Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Гриневич: найбільший виклик - перепідготовка вчителів
Гриневич: найбільший виклик - перепідготовка вчителів

Реалізація проекту НУШ – це виклик, що стоїть перед МОН, адже вона передбачає оновлення держстандарту

Гриневич: найбільший виклик - перепідготовка вчителів

Цілий рік в освітянській спільноті йдуть розмови про запровадження Нової української школи, в якій закладаються принципово інші підходи компетентнісної школи. Міністр освіти і науки Лілія Гриневич в інтерв’ю розповіла «Экономическим известиям», якою буде Нова українська школа і як міністерство буде запроваджувати зміни в середній освіті.

З якими труднощами сьогодні зіштовхується реалізація проекту Нової української школи?

Це дуже широкомасштабний проект. Я би навіть сказала, що це виклик, який стоїть перед МОН, тому що він передбачає оновлення стандарту освіти. Ми зараз завершуємо роботу над стандартом початкової освіти. Це надскладна робота, тому що тут закладаються принципово інші підходи компетентнісної школи.

Звичайно, нам потрібні ресурси, бо в нове освітнє середовище, в підвищення кваліфікації вчителів та їхнього соціального статусу потрібно вкладати кошти. І це окрема тема розмови.

Я думаю, що найбільшим викликом для нас є перепідготовка вчителів. Адже будь-які вкладені ресурси в освітнє середовище, новий зміст — це все не буде належним чином працювати, якщо вчителі не донесуть це до кожної дитини. Тому навчання вчителів новим методикам викладання, розуміння і підтримка вчителями ідей нової української школи є найголовнішим викликом.

Якщо у 2018-2019 н. р. всі діти в 1 класі мають навчатися за новим стандартом, то це означає, що ми маємо перепідготувати 22 тис. вчителів, які братимуть першокласників у цей період. Отож, наступний навчальний рік буде проведено під знаком пілотування нового стандарту початкової освіти у 100 українських школах. І це перша важлива компонента підготовки освітньої реформи.

Друга важлива компонента — підвищення кваліфікації 22 тис. вчителів. І ми зараз готуємо відповідний дистанційний курс навчання, щоб це були не лише очні курси підвищення кваліфікації.

Ми сподіваємося, що певну допомогу і якість навчання отримаємо від співпраці з фінами. Фінський уряд визначив пріоритетом співпраці з Україною реформу середньої освіти. Коли вони побачили нашу нову українську школу і проект закону, це співпало з тими цінностями, які фіни сповідують у своїй системі освіти. Тому вони готові нам допомогти у підвищенні кваліфікації вчителів.

Фіни допомагатимуть нам і фінансово?

Будуть виділені кошти, за які ми можемо отримати експертну підтримку, проводити тренінги для вчителів і будемо розробляти дистанційний курс для вчителів. Звичайно, це не будуть гроші лише фінів. Скоріше, ми розраховуємо на їх експертну підтримку, зокрема, у формуванні дистанційних курсів і навчання. Крім того, цей проект передбачатиме нову модель педагогічної освіти. Саме цим сильні фіни. І ми наразі підбираємо педагогічні університети, які братимуть участь у даному проекті і де ми будемо готувати нову модель педагогічної освіти.

Ще одним предметом цього проекту стане створення електронної платформи з навчальними матеріалами, щоб підтримати вчителя (як конструювати урок, де взяти матеріали, пов’язані з компетентнісним навчанням і матеріали, які можна використовувати при реалізації методик такого навчання).

Ви сказали, що для пілотного проекту нової української школи обрано 100 українських шкіл. Це буде якась одна область?

У даному експерименті братимуть участь всі області нашої держави. Крім того, ми намагаємось зберегти паритет «міські-сільські школи», щоб побачити, як сільські школи будуть адаптуватися до цього.

Ви підкреслили, що для проекту нової української школи потрібен ресурс. Скільки коштів треба на початковому етапі?

Ми не розраховуємо лише на український бюджет. Намагаємося шукати співпрацю й отримувати експертну допомогу від зарубіжних партнерів, так як, наприклад, з фінами. Але, щоб підвищити кваліфікацію 22 тис. вчителів, звісно, нам потрібен буде додатковий ресурс. Наразі ми вже вклали у вчителів доволі багато коштів. Цього року просунули їх на два тарифні розряди по єдиній тарифній сітці, і це є частина реформи. Адже, щоб вчителі були відкриті до реформи і пішли вчитися, ми повинні показати їм, що вони для нас важливі і ми розуміємо роль вчителя у школі.

