Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти 5 тенденцій оновлення програм 5-9 класів
5 тенденцій оновлення програм 5-9 класів

Серед пропозицій оновлення програм координатори обговорення виділили п’ять основних тенденцій

5 тенденцій оновлення програм 5-9 класів

Триває робота з оновлення програм базової школи (5-9 класи). Прес-служба Міносвіти підготувала інформацію про основні тенденції думок громадськості.

Пропозиції – різноманітні, однак можна виокремити п’ять основних тенденцій того, що пропонують і з чим сперечаються дописувачі.

Тенденція №1: Якість важливіше кількості

Майже усі програми мають коментарі-нарікання з боку вчителів, що кількість завдань, які передбачені програмами, просто неможливо реалізувати за час, відведений на вивчення предмету.

Наприклад, навчальна програма з предмету «Мистецтво» у 7 класі передбачає, що діти в результаті мають вміти «виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них», «створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій» тощо.

Учасники обговорення зазначають, що такі вміння та знання можна отримати лише в музичній школі або у закладах, де на вивчення музичної складової виділяється більше часу, ніж 1 година на тиждень.

«Незрозуміло, де й коли учні отримали навички створення власних музичних композицій з використанням комп’ютерних технологій. Це великий комплекс знань і навичок, який має суто професійну спрямованість», – зазначає коментатор.

В обговоренні «Природознавства» дописувачі пропонують виокремити час для ґрунтовного виконання проектів, скоротивши їх кількість. Зокрема, пропонується прибрати «інформаційні проекти» – орієнтовані на опис історії відкриттів – та більше часу приділити виконанню практичних проектів.

Тенденція №2: Сучасні теми для сучасних дітей

Дописувачі вказують, що програми не враховують сучасну дійсність, в якій живуть діти, та потреби, які ставить перед ними сучасний світ.

Коментатори програми з «Англійської мови» для загальноосвітніх шкіл вказують, що серед тем «ситуативного спілкування» для учнів 5-9 класів зовсім не передбачено тем на вивчення «комп’ютера» та слів, які пов’язані з його використанням. Це при тому, що зараз використання різноманітних ґаджетів пронизує практично всі сфери людського життя.

Програма з інформатики також зазнала значної критики – дописувачі нарікають, що в ній закладено вивчення речей, які сучасні діти вміють робити починаючи з дошкільного віку.

«Я запитала в своєї донечки, яка вчиться у 5 класі, що тобі цікаво з інформатики, і ось що почула у відповідь: «Мам, ти коли будеш писати побажання щодо курсу, скажи їм, що не треба нас вчити таких елементарних речей у 5 класі, як створювати папки, як копіювати тощо». Нецікаво діткам ХХІ століття викладання предмету інформатики за цією програмою, вони вже знають більшу половину цієї інформації», – наголошує одна із дописувачок.

Тенденція №3: Міжпредметні зв’язки

Більшість предметів, особливо споріднені, безпосередньо впливають на вивчення один одного. Згідно з чинною програмою, з фізики діти повинні в 7 класі вивчити тему «Пружність», зокрема освоїти закон Гука. Щоб зробити це повноцінно, вони вже мають освоїти вектори. При цьому тема вектори вивчається з математики лише у 8 класі. Тобто через рік.

Дописувачі, що висловлюють пропозиції до «Української літератури», пропонують підсилити знання школярів з історії, інтегрувавши в програму тексти, в яких художньо зображують різні історичні події.

«Пропоную додати до розділу вивчення дилогії Станіслава Тельнюка «Грає синє море» та «Яром-долиною»... Ці твори присвячено малодослідженій історичній події – союзницьким зносинам Запорізької Січі з Кримським ханством наприкінці двадцятих років XVII століття. Читачі дізнаються про похід запорізького війська на чолі з гетьманом Михайлом Дорошенком через Перекоп, про підступні плани Османської імперії, про подвійну гру польської, шведської та папської дипломатії, боротьбу козацької і турецької розвідок. Цей історичний період вивчається учнями 8 класу з «Історії України», тому буде цікаво порівняти історичні події та художнє бачення цих подій», – пропонує один з коментаторів.

Тенденція №4: Менше теорії – більше практики

Вивчення предметів, в першу чергу, має бути орієнтоване на реальні навички – з цим погоджуються коментатори до абсолютної більшості програм.

