Психологічний портрет українського вчителя

На межі виснаження — сьогодні 39% учителів працюють з настроєм, який вони називають «негативним»

Психологічний портрет українського вчителя

На межі виснаження — сьогодні 39% українських учителів працюють з настроєм, який вони називають «негативним». А це значить, що майже кожен другий учитель не отримує задоволення від своєї роботи.

Проєкт Прошколу провів опитування 550 педагогів з різних шкіл, аби дізнатися про психологічний стан педагогів та виявити проблеми, які впливають і на самих викладачів, і на дітей, і на процес освіти загалом.

Брак мотивації — одна з ключових проблем школи

Під час опитування, вчителям запропонували описати свій стан за останні 30 днів. При чому, обирати можна було з кількох варіантів. Як виявилося, 53% педагогів працюють з відчуттям постійної втоми, а 39% взагалі на межі виснаження.

Ми запитали освітян, чи бувають у них випадки панічних атак — і на жаль, 17% підтвердили, що таке з ними траплялося. Проте не все так печально, адже 19% вчителів відмітили, що відчувають ентузіазм та натхнення, у той час, як лише 6% — апатію.

Ці дані аж ніяк не говорять, що українські вчителі страждають від своєї роботи, але цифри свідчать, що варто знайти метод мотивації та підтримки викладачів та школи. Адже платнею в 4600 гривень навряд чи можна надихнути на роботу, яка вимагає максимальної віддачі як емоційної, так і інтелектуальної.

«Сьогодні школа для молодого вчителя, це як дуже особливе хобі. Коли ти викладаєшся, але мало що з цього маєш, окрім задоволення від спілкування з дітьми. Доводиться працювати ще після роботи, аби якось утримувати сім’ю та мати, чим платити за квартиру», — Олег, учитель англійської мови в одній зі столичних шкіл.

Кожен четвертий учитель отримував погрози

На психологічний стан учителів впливають і умови праці, адже досі в деяких школах немає ані туалетів у приміщеннях, ані належного опалення. А про технічне та матеріальне забезпечення класів більшість лише мріють та продовжують купувати мікроскопи чи набори для фізики й хімії за власний кошт.

Звісно, реформа НУШ поступово набирає обертів, але, як і будь-які зміни, вона лише розганяє свої хвилі і докочуються вони далеко не до всіх навчальних закладів.

Інша причина в тому, що вчителі досі мають більше обов’язків, аніж здатні взяти на себе. Педагоги мусять брати участь у вихованні дітей, соціалізації, розвивати їх емоційний інтелект, розв’язувати конфлікти та часто — підтримувати та мотивувати дітлахів, яких називають «складними».

Як виявилося 49% викладачів щодня контактують із важкими дітьми — тими, які постійно провокують, порушують дисципліну, булять інших (а не рідко й самого вчителя), відмовляються вчитися — і це теж частина роботи. Але про те, як її виконувати без тиску та насилля, на жаль, знають далеко не всі. І не тому, що не хочуть, а тому — що цього необхідно вчитися у спеціалістів. А школа, як правло, не має коштів. Тому легко просто сказати, що «Якісь проблеми? Це ваша робота, ви маєте тримати дисципліну в класі».

«Ти мені нічого не зробиш» — цю фразу 17% учителів чують щонайменше раз на тиждень. Це можуть говорити і учні, і їх мами й тата. Як показало анонімне опитування, 22% учителів отримували погрози від батьків. І найчастіше, школа теж лишає педагогів із такими випадками сам на сам.

«Тато учениці просто кричав на мене посеред коридору, принижував, матюкався і це тривало майже всю перерву, доки нарешті один з колег не викликав нашого охоронця. Уявіть, дорослий чоловік бажав смерті мені та моїм дітям і все це чули учні», — Тетяна, учителька біології та класний керівник однієї із районних шкіл

На жаль, як виявилося майже 94% учителів жодного разу не відвідували психолога, навіть шкільного. І це при тому, що 40% не знають, як стабілізувати свій емоційний стан. А валеріана – досі найпопулярніший препарат, який приймають педагоги.

Як школа може мотивувати вчителів?

