Відкритий лист міністру освіти і науки України

Освітяни просять міністра припинити монополію чиновників МОН на визначення навчальних програм

Відкритий лист міністру освіти і науки України

Освітяни-практики звернулися до міністра освіти і науки з вимогою покласти край монополії чиновників МОН на визначення навчальних програм та впровадити практику вибору програм виходячи з найкращих напрацювань українських учителів. Про це йдеться у відкритому листі викладачів інформатики до Сергія Квіта.

Шановний Сергію Мироновичу!

Стосовно затвердженого розпорядження Кабінету міністрів України № 338-р від 8 квітня 2015 року і п. 3 "Плану заходів з підтримки розвитку індустрії програмної продукції на 2015 рік", в якому зокрема сказано: "Удосконалити навчальну програму з інформатики для 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з метою збільшення обсягу викладання основ алгоритмізації та програмування" доводимо до Вашого відома, що вже три роки майже підпільно існує, використовується і вдосконалюється вчителями України так звана «народна» програма з інформатики для 5-9 класів, яка передбачає можливість вивчення основ алгоритмізації та програмування в обсязі до 108 годин проти 54 годин за оновленою програмою МОН.

Однак на спробу отримання грифу для цієї програми у 2012 році Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України відповів: "... на сьогоднішній день вже існує навчальна програма вивчення інформатики у 5-9 класах... У зв’язку із зазначеним, немає потреби впроваджувати надіслану вами програму".

Сподіваючись на кращі часи, ми, за активної підтримки зацікавлених вчителів та науковців, вдосконалили згадану програму, врахувавши досвід її використання у навчальному процесі і новітні тенденції у викладанні інформатики, і навесні 2015 року знову подали на одержання грифу. І знову відмова. На цей раз експерти не висунули жодних суттєвих зауважень до змісту програми, а заперечили головний методичний принцип, покладений в її основу.

Принцип цей такий: на відміну від статичної програми МОН, запропонована нами програма, при безумовному виконанні державних стандартів, має дієві засоби універсалізації для використання в навчальних закладах різних профілів, з урахуванням різного рівня підготовки учнів.

Перелік розділів базового курсу та розподіл часу на їх вивчення в цілому співпадають із чинною програмою, але за рахунок кращої систематизації навчального матеріалу «народна» програма надає 70 годин варіативних модулів, які дозволяють їй бути більш гнучкою і мобільною.

Майже третину навчального часу ми пропонуємо відвести на вивчення варіативних модулів, тобто замість жорстко прописаних тем учитель отримує можливість вибрати, що вивчатимуть учні. Саме динамічна (завдяки варіативним модулям) структура запропонованої програми дає вчителю можливість оперативно реагувати не лише на вимоги сьогодення, а й планувати доцільне вивчення інформатики з урахуванням майбутніх змін у галузі інформатики та прогресу інформаційних технологій.

Варіативність програми дає змогу максимально ефективно узгодити викладання предмета з можливостями учнів, навчального закладу та вчителя. Зокрема, вчителі та заклади, які можуть забезпечити високий рівень викладання основ програмування, отримають можливість виділити на це до 108 навчальних годин.

За відгуками вчителів-практиків, які працюють за нашою програмою, їхні учні знають більше і вміють краще за учнів, які навчаються за обов’язковою програмою МОН. Крім того, «народна» програма дозволяє пом’якшити шок від збільшення часу на програмування тим учителям, яким потрібна додаткова підготовка.

Таким чином, ми пропонуємо «модульний» принцип організації навчання. Він надає вчителям та/або регіональним методистам більше свободи. Ми вважаємо такий принцип актуальним, він відповідає динамічності та неоднорідності світу, у якому ми живемо, і чудово узгоджується з державною стратегією децентралізації в її широкому розумінні.

Зазначимо, що саме такий підхід – вивчення протягом частини навчального часу варіативних модулів – вже декілька років використовується в програмі з трудового навчання.

Для вибору кращої і ефективнішої навчальної програми достатньо надати навчальним закладам можливість вибору, керуючись особливостями учнівського контингенту, кваліфікацією і уподобаннями вчителів та думкою батьківської громади. Адже лише у конкурентному протистоянні продуктів людської діяльності, де суддями виступають не чиновники, а зацікавлені користувачі, можливий вибір найкращого і найефективнішого засобу.

Ми вважаємо, що настав час покласти край монополії МОН і офіційно впровадити нашу програму з інформатики для 5-9 класів у навчальний процес шкіл України разом з програмою МОН, а шкільна практика покаже, яка програма краща. Тим більше, що для підтримки нашої програми не потрібні ні зміни в навчальних планах, ні додаткові державні кошти, оскільки необхідні підручники, вправи і практичні роботи, тести, тренажери тощо розробляються та вже пропонуються БЕЗКОШТОВНО в електронному вигляді на сайті http://aspekt-edu.kiev.ua/.

