![]() |
Учнівське самоврядування є частиною державно-громадської моделі управління освіти |
Самоврядування учнів та громадське управління
Виконуючи свої основні функції, а саме: управління дитячими колективами, координації їх дій, створення умов для самореалізації дитини чи підлітка, формування комунікативних, правових, життєвих тощо компетентностей, виховання соціально активної особистості, розвиток лідерських якостей і таке інше, учнівське самоврядування в межах ДГМУО має обов'язково виконувати і ряд особливих функцій, підкріплених якісним професійно-педагогічним супроводом. Найголовніша з них - навчальна функція. Діти та підлітки, яких обрано до органів учнівського самоврядування, самі, навчаючись у дорослих азам управління прогнозувати, планувати, аналізувати, координувати, організовувати, проводити і таке інше, оволодівають методикою «Рівний - рівному» та забезпечують навчання ровесників і дітей молодшого віку речам, що стають надзвичайно актуальними в межах ДГМУО.
1. Як працювати в раді школи в разі обрання до її складу?
- які питання від імені школярів виносити для розгляду на засідання ради школи і як підготуватись до самого засідання;
- які повноваження мають школярі, обрані до ради школи;
- які законодавчі акти та нормативно-правові документи регулюють освіту;
- як будувати відносини з учителями, батьками, громадськістю в межах ради школи і як відстоювати інтереси школярів;
- як вивчити потреби, громадську думку однолітків про ту чи іншу проблему, обробити отриману інформацію та грамотно донести її до членів ради школи;
- як захистити права дітей та підлітків у разі їх порушення тощо.
Багаторічна практика роботи зі старшокласниками-активістами підтверджує, що саме ці питання хвилюють їх найбільше.
2. Як співпрацювати зі шкільними органами самоврядування в разі обрання до відповідних міських чи районних органів:
- які бувають моделі учнівського самоврядування;
- як донести необхідну інформацію чи завдання вищих органів самоврядування до підпорядкованих їм;
- як і за чиєї підтримки провести у своїй школі міську акцію, конкурс, якщо ти отримав відповідне завдання від міського органу учнівського самоврядування тощо.
3. Як діяти в межах «трикутника» шкільного чи міського рівня (з радою батьків чи батьківським комітетом, з педрадою чи колегією управління освіти).
Організаторам учнівського самоврядування будь-якого рівня не слід нехтувати цими питаннями, інакше участь дітей та підлітків у роботі суб'єктів ДГМУО буде або формальною, або скоріше грою, ніж реальним життям, і дуже скоро втратить соціальну цінність та інтерес з їхнього боку.
Саме за такими напрямами організовано навчання з дітьми та підлітками в міській школі «Лідер» Краматорська. Для цього залучаються спеціалісти управління освіти, міського управління юстиції, практичні психологи та студенти кафедри педагогіки та психології Краматорського економіко-гуманітарного інституту й міської психологічної служби. Заняття відбуваються через інтерактивні форми роботи і в першу чергу через тренінги, семінари-тренінги, тренінгові вправи, рольові та ділові ігри, навчально-організаційні збори, випереджуючі семінари-заходи (у них діти та підлітки самі приймають участь і паралельно вчаться їх проводити, по закінченню заходу отримують текст сценарного плану чи повний сценарій).
Вагомою в діяльності учнівського самоврядування в межах ДГМУО є організаторська функція.
Практика роботи в міській школі «Лідер» показала велику привабливість для підлітків цільових проектів не тільки у плані опанування сучасних технологій проектної роботи, а й у плані самостійної розробки цільових проектів та їх реалізації.
Активісти Краматорська з початку нового 2007/08 навчального року розпочали роботу з реалізації одразу трьох цільових проектів:
- «Хай красивіші є міста, та я звик Краматорськом пишатись» до 140-ліття міста Краматорська, яке відзначатиметься у 2008 році;
- «Підліткова політика в місті: міф чи реальність?», ініційований спільно з редакцією газети «Краматорська правда» у день самоврядування школи «Лідер» у міській газеті;
- «Громадянська позиція» для учасників 11-ти міських дитячо-юнацьких організацій.
Залучення дітей та підлітків до учнівського самоврядування не є самоціллю, а перш за все спрямоване на виховання громадянина України з активною життєвою позицією, здатного виживати в умовах жорсткої конкуренції, впливати на процеси оточуючого середовища тощо. Тож виховна функція участі дітей у суб'єктах структури ДГМУО є надзвичайно важливою. Організаторам учнівського самоврядування будь-якого рівня не слід нехтувати цим, бо інакше участь дітей та підлітків у роботі суб'єктів ДГМУО буде або формальною, або скоріше грою, ніж реальним життям, і дуже скоро втратить соціальну цінність та інтерес з їхнього боку.
Автор: Н. Чмілевська
Освіта.ua
10.07.2012