До впровадження цього підвищення в Україні існувала невиправдана дірка між вищою школою і середньою освітою у єдиній тарифній сітці. Як результат, соціальний статус вчителя був несправедливо низьким. Зараз ми цю помилку виправили, і будемо надалі підтримувати вчителів. Тобто ми вже вклали значний ресурс на збільшення оплати праці педпрацівників.

Запровадження нового стандарту — це також нове освітнє середовище, і сьогодні з Державного фонду регіонального розвитку значна частина коштів йде на ремонти і капітальні видатки по школах. Зокрема, по опорних школах у сільській місцевості.

Міністерство регіонального розвитку робить свій проект про нове освітнє середовище. Він передбачає не просто ремонти шкіл, а нову організацію навчального середовища (мобільні робочі місця для групової роботи, встановлення сучасної техніки, дизайн тощо). І цього року 200 українських шкіл буде охоплено цим проектом. Тобто є безліч точкових проектів, які творять підтримку запровадження реформи освіти.

Чи є опір реформам в середовищі самих вчителів? Як МОН має намір долати це?

Звичайно, опір є: в будь-якій групі ви зазвичай знайдете лише 10-15% людей, готових до змін. Однак на перший час цього має вистачити. Наше головне завдання – зробити цих 10-15% учителів своїми союзниками у провадженні реформи, дати їм ковток свіжого повітря і можливість проявити себе й ділитися досвідом з іншими.

Для цього в новий Закон «Про освіту» закладено цілий спектр механізмів: від добровільної зовнішньої сертифікації вчителів, яка перевірятиме педагогів на оволодіння компетентнісними методиками викладання і передбачатиме 20% надбавку до зарплати для тих, хто її пройде, до гнучкої системи підвищення кваліфікації вчителів, що передбачатиме можливість для педагогів самостійно вибирати місце підвищення кваліфікації (це може бути навіть майстер-клас від звичайного учителя, а держава буде за це підвищення кваліфікації платити).

Учитель отримує справжню свободу — може сам створювати навчальну програму, вибирати, скільки часу виділити на вивчення тієї чи іншої теми. Єдина вимога — досягти тих результатів навчання, що прописані у освітньому держстандарті.

Я переконана, що заохочення найкращих, створення нових можливостей для підвищення кваліфікації та справжня педагогічна свобода допоможуть нам зробити вчителів нашими союзниками. Завдяки підвищенню заробітної плати, що також прописано в законі, значно має піднятися й їх соціальний статус, який має ще більше заохотити кращих йти у школу та навчати наших дітей.

Наскільки успішним (у підсумку) виявилось рішення МОН щодо запровадження іноземної мови з 1 класу, а також другої іноземної? Через брак вчителів другою мовою часто пропонували обирати російську, що викликало негативну реакцію батьків…

У нас вже давно іноземну та другу іноземну читають з 1 класу. Більш того, новим законом «Про освіту» передбачено, що початкова школа буде однаковою для всіх — замість спецшкіл, де лише обрані можуть мати доступ до більшого вивчення мов, обсяг викладання іноземної збільшиться в усіх без винятку початкових школах. І це правильна траєкторія руху, адже загальновідомо, що діти раннього віку більш адаптовані для вивчення іноземних мов та мають більше можливостей для їхнього засвоєння. Однак тут є дві проблеми.

Які?

Недосконалі програми та брак вчителів іноземних мов. І перше, і друге ми намагаємось вирішити. Минулого року оновили програми початкових класів та дали нові методичні рекомендації для вчителів. Ми зробили наголос на комунікативних методиках у початковій школі.

Також ми відмінили такі дурниці, як «графічне відтворення тексту з дошки». Попередньою програмою передбачалося, що діти, не вивчивши навіть алфавіт з рідної мови, мусять просто сидіти і, не розуміючи написаного, переписувати цілі вирази англійською чи якоюсь іншою мовою. Ми такі речі виключили.

Однак і цього недостатньо, адже діти все одно навчаються за старим держстандартом. У серпні буде представлено новий освітній стандарт для початкової школи, що вже в 2017-2018 н. р. пілотуватиметься у 100 школах України. В межах цього пілотування передбачено глобальне перенавчання вчителів цих шкіл, зокрема з іноземних мов.

Хто проводитиме процес перенавчання?

Британська рада в Україні, Cambridge English Language Assessment, Cambridge University Press, Ґете-Інститут та Посольство Франції в Україні. Це буде змішане навчання — онлайн на ресурсах партнерів будуть розміщені матеріали та онлайн уроки, а закріплюватимуться знання на очній сесії. Загалом проводитиметься підвищення кваліфікації для щонайменше двох вчителів з кожної пілотної школи. У 100 школах пілотуватиметься новий стандарт та програма з англійської мови, у 25 – з французької та ще у 25 – з німецької.

Тетяна Омельченко, "Экономические известия".

