![]() |
Один з підручників хімії для 7 класу закликає вчителів провести дослід "Добування кисню з перманганату калію". При цьому купити марганцівку, занесену до списку прекурсорів, вчителі не можуть, а за зберігання перманганату калію без ліцензії можна отримати штраф |
Шкільні підручники: все гірше і гірше
У тих же підручниках з хімії продовжують говорити про валентність - термін, який не використовується ніде в світі. Він був придуманий в радянський час, щоб пояснювати на примітивному рівні правила хімічних зв'язків.
Подібні нестиковки з реальним життям, великі і маленькі ляпи, на кшталт питання - "яка строчка з цього вірша Шевченка свідчить про його любов до Батьківщини?", - звичні атрибути українських шкільних підручників.
Однак цього року кількість помилок значно збільшилася. Справа в тому, що перед самим початком навчального року частину підручників довелося переписувати в авральному режимі - у зв'язку з раптовим рішенням переходити з 12-річного навчання в школах на 11-річне. Вийшло, м'яко кажучи, не дуже - стверджують вчителі, які апробували нові підручники.
Найбільші зміни торкнулися підручників для 10-х класів. Після рішення повернутися до 11-річної освіти, програму старшої школи довелося "стиснути" і, відповідно, переписати за кілька місяців 130 найменувань підручників. Матеріалу стало більше, а виклад спростився. Навіть занадто.
"У новому підручнику багато всього, теми розкриті дуже поверхово. Додали тести, але дуже низького рівня - немає сенсу з ними працювати, - запевняє, вчителька української мови і літератури з Дніпропетровська Тетяна Борисівна. - А більше нічого і не змінили. Хіба що розмалювали красиво, фотографію братів Кличко помістили - щоб, дивлячись на них, діти склали текст про спорт. Загалом, якість залишає бажати кращого".
Подібну характеристику новим підручникам дали також вчителі математики, хімії, зарубіжної літератури, англійської мови, історії.
З ущільненням програми та ідеологічними змінами збіглася у часі ще одна шкільна реформа. Починаючи з цього року, у старшій школі кожен предмет має три рівні складності - стандарт, академічний і профільний.
Перший - найлегший, його обирають, якщо предмет не знадобиться дитині в подальшому навчанні. Академічний і профільний - складніші. Вивчивши предмет на такому рівні, школяр зможе скласти зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО).
Рівні для кожного класу на свій розсуд обирає керівництво школи. Причому для кожного має бути окремий підручник - з різним обсягом матеріалу, кількістю завдань і навіть стилістикою тексту.
Правда, надрукувати по три варіанти підручників для кожного предмета Міністерство освіти не встигло. Так, хімікам пропонують користуватися "академічним" підручником для уроків рівня "стандарт", просто опускаючи все непотрібне.
"На практиці з цього нічого хорошого не виходить, адже сама мова підручника академічного рівня незрозуміла учням "стандарту", - каже Оксана Мельник, вчителька хімії з Черкаської області. - На уроках я можу розповісти весь матеріал сама, на потрібному рівні. А ось вдома діти можуть готуватися хіба що за своїми конспектами. Працювати з підручником їм складно".
Профанація профілю
Таким чином, у школи надійшли тільки деякі види необхідної літератури. Втім, це не заважає Міністерству освіти стверджувати, що школярі забезпечені підручниками "майже повністю".
Ще на початку грудня минулого року Олександр Удод, директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, заявив: програма видання підручників на 2010 рік виконана. За його словами, вже тоді 96% підручників були надруковані і "активно надходили в школи".
У той же час вчителі з регіонів розповіли, що ні про яку "забезпеченість навчальною літературою" мова не йде.
"Ось обрали ми інформатико-технологічний профіль навчання - а далі що? Книг до цього часу немає. Вчителька купує щось сама, готується, розповідає. Але яке ж це "профільне навчання" виходить? Одна видимість", - нарікає Олена Миколаївна, директор однієї з шкіл Донецької області.
Про відсутність підручників з різних предметів повідомили також педагоги з Чернівецької, Черкаської, Київської областей.
Рік за два
Ще більш чудова перспектива очікує школярів і вчителів наступного року. По-перше, в 2011-му на видання підручників виділили всього 120 мільйонів гривень, тоді як потрібно, як мінімум 600 мільйонів.
Зокрема, грошей знову не вистачить на покупку збірників екзаменаційних завдань для 9-х та 11-х класів. Міністерство зможе забезпечити кожну школу лише одним примірником кожного збірника, хоча готуватися за ним до іспитів змушують всіх дітей.
"У цьому році вдасться купити тільки по одній збірці з кожного предмета для школи. Ми так робимо вже років дев'ять, тому що грошей немає", - зізналася Оксана Коваленко, начальник відділу суспільно-гуманітарної освіти департаменту середньої та дошкільної освіти МОН.
Ситуація зі збірниками взагалі абсурдна: хоча ні зміст наук, ні шкільна програма за рік не змінюється, збірники випускають кожен раз нові. При цьому старими, торішніми, вчителям і школярам просто забороняють користуватися - вони повинні весь час купувати нові версії.
Крім того, 11-класникам доведеться серйозно напружитися - потрібно буде вивчити матеріал і 11, і 12 класу.
"За весь 10 клас ми проходимо тільки фонетику, лексику і словотвір. Але до ЗНО, в 11 класі, учням доведеться пройти відразу всі частини мови, синтаксис, все, що стосується тексту і стилістики", - каже Тетяна Борисівна, вчителька української мови з Дніпропетровська.
Оксана Коваленко з Міністерства освіти теж визнає: матеріал з програми 12 класу перекочував в основному в програму 11-го, але не 10-го. Навіщо потрібна була катавасія з переписуванням цих підручників, якщо істотні зміни будуть тільки в наступному році? Мабуть, Міністерство просто дуже хотіло переписати деякі підручники.
Автор: Алена Мельник
Lb.ua
22.03.2011