![]() |
Збільшення фінансування може дати ефект лише у поєднанні з відповідною системою якості освіти |
Юрій Федорченко: фінансування та якість освіти
Автор: Юрій Федорченко, кандидат філософських наук, незалежний освітній аналітик-консультант.
Роль грошей (фінансування) для забезпечення якості освіти дуже часто переоцінюють. Звісно, краще переоцінити, ніж недооцінити. Однак, як видається, все ж найкраще будь-що оцінювати адекватно. Часто освітяни головною проблемою української освіти називають питання недостатнього фінансування системи освіти. Багатьом видається, що збільшення фінансування системи освіти неодмінно позначиться на покращенні якості освіти.
Однак, як мені видається, помилковим ставити у пряму залежність питання фінансування освіти та питання якості освіти. Так, в Україні починаючи з другої половини 90-х років до 2008 року відбувалося суттєве покращення оплати праці науково-педагогічних працівників, однак це супроводжувалося неухильним падінням якості вищої освіти в Україні. І хоча можна погодитися з тим контраргументом опонентів, що таке покращення оплати не відповідало повною мірою запитам викладачів вищої школи, все ж факт залишається фактом.
Навіть якщо підвищити оплату викладачів вищої школи та вчителів шкіл до середньоєвропейських показників, то це суттєво не позначиться на якості освіти в країні. Звісно, можна погодитися і з тим зауваженням опонентів, що фінансування освіти не зводиться до забезпечення оплати праці педагогічних та науково-педагогічних працівників, мовляв, є і інші статті, які потребують фінансування. Так, це все правда.
Однак ми маємо розуміти, що, скажімо, у вищій освіті збільшення фінансування лише у поєднанні з відповідною системою забезпечення якості вищої освіти може дати відповідний ефект. В іншому разі просте збільшення фінансування не буде давати відповідного ефекту і може навіть супроводжуватися погіршенням якості вищої освіти.
Питання фінансування освіти є важливим питанням, однак часто його розглядають поза відповідним контекстом. Іноді ми дивимося на західні країни і, констатуючи розміри витрат на освіту, робимо висновок, що значне фінансування освіти дає відповідну якість освіти, мовляв, гроші все вирішують.
Ні, це не так. Багатство західного світу ґрунтується на гарній освіті. Гарна освіта забезпечує відповідний рівень достатку громадян західних країн. Не багаті ресурси ведуть до гарної освіти, а гарна освіта забезпечує добробут. Звісно, це не означає, що освіта чи реформи освіти не потребують відповідного фінансування. Ні, мова не про це.
Мова про адекватність розуміння відповідних цінностей та пріоритетів. Нам бракує насамперед цивілізованих правил, противаг, елементарної поваги до людини. Саме це породжує нашу бідність.
Освіта.ua
11.04.2016