Дописувачі, що обговорюють програми з «Хімії», пропонують «зменшити вивчення історичної складової законів», щоб виділити більше часу на прикладне вивчення предмету.

Пропонується також зробити викладання більш жвавим, використовуючи твори відомих письменників-популяризаторів науки: «Як Вам ідея подати органічну хімію, як Айзек Азимов у своїх книгах «Мир углерода» і «Мир азота». Чи можна це розглядати як варіант? Все-таки – це лише знайомство із органікою. І в 9 класі цей розділ має більше формувати світогляд і ціннісні орієнтації», – пропонують на сторінці обговорення.

«Українську мову» також радять зробити більш прикладною – замінити частину творів і переказів текстів публіцистичного, наукового й художнього стилів, які передбачені програмою, на вироблення текстотворчих навичок у розмовно-побутовому стилі.

Тенденція №5: Врахування вікових особливостей дітей

Дописувачі вказують, що вимоги до деяких програм не відповідають ні можливостям, ні зацікавленням дітей, для яких написані.

Яскравий приклад – програма із зарубіжної літератури для 8 класу. Дописувачі зазначають, що у 8 класі діти не можуть глибоко і з розумінням оволодіти темою «Антична література». По-перше, вона складна, по-друге, у більшості дітей вона не викликає зацікавленості.

Подібні пропозиції містить і програма з «Природознавства». Наприклад, пропонують вилучити з програми вимогу «учень описує туманності різних типів та галактики різних типів», «розрізняє типи туманностей і галактик». Натомість радять залишити вивчення лише загального поняття про ці явища. На думку коментаторів, для 10-річних дітей ці теми заважкі.

Координатор проекту оновлення програм базової школи Сергій Горбачов відзначає, що найбільш активно триває обговорення програм з «Історії» та «Зарубіжної літератури».

«На жаль, з основних природничих предметів – фізики та хімії – пропозицій не так багато. Англійську мову також обговорюють не так жваво, а інші іноземні мови отримують ще менше уваги громадськості. Сподіваємося, що цього тижня більше дописувачів захочуть приєднатися до нас та долучитися до оновлення програм», – розказав Сергій Горбачов.

Міносвіти нагадує, що 13 лютого стартувало онлайн обговорення навчальних програм базової школи (5-9 класів). Перша сесія онлайн-обговорення програм триватиме 11 днів – до 24 лютого.

Ще 11 днів – з 25 лютого до 7 березня робочі групи за участі модераторів розглядатимуть пропозиції і формуватимуть варіант документу на обговорення. 15 березня починається 2 сесія онлайн обговорення, що триватиме 8 днів – до 22 березня.

