Розробка уроку з теми "Плоди, їх будова і значення". Реферат

У рефераті наведено розробку уроку метою якого є: продовжувати формувати в учнів поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів і насіння). Сформувати поняття про плоди, їх будову і різноманітність як результат пристосування до умов середовища; з'ясувати функції плодів, значення їх у природі та житті людини

Методи. Бесіда, робота з колекціями плодів, муляжами, таблицями, підручником.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Яка будова квітки?

Яку функцію виконують окремі частини квітки?

Які процеси відбуваються у квітці?

Що таке запліднення?

     

Чому у квіткових рослин запліднення називають подвійним?

Що відбувається з частинами квітки після запліднення?

Які особливості будови плоду та яке його біологічне значення?

II. Засвоєння нових знань.

Лабораторна робота № 16

Тема. Будова і різноманітність плодів.

Мета. Ознайомитися з різноманітністю плодів і їх будовою, навчитися розрізняти типи плодів.

Об'єкти і обладнання. Колекції сухих плодів (розкривних і

не розкривних), муляжі соковитих плодів, фіксовані соковиті плоди, препарувальний набір, таблиці, робочий зошит, підручник.

Теоретичний матеріал. Плід — це видозмінена у процесі запліднення квітка. Основна роль в утворенні плодів належить зав'язі (див. лаб. роботу № 14). Стінка плоду — оплодень — складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього і внутрішнього. Будова оплодня зумовлює всю різноманітність плодів, серед яких розрізняють сухі (розкривні і не розкривні) та соковиті.

Хід роботи

Завдання 1. Ознайомитися з будовою соковитих плодів. 1. Розгляньте кістянку. За допомогою пінцета або препарувальної голки зніміть шкірку (це зовнішній шар оплодня), відділіть м'ясисту частину оплодня (середній шар) від кісточки. Дослідіть кісточку (внутрішній шар оплодня), під нею знаходиться насінина.

2. Замалюйте будову кістянки в розрізі і вкажіть шари оплодня.

Завдання 2. Ознайомитися з різноманітністю соковитих плодів.

1. Розгляньте запропоновані плоди і відберіть соковиті.

2. Під керівництвом учителя, користуючись підручником, таблицями, муляжами, колекціями, визначте типи плодів. Результати дослідження занесіть до таблиці.

Завдання 3. Ознайомитися з різноманітністю сухих плодів.

Розгляньте сухі плоди і розділіть їх на розкривні і не розкривні. Результати дослідження занесіть до таблиці.

Під керівництвом учителя, користуючись підручником, таблицями, колекціями, визначте типи плодів. Одержані результати занесіть до табл. 3.

Висновок. Плоди дуже різноманітні. Головна частина плоду — оплодень. Він складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього і внутрішнього. Оплодень має різну будову, тому розрізняють соковиті та сухі плоди — розкривні і не розкривні. Плоди містять насіння, за допомогою якого рослини розмножуються.

III. Узагальнення, систематизація і застосування знань:

  • Які процеси життєдіяльності рослини передують утворенню плодів і насіння?
  • В який період життя у рослини утворюються плоди і насіння?
  • Що спільного в будові плодів різних рослин?
  • Яке значення для рослин має плід?
  • Яке значення плодів у природі?

Виберіть найповнішу правильну відповідь: Плід — це ...

  • розросла зав'язь маточки;
  • видозмінена у процесі запліднення квітка;
  • орган розмноження насінних рослин.

IV. Підведення підсумків уроку, оголошення завдань додому.


17.01.2011