Освіта.ua
24.07.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
beregok
Согодні фінська система завтра китайська, після завтра гондураська. Байка Глібова. Хто небуть апробував фінську система, які результати? Потрібно вдосконалюваті ті методики які приносять результат а не прикручувати костилі.
NIK
Перепідготовка - це не виклик, а потреба сьогодення. Крім того від умов праці та її оплати буде залежати саме бажання учителя не тільки займатись перепідготовкою, але удосконалюватися шляхом самоосвіти.
Віра Литвиненко
А я з нетерпінням чекаю вересня,зустрічі з дітьми!!!!А вся ця тріпологія про НУШ мені ,в принципі до фені,З оновленими програмами ознайомилася!!! І переглядаю знов і знов,Важко буде їх виконувати дітям за старими підручниками .А без підручників,які відповідають програмі,програми оцінити, побачити результат НЕ МОЖЛИВО!!!!Вчителю легше,я подам на уроці всеі,що потрібно і як потрібно,а діти будуть повертатися до "старих" підручників І це буде утруднювати засвоєння матеріалу,повторення в деяких класах.Але нам,вчителям ,НЕ звикати,ми скільки реформ пережили,дасть Бог,переживем і цю!!!!!
Местный
Как же я рад, что уволился и больше не педагог. Теперь буду сидя в офисе смотреть как убивают чинушки систему образования и как учителя на своём горбу пытаются вытянуть всё. Экс-коллеги, не бойтесь менять в жизни что-то, ищите новые работы и бежите.
Леонідович
Ще більший виклик - перепідготовка МОНу. Там готових до позитивних змін ще менше 10%. Поприбирайте лишні структури, які є в освіті (Облно, Районо, Іппо і т.п.). 10-15% учителів і без Вас готові до реформ і їх здійснюють. Дайте їм можливість проявити себе. Дайте кокнретні вимоги, що ви хочете, щоб навчили вчителі, і саме це питайте на ЗНО, і саме головне НЕ ЗАВАЖАЙТЕ їм це зробити! І дайте школам свіжого повітря - можливість вибору 50% предметів (чи кількості годин) у старших класах.
Pasufik
Для Леонідович: Якщо так зробити як Ви пропонуєте, уявляєте скільки кумів, братів та сватів опиняться без роботи або змушені будуть піти на пенсію? Ви серйозно підриваєте підвалини устрою життя нашого освітянського болота, Водяний Вам цього не подарує!
Коментувати
Голосzнарода
Підвищення кваліфікації вчителів не принесе нових результатів, бо її будуть здійснювати старі та провірені чиновники інститутів післядипломної педагогічної освіти, які самі некомпетентні та чий рівень знань, умінь та навичок відповідає рівню 80 років 20 століття, всіх чиновників іппо, які там працюють довше останніх 5 років треба не те що із ганьбою вигнати, а казнити, щоб не росповсюджували корупційну ідеологію збоченого лібералізму, яку вони успішно насадили системі освіти та регулярно гребуть з неї дань за це.
Голосzнарода
Абсолютно не правильна вертикаль реформування, яка не принесе жодних позитивних наслідків. Українська корумпована система освіти особлива, тому її потрібно почати реформувати з верху, з вузів, які випускають некомпетентних фахівців, і професорів з рівнем знань своєї дисципліни на 80 роки 20 століття. Коли кінцевий результат на 90% дефолтний, а лише на 10 % успішний, то ці 10% не витягнуть все суспільство із економічної кризи. Треба почати із реформування вузів, а точніше закрити їх 80%, тому що доступ до вищої освіти має бути престижним і якість її відповідати сучасному суспільству, тоді і абсолютно зміниться все в шкільній системі.
N
Для Голосzнарода: Потрібно починати з МОН України - це якраз зверху, як Ви пишете.
Коментувати
Василь  Шминдрук
Найбільший виклик - модернізація оМОНу України. Компетентністю там і не пахне.
Pasufik
Для Валентина. Найкраще оперувати фактами з власного життя. В 7 кл. захопився літературною творчістю і написав оповідання на цілий зошит(24 ст). Приніс вчительці літератури і попросив її сказати свою думку. Через тиждень вона мені сухо вручила зошит і ні слова. В ньому було підкреслено червоним три речення, які я неправильно побудував. Декілька разів намагався заговорити з нею, що вона думає з приводу мого захоплення, але кожного разу вона зустрічала мене холодним поглядом і я, знітившись, відходив. Ось вам вклад педагога у світосприймання учня. До цього часу не можу забути їй цієї образи. Ну скажи, що погано написав, або ще треба повчитися, але щоб так байдуже? Тоді не було інтернету, його заміняли радіо, газети та бібліотека. Все, чого я досяг у житті - це результат самоосвіти і розвитку власних здібностей, СШ я нічого не винен. Після 8 кл. пішов у ПТУ і коли мені знадобилася інформація про білки, жири і вуглеводи, то я взяв підручник з органічної хімії і за 20 хв. вивчив.
