Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Учитель Учитель у глобальному інформаційному просторі

Учитель у глобальному інформаційному просторі

Світ охопили нові інноваційні технології, які розвиваються шаленими темпами, змінюючи суспільні погляди, насамперед на освіту

Одним із ключових моментів прогресивного професійного росту педагога є використання у своїй діяльності всесвітньої мережі Інтернет.

Мережа мереж

Для кращого розуміння важливості Інтернету на сучасному етапі розвитку технологій спробуємо визначити його суть. Інтернет - всесвітня система добровільно об'єднаних комп'ютерних мереж, що утворює глобальний інформаційний простір, служить фізичною основою доступу до вебсайтів і багатьох систем (протоколів) передачі даних. Він непідвласний жодному уряду й відкритий для всіх його електронних громадян-користувачів незалежно від державних територій і кордонів. Часто згадується як «Всесвітня мережа» або «Глобальна мережа».

Слово «Інтернет» увійшло до нашого лексикону не так давно. Без глобальної мережі мереж зараз неможливо уявити своє життя. Приблизна кількість машин в Інтернеті - близько 25 млн. Користувачів - у 5-10 разів більше. Кількість користувачів Інтернету в Україні зростає кожного дня. Хоча кількість користувачів у всьому світі постійно збільшується, значна частина населення України не знає, що ж собою являє Інтернет. Прикро, коли люди, які ним не користуються, дають йому негативну оцінку. Інтернет дає негайний доступ до інформації з усього світу. Простою електронною поштою так само легко надіслати повідомлення до іншого континенту, як і переказати новину найближчому сусідові. Через World Wide Web тисячі газет і десятки тисяч інших джерел інформації стають доступними в усіх куточках світу.

Інтернет для вчителя

Учителю завжди бракує часу, щоб максимально підготуватись до уроку; бракує літератури, інформації, чуток, новин, адже всієї літератури та преси, необхідної для освоєння теми, не перечитаєш. Інтернет для вчителя - це не тільки економія часу та коштів, а й можливість бути в курсі останніх педагогічних новин і наукових досягнень, перспектива збагачення досвіду.

Інтернет у вчителів завжди викликав сумніви в достовірності інформації, доцільності її використання та застосування на власному професійному досвіді. Крім того, завжди насторожувала безсистемність розміщення інформації. Проте зараз є безліч пошукових систем (www.google.com.ua, www.yahoo.com.ua, www.360.com.ua, www.go.co.ua, www.find.com.ua), використання яких спрощує та пришвидшує пошук необхідної вчителю інформації. Час показує, що все частіше учні та студенти користуються інформацією з Інтернет-сторінок. Тому вчителю, щоб дійти взаєморозуміння з учнем (а це їх професійна мета й духовне покликання), просто необхідно користуватись його ж «зброєю» в позитивному розумінні цього слова. Кожний педагог, особливо сучасний, намагається знайти особистий творчий підхід до викладання свого предмета, водночас шукаючи нові шляхи для саморозвитку та самовдосконалення.

Для вчителя-початківця у справах «інтернетних» найкраще стартувати з офіційного сайту Міністерства освіти і науки України (www.mоn.gov.ua), де знаходиться найбільша кількість інформації про нові відкриття в галузі освіти, права та обов'язки освітян нашої держави, різноманітні програми та нові підручники з потрібного вам предмета.

Самовдосконалення професійного рівня

Часто для викладу нового матеріалу учням недостатньо користуватись лише підручником. А Інтернет - це та ж бібліотека, де можна знайти не лише ту інформацію, яка знаходиться в межах України, а й поза нею. Нам відкривається безкоштовний, неоподаткований доступ до світових бібліотек. Наприклад, учитель зарубіжної літератури без проблем зможе використати для вдосконалення свого досвіду тексти творів іноземних письменників як у перекладах, так і в оригіналі. Для вчителів фізики, хімії, біології існує величезна кількість педагогічних і наукових сайтів, де можна знайти різноманітну інформацію, починаючи з новин і відкриттів у відповідних сферах науки й закінчуючи методикою викладання тієї чи іншої теми у школі з використанням інтерактивних і традиційних технологій. Безліч програм із цих предметів призначені для використання їх на електронних дошках як, наприклад, таблиця Менделєєва. Ця програма є коротким довідником періодичної системи елементів Д. І. Менделєєва і містить інформацію про кожний елемент: електронна; атомна маса; температура плавлення; температура кипіння; щільність; валентність; колір; ким, коли та в якій країні відкритий; назва елемента кількома мовами. Для вчителів історії існує як мінімум десять українських сайтів, де можна ознайомитися з технологіями навчання історії у старшій школі. Справжньою знахідкою для вчителів математики є сайт www.formula.co.ua. На сайті можна знайти цікаві математичні факти, історії з життя математиків, описи понять, правила, теореми, закони, властивості, формули, математичні таблиці, розв'язки задач з елементарної математики. Поряд із текстовою інформацією можна побачити скрипти, які обчислюють задачі за вибраними вами формулами та вхідними параметрами. Вони організовані за принципом «Ви вибираєте потрібну формулу, вводите відомі параметри, а обчислення виконує комп'ютер». Скрипти дозволяють використовувати математичні формули, не докладаючи зайвих обрахункових зусиль і тим самим заощаджуючи час. А як сказав Григорій Сковорода, мудрий філософ, прославлений у віках: «...З усіх втрат втрата часу найтяжча...».