Який же вихід із ситуації, якщо психологічний портрет учителя — це втомлена, роздратована людина, яка не має сили контролювати свої емоції та повинна щодня шукати джерело натхнення, не зважаючи на образи, докори та стоси зайвої роботи?

  • По-перше, школа має піклуватися про стан психологічного здоров’я своїх учителів і не чекати, доки вони дійдуть межі виснаження. Для цього варто виділяти кошти на психолога і запровадити до Статуту щомісячні години для кожного педагога.
  • По-друге, варто організовувати тренінги для вчителів із різних галузей – медіації та конфліктології, підліткової психології, статевого дозрівання та сексуальної освіти, неагресивної комунікації, наприклад. Аби дати вчителям практичні навички, які полегшать їх щоденну роботу.
  • По-третє, влаштовувати спільні зустрічі з батьками, директором, учителем, психологом, аби не полишати викладачів наодинці зі складними конфліктами.

Це мінімум, який під силу реалізувати українським школам, без втручання держави. І звісно, поважати та берегти вчителя, адже їх втома, у першу чергу, впливає на якість освіти наших дітей. І якщо раптом у вас виникають будь-які питання про роботу вчителя — пишіть у безкоштовну консультації вчителів Прошколу.

Юлія Бровінська, лідерка проєкту Прошколу, директорка Фонду Максима Степанова.