Освіта.ua
21.02.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Шукач
Затиснути програму 7 років до 5 це всерівно що " пятирічку в один день". Мої пропозиції прості з огляду на те що українці з освітою не поступалися, а часто і вище ніж більшість країн світу: 1. Не треба руйнувати систему освіти, її потрібно вдосконалювати надаючи їй прикладного змісту ( більше конкретики). 2. Що до програм та підручників - видавати підручники на 1-2 роки та робити їх не придатними ( так сталося з інформатики) це повна економічна безграмотність! 3. Знявши оцінювання в початковій школі ми виховуємо безвідповідальність як в учнів так і вчителів початкової школи по принципу і так зійде. 4.Хочеться запитати чи пані містр освіти знає як то вставати о пів на сьому і повертатися о 16 зі школи бо базова школа і чихотіла б такого своїм дітям та внукам? 5 Програмування потрібно починати після вивчення курсу логіки, якого нажаль немає. 6. Потрібно готувати спеціалістів соціологів-економістів. Соціальні педагоги це викинуті гроші. Програму з фізики, хімії на варто затискати.
Мда
Пресслужба Міносвіти, яка підготувала цю статт, мабуть, слпа, наче ОБСЄ на Донбасі, нічого не бачить і не чує. Чомусь нічого не написали про предмет біологію. А там вчителі через одного волають про повернення старої програми, про те, що програма 8 і 9 класу не відповідає віковим особливостям учнів. Бо у 8 клас перекинули курс 9 класу, а у 9 - 10 та 11 класу, зменшивши кількість годин при цьому.
Маріяанна
Для Мда: я з вами абсолютно згідна, нас ніхто не хоче слухати,
Коментувати
Ніка
Я опитала своіх знайомих:"Чи знадобилися вам у житті знання з хіміі?" Всі відповіли "Ні" Звичайно, грамотна людина повинна мати загальні поняття про хімічні процесси і не більше. А тепер скажіть хто в житті здобуває корінь числа, обо використовує складні алгебраічні формули? Тільки вузькі спеціалісти. А от знаня з геометріі, мови, математики, природознавства, географіі нам довадиться шліфувати і поповнювати все життя.
Роман
Для Ніка: Я запитав у своїх знайомих. чи знадобилися їм знання правил про складно-сурядні речення? Всі відповіли, що не знадобилися. Але грамотна людина повинна перш за все грамотно писати, що про Вас, на жаль, не скажеш. Людина ОСВІЧЕНА повинна мати базу знань, а не загальні поняття. А для бази потрібні всі науки, особливо, науковоємні, такі як фізика, хімія, біологія
Tatiana Kot
Ага! И вырастут такие "Митрофанушки" - География - ...наука не дворянская..извозчики-то на что ж? Это их дело. Это таки и наука-то не дворянская. Дворянин только скажи: повези меня туда, – свезут, куда изволишь..." " В человеческом невежестве весьма утешительно считать все то за вздор, чего не знаешь..".
Коментувати
Школа
Дивишся на ті уроки фізкультури,аж плакати хочеться,Половина учнів звільнені від фізичної культури,продовжують гробити своє здоров`я у планшетах і телефонах. Інші "здорові" відпрошуються на додаткові заняття з інших предметів :для підготовки до олімпіад чи ЗНО. Здоров`я нікому не потрібне.
Антон Семенов
Для Школа: Уроки физкультуры вообще надо убрать из учебного плана. Детей надо обязать ходить на спортивные секции, но после уроков. От той физкультуры, которая сейчас есть, нет никакой пользы. Если ребенок активно на уроке физкультуры занимается физкультурой, то потом еще несколько уроков сидит потный и грязный, не имея возможности принять душ (их нет в большинстве школ). И это полезно? А секции после уроков очень были бы полезны. Их могли бы проводить те же учителя физкультуры - у каждого из них есть спортивная специализация.
Коментувати
микола
А програму з фізичної культури ніхто не хоче змінити?з теперішнім рівнем фіз.розвитку нормативи можна було б відмінити зовсім.працюю в школі без спортзалу,вибрати модулі для вивчення та дотриматись їх виконання дуже важко.
Пишіть
Для микола: А чого ж Ви не хочете написати свої пропозиції за посиланням, там з фізкультури програма теж є
Коментувати
Система
тенденції, що ви курите, а ви на пенсії, а дітей ви питали, а вони мають права!?
Система
В школах потрібно ввести один предмет, який вирішить ряд проблем сьогодення, як Вчителя так і Учня, що навчить розуміти, жити, відповідати, захищати, володіти, заробляти, боротися, контролювати, дисциплінувати... Право, Правознавство. Вчитель і учень не знають своїх прав і обов*язків, учень не знає законів суспільства та правил життя, а не знання вчителя і учня - це відповідальність всіх Це життя дитини! Права: освіта, відпочинок, медицина, соціальний захист, праця, власність!
