Osvita.ua Блоги В. Круглов: скільки підручників повинно бути в школі?
В. Круглов: скільки підручників повинно бути в школі?

Кому довіряємо обирати підручники: експертам чи педагогам та чи потрібно продовжувати лінійки підручників?

В. Круглов: скільки підручників повинно бути в школі?

Автор: Віктор Круглов, генеральний директор видавництва «Ранок».

Більшість учителів пам’ятають часи, коли вся країна навчалася за єдиним підручником. Поточного року на конкурс підручників для другого класу подано 14 рукописів «Я досліджую світ», «Математика» – 12, «Англійська мова» – 10. Видавництвами розроблено 15 варіантів підручників «Українська мова та читання» для другого класу. Чи потрібно регулювати кількість варіантів навчальних книг?

Міжнародний досвід доводить, що обмеження вчителів у виборі підручників негативно впливає на якість освіти.

У країнах, де обмежена кількість підручників, результати тестів PISA і TIMMS зазвичай не такі високі, як у країнах з вільним або частково регульованим ринком підручників. Хоча якість підручників – це лише маленька частка цілої освітньої системи, навчальна книга беззаперечно впливає на успішність учнів.

В Угорщині після введення 2013 року одного підручника на предмет результати за тестами PISA значно погіршилися.

Один із найпоказовіших прикладів – Мексика, де підручники створювалися й виготовлялися урядом з 1990 року. Мексика регулярно показує дуже низькі результати за тестами PISA.

Якщо в теорії один підручник гарантує однакові шанси всім учням і уряд забезпечує їх найкращими матеріалами, то в реальності спостерігаємо протилежне.

Але чому так? Існує кілька причин на додачу до очевидної політичної причини: якщо уряд змінюється, нерідко зміщуються й освітні акценти, нові люди починають відповідати за зміст підручників. Якщо освітня політика залишається стабільною і підручники «неупереджені», існує лише проблема відповідності сучасності.

Показовий приклад Сингапуру, країни чи не з найкращим рівнем освіти сьогодні. Спочатку всі підручники в Сингапурі видавав уряд, але зараз ринок став більш відкритим. Уряд визнав, що існують спеціалісти, які можуть виконати цю роботу краще – це видавці навчальної літератури.

Школи і вчителі вирішують, який матеріал використовувати, а отже, піддають неймовірному тиску видавців, щоб ті виробляли високоякісні книги.

Існує величезна кількість різних типів учителів та учнів. Те, що добре спрацювало в одній школі (скажімо, у місті) не обов’язково спрацює в іншій (скажімо, у селі). Якщо шкільна адміністрація або вчителі зможуть обирати, який саме матеріал використовувати, вони зможуть покращити рівень знань і використовувати те, що ефективніше працює в їхній конкретній ситуації.

Різні підручники використовують різні методики та підходи до навчання. І це дуже добре.

У Європі є дослідження того, як підручники впливають на якість знань, наприклад, проведені IARTEM (Міжнародна асоціація дослідження підручників і освітніх засобів інформації). Також розглядалися Системи затвердження підручників і результати Програми Міжнародного Оцінювання (PISA).

Досить цікаво, що деякі країни, які вже ввели політику одного підручника або збиралися це зробити, наприклад, Польща або Болгарія, зараз «вмикають задню» й відмовляються від неї.

В Україні вже кілька років працює прозора система відбору підручників. Учителі мають можливість вибрати потрібну навчальну книгу. Наша система вибору - одна з найкращих у світі. Але проект підручника на першому етапі конкурсу повинен пройти сито рецензування кількох експертів.

Чи можуть три експерти вирішити за всю країну, за якими підручниками навчатися нашим дітям? Чому деякі «спеціалісти» закликають до обмеження кількості назв підручників з одного предмету ще до початку процедури вибору вчителями?

Правильніше у виборі покладатися на тих, кому ми ввіряємо найдорожче - своїх дітей.

Освіта.ua
21.02.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ганна
10 клас,лютий місяць,біологія,підручників немає. Якщо ми вчимо дітей вже рік без підручника, то,вибачте, для чого їх друкувати? Давайте Pisy ще напишемо
Владимир Белый
Практика Франції і колишніх її колоній наступна - на кожну позицію державних освітніх програм уряд готує ОДИН підручник і надає через бібліотеки закладів кожному учню/ліцеїсту безкоштовно. Підручник готує пара-тройка суперавторитетних у країні вчителів-практиків. При цьому законодавство країн надає повну свободу для друку додаткових версій підручників/матеріалів приватним видавництвам, але (увага!) не за кошти з держбюджету. Вільний ринок підручників - це ринок, вільний від державної ГРОШОВОЇ протекції.
Крипякевий
Освіта- це не тільки справа окремої особи чи сім`ї . Це цивілізаційний обов`язок держави. Це ознака розвитку країни . І тільки круглий дурень може виступати проти доступності освіти, в т.ч. І підручників . А Совок - це визначення нерозумного українця, який перебуває в полоні ідей ворогів нашої держави...
Анонім
А ще треба відмовлятися від безкоштовних підручників.Цей совок і халява має відійти у минуле. Чому олівці, лінійки, ручки купляють, а ось підручники держава має роздавати безкоштовно?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!