Наприкінці цитата від заступника міністра Павла Полянського: "Зараз наші кроки спрямовані на забезпечення автономії школи та автономії вчителя, і ця політика має також дійти до учня... Адже сьогоднішня модель за суттю є тоталітарною: в ній невільні всі – учні, вчителі, директори, керівники освітою. І так більше не може залишатися". Невже вчителю дозволять обирати програму за якоюсь іншою ознакою, крім наявності грифу МОН?

Для детальнішого ознайомлення дивіться дві статті: "Народна" програма з інформатики для 5-9-х класів" та "Проблеми навчання інформатики у школі".

Завадський Ігор Олександрович, к. ф-м. н., доцент, факультет кібернетики КНУ ім. Шевченка, м. Київ, zava@ukr.net;

Ластовецький Василь Васильович, вчитель інформатики, вчитель-методист, вища категорія, СЗОШ № 4 з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного напряму, м. Цюрупинськ, Херсонська обл., LVVAS@yandex.ru;

Пилипчук Олександр Павлович, вчитель інформатики і фізики, вчитель-методист, вища категорія, Гаврилівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Теофіпольський р-н, Хмельницької обл., pilipchukap@rambler.ru;

Шестопалов Євген Анатолійович, вчитель інформатики, вчитель-методист, вища категорія, пенсіонер, м. Шепетівка, Хмельницька обл., aspekt@aspekt.in.ua.

