Педагог не виконує обов’язків онлайн: поради директору

Непоодинокими є випадки несумлінного ставлення педагогів до роботи на дистанційній формі

Педагог не виконує обов’язків онлайн: поради директору

Як діяти засновникам або керівникам закладів освіти у випадку невиконання педагогічними, науково-педагогічними, науковими та іншими працівниками, які були переведені на дистанційну форму роботи, своїх функціональних обов’язків? Державна служба якості освіти підготувала роз’яснення щодо цього питання.

У зв’язку з військовою агресією рф проти України, вторгненням її збройних сил, а також окупацією частини території України, організація здобуття освіти в очній формі, залежно від конкретної ситуації в кожному населеному пункті, несе доволі високі ризики для життя і здоров’я всіх учасників освітнього процесу.

Для забезпечення виконання державних гарантій щодо максимального сприяння створенню безпечного освітнього середовища, організації здобуття освіти, освітнього процесу у формі найбільш безпечній для життя і здоров’я людей в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України, засновниками та керівниками закладів освіти вживаються всі можливі заходи для організації навчання учасників освітнього процесу за дистанційною формою (як окремою формою здобуття освіти).

З цією метою, а також з урахуванням специфіки виконання педагогічними, науково-педагогічними, науковими та іншими працівниками роботи і наявної можливості здійснення її віддалено за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, останніх переведено на дистанційну форму роботи (про особливості організації та переведення педагогічних працівників на дистанційну форму роботи наведено в листі Державної служби якості освіти від 18. 03. 2022).

Водночас тимчасова зміна здобувачами освіти, працівниками закладів, установ освіти, наукових установ місця свого проживання (перебування) з метою збереження власного життя та життя членів своїх родин створює певні перешкоди для засновників та керівників закладів освіти в частині створення належних умов функціонування інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема забезпечення працівників закладу освіти необхідним обладнанням, програмно-технічними засобами, засобами захисту інформації тощо.

Непоодинокими є випадки несумлінного ставлення педагогічних працівників, які були переведені на дистанційну форму роботи, до виконання ними власних функціональних обов’язків. За таких умов чинне законодавство України дозволяє засновникам та керівникам закладів освіти вжити ряд заходів, серед яких, зокрема, видати наказ про оформлення простою для конкретного працівника.

Оформлення простою

Відповідно до частини першої статті 34 Кодексу законів про працю України (КЗпП), простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. За відповідних обставин оформлення простою засновником або керівником закладу освіти можливе:

  • з вини засновника / керівника закладу освіти – зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов (у разі переведення працівника на дистанційну форму роботи роботодавець зобов’язаний забезпечити працівника необхідним обладнанням, програмно-технічними засобами, засобами захисту інформації тощо, а також здійснити оплату витрати, пов’язаних з цим (ч. 8 ст. 60-2 КЗпП);
  • з вини педагогічного працівника – зупинення роботи, викликане протиправною, винною поведінкою працівника, яка має склад дисциплінарного проступку (невиконання працівником своїх функціональних обов’язків).

До набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану», яким внесено зміни, зокрема до Закону України «Про освіту», відповідна класифікація підстав простою була необхідною, адже відповідно до частини першої статті 113 КЗпП, час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу), а відповідно до частини четвертої цієї ж статті час простою з вини працівника не оплачується.

20 березня 2022 року набрала чинності стаття 57-1 Закону України «Про освіту», згідно з ч. 1 якої, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду, серед іншого гарантується збереження середнього заробітку.

Тож навіть унаслідок зупинення роботи в закладі освіти, пов’язаного з невиконанням працівником, переведеним на дистанційну форму роботи, своїх функціональних обов’язків, засновник або керівник закладу освіти зобов’язаний забезпечити виконання державних гарантій, визначених частиною першою статті 57-1 Закону України «Про освіту», й виплатити середній заробіток такому працівникові, а отже, оформлення простою як засобу забезпечення (стимулювання) до виконання функціональних обов’язків є недоречним.

Важливо пам’ятати, що оформлення простою, як з вини засновника або керівника закладу освіти, так і з вини педагогічного працівника, є можливим лише у разі наявності об’єктивних причин неможливості організувати роботу у закладі освіти за дистанційною формою.

Надання відпустки

Окрім простою, засновник або керівник закладу освіти може надати педагогічному, науково-педагогічному, науковому та іншому працівникові, який переведений на дистанційну форму роботи і не виконує чи позбавлений можливості виконувати свої функціональні обов’язки:

  • оплачувані відпустки (щорічні, соціальні);
  • відпустки без збереження заробітної плати, що надаються в обов’язковому порядку;
  • відпустки без збереження заробітної плати, що надаються за угодою сторін у порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України «Про відпустки», за сімейними обставинами та з інших причин педагогічному працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.

Водночас слід врахувати, що 24 березня 2022 року набрав чинності Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», положеннями якого визначаються особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Так, відповідно до частини третьої статті 12 згаданого закону, протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України «Про відпустки».

Отож, протягом періоду дії воєнного стану та за умови отримання відповідного звернення від педагогічного працівника засновник або керівник закладу освіти має право надавати такому працівнику відпустку без збереження заробітної плати строком понад 15 календарних днів.

Засновникам або керівникам закладів освіти слід пам’ятати, що, відповідно до частини першої статті 57-1 Закону України «Про освіту», працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду, серед іншого гарантується збереження місця роботи.