Освіта.ua
13.02.2020

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Кармелюка Хмель
Портрет укрміністра: обовязково по профілю не працював, досвіду нуль, нічого не досяг, самовпевнений, зневажливий, люто ненавидить все , що було до нього, молиться на закордон, мріє дременути з Ukraine, за гроші Сороса (і не тільки) матір рідну продасть, всіх підозрює, показушно неохайний, з рюкзачком, одяг брудний, голова , як правило, не мита, ні з ким не спілкується, уникає дискусій, піариться через соцмережі... неповоцінний поц і циннік.
Лактіонов
Для Кармелюка Хмель: стадний називається
Коментувати
Юрій
На психологічний стан учителів впливають і умови праці, оскільки досі в деяких школах немає ані туалетів у приміщеннях, ані належного опалення.Це бред сівого меріна.Доки не викорінять корупцію в школі та відділі освіти, не приберуть бездарів з керівних посад і не тільки, не відбудеться дотримання законів та законодавчих актів самими учасниками педпроцесу- ніякі СУШі чи НУШі чи ще якісь УШі (наступнийміністр придумає) не створять передумов для задоволення від цієї роботи. Учитель знаючи свої права за допомогою закону буде в змозі поставити на "місце" будь якого крутого папіка. А папік тричі подумає як виховувати своє чадо щоб у майбутньому мажорик на вулиці, під кайфом, не вбивав автівкою людей.Яскравий приклад Ківи в ресторані. УМОВА--Закон один для всіх, і ми є його реалізатори.
Наталія
На мою думку, проблема виснаження вчителя дійсно у тому, що перенавантаження йде просто нереальне. Давно вже пора впровадити у школі посаду "класний керівник", чи то куратор. І більше ніякого додаткового навантаження не потрібно. Тому що той шмат роботи, який тягне на собі класний керівник, не можна, напевно, порівняти ні з чим. Тільки виховні заходи (їх планування також) скільки забирають моральних сил і часу, звичайно, якщо робити їх якісно. А праця з дітьми і батьками? А подолання конфліктів? Психологами, та ще й якими, мають бути класні керівники!! Але коли перейматися проблемами класу, коли треба готуватися до уроків, постійно перевіряти зошити? Щоб заробити якусь більшу копійку, годин має бути дійсно багато. Тому сидіти треба весь вечір, а то й першої, другої години ночі. А ще мені дуже боляче, до сліз , що взагалі немає часу на власну дитину. Моя донька, якій 10 років, тільки й чує, що мамі ніколи. Що вже говорити про якісь захоплення, бажання, хобі. Коли? Ми люди ІІ сорту?
Меня терзают смутные сомнения
Щось таке знайоме вже писали про психологів на Чернівецькому порталі "БУКІНФО". Стаття: "Поліція аж на Черкащині знайшла 14-річну чернівчанку, котру шукали два тижні" ( bukinfo.com.ua/show/news?lid=117420 ) Деякі фрази навіть по змісту сходяться. У психологів дійсно багато роботи. Інклюзія, соціальні сироти, діти позбавленні батьківського виховання, важковиховувані діти. Але це у справжніх психологів. Решта ходять до роботи на каву. Нажаль це так.
гостям
Кому цікаво зайдіть в розділ "ОСВІТА" порталу БУКІНФО. Деякі статті ОСВІТА.UA квіточки.
гостям
Для тих хто буде читати коментарі на порталі вносимо правку. Особливі діти - це діти котрі відрізняються від інших за поведінкою, манерами, життєвими цінностями. Тобто це відмінники у розумінні вихованості та моралі.
М
Для Антон:я скажу на рахунок медицини- привовок,медицина-проти?,та нібито-ні,вони всім роблять-це,що їхні діти?-вони своїм знають, коли робити,якою вакциною і де,батьки підписують,що вони ознайомлені і згідні,а на рахунок батьків-вони не бояться самих привовок,бояться їх наслідків,чому?- бо в нас багато підробок,одне кажуть,а на справді-інше,і батьки залишаються з бідою сам на сам,а відповідальності,ніхто-не несе.
Коментувати
Антон
Со стороны Рашистской Педерации идут постоянные вбросы от фабрики троллей, которые расшатывают основные институты государства: образование - учителя бездари, ничего не делают, не могут заинтересовать детей; медицина - против прививок; полиция - кучи проплаченных с рашки блохеров, которые на камеру унижают полицию (низший состав) ; на телеканалах выставляют украинцев недолугими дебилами, говорящих на суржике, подбирают за деньги фриков на посмещище; про политиков можно и не говорить. Кто бы ни был- все плохие. ЦЕЛЬ - показать, что Украина, как страна, не состоялась, без рашки не проживем в суровом капиталистическом мире.
Olga
Для Антон: Національна риса українців - шукати винних у своїх бідах. На цю тему маса народних прислівїв. українських.
