І. Лікарчук: не від змін програм настануть зміни в освіті

За роки Незалежності програми з мови, літератури, історії та деяких інших предметів змінювалися багато разів

І. Лікарчук: не від змін програм настануть зміни в освіті

Автор: Ігор Лікарчук, екскерівник Українського центру оцінювання якості освіти.

У освітньому сегменті Інтернету шаленіють від майбутніх змін у програмах із окремих навчальних предметів. Ой, панове! Маєте страшенно куцу пам’ять.

За роки Незалежності програми з мови, літератури, історії та деяких інших предметів змінювалися не раз, не два і, навіть, не п’ять разів. Між іншим, мінялами, як правило, були одні й ті самі чиновники, методисти, «кращі» (на думку МОН) вчителі, вчені з однієї й тієї ж Академії. Змінюючи, вони ретельно слідкували за політичними вітрами: куди віє – туди й міняли. Тепер вони, чи їхні палкі послідовники, змінюють знову…

Дивлюся на цю метушню й згадую слова російської (даруйте) байки: «Как, господа, вы не садитесь, все в музыканты не годитесь…»

Не від змін у програмах настануть зміни в освіті. Вони настануть тоді, коли:

1. Наші заклади освіти очистяться від колабораціоністів із учительськими, доцентськими, професорськими дипломами і атестатами. Як відвертих, так і прихованих.

2. Із органів управління та методичних служб підуть ті самі колабораціоністи, а також ті, хто прямо чи опосередковано тягне в освіту стиль і методи управління освітніми системами, що збереглися з пріснопам’ятних часів радянського школознавства; та / або «передовий методичний досвід» з російсько-білоруським душком.

3. Освіта України позбудеться меншовартісності та набуде усвідомлення того, що наш власний історичний досвід може і повинен бути міцним підґрунтям для розбудови справжньої української освіти. А окремі елементи зарубіжного досвіду за цих умов стануть певними стратегічними маяками, цінність й важливість яких може бути підтверджене і спростоване лише практикою.

4. Заклади освіти стануть автономними, педагоги і професура – педагогічно вільними, а чиновництво стане виконувати функції сервісної служби, а не наглядачів, поводирів і контролерів. Тобто мова йде про європейські практики управління освіти, а не перенесені з радянсько-російського досвіду алгоритми управлінської діяльності.

Ось тоді, коли в освіті це буде зроблено, буде глибокий сенс і потреба дуже серйозно змінювати її зміст. То зможуть зробити лише люди з новим освітнім менталітетом.