Освіта.ua
14.07.2015

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вчитель інформатики
Так змінюйте ви програми з інформатики хоч 100 раз, збільшуйте чи зменшуйте кількість уроків - нічого з інформатики в кращу сторону не зміниться. Навіть оновлення компютерних класів, бо більшість дітей мають вдома нормальну техніку. Єдиний шанс підняти ефективність вивчення інформатики - введення ЗНО з інформатики! А то подивіться, на компютерні спеціальності конкурс понад 40 на місце. Більшість з них діти, які не мають поняття про програмування. Частина з них покине навчання ще на перших курсах, зрозуміє, що то не їх. Ідуть, бо престижна, високооплачувана спеціальність. Доходить до абсурду. Учні відпрошуються або тікають з уроків інформатики в 11 класі, щоб піти на репетиторство з фізики. Так як для того щоб втупити на компютерні науки треба здати фізику не менше 195 балів! А інформатика - ніде не потрібна, у вузі навчать!
Елена
Для Вчитель інформатики: Ни о каком ЗНО по информатике нельзя вести речь. Школы по-разному укомплектованы техникой и специалистами. Если Вы - специалист в области ИТ, по должны понимать, что без математики и физики на этих специальностях нечего делать. Решив математически (с применением логики), составить программу большого труда не составляет. А выучить стандартные алгоритмы и подходы к решению классов задач можно и в вузе. Это мое субъективное мнение.
Коментувати
Наталя
Це стосується не тільки основ інформатики, а й інших предметів. Наприклад, правознавства. Міністерство нам прислало лист з рекомендаціями щодо вивчення базових дисциплін у новому навчальному році, в якому сказано, що до навчальної програми з правознавства для 9 класу внесені деякі зміни: щось вилучили, щось додали; розміщено також посилання, за яким можна побачити нову програму. Заходжу за цим посиланням... Виявляється, нічого не вилучили, але кілька тем додали, а кількість годин залишилася та ж сама. Може у когось в МОН з логікою і математикою не все гаразд????????????????
Олег
Вот читаю все это и смешно до слез становится. Какие-то обращения, призыва.Да эти люди на своих рабочих местах в большинстве своем боятся сказать что-то даже правильное против воли администрации, а тут смотри смелости набрались. Да пусть хоть 180 часов информатики будет дети ее не будут знать, если в школах допотопные компьютеры, отсутствие интернета и самое главное учитель информатики пофигист, который думает о том где бы через инет денег заработать, а деткам он хорошие оценки и без знаний поставит.Он ведь хороший учитель, а не бяка какая-то))). Вот так нужно относится к этим листам
Шестопалов
Для Олег: Увы, во многом Вы правы. Плетью обуха не перебъёшь! Мы в этом имели печальную возможность убедиться. Все наши усилия ушли в песок.
Коментувати
Л.В.В.
Стосовно "учнівського вибору". Після 31-річної викладацької діяльності в Укаїнській школі впевнився, що "суто учнівський вибір" у 5-9 класі є утопія: 1) Діти в такому віці ще не усвідомлюють напрямок свого майбутнього розвитку, а тому керуються підказками батьків та вчителів. 2) При існуючій класно-урочній системі виключена можливість врахування думки меншості учнів. І тому, коли, скажімо, 15 учнів (чи батьків) оберуть ботаніку, а 5 - математику, то математики все одно навчатимуться в "ботанічному" класі. :) 3) Навіть, якщо батьки поголовно захочуть, щоб їхні діти вивчали програмування, це не завжди є можливим, бо на Україні 60% вчителів інформатики - ц спеціалісти з біології, географії тощо, які попутно навчались інформатиці. Тому вибір все-таки більше залежить від вчителя, який враховує як бажання учнів і батьків, так і свої можливості і можливості навчального закладу.
я считаю
да полно всяких курсов, дополнительно можно на программирование отдать ребенка... даже летом можно заниматься, школа в этой области не авторитет и никогда такой не была и скорее всего, не будет.
Коментувати
Гість
Для Шестопалов: "70 годин - вчитель отримує можливість вибрати, що вивчатимуть учні" Вибирає керуючись чим? 100% своїми інтересами. Лишні 70 годин в базовій освіті? Віддати на вибір батьків, учнів, але не вчителя. Вчитель не повинен встановлювати правила, а встановлює ринок. Це ж ваш колектив агітував за ринок підручників, то нехай буде ринок годин.)))))
Шестопалов
Для Гість: Варіативні модулі дають можливість змінювати співвідношення між обсягами вивчення напрямків ІКТ і ОАП залежно від рівня підготовки учнів, технічного оснащення школи та особливостей організації навчального процесу, вибудовуючи в такий спосіб для конкретного навчального закладу, класу, групи найбільш доречну траєкторію навчання. Метою впровадження варіативних модулів є: • більш детальне вивчення окремих тем базового курсу; • врахування спеціалізації та можливостей навчального закладу; • сприяння особистісно-зорієнтованому підходу у вивченні інформатики; • створення можливості для розділення шкільного курсу інформатики за семестрами на дві складові: наукову і технологічну, або на ОАП та ІКТ.
Шестопалов
Для Гість: З наведеного у програмі переліку модулів вчитель зможе скомпонувати варіативну частину курсу обсягом 32 години і, належно уточнивши та адаптувавши зміст модулів, узгодити і затвердити свій курс інформатики на рівні школи. Перелік з усією деталізацією займає у програмі с.с. 25-45, має 41 модуль по 8, 12 і 16 годин, з яких можна на власний розсуд набрати по 32 год. для 8-го класу. Пропоную ознайомитися з нашою програмою, відкритою для безкоштовного перегляду і скачування http://www.aspekt-edu.kiev.ua/download/NarProg-new.pdf
Вчитель інформатики