111
це добре, що ви погоджуєтеся, бо все одно буде так як є
Кот Матроскин
Програму початкової школи вже "спростили" тепер за середню ланку взялись. Бачу, з таким підходом нічого кращого не буде. Ну хоча б по інформатиці. Фраза: не потрібно цього вчити це діти й так знають. Це все рівно, що у пешому класі не вчити грамоти - вони й так читати вміють. А як не вміють? А як не знають? Не потрібно рівнятись на контингент елітних шкіл. А якщо у дитини нема комп’ютера? Да і в тих, що є можливо вони тільки думають, що знають. Якщо дитина у Ворді набирає текст то це ще не значить, що вона його опанувала. Там ще стільки різних функцій що учити та учити. І папку не всі вміють створювати. Ну не було в неї такої потреби, в ігри гра і все. Були випадки що з виду такий ас а велику літеру не надрукує. Вчитель сам побачит рівень учнів і за потреби підкоректує кількість годин на тему. А програмуванняу 8 клазі велика помилка малі ще вони для цього. Та і вчителів підготувати спочатку потрібно. Інститути вдосконалення роками читають туж саму муру а вчителі ночами Лезарус довбуть.
Оксана
А програмування з 5-6 років?! Це цікаво, і не розказуйте те, чого не знаєте! Не рівняйтеся на плінтус.
Наталі
Всім доброго дня! Згідна з коментатором.
Коментувати
Галина
Пропоную зменшити загальну кількість предметів у школі, а в гуманітарних класах , щоб менше було математики. Програма зараз дуже важка, розрахована більше на батьків, чим на дітей. Для чого аж дві іноземних мови? Необхідно полегшити програму з усіх предметів, а більш глибоко будуть вивчати обраний матеріал у вишах. З теперішньою шкільною програмою в дітей майже вкрали дитинство!
Вчителька
Для Людмила, Ірина. Для всього потрібна мотивація,в тому числі і для вивчення англійської мови. Від прогами і підручника залежить дуже багато. А ще більше від позиції МОНу. То буде обов"язкова ДПА з англійської, то вже не буде. Як це? В цілому світі це один із найобов"язковіших предметів, ви всюди порозумхєтесь, знаючи англійську, а дітям України цього що не потрібно? Чи треба, щоб вони виглядали дурниками? Нові плани виділяють 2 год. як на українську. так і на англійську. Навчимо суперово ще й при крейдовій педагогіці.
Аркадій
Яка різниця звичайному вчителю, що будуть "нові"програми, коли в нього немає навичок навчальної діяльності в цьому процесі.Ось,наприклад,візмемо образотворче мистецтво.Чому замість того, щоб розвивати в дітей прості навики в малюванні, вчителя тупо виставляють оцінки.В класі, де навчається моя донька, діти які малюють самостійно мають низьки оцінки,діти яким малюють батьки - максимально високі?Їм потрбні рейтинги,а на дітей начхати.Вся пострадянська система освіти гнила та червива.Дітей потрібно готувати до життя, а не до екзаменів.http://lb.ua/society/2016/05/31/336445_dosvid_finlyandii_ditey_potribno.html
hahaha
Для Аркадій: Такі предмети, як малювання, музика взагалі не варто оцінювати. Ну має дитина дві "ліві", не дано їй малювати - то хіба це привід для поганої оцінки?
Учитель
Для hahaha: Оцінювати варто всі предмети. Якщо у дитини немає гарних вокальних даних ніхто їй не виставляє поганих оцінок. Є сприйняття і розуміння музичного мистецтва, уміння слухати, відчувати ісприймати.
Коментувати
Сергій
ПРОБЛЕМА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ Перенасиченість програм. Майже кожного уроку нова тема з мови. На літературі неможливо опрацювати прозовий твір повністю. Учні вдома зараз НЕ ЧИТАЮТЬ, тому вчитель не має змоги опратися на вже нібито опрацьований дітьми матеріал.
Валерій
Програми оновлювати треба, але головний учень і вчитель. Вчителю також потрібні нормальні умови праці. Нормальна наповнюваність класів, гарантований поділ на підгрупи де це прописано документами, а не дано на економію коштів місцевим чиновникам, які душать директора, щоб зменшити поділи. Нормально оплачувана ставка, а не віртуальні розрахунки: 1,5 ставки, класне керівництво, кабінет і вчитель отримує більше 10000 грн. Всі хто працює в школі чудесно знають, що з таким навантаженням, вчитель якісно не викладає. Також не забуваємо про матеріальне забезпечення навчального процесу: ПК, хімічний кабінет, фізичний кабінет, банальний папір і заправка принтера для друку роздаткових матеріалів
Олекса Позняк
Для Валерій: 10 000 ти загнув. Це на 3 ставки треба працювати