Потапенко
Для Антон: смотри меньше украинский телевизор и твои мозги может быть станут на место. Ужас.
Антон
Який телевізор мені рекомендуєш дивитись, рашик ? ВатаТВ про радіоктивний попіл чи про "хлопчаків в трусіках" ? В тебе кісель головного мозку, парашнік.
Коментувати
pravda
Знайома учителька до 96 років прожила і представте собі, жодного разу не відвідала психолога. Учителям не психологів треба, а дієву систему наведення порядку. Зіпхали всі проблеми на школу і гайда відправляти всіх до психолога. Тільки сьогодні ви відправляйте до психолога, а завтра скажете, вам психіатрів треба. Дайте можливість учителю відчувати себе вчителем, директору, директором, заступникам, заступником. Зробили з учтелів жебраків, ще залишилося зробити їх душевно хворими. Мінстерку першу до психолога, решту за нею.
Maryna
Для pravda:А в мене знайома вчителька в тому році померла від інфаркту у 45 років. Як всі скаржилась на серце, втому, недосип, тиск, відсутність особистого життя, а потім одного дня не вийшла на роботу...
Маруся
И работа здесь не при чем. От инфаркта умирают и дворники, и сторожа, и уборщицы, и директора крупных заводов, и депутаты. И не надо валить все на учительскую работу. Нужно было ее просто сменить. Не знаю, как в других школах, не буду судить, но из нашей никого не выпихнешь, потому что хорошая зарплата. Директор дает всем заработать. Нагрузка, все доплаты. Зарплата у сотрудников от 7.500 до 20.000.
Коментувати
не психолог
Покажіть того психолога, який дійсно щось робить з дітьми! Зазвичай зварить каву, попліткує з тими про цих, а з цими про тих... Коли проводить годину психолога в класі, то без класного керівника не дасть собі ради
Alla
Для не психолог: Ось чим ми відрізняємося від тих, хто спускає всіх собак на вчителів, коли міркуємо подібними категоріями? Ви тільки що звинуватили усіх психологів у непрофесіоналізмі! Так, як нас усіх, без винятку, учителів звинувачують у цьому ж! Жорстокість породжує жорстокість....
pravda
Для не психолог: Усе правильно. Їх в школі не треба.
Антон
Психолог в школі, звичайно, треба. Дехто з вчителів просто заздрить бо психолог працює в окремому кабінеті з однією чи парою дітей. Раз на семестр проведе тестування, а отримає як вчитель. Вважаю, що психолог повинен залишатись із складними дітьми після уроків, проводити більше часу під час уроків, спостерігаючи за роботою учнів як класу, бути помічником вчителю, проводити бесіди з батьками тощо. Не треба, боти, натравлювати вчителів на батьків, вчителів на психологів. Всі давно вже зрозуміли вашу мету.
Коментувати
не психолог
Покажіть того психолога, який дійсно щось робить з дітьми! Зазвичай зварить каву, попліткує з тими про цих, а з цими про тих... Коли проводить годину психолога в класі, то без класного керівника не дасть собі ради
Антон
Есть только один выход спасти образование: во-первых, позакрывать липовые универы, колледжи. Больше профессионального образования. Не нужны эти юристы, экономисты, социологи... Во-вторых, разделять и властвовать: сделать три основных типа школ: БЕСПЛАТНЫЕ для умных (10-20 процентов детей) лицей (математика) и гимназии (гум. науки), ПЛАТНЫЕ - 50-60% детей(цена зависит от оценок: 300-600 грн) - основная масса детей, СПЕЦИАЛИЗОВАННЫЕ (10-20% детей) для альтернативно талантливых - бесплатные с очень упрощенной программой, больше практики, разделение на спорт, труд направленность и т.д. В конце каждого года ЗНО, по результатом которого ученик может перейти как ну уровень вверх, так и вниз по типу школы. Ввести как в США и Британии остранение от уроков от пары дней до пары недель для учеников, которые нарушают дисциплину. Также практиковать задержание после уроков на несколько часов - практика США (пусть пишет одно и тоже по сто раз) Не мешайти таланты с дебилами - все станут быдлом!!!
Alla
Для Антон: Жорстко, але конструктивно! В цьому є раціональне зерно.
Alla
Для Антон: Тільки не потрібно називати дітей дебілами. Ставлення нинішніх дітей до навчання - це результат ставлення до вчителів і їхньої діяльності у сьогоднішньому суспільстві. Ось один із дописувачів назвав нас, вчителів, стадом...Якийсь "Родітєль" його підтримав від імені усіх таких "родітєлєй"! Лінчування вчителя відбувається на суспільному рівні!
Антон
