Чи припинять в Україні будувати радянські школи?

Про зміни у новому проекті державних будівельних норм «Навчальні заклади»

Чи припинять в Україні будувати радянські школи?

До моменту закінчення 11-го класу український школяр проводить у приміщенні навчального закладу не менше 2720 днів. Це – 7 років і 7 місяців. Простір, у якому проводить цей час дитина, не тільки впливає на те, чи комфортно їй навчатися і відпочивати в перервах. Він допомагає або заважає формувати навичку роботи у групах, відчуття відповідальності та гордості за власні досягнення, лідерські якості.

Усе це впливатиме на те, наскільки конкурентоздатними і успішними сьогоднішні школярі будуть у майбутньому. Про те, чи змінилося щось у новому проекті державних будівельних норм «Навчальні заклади», розповідає керівник сектору «Будівництво» Офісу ефективного регулювання Олена Шуляк для Української правди. Життя.

У найближчий перспективі у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства планують затвердити один, здавалося б, непримітний документ.

Саме він є дороговказом для будівельників, які споруджують вітчизняні навчальні заклади. І від цього документу залежить, чи матимуть наші діти сучасні школи з комфортними класами та коворкінгами, чи як зараз, залишатимуться похмурими примітивними об'єктами.

Про що йдеться?

В Україні будівництво регулюється так званими державними будівельними нормами – нормативними документами, які визначають і товщину стін, і висоту сходинок, і розмір класних кімнат…

Нещодавно Український зональний науково-дослідний і проектний інститут по цивільному будівництву (ПАТ «КиївЗНДІЕП») розробив нову редакцію ДБН «Навчальні заклади».

Ініціатива правильна й похвальна, але в Україні спеціалістів, які здатні розібратись у суті та видати сучасну норму, майже немає.

Ось і вийшло, що положення проекту ДБН «Навчальні заклади» далеко не сучасні та й не дуже відрізняються від чинних.

Наприклад, при проектуванні та будівництві навчального закладу обов’язково має бути врахована норма щодо інсоляції – забезпечення проникнення сонячного світла у приміщення, яке має оздоровчу дію на організм людини та бактерицидну дію на мікрофлору навколишнього середовища.

Однак цей позитивний вплив проявляється лише при достатній дозі прямих сонячних променів, що характеризується тривалістю інсоляції.

Так от, як в чинному так і новому проекті ДБН, тривалість інсоляції обмежена періодом з 22 березня по 22 вересня.

Перше питання, яке виникає, чому розробники орієнтується на період, значна частина якого припадає на літні канікули, коли діти відсутні у школі?

Може, нам вже час врахувати європейський досвід, коли інсоляція забезпечується 365 днів на рік за рахунок сучасних проектів будівель та, навіть, віконниць, які рухаються за сонцем. Як приклад, звичайна загальноосвітня школа в данському місті Ерстад.

Ще одна норма – обов’язковість сміттєпроводів у шкільних закладах. В умовах тотальної відмови від їх використання, прагнення всього світу до роздільного збору сміття, ми продовжуємо прививати нашим дітям звичку усе «звалювати» в один котел та розводити сморід.

Окремої уваги вартує мийна для яєць, у якій їх мають «купати» перед використанням у харчових цілях. Так от, це приміщення у школах повинно бути обов’язково окремим у розмірі 6 метрів квадратних(!).

Як на мене, для цих цілей достатньо окремого робочого місця, адже об’єми споживання даного продукту в навчальних закладах аж ніяк не тягнуть на такий метраж.

Крім цього, більшість шкіл сьогодні вже не готують їжу, а замовляють її, або їм доставляють готовий меланж (напівфабрикат у відповідних контейнерах, тобто це яйця без шкаралупи). І головне, вимоги щодо обов’язкові такого окремого приміщення відсутні у будь-яких інших нормах, за виключенням птахофабрик.

Наостанок, вимоги щодо розмірів кабінетів для керівників навчальних закладів у рівень двокімнатної квартири метрів так на 30.