директор
Де така зарплата? Я поїхав би туди працювати.
Система
в школі старші колеги зі стажем 15 років і ставкою 8 тисяч грн є і 9-10 - це правда! До зростання отримували 6 тис. Робота супер, 3 дня вихідних, канікули, робота до 9-14.00. Інформація про заробітну плату є особистою і не підлягає оголошенню.
Коментувати
Вчитель
Як можна повноцінно забезпечити виконання практичної частини з хімії, якщо в класах по 30 учнів, лаборанта немає, лише один вчитель на таку кількість дітей. Хіба один вчитель зможе: роздати всім посуд, реактиви, дивитись, щоб всі дотримувались техніки безпеки, потім все це зібрати, перемити, швидко підготувати все для іншого класу, та ще й встигнути в коридорі почергувати? А з біології? Один мікроскоп на 30 учнів і той "наладом дише". Про яку практичну частину з цих предметів можна говорити? Кожного року пишемо замовлення в районо, щоб дали мікроскопи, препарати і реактиви, але нічого не знінюється. А без лаборантів на уроці хімії навіть з реактивами можна буде проводити досліди лише як демонстрації. Тому, як вчитель природничих дисциплін, вважаю, що покращувати треба не програми, а матеріальну базу, а в кабінети хімії обовязково дати лаборантів.
unforgiven
Кричав ресурсі ед-ера, не змінюйте програму з інформатики, принаймні ще 2 роки!!! "Послухалися"... Результат. Учні навчаються без підручників (бо надруковані у 2013 році, стали непридатними для навчання, а держава нових не друкує; така сама доля чекає видавництва й 2014-2018 років...) Що змінилося в програмі? Структура. Те, що вивчалося в 6-7 класах - вивчається в 5. Те, що вивчалося в 5-7 класах вивчатиметься у 8-9. Зміст не змінився. Правда додали програмування. Тільки для чого воно дитині, якщо вивчення математики (на яку спираються програмісти) відстає на 2-3 класи? Чи міністерські комуняки таким "другорядним" питанням не надають особливого значення? В такому випадку вони знищують якісну систему освіти, прикриваючись "реФФормами" і повинні нести кримінальну відповідальність перед народом України!!!
ВЧИТЕЛЬ
Координатори бачать те, що хочуть. А більшість конструктивних пропозицій, які б дійсно могли змінити предмет, вони не хочуть бачити. А від перестановки слів місцями, чи заміни їх на нові формулювання, бажаного результату не дадуть.
овв
Чому Ви всі такі мудрезні тут, а не на тому ресурсі, де обговорюються прграми. Замість ляпати язиком, зробіть щось корисне - долучіться до обговорення...
Владимир Белый
Для овв: Це Ви в точку: ВСІ коментарі-пропозиції у ВСІХ на виду і ВСі все бачать. Звісно, що відібрано буде певний мінімум і нікому доля не забороняє стати Міністром.
Оксана
О! Дякуючи долі дехто так і не стане міністром.
Олекса Позняк
Для овв: Для Вчитель: тому що усіх вислухають а зроблять по Лілиному. Скільки уже розмов про закриття районо 100% учителів - за. Абсолютно непотрібна корупційна структура. Але як Ліля свою долю отримає якщо районо закрить ? Голосуй не голосуй а все одно получиш ... районо
Коментувати
Дарія
Органічну хімію в 9 класі потрібно спростити. А то неможливо пояснювати кислоти не пояснивши альдегіди, аміни. А воно треба у 9 класі? Учні і так не сприймають матеріал при тій кількості годин, що ми маємо. Треба наблизити до життя. У 8 класі вивчати будову атома у такій мірі теж не варто.
Володимир Лихо
Для Дарія: Краще поміняти місцями "хімію без хімії" 11 класу з хімією 9 класу, зробивши її в 11 класі більш повноцінною. Й доступніша вона буде в цьому віці та й ближче до ЗНО.
Коментувати
Людмила
Щодо англійської мови. Без репетитора неможливо розібратися. У нашому місті вчителі "рекомендують" оксвордські підручники за шалені кошти, замість міністерських. Навіщо витрачати мільйони бюджетних грошей, якщо вони навіть не роздаються з шкільної бібліотеки на клас...
Ірина
Для Людмила: Я з Вами згодна. Підручники, написані пані Карп’юк та Несвіт, можно віднести до категорії ruEnglish (так носії мови не розмовляють). Якщо учень буде готуватися до ЗНО по ним, взагалі навчатися, він не буде знати мови. І у мене також виникає питання: "Навіщо витрачати на них кошти?". Чому не залучити до створення підручників носіїв мови???
Сергей Лимонов
ruEnglish -це м’яко сказано! Розумію дітей : якби свого часу мене вчили по цих fucking shit books англійській- я б зненавидів її до скону! авторки- просто злочинці як і їх високі покровителі!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!