Добре, альтернативно обдаровані діти. Звучить краще, але означає те саме. Не всім дано вчитись. Діти зараз не розвинені, батьки не приділяють увагу, заробляють гроші, вирішують свої егоїстичні проблеми. Мовчу вже, про те, що деякі "мамочки" заробляють, народжуючи дітей, особливо по депресивних селах. І це, як сніжний ком, накопичується. Якщо до дитини ставились погано, то, здебільшого, і він так буде відноситись до своїх дітей та до родини. Заберіть зі школи виховну мету - виховують батьки, суспільство, а потім вже школа (як частина суспільства).
Коментувати
Alla
Шановні колеги! Сьогодні дуже гарне свято! Я Бажаю усім нам любові і гармонії у душах і родинах! Вітаю щиро Вас!
Світлана
Шкільні психологи? Ті самі, що заради доступу до халявних фондів готові обмовити КОГО ЗАВГОДНО? А при можливості ще й перекинути власні проблеми на чужу голову?
pravda
Для Світлана: Саме так
Коментувати
Олена
Щоб вчитель мав натхнення, він повинен знати, що йде до людей, яким потрібен його досвід, його знання, він сам, як особистість. А якщо він йде на роботу до учнів, відношення яких до нвчання та особистості вчителя виховане нашими ток-шоу, де слово "вчитель" викликає приступи психопатії та ненависті у всіх присутніх, то про яку позитивну мотивацію може йти мова? А наші вельмишановні батьки, який кожен краще за всіх знає як потрібно викладати в школі? Масмедіа приклали титанічні зусилля до того, щоб кожен вчитель задумався - а навіщо він втрачає своє здоров`я, неповажаючи себе як особистість.
Alla
Для Олена: Цілком з Вами погоджусь! Натхнення є лише тоді, коли бачиш результат своєї титанічної праці - зацікавлені очі дітей та їхні знання! Але з кожним роком це перетворюється на утопію!
Коментувати
Местный
"Ці дані аж ніяк не говорять, що українські вчителі страждають від своєї роботи" - после этой фразы дальше уже не читал...
Ігор
Нехай шкільні психологи самі ними стануть, а не "Я переступлю через усіх і в мене буде все, а ви як хочте". Такі психологи тільки компрометують цю професію.
Alla
Уся наша освіта заражена бюрократизмом по вертикалі. І чим нижче, тим більше! Це негативно впливає на якість життя педпрацівників. Для керівництва - це лише галочка про виконану роботу, для вчителя - недоспані ночі, витрачені нерви, фізичне і психічне здоров’я, відібраний дорогоцінний час у власної родини! А задля чого? Задля формальностей? Адже вся ця показуха (щорічні відкриті уроки, заходи, друки, посібники однотипні конкурси)не допомагає, а лише відволікає вчителя від основної роботи-вчити дітей і якісно готуватись до КОЖНОГО уроку! Ось звідки ростуть ноги справжнього виснаження вчителя! А втомленого педагога діти будуть тільки дратувати! То про яку якість навчання можна говорити, коли вчителі почувають себе загнаними кіньми? Хочеться докричатися до можновладців:"Дайте вчителям працювати, розвиватися, отримувати гідну зарплату і задоволення, від того, що робиш!" А ви всі тільки робите вигляд, що переймаєтесь освітянами, але це схоже на мишачу возню. Головного ви не хочете бачити - ЗВІЛЬНІТЬ ВЧИТЕЛЯ ВІД БЮРОКРАТИЗМУ!
Наталія
Для Alla: 10%
Наталія
Для Alla: 10%
Наталія
Перепрошую, щось цифри у коментарях не відправляються. Хотіла написати Вам, Алло, що погоджуюся з Вами на мільйон відсотків!!! Дурна, нікому не потрібна робота для галочки, "совєтські" концерти майже щотижня, просто немає сил. Але у методкабінетах саме про цю роботу чекають звіти від завучів. А виконуємо її ми, вчителі.
Коментувати
Олександр
Що я тільки що прочитав? Ви намагаєтеся отримати "психологічний портрет вчителів-бездарів предметників", які мало того що не знають свого предмету, так вони ще й знаходять відмазки від свого невігластва!.. Майже всі вчителі України - це чисте стадо невігласів, нереалізовані зі своїми мріями, останні які під пагоном "духовності" втираються ні в чому не винним дітям. Український вчитель - це чистої води вузькоспеціалізоване в своєму предмету дитя! Українські школи - це не виховні комплекси, не генератор навичок у дитини, це - розумові школи каліцтва, це - антиподи „Школи Радості” Сухомлинського, Павлинській школі! Всі вчителі чхати хотіли на закон про освіту, особливо починаючи з 53-го. Проблема лише в знаннях... Чомусь але деякі вчителі математики вважають як не потрібне знати філософію Декарта, вчителі української - знати не хочуть Жовтобрюха! Проблема лише в знаннях... І це крихітні приклади, їх більше... Але я вас запевняю, дорогі, проблема вся в знаннях вчителів-предметників...