Оригінал

Освіта.ua
30.06.2022

Популярні блоги
Г. Громко: прибраний шкільний підвал – це ще не укриття Не можна перекладати відповідальність за облаштування укриттів на керівників шкіл
Є. Козолуп: освіта з таким керівництвом скоро помре Високопосадовці достатньо хайпонули на коментарях щодо початку навчання в очному форматі
І. Лікарчук: будемо калатати дзвоником під виття сирен? Втрачені знання чи не здобуті можна відновити чи здобути пізніше, а втрачене життя – ніколи
В. Онацький: чи відновлювати очне навчання у вересні? Відновлення очного навчання – це реальна загроза безпеці учасників освітнього процесу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Dorian
Я б ще додав про велику проблему з якістю вчителів. На педагогічні спеціальності переважно йдуть ті хто погано здав ЗНО і його ніде не візьмуть. Такі люди ледве знаючи українську мову йдуть на філологію. Абітурієнти які провалили математику і не можуть потрапити на IT-спеціальності, йдуть на математичний. Потім в школі вони вчитимуть дітей алгебру і геометрію. І ось такі "спеціалісти" потім йдуть в школи і навчають нові покоління. Чи є шанс учням знати добре предмет з таким вчителем? Навряд. А далі вже йде справа за директором, якому не так і потрібен якісний спеціаліст. Точніше, професійні якості не в пріоритеті. Краще тримати біля себе вірну, а не компетентну людину. Освітня система побудована так, що такому директору нічого не буде загрожувати і результати школи на ЗНО не будуть критерієм його роботи. А олімпіади і творчі конкурси вже можна "порішали", щоб отримати призове місце в районі чи області. - Про які зміни в державі іде мова, якщо освіта є настільки корумпованою?
Bordo siam
Кнопка "Сделать за..бись" _
ой.
Ну точно. Як не стане колаборантів, то діти здатні будуть навчатися. Шоб ніхто не мучився. Людина, яка була серед тих, хто довів освіту до стану сьогодні, який нічого не зробив, щоби отих колаборантів не було, щоби московицьку мову перестали вивчати, оте шось там розказує. Мама дорогая.
Гмельчук
Для Іван Шевчук , Харків: гірка та об’єктивна історія. Ніде правди діти…освітяни мусять боротися!
Іван Шевчук , Харків
В Україні з’явився архетип реформатора , агента змін : безталанний нігіліст, невдаха -реваншист., все знає , але нічого не вміє … І число їм сотні—Квіт, Совсун ,Гриневіч і К, Шаров , бабак, фініков, колтунець , стадний…На чолі фонд Сороса. К Це зграя різношерстна , але завше об’єднається , щоб загризти опонента !! Ці державі не поможуть , освоюють бабки, ведуть краіну в темряву, їх бояться! Шкарлети ,Креміні, ректорська братія , начальники департів освіти підджали хвости і бояться слово проти мовити. А Україні потрібна державницька освітянська політика, не об’ідки фінськоі освіти . Президенту треба справжня підтримка , не безхребетних пристосуванців, а тих, длякого пріоритет Учень, Держава , Патріотизм, Вчитель , Наука , як основа Перемоги!!!!
Сидір
Підтримую Лікарчука!
Бездоговірний платіж (фіз. особи) З
Зміни наступлять тоді коли учень буде вмотивований вчитись. А вмотивований він буде тоді коли від рівня знань буде залежати доля -вже з 7 класу ділити дітей за результатом навчання. Зараз вся Італія на вухах -молодий хлопець спас 30 чоловік уміло керуючи евакуацією людей. І , як виявилось, він перед цим не здав тести на навчання пожежній справі - не хватило 2 бали для вступу. Всі йому дякували але ніхто не сказав - а давайте його приймемо, як він такий хороший. Всі казали- готуйся краще і вступай на наступний рік. А у нас одні льготники - той син шахтаря, той з села, той воюював, той заплатив і пішов на платний. Тому так і живем
399
І. Лікарчук: не від змін програм настануть зміни в освіті. Аналізуючи ситуацію і статтю здається, що в Україні перших 1000 років в освіті змін не настане. тому, що наші заклади освіти ніколи не очистяться від колабораціоністів із учительськими, доцентськими, професорськими дипломами і атестатами і далі за матерфалами статті.
Димерка
Дєду колабораціоністи сняться скрізь , навіть в шкільних» МЖ»!! А для якісної освіти треба: мтб, сучасні програми і Вчитель !!! Не бідак -безхатченко!! А яких дітей готуємо - подивіться оцінки натівців, почитайте відгуки європейців , хай і русня почухається… А зміни , агенти , реформи - це зголодніла грантопупська зграя педалює весь час . І дєд там тут як тут ! Бабки , однако !
Валерій
А чи не пішов би урешті цей дописувач за кораблем? Бо що москалі першорядно змінюють? Що першорядно знищують? і яка свита цьому панові прислуговувала, коли він перебував на посадах? Чому припинено слідство за підроблення результатів ЗНО за безпосереднього керівництва цього пана?
Bordo
Для Валерій: Не хамите Деду, он в ТРО служит.
Учитель
Коли ж вчителі будуть вибирати директора, а не буде він призначатись згори?
Коментувати