Основні методи управління. Реферат
Адміністративні методи управління. Економічні методи. Соціологічні методи. Психологічні методи управління. Позитивна і негативна дія соціально-психологічних методів
Методи управління – це способи здійснення управлінських дій на персонал для досягнення цілей управління виробництвом. Розрізняють адміністративні, економічні, соціологічні і психологічні методи, які розрізняються способами дії на людей.
Адміністративні методи базуються на владі, дисципліні і стягненнях і відомі в історії як «метод батога». Економічні методи ґрунтуються на правильному використовуванні економічних законів виробництва і за способами дії відомі як «метод пряника». Соціологічні методи базуються на способах мотивації суспільної дії на людей через «думку колективу».
Психологічні методи базуються на знанні психології людини, його внутрішнього душевного світу і відомі як «метод переконання». В процесі конкретного рішення управлінських проблем вельми корисно організовувати ефективні комунікації і привертати сукупність різних методів управління, які дозволяють врахувати «чужі помилки» і дають способи вирішення господарських і кадрових задач.
Адміністративні методи управління
1. Організаційні дії:
- штатний розклад;
- статут організації;
- положення про підрозділи;
- колективний договір;
- посадові інструкції;
- правила трудового розпорядку;
- організація робочого місця;
- оргструктура управління.
2. Розпорядливі дії:
- накази; цільове планування; розпорядження; нормування праці; вказівки; координація робіт; інструктаж; контроль виконання; повчання
- матеріальна відповідальність і стягнення: відповідальність за затримку трудової книжки; добровільне відшкодування збитку підприємству; утримання із зарплати; депреміювання; повна матеріальна відповідальність; колективна матеріальна відповідальність
- дисциплінарна відповідальність і стягнення: зауваження; догана; строга догана; пониження на посаді; звільнення
- адміністративна відповідальність: попередження; штраф; відшкодувальне вилучення предметів; адміністративний арешт; виправні роботи.
Економічні методи
1. Планове господарювання:
- вільне підприємництво;
- план економічного розвитку;
- портфель замовлень;
- розподіл ресурсів;
- інвестиції;
- кінцеві результати.
2. Господарський розрахунок:
- самостійність;
- самоокуповування; с
- амофінансування;
- економічні нормативи;
- фундації стимулювання.
3. Оплата праці:
- посадовий оклад для службовців;
- тарифна ставка для робітників;
- додаткова зарплата; винагорода;
- премія з прибутку;
- матеріальна допомога.
4. Робоча сила:
- ринок трудових ресурсів;
- попит;
- пропозиція;
- вартість робочої сили;
- зайнятість і безробіття.
5. Ринкове ціноутворення:
- вартість;
- ціна;
- собівартість;
- дохід;
- прибуток.
7. Цінні папери:
- акції;
- облігації;
- векселі;
- кредитні карти;
- дивіденди.
8. Податкова система:
- на фундацію оплати праці;
- прибутковий податок;
- ПДВ;
- податок на прибуток;
- інші податки.
9. Форми власності:
- державна; регіональна;
- муніципальна;
- приватна;
- суспільна;
- інтелектуальна.
10. Фази виробництва:
- виробництво;
- обмін;
- розподіл;
- споживання.
11. Чинники виробництва:
- капітал;
- праця;
- земля;
- підприємницька діяльність;
- інформація.
Соціологічні методи
Соціологічні методи грають важливу роль в управлінні персоналом, вони дозволяють встановити призначення і місце співробітників в колективі, виявити лідерів і забезпечити їх підтримку, зв'язати мотивацію людей з кінцевими результатами виробництва, забезпечити ефективні комунікації і рішення конфліктів в колективі.
Класифікація елементів соціологічних методів:
1. Соціальне планування:
- цілі;
- критерії;
- методи;
- нормативи;
- результати.
Соціальне планування забезпечує постановку соціальних ідей і критеріїв, розробку соціальних нормативів і планових показників, досягнення кінцевих соціальних результатів.
2. Соціологічні методи дослідження:
- анкетування;
- інтерв'ювання;
- социометрія;
- нагляд;
- співбесіда.
Соціологічні методи дослідження складають науковий інструментарій в роботі з персоналом, вони надають необхідні дані для підбору, оцінки, розстановки і навчання персоналу і дозволяють обґрунтовано ухвалювати кадрові рішення.
3. Особові якості:
- ділові якості;
- моральні якості;
- достоїнства;
- недоліки.
Особові якості характеризують зовнішній образ співробітника, який достатньо стабільно виявляється в колективі і є невід'ємною частиною соціології особи.
