороші діти які хочуть вчиться. Чому МОН не дає прихологические рецепти, як працювати з такими дітьми ? Треба приймати закон " Про захист вчителя".
Наталія
Автору хочеться побажати попрацювати в класі з 28 учнів, де добра половина якщо і не гіперактивні, але досить жваві діти, яких треба навчити математики, мови чи інших предметів, з яких буде ЗНО. Ці предмети апріорі потребують глибокого засередження на темі, і навіть якщо в класі 3 дітей, які постійно порушують порядок, це відволікає, продуктивність і вчителя, і учнів падає. Нікому в голову не приходить, що у класі є діти, яким гіперактивні заважають вчитися? Що права дітей, які прагнуть знань, виходячи з логіки автора статті, мають бути зневажені тільки тому, що хтось не може (чи не хоче) врівноважити свою "природу"? Чому МОН не розробляє стратегію поведінки з такими учнями? Чому замість дійсно важливих речей створюється видимість реформ?
Anna
Для Наталія: просто перемены надо делать больше и давать детям побегать хотя бы на них. У нас же обычно и в коридорах не разрешают бегать и играть.
Олена
Для Anna: Приятно смотреть, как резвятся и бегают по коридору дети? А плохие учителя не разрешают это делать? А вы задумайтесь на секунду: вот они бежали и столкнулись. Или стукнулись лбами ( синяки), или упали затылками на бетонный пол, что еще хуже.... Вы тут же побежите обвинять учителя, который "не досмотрел",не занял вашего ребеночка чем-то полезным на этой же перемене, где вы только что хотели, чтобы он побегал... И хорошо для учителя, если это все кончится только разборками в школе...
Ольга
А ще після "веселих перерв" такі гіперактивні дітки 10 хвилин налаштовуються на урок, шукають підручник-зошит-пеналі, а далі ходять пити і в туалет. І так до дзвінка на наступну перерву.
Коментувати