О. Панич: дипломи в нас продаються окремо від знань

Для отримання результату треба робити щось інше, а не те ж саме, що завжди, тільки ретельніше

О. Панич: дипломи в нас продаються окремо від знань

Автор: Олена Панич, кандидат історичних наук, експерт Реанімаційного пакету реформ, група «Освіта-наука».

Постійно живу з відчуттям, що надто багатьом людям надто багато треба пояснювати. Напевне, це від того, що панівні дискурси і практики інші, ніж мені б хотілось. Люди звикли до них і вперто не хочуть розуміти, що для отримання іншого результату треба робити щось інше, а не те ж саме, що завжди, тільки ретельніше.

Сьогодні мала завзяту дискусію про те, чому треба скасувати дипломи державного зразка. Скасувати для всього, що вище за середню освіту. Просто скасувати їх як клас. І як інституцію, бо такі дипломи в нас мають інституційний характер.

Чому їх треба скасувати? Тому що вони в нас продаються окремо від знань. «Диплом державного зразка» в нашій системі - це окрема вартість. Його продають різними способами абсолютно автономно від освіти - починаючи від більш чи менш умовного продажу державної акредитації навчальним закладам для того, щоб вони мали право видавати такі дипломи, закінчуючи продажем самих дипломів та бланків до них.

Чи буде скасування диплому державного зразка сприяти якості освіти? Буде. Тому що його відсутність зробить навчальні заклади більш відповідальними за якість освіти, яку вони надають.

Диплом закладу освіти - це відповідальність закладу освіти, його візитівка, свідчення його якості. Диплом «державного зразка» - це фейк, симулятор, який дозволяє ні за що не відповідати і переводити стрілки на «державу, яка гарантує...», і на ефемерні «державні стандарти», які є набором якихось мінімально-бюрократичних вимог. «Диплом державного зразка» не дозволяє побачити різницю між хорошим і поганим закладом освіти.

Довелося відповідати на питання: чому дерегуляція і дебюрократизація буде сприяти якості освіти? Зійшлися на тому, що зарегульованість і забюрократизованість з'їдає ресурси, які могли б піти безпосередньо на освіту.

Ще були питання: для чого потрібна держава, якщо в неї забрати право регулювати освіту і видавати дипломи державного зразка? Питання мене дійсно завело в тупик. Якщо це основна функція нашої держави, то й дійсно, для чого така держава?

Оригінал

Освіта.ua
22.02.2017

Популярні блоги
В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування
О. Халепа: дайте нарешті спокій дистанційній освіті! Дистанційне навчання -  передвісник глобальних змін в освіті, причому незворотних змін
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
реаліст
А нашому суспільству взагалі потрібна освіта? Якщо вже в школу діти перестають ходити,бо батькам краще їх навчати дистанційно...
реаліст
А наному суспільсту взагалі потрібна освіта?
Орест Мокієнко
Яка дебюрократизація і дерегуляція, якщо спільним наказом МОН та Мінфіну (від 14.02.2017 за № 218/147, є на сайті МОН) у паспорті бюджетної програми МОН на 2017 рік фігурують усього 4 показника ефективності діяльності міністерства (усі у перерахунку на 1 працівника) - кількість опрацьованої кореспонденції, кількість розглянутих скарг і звернень, кількість прийнятих регулювальних документів та кількість проведених експертиз. Тобто уся система як була, так і залишається побудованою на кругообігу паперів і симулюванні. А розповідати про дерегуляцію, дебюрократизацію і децентралізацію можна дуже довго...
Педагог
Якщо у нас є "хороші" ВНЗ (навчають і дають знання) і "погані" ВНЗ (погано навчають і не дають знань), то чому б тоді не закрити "погані" ВНЗ? Може тому, що не існує такого поділу? Є студенти, які хочуть учитися і здобувають знання і є студенти, які "стоять у черзі" за дипломом. Такі категорії студентів є в усіх ВНЗ (в кожному ВНЗ своє співідношення). Звісно, що педагогічні заклади не є престижними, то і студентів, які "стоять у черзі" відповідно більше, ніж у престижних ВНЗ. Я знаю прекрасну випускницю провінційного ВНЗ, яка була чудовим вчителем математики. На жаль, після 3-х років роботи перспективи учительської діяльності її не привабили і вона пішла працювати в іншу галузь з вищої зарплатнею.
1111
бачив якось оголошеня про прийом на роботу. була ще дописана наприкінці фраза, що випускників такого-то ВНЗ просять навіть не турбувати.
Nedolya
"Закон про вищу освіту ст.7 п.6. Документ про вищу освіту державного зразка видається вищим навчальним закладом тільки за акредитованою освітньою програмою." Знову навіяло настроєм новий опус? Чи Ви пропонуєте внести зміни у Закон? - Тоді вносьте не через блог, а у встановленому порядку через відповідний комітет. Я дивуюся, коли експерти пропонують щось, що суперечить чинному законодавству. Хоча б прочитали його. Аргументація, що дипломи державного зразка потрібно відмінити, тому що їх купляють - не відповідає здоровому глузду. Давайте заборонимо продавати харчові продукти, тому що туди додають харчові добавки. Можливо краще боротися з такими недолугими вишами, що продають дипломи? Якщо ж Ви хочете, щоб університети видавали дипломи власного зразка, тоді аргументуйте це більш чітко. Але поясніть тоді чим державні виші відрізняються від недержавних? І давайте виконувати законодавство, подобається це Вам чи ні.
совесть
Коли люди, що працюють у вищій освіті й є відповідальними за видачу (не видачу) дипломів про вищу освіту, пишуть про ТАКЕ, виникає питаня:"А за що ви отримуєте ЗП від держави?" Чому ви ВИДАЄТЕ ДИПЛОМИ тим, хто не має знань? Чому? Знаєте про факти порушень і не протидієте? Чи реформатор - це той, хто говорить про проблеми? Почніть ПРАЦЮВАТИ, а не жалітися, жалітися й жалітися на таку гнилу систему... Як реформувати мізки ЛЮДЕЙ, які очікують, вимагають змін від інших, але самі комфортно живуть у корумпованій системі координат?
Василий Шмындрук
Яка держава, така в ній і вища освіта. І не тільки вища. Щось на кшталт: навчання - світ, а дипломів -тьма.
Rene
Вся проблема в тому, що державі не потрібні випускники вишів. Держава функціонує окремо від народу, ніяких державних підприємств не відкривається і кому тоді потрібні молоді випускники? Нікому! Ось коли у нас будуть замовлення формувати реальні стейкхолдери, тоді і студентів будуть цінувати і брати відразу на роботу! А так, виші бояться, що залишутся ні з чим і їх ліквідують, а діти йдуть вчитися туди, бо може цей диплом без знань десь пригодиться....
Громовий
Все скасувати. Навчання. Дипломи. Всі на виправні роботи. Концтабір. Арощумники керуватимуть. Бридко.