Як практик-забудовник, я точно знаю, що 1 кв. м коштуватиме щонайменше 500 доларів. Тому в мене викликає сумнів, що витратити понад півмільйона гривень на створення кабінетів для директора та завуча – це ефективне використання наших з вами податків.

Освіта – нова, а школа – стара?

Практично одночасно з початком перегляду державних будівельних норм, зокрема щодо навчальних закладів – шкіл, училищ, вишів - у Міністерстві освіти та науки України презентується Концепція нової української освіти. І щоб ви не сумнівались, ці документи між собою ніяк не корелюються.

Для прикладу, в Концепції закладено запровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній галузі, що має охопити всі види діяльності, суттєво розширити можливості педагогів та учнів і оптимізувати управлінські процеси.

Для цього будуть розвивати відповідну інфраструктуру, створювати онлайн платформи і навіть цілі хаби на базі навчальних закладів.

Натомість, розробники нового проекту ДБН в частині ІКТ-середовища спирались (увага!) на норми та правила інструкцій «Минсвязи СССР» 70-80 років.

Не треба бути мегафахівцем, щоб зрозуміти, що дротові телефони та масивні телевізори – це найсвіжіші технології, упровадження яких передбачає ця документація. У час стрімкого розвитку технологій такий підхід виглядає, принаймні, дивно.

Апдейт реалій

Сміттєпроводи розробники додали, про просторі кабінети для керівництва не забули.

А от згадати, що зараз вже ХХІ століття, яке абсолютно змінило навколишній світ, та співвіднести з Концепцією освіти – забули.

Якщо нові ДБН для шкіл зараз приймуть у такій редакції, змінити їх вдасться нешвидко. Як наслідок, діти продовжуватимуть вчитися в радянських умовах. І не допоможе ніяка Концепція нової української школи, бо будуватиметься «нова школа» за правилами радянських часів…

Саме тому експерти, прогресивні освітяни і небайдужі батьки школярів повинні долучитись до перегляду нової редакції ДБН.

Це вкрай потрібно для того, щоб наші діти мали сучасні, комфортні заклади освіти, які стимулюють розвиток та надихають.

Олена Шуляк, керівник сектору "Будівництво" Офісу ефективного регулювання, Українська правда. Життя