Надзвичайно об'ємний фактичний матеріал представлений для вчителів психології та класних керівників зі спрямуванням на налагодження довірливих стосунків з учням. Тут містяться як методичні рекомендації, так і цікаві вправи та тести різноманітної тематики на збагачення й удосконалення професійних навичок для вчителів різних професійних категорій і вікової приналежності. Найвідомішими серед найкращих українських сайтів з таким ухилом є сайт канадсько-української мережі досліджень (www.canada-ukraine.org). Методичне об'єднання шкільних психологів у мережі - www.som.fio.ru/subject.asp?id=10001814 - це розділ сайту Федерації Інтернет-освіти, призначений для методичної підтримки шкільних психологів. У ньому розміщуються різноманітні нормативні документи, діагностичні методики, корекційно-розвивальні програми, псі-ігри, матеріали для роботи з учителями та батьками.

Крім того, Інтернет стане у пригоді й тим учителям, які збираються на курси підвищення кваліфікації. У пошукових системах можна знайти офіційні сайти інститутів післядипломної педагогічної освіти всіх міст нашої країни, які представляють інформацію, необхідну для вступу, матеріали та теми для навчання, дані для зв'язку з інститутами та безліч іншої необхідної інформації.

Національні електронні бібліотеки

Звичайно, усю необхідну літературу для самовдосконалення професійного рівня в Інтернеті можна й не знайти, але тут можемо отримати інформацію про найновіші видання, про зміст підручників і рецензії на них. Існує близько 50-ти електронних бібліотек в українському Інтернеті, які дають можливість як поверхово, так і детально ознайомитися з потрібною літературою.

Наприклад, українська електронна бібліотека «Джерело» (www.ukrlib. com) уміщує велику кількість корисної художньої літератури для вчителів-філологів: шедеври абхазької, англійської, шотландської, естонської, польської, білоруської, американської, давньоримської та давньогрецької і, звичайно, української письменницької творчості. А ось національна електронна бібліотека ім. Вернадського (www.nbuv.gov.ua/eb/ ep.html) уміщує в собі зручний для пошуку тематичний розподіл матеріалу: «Біологія», «Алгебра» та «Геометрія», «Освіта. Наука. Мистецтво», «Історія України», «Філологія», «Етика» й «Естетика», «Педагогіка» та багато інших. Сайт www.ednu.kiev.ua під назвою Освітянська мережа України представляє всі українські інформаційні ресурси, що пов'язані з освітою. Використовуючи пошукову систему, на цьому сайті можна знайти все, що треба знати про навчання в Україні та за кордоном. Окрім електронних бібліотек тут можна навіть зробити замовлення на отримання будь-якої необхідної літератури - художньої, наукової, методичної, практичної. За допомогою цієї літератури можна тематично-стилістично оформити кабінет викладача, провести свято чи виховну годину.

Безкінечні можливості

За останні роки зріс інтерес педагогів до науково-дослідницької діяльності. Мережа дає прекрасні можливості для наукового спілкування та співпраці вчителів не лише з різних міст, а і країн. Як правило, інформація про всі найбільш вагомі наукові конференції розповсюджується через освітньо-наукові сайти в розділах новин або через електронну пошту. Деякі конференції навіть відбуваються в інтерактивному режимі, тобто не лише в реальному часі, а й паралельно в мережі Інтернет. Відбуваються й мережеві конференції.

Інтернет містить велику кількість унікальних віртуальних колекцій, які просто неможливо зібрати у друкованому вигляді у шкільній чи домашній бібліотеці. Варто зробити акцент на особливих можливостях, які представляють інформаційні й комунікаційні технології для виготовлення ідеальних ресурсів навчання у вигляді образних уявлень, знакових моделей тощо.

Величезну кількість цікавинок можна знайти і для організації позакласної роботи. Це олімпіади, сценарії літературних вечорів, позакласні свята. Якщо ви хочете провести цікаве свято, приурочивши його до пори року чи конкретного свята, найкращим помічником тут будуть сайти www.pld.org.ua, www.osvita.ua, www.uaua.info та www.ostriv.in.ua.

У сучасному світі все ширше та багатогранніше використовуються нові інформаційно-комунікаційні технології. Педагог, освоївши технології Інтернету, чудово розуміє користь і багатоідейність мережі, адже вона відкриває невідомий досі світ безкінечних можливостей для саморозвитку та самовдосконалення.

Автор: О. Іванова

Освіта.ua
25.12.2008

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!