4. Мораль:
- державна;
- суспільна;
- релігійна;
- групова;
- особиста.
Мораль є особливою формою суспільної свідомості, регулюючої дії і поведінка людини в суспільстві за допомогою етичних норм.
5. Партнерство:
- ділове;
- дружнє;
- по захопленню;
- сімейне;
- сексуальне.
Партнерство складає важливий компонент будь-якої соціальної групи і полягає в наладці різноманітних форм взаємостосунків, на базі яких організовується спілкування людей.
6. Змагання:
- принципи;
- критерії;
- методи;
- форми;
- організація.
Змагання є специфічною формою суспільних відносин і характеризується прагненням людей до успіху, першості, досягнень і самоутвердження.
7. Спілкування:
- міжособове;
- особове;
- вербальне;
- невербальне.
Спілкування – це специфічна форма взаємодії людей на основі безперервного обміну інформацією.
8. Переговори:
- структура;
- техніка;
- методика;
- технологія;
- результати.
Переговори – це специфічна форма людського спілкування, коли дві або більш сторін, мають різні цілі і задачі, намагаються пов'язати між собою різні інтереси на основі продуманої схеми розмови і, як правило, уникають прямого конфлікту.
9. Конфлікти:
- міжособові;
- особові;
- ролеві;
- ділові;
- сімейні.
Психологічні методи управління
Психологія – це наука про психіку і закономірності її прояву і розвитку в процесі діяльності людини.
Психологічні методи грають дуже важливу роль в роботі з персоналом, оскільки направлені на конкретну особу робітника або службовця і, як правило, строго персоніфіковані і індивідуальні. Головною їх особливістю є звернення до внутрішнього світу людини, його особи, інтелекту, відчуттів, образів і поведінки з тим, щоб направити внутрішній потенціал людини на рішення конкретних задач підприємства.
Класифікація психологічних методів:
1. Психологічне планування:
- цілі;
- критерії;
- методи;
- нормативи;
- результати.
Психологічне планування складає новий напрям в роботі з персоналом по формуванню ефективного психологічного стану колективу підприємства.
2. Галузі психології:
- психофізіологія;
- психоаналіз;
- психологія праці;
- психологія управління;
- психотерапія
Галузі психології і знання їх методів дослідження дозволяють зробити аналіз душевного стану людей, побудувати їх психологічні пріоритети, розробити способи усунення психологічного дискомфорту і формувати хороший клімат колективу.
3. Тип особи:
- організаторський;
- аналітичний;
- інженерний;
- творчий;
- інтуїтивний
Типи особи характеризують внутрішній потенціал людини і його загальну спрямованість до виконання певних видів робіт і сфер діяльності.
4. Темперамент:
- сангвінічний;
- флегматичний;
- холеричний;
- меланхолійний
Темперамент є дуже важливою психологічною характеристикою особи для визначення призначення і місця кожного працівника в колективі, розподілу психологічних задач і психологічних прийомів роботи з конкретною людиною.
5. Характер людини:
а) риси вдачі:
- екстраверт;
- інтроверт.
б) відносини людини: до навколишньої дійсності:
- до інших людей;
- до себе;
- до роботи.
Риси вдачі визначають спрямованість миру людини, рівень потреби в спілкуванні.
6. Спрямованість особи:
- потреби;
- інтереси;
- мотиви;
- переконання;
- світогляд
Спрямованість особи є важливою психологічною характеристикою людини.
7. Інтелектуальні здібності:
- рівень інтелекту;
- мислення;
- свідомість;
- пам'ять;
- логістика;
- творчість.
Інтелектуальні здібності характеризують можливості розуміння, мислення, свідомості людини і важливі для професійної орієнтації, оцінки людей, планування кар'єри і організації руху по службовим сходам.
8. Методи пізнання:
- аналіз;
- синтез;
- індукція;
- дедукція;
- відчуття;
- сприйняття.
Методи пізнання є інструментами, за допомогою яких чоловік вивчає дійсність, обробляє інформацію і готує проекти рішень.
9. Психологічні образи:
- історичні;
- художні;
- графічні;
- візуальні;
- знакові.
Психологічні образи дозволяють проводити навчання персоналу на основі типових зразків поведінки історичних осіб, крупних керівників і новаторів виробництва.
10. Способи психологічної дії:
- навіювання;
- переконання;
- наслідування;
- прохання;
- похвала;
- порада;
- примушення;
- засудження;
- вимога;
- заборона;
- «плацебо» (прийом навіювання, який використовується в медицині, суть в тому, що лікар, прописуючи хворому нейтральний засіб, затверджує, що саме воно дасть потрібний результат, і психологічний настрій хворого що результат буде, дає потрібний позитивний результат);
- осуд;
- комплімент;
- метод Сократа (заснований на прагненні захистити співбесідника від того, що б той сказав «ні»);
- натяк;
- обдурене очікування;
- «вибух».