Наталя
Для Олександр: ви правий. Всіх звільнити! І набрати молодих, розумних, досвідчених і вмотивованих. Таких черга стоїть, що мріють "серце віддавати дітям" за 4900 рн в місяць. ... а? Не стоїть?.. ну то взагалі розігнати школи. Хай вчаться ті, хто може це собі дозволити, а інші - на шо воно їм? Жили ж раніше без обов’язкової освіти.... ... Прикро, що замість того, що б щось робити, люди лише зливають негатив
Роман
Для Олександр: Ви самі зрозуміли, що написали? Геній непризнаний. Намолов такого, що треба тлумача, щоб розібратися, а ще повчає когось
Ольга
Для Олександр: Школа Павлиська(а не Павлинська), с. Павлиш! Це щодо Сухомлинського)
Коментувати
Майстер UA
Шановні вчителі - все то правльно, все то вірно, але як зламати оту бюрократію яка шалено опирається і видумує то сертифікацію , то акредитацію, то аудит і все це на наші голови бо не хоче платити гідну зарплату, та й чекає поки ми всі або здамося або повиздихаємо, а я от , що скажу НЕДОЧЕКАЄТЕСЬ !!!
Юлия
Мне кажется что учителя должны просто научить детей, рассказать материал кто хотел тот услышал кто не хотел тот пусть занимается своими делами, и не мешал для других учеников, а вообще если человек хочет быть учителем он должен до этого быть готов, в первую очередь нужно любить детей, и любить работу и тогда их не будет волновать особо зарплата, эта моя мысль
Alla
Для Юлия: Мила Юленько, ваша "мысль" дуже наївна. Ну дуууже! Ви однозначно не маєте відношення до освіти. І або ще не працюєте, або "щаслива" людина, якщо вважаєте, що зарплата не повинна хвилювати. Вчителі й так майже альтруїсти! І на освітянській ниві рідко працюють люди зовсім байдужі до дітей. Та й проблема, яка тут обговорюється, про інше...
Лара
Виявляється, шановні колеги, ми іх тепер повинні не тільки вчити, виховувати, а ще й любити замість батьків, бо "яжемать" народила, а все інше не іі проблеми. Чому я маю любити чужих дітей? Вчити, поважати іхні права - так. Чому немає таких претензій до лікарів, а згодні ім викласти будь-яку кількість грошей? Якщо дітям вистачає уваги і любові вдома, то і претензій у них немає.
Местный
Для Юлия: попробуйте что-то подобное рассказать в больнице, в магазине ...или этими же словами расплатиться за коммуналку.
Коментувати
Дмитро
Потрібен не вчитель, а викладач. Прийшов, пояснив, перевірив. А учень... хочешь вчитись, вчись, а не хочешь, пішов геть.
Alla
Для Дмитро: Учитель, викладач - це лише педагогічна посада, назва якої залежить від рівня акредитації навчального закладу. В школах, ліцеях, гімназіях - вчителі, а в закладах профтехосвіти, коледжах та вишах - викладачі. Якість навчання від назви посади не залежить, на мою думку.
Alexander
Алло, безперечно не залежить якість освіти від учителя, чи то викладача. Адже український вчитель та викладач - це одної стихії ботей профанів-неотес! Тупість і незнання - завжди повинні надавати якісь незручності кожній людині, зокрема вчителям чи то педагогам у вигляді відсутності елементарних знань по їхньому предмету! Український вчитель чи викладач - не здатен на елементарні навички комунікації з дітьми, він не здатен навчити, дати тих знань, від яких дитина змогла б в житті якось опиратися. Знання, припіднесені цією юрбою - чи чистої води поверхневість, яку визначити можна за формулою: запитати в дитини предмет + об’єкт науки, яка вивчається. Ці два елементарних запитання визначають всі знання. Яка б розумна не здавалася дитина, запитайте в неї ці запитання, я запевняю вас, якщо вона нічого не відповість, - вона нічого не знає про ту галузь знань, і винний в цьому - вчитель чи педагог. Бездарі ці вчителі.
!!!
Для Alexander: " запитайте в неї ці запитання")Жесть!
Коментувати
Бєня Кац
Для чого вчителям МАНи, олімпіади, пед.ідеї і інші липові конкурси, сенсу немає. Я двічі розробляв робочі зошити, відправляв на Київ, в обласний інститут і почув відповідь - ну знаєте їх багато, от якби ще на всі класи, то можна щось говорити, а як на один, то воно не варто. Отак у нас заохочують. В нас є станції натуралістів, є малі академії наук, люди там отримують гроші, нехай працюють. Не може вчитель після другої зміни прийти зі школи і сідати "натхненно" ще й вдома працювати, на вихідних те саме, щоб хтось десь отримав галочку. Пам’ятники леніну знесли, а що робити далі, не знають. Плювати хочеться
Alla
Для Бєня Кац: Аналогічно! А натхнення методично в нас вбивають.
Коментувати