Освіта.ua
03.03.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
вчителько,
за что боролись, на то и напоролись. А Вы считаете, что собирая бабло с родителей учитель будет ещё и рассказывать детям этих родителей что им делать? Вы уж определитесь - либо доплаты за уроки и за родительские деньги имеете бумагу-краску..., либо учитель и директор руководит процессом. Хотите денег? Принимайте следствия... И закрывайте рот, поскольку - кто платит, то и музыку заказывает... Что касаемо обучения - здесь родители станут требовать оценки в конце года, знания детей им не нужны (они не способны понять их необходимость, особенно сегодня), а вот комфорт детского тела- дело святое...
вчителька
Для вчителько,: "Бабло" собирают далеко не все. Во всяком случае, это не касается учителей, не имеющих классного руководства. В государственных школах " музыку" должны заказывать Министерство, директор, учмтеля, но не полуграмотные или подвыпившие родители, которые и говорят- то по принципу: слово- мат. А бумага- краска- это вынужденно. Не дают средств на это сейчас. Детей- то учат бесплатно. Вот в частных школах родитель может что- то требовать за свои деньги. Он за обучение платит и за содержание школы.В государственной же школе, во всяком случае, должны быть соблюдены санитарно- гигиенические нормы и не должны нарушаться права других детей на обучение в чистом, проветренном классе, а не в классе. в котором прошлись 30 человек грязными ботинками и оставили за собой запахи секондхэндовской обработки вещей.
Коментувати
вчителька
А от в нашій школі хазяї- батьки.. Вчителі, директор,завучі нічого не значать. Захотіли поставити в кабінеті старшої школи шкаф зі шкафчиками- поставили. Сказали директору, що для того, щоб діти книжки не носили, ДЛЯ ДІТЕЙ! Директор дозволила. І що тепер? Уявіть собі: старша школа, кабінет став меншим, учні класа, який відповідає за кабінет, роздягаються тепер в кабінеті, кладуть у ці шкафчики куртки, приходять в кабінет без "змінного взуття". Батьки вимагають, щоб діти заходили до кабінету на кожній перерві і не хотять навіть чути про те, що вчитель (не класний керівник, а той, хто працює, окрім класовода в кабінеті) чергує в коридорі чи в їдальні і повинен зачинити кабінет, бо дітей без вчителя в кабінеті (в якому є вихід на дах школи) не залишить. " А ви почекайте, поки вони все покладуть, тоді ідіть", - вимагають батьки. Одна мама навіть заявила вчителю: " Моя дитина буде заходити до кабінету тоді, коли їй це потрібно і спробуйте тільки їй завадити- вам буде погано". В деяких дітей куртки ,...
Людмила
Школи, збудовані 40 років тому залишили лише свої назви "ШКОЛИ". керують ними тим, кому за 55 (особливо у спальних районах міста). Цим керівникам не лише зміни в ремонтному плані не цікаві, а й усілякі реформи в освіті. Те, що школи знаходяться в аварійному стані просто приховують, адже, якщо стане про це відомо, то їх мають закрити, а дітей немає куди подіти. Значить безпека дітей залишається на дуже низькому рівні. Ми говоримо про стан шкільних будівель, а не про нові споруди. Неможливо кардинально змінити систему. яка будувалася десятиліттями. Але те, що діти знаходяться в небезпеці щодня, приходячи до школи це жахливо! Просто тріщини ідуть величезні по стінах. А ви говорите про нові будівлі! Школам потрібні капітальні ремонти та обладнання, а далі вже можна іх удосконалювати(сміттєпроводами і т.д)
Бадю,можна клясти,
можна сприймати./// Но почему не использовать собственные слова, вместо того, чтобы популяризировать речь чужого государства? Мне, к примеру, импонирует Англия. Это же ш надо, малюсенькая по территории страна сделала всё, от неё возможное,чтобы стать ЛИДЕРОМ во всём на огромнейшей территории земного шара. Нет, естесственно, Украине до Англии и в мыслях не дотянуться. Тут я полностью соглашаюсь. Но всё-таки... Хотя бы взор свой направить , и то - прогресс
Бадя
Для Бадю,можна клясти,: анлійська мова - це не конкретне "малюсєнькая страна", це - Всесвіт інформації. Існує елементарна наукова етика - новий продукт, винахід, будь-яка новація, отримує назву тією мовою, котрою думали винахідники. Або іншою, за їх бажанням. Приймаємо продукт - приймаємо і назву. Як нам своїми словами називати, айфон, або айпад, або брекзіт, або бентлі? Наша мова макє велетенський тенічний ресурс, щоби прийняти ці слова, переварити, підігнати під власну фонетику і зробити своїми - абсолютно нормальний природний лінгвістичний процес............. А взагалі на цьому сайті - про інше мова.... Про Олену Шуляк і армію роботяг, котрі з усієї сили будують школу майбутнього. І збудують вони її точно так, як Юха з Ющенчихою лікарню майбутнього побудували. БО Ж ЗАМІС - НА ОДНОМУ Й ТОМУ КІЗЯКОВІ РОБИТЬСЯ.....