Способи психологічної дії відносять до числа найважливіших елементів психологічних методів управління. Вони концентрують всі необхідні і дозволені законом прийоми дії на люді для координації в процесі спільної трудової діяльності.
Позитивна і негативна дія соціально-психологічних методів
Соціально-психологічні методи є найтоншим інструментом дії на соціальні групи людей і особу людини. Мистецтво управління людьми полягає в дозованому і диференційованому вживанні тих або інших прийомів з перерахованих вище.
Принципи демократизації, патерналізму, людських відносин, дотримання прав особи повинні в сучасних умовах домінувати над чисто адміністративними методами і авторитарним стилем керівництва.
Нестабільність економічного стану підприємства, фінансові труднощі, невчасна виплата заробітної платні, тривалі простої, звичайно, не сприяють підтримці хорошого соціально-психологічного клімату, оскільки керівник значно більше часу винен уділяти не людському спілкуванню і функціям управління персоналом, а безпосередньо виробництву, маркетингу, фінансам, тобто іншим функціям.
Тому важливо знати і прогнозувати дії соціально-психологічних методів на роботу персоналу.
Позитивний метод дії | Негативний метод дії |
Формування морального кодексу взаємостосунків співробітників. Розробка філософії організації, що регламентує внутрішньофірмові правил взаємостосунків. Чітке проходження філософії організації на всіх рівнях управління і у всіх підрозділах. Реалізація принципів патерналізму: співробітники фірми утворюють одну велику сім'ю («один за всіх і все за одного») | Вживання розмитого морального кодексу, заснованого на подвійній моралі. Відсутність філософії організації, орієнтація тільки на формальні взаємостосунки співробітників. Порушення суспільних і внутрішньофірмових норм поведінки на догоду особистим інтересам лідерів і керівників. Домінування внутрішньофірмової кадрової політики над державною, релігійними нормами поведінки і суспільно мораллю. Ігнорування корпоративної культури і підтримка групових інтересів підрозділів Реалізація принципів індивідуалізму, особистих інтересів і заохочення тільки кращих членів колективу |
Ефективні соціальні методи дії Постійне проведення соціологічного анкетування в колективі про стан клімату і ролі керівників. Проведення інтерв'ювання особистого нагляду в колективі, орієнтація на демократичний стиль керівництва. Використовування соціальних експериментів, передуючих кардинальним змінам в колективі.
Підтримка змагання і ініціативності співробітників, накопичених традицій. | Неефективні соціальні методи дії Ігнорування соціологічного анкетування і підтримка неформальних методів збору інформації. Підтримка формальних правил взаємостосунків і створення бар'єрів в ланці керівник – підлеглий Ігнорування соціальних експериментів, проведення радикальних змін без підготовки і інформування колег. «Скидання» проблем соціального розвитку колективу на міські власті і інфраструктуру сервісу. Орієнтація на ринкову конкуренцію, ігнорування змагання і ініціативності співробітників. |
Раціональні психологічні методи дії на колектив. Формування хорошого психологічного клімату в колективі на основі чіткого дотримання прав людини і психологічних методів дослідження. Ефективне використовування психологічних методів мотивації: навіювання, переконання, наслідування, залучення, спонука. Проведення психологічного тестування співробітників і організації індивідуальної роботи з ними з урахуванням типу особи, темпераменту. Проведення психологічних консультацій для співробітників. Проведення психологічних тренінгів. | Неефективні психологічні методи дії. Неефективне використовування психологічних методів мотивації і орієнтація на командування, примушення і покарання. Відсутність або епізодичне тестування співробітників і робота з ними без урахування властивостей особи. Звільнення соціальних психологів або ігнорування їх ролі в колективі. Спроба деяких керівників самим проводити тестування. Ігнорування психологічних тренінгів або проведення їх тільки для вищого керівництва. |
Список використаної літератури
1. Друкер П,Ф, Ефективний керівник, - М:1994.
2. Мескон М,Х, Альберт М. Хедоурі Ф. Основы менеджменту: М.: Справа, 1992.
3. Веснин В.Р., Практичний менеджмент персоналу.
4. Савченко В.А, Управління розвитком персоналу.
5. Управління персоналлом, видавництво КОНДОР.
6. Егоршин А.П., управління персоналом.
05.01.2011