Голосzнарода
Для Pasufik: да таких вчителів літератури по школах повно - їх ніби ображають творчі здібності дітей, тому вони їх активно ігнорують
Коментувати
unforgiven
Для Гриневич: Ти на себе подивись. Який з тебе учитель. Курва, блять!!!
Валентин
Процесс школьного образования нужно срочно переориентировать на рельсы самообразования. А при очном обучении в школах делать упор именно на развитие способностей к самообразованию. Все же согласятся что любой школьник может найти практически весь материал школьной программе в сети интернет, при чем в разном виде: видеоуроки, печатные лекции, интерактивные программы. Надо его только научить рационально этим пользоваться, выделять нужную информацию. Кроме этого, такой подход позволит уменьшить поголовье учителей, что крайне положительно скажется на нашем обществе.
Українська вчителька
Для Валентин: Не можу вам не відповісти! Самоосвіта-це дуже добре! Але, що робити тим дітям, що приходять до школи з надутими щічками,(з різних причин, чи тато пожартував невдало про майбутні роки інквізиції, чи ще хтось пустив негативний посил про школу...)? Цим дітям потрібні зміни у світосприйманні, а потім аж, можливо, включиться програма самоосвіти, а можливо й не включиться! Далі! В інтернеті дійсно можна все знайти, але для цього потрібно, як мінімум дві речі:бажання й сам-інтернет. Сьогодні ще не всі сім’ї мають можливість вільного доступу дитини до всесвітньої мережі, а якщо й мають, то там скільки зразу "вистрибує" спокус(ігри, фільми, віртуальні друзі і т.д.),що освіта зразу ж відійде на другий, а то й на третій план, тобто без контролю дорослого про самоосвіту через інтернет можна забути! Й на останок ,хочу нагадати вислів, що хто економить на освіті дітей, тому доведеться розщедритися на тюрми для неосвідчених злодюжок!!!
Коментувати
Капец
Так если - лише 10-15% людей, готових до змін - то - найбільший виклик - это министр.
Нерон
Гарні думки. Але шарови і к все спаскудять !!
Олеся
Супер. Свобода вчителя - це оплата праці, по-перше. Рахуємо: житло 2100 грн, 1684 грн - я, 1777 грн - дитина до 16 років, 1426 грн - дитина до 6 років - прожитковий мінімум. Складаємо разом - 6987 грн на місяць я маю тримати в руках. Я не кажу про адекватність визначених державою рівнів витрат. Навіть на цей неадекват зарплатні вчителя не вистачить, причому різниця складе не 2 грн, а від 2000 грн станом на сьогодні. У давній комедії "Стережись автомобіля" прозвучали "страшні" слова "Щоб ти жив лише на зарплату!" Так от, нічого особистого, але щиро підтримую тих, хто сформулював сьогоднішній варіант: щоб винуватці сьогоднішніх пенсій, зарплат вчителів жили на такі ж самі гроші, всі їхні близькі. І щоб навчали їх дітей у класі, де до 40 учнів, у другу зміну, за бездарними підручниками з помилками, які приходять у другому семестрі і половина необхідної кількості. А де +20% за інноваційні проекти? На місцевий бюджет, тобто це вже проблеми індіанців. А вони, як відомо, нікого, а тим паче, вождів, не турбують. Вони живуть за...
Марк
Для Олеся: не нравиться - ищите более высокооплачиваемую работу. С вашей высочайшей квалификацией учителя это не составит проблемы (сарказм).
Ольга Володимирівна
Для Олеся: По-перше, у фільмі "Діамантова рука", а не у "Стережись автомобіля", по-друге, жити на одну лише зарплату - це дуже круто, бо не переживаєш, що після школи треба ще поратись на городі чи на іншій роботі, щоб була можливість вижити, а по-третє, часи-то тепер інші!!! НЕ МОЖНА, не змінюючись самому і не змінюючи все навколо себе, чекати чогось кращого. Так, важко, так, не комфортно, але з неба нам, на жаль, нічого не падає!
#
Для Олеся: совершенно согласна! Чтобы выжить и оплатить коммуналку, работаю в школе и ещё одной работе по совместительству. Плачу официально налоги, которые во много раз больше субсидии,которую назначили.Долг за коммуналку всё равно есть. Нонсенс в этой стране) Совершенно согласна,что учитель социально никак не защищён. Приходится поневоле думать о " хлебе насущном", а не о высоком...
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!