З огляду на це звільнення в період введеного Указом Президента України воєнного стану педагогічних, науково-педагогічних, наукових та інших працівників, які були переведені на дистанційну форму роботи та не виконують або позбавлені можливості виконувати свої функціональні обов’язки, порушуватиме державні гарантії, встановлені частиною першою статті 57-1 Закону України «Про освіту».

Утім, положення чинного законодавства України не забороняють засновникам або керівникам закладів освіти вживати заходів щодо фіксації відповідних фактів невиконання такими працівниками своїх функціональних обов’язків та отримання пояснень щодо поважності причин цього.

Надана інформація не є нормативно-правовим актом, має лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлює правових норм.

За матеріалами Державної служби якості освіти.

Освіта.ua
07.04.2022

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Кому війна
Відповідь наддадуть Лещенко, Найем, Мило-ванов - великі спеціалісти з нагляд-вкради.
Антикор
Наглядові ради в Україні під час війни отримують чи ні, космічні, аморальні зарплати та премії за рахунок знекровленого українського народу ???
Марія
Реформа управління в усіх комунальних закладах - це успіх країни. Не можна, щоб заступники директорів шкіл працювали на посадах більше 5 років, тільки 5 років, а потім на посадах учителя. У міських і обласних закладах освіти по 20 років сидять управлінці. Корупція роз’їдає освітню систему, систему охорони здоров’я. Вибори директорів шкіл відбуваються з порушеннями, у складі комісії - корупціонери. Посаду здобуває той, хто більше заплатив. Колектив до виборів не допускається. Керівники настільки захопилися, що вважають учителів школи своїми рабами. Так далі не можна. Негайно треба проводити реформу управління комунальними закладами.
Местный
Для Марія: вы абсолютно правы... стал замечать, как в последний месяц директор и замдиректора начали вообще землю из-под ног терять. Такой уровень самодурства и нахальности ещё не было
Знаюча
Для Марія: 12 років сидить МАРА і розкрадає, і виписує собі премії, і "закуповує та оновлює" незакуплене та неоновлене, і наживається на гумдопомозі. З грудня підняли на жалюгідні 9 % зарплату і водночас вона понизилася на 11 %, бо відмінили доплату за престижність! Тобто стала ще нижчою, ніж була до "підвищення"!
Марина
Для Марія: Просто звинувачувати всіх. Чому у великих містах така ситуація? Мабуть, винні батьки. Чому не контролюєте ? А щоб ви сказали, де школи невеликі ,а більшість батьків не працює. а живе за рахунок господарства. Допомога від держави мінімальна, а заклад повинен відповідати нормам? Коли директор за власний кошт купує крани, дизпаливо, ремонтує освітлення, дитячий майданчик тощо. Не оцінюйте всіх за однією міркою. Батьки приймають рішення стосовно тих коштів, які вони за власним бажанням , а не примусово, передають закладу. Відповідно і контролюють.
Коментувати
Лариса'
Ще у довоєнний час досліджувала, то виявилось. що 67 відсотків вчителів вважають своїм обов’язком навчити учнів, а 72 відсотки учнів хочуть навчитися.Отож ,треба створити умови,щоб робота була результативною.Наприклад, не всі діти заходять на урок.Що говорити далі.А ми демократично виходимо із ситуації.Не лише винні директор чи вчитель, результат залежить від всіх учасників навчання.Є різні люди -є різні вчителі.Перевіряти роботу-ставити перед фактом.Але правда багато вчителів старанні і фанати, які живуть проблемами дітей, вміють переживати, плакати, але загалом і однозначно не вміють себе захищати!
Олекса Позняк
державна служба якості а ви то за що гроші отримуєте?
Ірина
Що може контролювати директор, який сам жодного уроку не провів на дистанційному навчанні? З цього треба починати.
родитель
Наконец- то, глаза открылись на этих "педагогов" - они давным-давно разучились работать!
Сергій
Для родитель: 30 років знищували цю професію, тепер ловіть. Не буде нормальної освіти ще довго, поки не вимре це покоління вчителів
Сергій
Для родитель: і то це за умови, що з якогось дива відзавтра зарплата і повага до вчителя зросте разів так у десять
Зk.xrf
Для родитель: А ти вмієш працювати?
Коментувати
Gray
Не у вчителеві проблема. Потрібно змінювати всю систему після війни. Тепер багато шкіл взагалі не готові до дистанційного навчання. У моїй школі тільки 2-3 вчителя проводять онлайн урок, всі інші просто надсилають домашні завдання в GoogleClassroom(ctrl+c and ctrl+v). Дирекція взагалі не надсилає завдань. А для чого це робити, якщо контроль відсутній? Можна собі спокійно прибухувати в пустій школі, бо то ж дистанційне... Як може така дирекція висувати ще комусь претензії?
Олена
Перед тим як наказувати вчителя треба забезпечити вчителя тех.засобами та інтернетом,вчителя і так використовують своі гаджети і оплачують звязок за власний рахунок ,треба бути їм вдячними ,а не наказувати!!!
Вікторія
Враження, що вчителі - це люди третього сорту, раби й бидло З таким ставленням Україну ще нескоро вдасться відбудувати. Реформуйте краще вищу освіту та боріться з корупцією на місцях. Бо велика кількість так званих "директорів" (навіть у містах, які не окуповані і не дуже-то й страждають) навіть не "простоюють", а взагалі лишили країну та вилетіли хто у Штати, хто у Швецію.
Местный
А есть такое же, но директор не выполняет обязанностей?