Для Шестопалов: Насамперед потрібно ввести ЗНО З ІНФОРМАТИКИ. Тоді інформатика буде в школі один з найважливіших предметів. А так інформатику вважають останнім предметом, одиниці здібних дітей займаються цим. Але гляньте на конкурси на комп’ютерні науки та програмування. Місця дітей, які дійсно захоплюються інформатикою, займають ті діти, які не мають поняття в інформатиці та програмуванні. Проте гарно вивчили фізику. А ті що могли б здати інформатику на 200 балів, здали фізику на 180. Шанс на бюджет - закритий.
Коментувати
Гість
Потрібно уважно читати статтю. Ось вислів який показує, що ця програма нічим не відрізняється від існуючої..."Майже третину навчального часу ми пропонуємо відвести на вивчення варіативних модулів, тобто замість жорстко прописаних тем учитель отримує можливість вибрати, що вивчатимуть учні." 1. Там чиновник, а тут вчитель. 2. І там і тут керуються при виборі своїми інтересами. 3. І аргументи , будуть, як не смішно в обох вмпадках одинакові, вибереть що полегше, або що знають. Зараз досить цікава і актуальна впроваджується програма для профільного рівня по програмуванню на Яві. Головне повинен бути вибір учня, а не вчителя чи чиновника. Програмування, це як малювання, якось навчити можна всіх, а от щось варте виходить тільки в одиниць. Так що програма і цього колектив у і Монівська це вчорашній день і маже нічим не відрізняються одна від одної.
Л.В.В.
Для Гість: Потрібно уважно порівнювати програми! Чиновники не пропонують вибору у викладанні інформатики. Статична структура: від сих, до сих. В "народній" програмі є вибір у вигляді варіативних модулів. А хто і як його буде здійснювати - залежить від ініціативи учнів, учителів і батьківської громади! Не хочуть вибору, нехай навчаються за догмою МОН, хто ім забороняє? Але ж є в нашій країні не лише географи, по сумісництву-інформатики, а й досвічені вчителі інформатики, які можуть (але не мають можливості за існуючими програмами) навчити дітей якісніше, аніж пропонує МОН.
Гість
Для Л.В.В.: Та 90% учнів непотрібна ота варіативна частина, вони б краще вибрали б англійську чи інший предмет. Чому вибирають за них? З 60 учнів тільки три - чотири зацікавлюються програмуванням, а от коли доходимо до функцій, стеків, рекурсії залишається зазвичай один, який дійсно поставив за мету ІТ. А досвіччені вчителі - беруть інформаційний профіль і навчають дітей програмуванню, зацікавлених дітей.))))).
Шестопалов
Фрагмент статті: "на відміну від статичної програми МОН, запропонована нами програма, при безумовному виконанні державних стандартів, має дієві засоби універсалізації для використання в навчальних закладах різних профілів, з урахуванням різного рівня підготовки учнів. " Із 245 годин програми 175 годин - обов’язковий для виконання базовий курс, 70 годин - вчитель отримує можливість вибрати, що вивчатимуть учні. Варіативність програми дає змогу максимально ефективно узгодити викладання предмету з можливостями учнів, навчального закладу та вчителя.
Коментувати
Петро
Шановні сперечальники! Вчитель, котрий навчає учня тільки перечитуючи матеріал підручника - не є вчителем. Тому про підручники з інформатики сперечатись не варто. А про програму - так. Тому, що перевіряючі приглядаються до букви програми. Програма з інформатики - це щось на зразок тістечка із різних шарів, але, що повторюються із року в рік. Це що до вивчення офісних програм. А ось програмування - майже відсутнє. Тому варто дослухатись до авторів "народної програми". І ще - варто внести хоча б 1/5 частину на ознайомлення учнів із новими технологіями, які появляються досить і досить часто.
Tanya_Kobzareva
Вся проблема не в учебнике и количества выбора, а в программе информатики, которая не готовит выпускников к реалиям современных технологий. Алгоритм и программирование отсутствуют в программе стандарта.
Вчитель
"На городі бузина, а в Києві дядько". Не розумію, до чого тут коментарі від "Батько" та "МП" стосовно ДПА і підручників, коли в листі йдеться про ПРОГРАМУ з інформатики? Я за варіативність у викладанні інформатики. А проти будуть хіба що ті, кому за Совковою звичкою простіше працювати за МОНівським шаблоном, аніж напружувати мізки і впроваджувати щось більш доцільне і раціональне.
Шестопалов
Для Вчитель: Спасибо за понимание и оценку нашей работы. После публикации нашего письма интерес к "народной" программе возрос в 200 раз! См. http://www.liveinternet.ru/stat/aspekt-edu.kiev.ua/index.html?date=2015-07-14
Шестопалов
Пароль на статистику 123456
Коментувати
батько
Приберіть із ДПА іноземну мову, математику та історію. Дайте дітям можливість два інших предмета з трьох, що виносяться на ДПА, обрати з тих, що вони будуть здавати на ЗНО.
М.П.
Боже мой !!!Как же задолбал этот коллектив лузеров,постоянно пишущей на данный сайт.ВАШ УЧЕБНИК ВЫБРАЛО ЧУТЬ БОЛЬШЕ 1000 учеников из 320 000 (последнее место).Поэтому Вы всем недовольны.Призываю администраторов сайта перестать публиковать бред этих авторов.Ваш учебник не выбрали потому,что он бездарный,а не из-за чего-то другого
007
Для М.П.: Эти 4 человека хотят устроить диктат меньшенства остальным (см. демократия по украински)
Вчитель
Для М.П.: "УЧЕБНИК ВЫБРАЛО ЧУТЬ БОЛЬШЕ 1000 учеников" - підручники обирали вчителі. Діюча програма, на відміну від "народної" призвана готувати секретарів -друкарок та користувачів соц.мереж, а не вивчати інформатику, як серйозний предмет... Не розумієте про що говорите -не лізьте своєю некомпетентністю. А на рахунок того скільки обрали підручник є проста відповідь - дуже багато випадкових людей викладають інформатику - не фахівці, які інформатику у більшості своїй знають як посередні коритсувачі, які ні в програмуванні ні в чомусь більш серйозному ніж текстовий редактор нічого не розуміють, внаслідок чого обрали тих авторів, до яких звикли...
Вчитель
Для МП и 007: Имено, задолбал! Заставляют думать... А нам не до того. :)
Коментувати