Коментувати
Бадя
Мене особисто і "фейсбук" не ламає, як і жодне інше запозичене слово. Можна, як це роблять деякі нещасні-обижені , клясти іноземщину, боротися з нею, вигадуючи якісь свої слова, чи перекручуючи запозичені... А можна приймати імпортну лексику , користуватися нею спокійно, та й не паритися. Бадя усім бажає гарного гумору!
Бадю, мені подобається Ваше
відношення. Мордокнижка звучить якось надто вже по-сучасному. В такому випадку приємніше "книга облич". В подібному ракурсі дискутувати корисно. На мою думку.
Бадя
хвейс книжка - це , я так розумію, фейсбук? Так тоді вже ж треба було " морда книжка" , чи шо. Хвейс - це навіть не суржик . Це кривляння...
Бадя
О, приємно - людина відгукнулася. Дякую і Вам. Шкода, що у подібних коментах ( маю на увазі - без реєстрації) учасники частенько пишуть, здається, для самих себе. Дискусія не виникає і стає якось сумно...
), але реєстрація існує на хвейс
книжці. А тут навряд чи люди пишуть для самих себе. Бадю, навіщо дискусія?
Коментувати
пани сеньйора из мира коммунизьма
, поскольку не соображает,что проект создаётся исходя из бюджета стройки.Проектировщики согласны проектировать что-угодно.Если в стране не проектируются школы хотя бы последних времён союза-значит на нихПРОВОРОВАВШИЕСЯ чиновники от образования не выделили финансирования.ЗАстивить поехать учителя-фраза показала полную несостоятельность барышни в элементарном мышлении.Кражи чиновников прекращаться лишь после 30-50 МАЙДАНОВ.А до того-они будут воровать,а глупцы -их покрывать.Как бы мы не думали про школу,реалии жизни приводят к тому,что в школах работать будут неучи,не способные к элементарному мышлению.
Сеньйора
Нові сучасні школи потрібні, ї з подушечками, і з куточками! Тому зміни в проектуванні ще й як потрібні! А вчителів треба на екскурсію змусити поїхати кудм-небудь за кордон, чи хоча б в найкращу київську школу, щоб подивилися, що в людей. І грошей в Україні вистачило б на будівництво шкіл нового типу, і на дороги теж, якби припинилися крадіжки можновладців.Чому окремі українські особи (з паспортами декількох країн!) можуть будувати особняки по пів гектара і більше і скуповувати нерухомість "десь за бугром" (скільки треба такій людині?!), своїх дітей навчати (толку з того навчання!) десь там, в лондонах, а інші діти - наше українське майбутнє - мають стикатися ( досить часто!) в розвалюхах, без всяких сучасних засобів і пристроїв. Школа - це ХРАМ НАУКИ! То ж давайте й думати про них як ІНТЕЛЕКТУАЛИ! Тоді наша країна зможе значно піднятися за рівнем ІРЛП.
Бадя
Цікавому - респект, що згадав Арістотеля "...навчання - тяжкий труд..." Можна і в старих стінах, розрахованих на класичну пруську модель, влаштовувати справжнє сучасне прогресивне навчання. А можна збудувати й укомплектувати супер-пупер- модерн і льогко перетворити його на совковий балаган.
Цікавий
Розгляньмо уважніше фото: діти купками розташовуються у маленьких затишних закутках. Для них передбачено подушечки та інший комфорт. Лабораторних приладів немає (мабуть, і самі відповідні науки - хімія, фізика тощо зведені до мінімуму). Класів немає. Налаштованість на гру. А, за словами Арістотеля, "навчання - це наполеглива праця, а не гра". Очевидно, це не типична школа, а якась експериментальна. Батьки платять шалені гроші. Слід сказати, що, наприклад, у Києві чимало таких шкіл, звісно, за великі гроші. Висновки не роблю.
Бадя
Бадя точно зна, коли в Україні перестануть будувати радянські школи - КОЛИ УКРАЇНА З РАДЯНСЬКОЇ ПЕРЕТВОРИТЬСЯ НА АНТИРАДЯНСЬКУ.
Лариса Колесник
в нашем городе как раз все школы советской постройки ( других нет) выходят учебными классами на южную сторону, а вот количество первоклассников в классе зашкаливает - по 36 человек. Если правительство и министерство декларирует, что школа и учитель -для ребёнка, то шаг номер один- сократить число учеников в классах!
Asder
боже, скільки було збудовано шкіл за останні 25 років?