Б. Рубльов: про районну олімпіаду з математики в Києві

Олімпіади в такому форматі можуть бути лише тренувальними, неофіційними, для зацікавлення учасників математикою

Б. Рубльов: про районну олімпіаду з математики в Києві

Автор: Богдан Рубльов, викладач Київського національного університету ім. Шевченка.

Чи може хтось собі уявити таку ситуацію: федерація футболу України (або біатлону, хокею тощо)через складнощі з ковідом чи негараздів через війну в Україні, замість того щоб докласти (можливо, чималих) зусиль щодо організації безпечного проведення чемпіонату України з футболу вирішила зробити таке. Вони зібрали капітанів команд в одному місті і сказали їм зіграти усім в настільний футбол. Після чого зарахували ці результати наче результати ігор між командами вищої ліги. Таким чином чемпіонат «начебто» проведено, результати та підсумки підбиті, жодних витрат на це дійство, і можна далі чекати чемпіонату наступного року, який вже є повне бажання провести так само «вдало і досконало», як цей… Правда, тут трохи не врахована певна дрібничка – інтереси гравців, тренерів, вболівальників, але ж тим можна знехтувати. Як ви думаєте, скільки б ця федерація ще проіснувала або покерувала таким чином футболом в Україні чи Києві? Думаю, що відповідь очевидна.

А от в освіті такі явища чомусь існують і не викликають великого обурення. Ось пропонується провести районні олімпіади з математики таким чином: кожний учасник має зареєструватися на певному сайті. Далі 17 грудня кожна паралель від 6 до 11 класу отримає завдання на цьому сайті. Олімпіада в кожній паралелі триматиме 1 годину (!!!), початок у 6 класі о 10:00, у 7 класі об 11:00, і так далі. Після цього впродовж цієї години діти мають ввести відповіді до запропонованих на цьому сайті завдань.

Це стосується математики, яка мене особливо турбує, з інших предметів ситуація приблизно така саме. В усіх задачах буде перевірятися лише відповідь – вгадана, списана, кимось підказана чи самостійно розв’язана – не суть. Рівень завдань, якими вони будуть, можна уявити із запропонованої форми проведення. Так само зрозуміло, що там не буде ні задач на доведення, ні на дослідження, які завжди складають велику частку задач на олімпіадах з математики.

Запропонована форма проведення цьогорічної районної олімпіади – це стовідсоткова калька з минулорічної. Але минулого року така олімпіада була проведена під час ковіду. Її можна і тоді було організувати і безпечно провести в звичайному очному форматі, але нас упросили погодитися на онлайн для ІІ етапу з обіцянкою, що ІІІ етап в Києві пройде, як в усій країні, в очному форматі. Але ця дана чиновниками обіцянка була порушена, внаслідок чого в Києві минулого року ІІІ етап був проведений онлайн протягом години.

Після цього ті, кому олімпіади з математики – не порожній звук, провели безпечно очну олімпіаду для юних математиків. Тим показали, що не варто було знущатися над дітьми, яким в один день довелося так перевантажуватися.

Це було минулого року, коли чиновники боялися брати на себе відповідальність через ковід, доводячи, що тримати слово – не в їх правилах. Цього року вони пропонують дітям писати олімпіаду онлайн, що означає наражати учасників олімпіади на додаткову небезпеку.

При оголошенні повітряної тривоги під час олімпіади деякі діти можуть не перейти в укриття, де, напевно, і погане освітлення, і немає чи поганий інтернет, а залишаться дописувати її вдома.

Так само, як можна вважати, що діти працюють в рівних умовах з таким відключенням світла, що зараз є в Києві. Частина з них просто не зможе своєчасно завантажити як умови, так і відповіді.

Я вже не кажу про доброчесність під час олімпіади, яка для усіх онлайн олімпіад є сумнівною без належного відеоспостереження за кожним учасником. На моє запитання минулого року, що переможцями від Києва олімпіад ІІ та ІІІ етапів можуть стати не найсильніші математики, була дана проста відповідь: «Ну й що з того?»

Найголовніше щастя для чиновників при проведенні олімпіад у такому форматі є у тому, що для декількох тисяч дітей ця олімпіада протягом години була проведена, перевірена та підведені підсумки. Не треба нічого перевіряти, збирати журі, проводити апеляцію, підводити підсумки на спільному засіданні журі та оргкомітету. Просто все ідеально!

Забули лише про дрібничку – про самих дітей, учасників олімпіади, для яких начебто олімпіади організовуються та проводяться. Я вже не кажу про вчителів, керівників гуртків, тренерів, що з року в рік ціною надзусиль продовжують підтримувати олімпіадний рух в країні, щоб і надалі юні математики України займали передові позиції в світі на усіх міжнародних змаганнях, зокрема на Міжнародній математичній олімпіаді.

Так складається, що деякими олімпіадами часто займаються чиновники, яким ці олімпіади геть нецікаві, вони просто не розуміють чи не хочуть розуміти сутність математичних олімпіад. Відмінити їх зовсім чомусь не наважуються, а те, що вони роблять з олімпіадою ІІ етапу з математики в місті Києві, просто перетворює її на фарс.

Так і хочеться сказати: «Чим так проводити олімпіади з математики, то, може, краще їх взагалі не проводити?» Чому за таких умов не довірити проведення математичних олімпіад фахівцям, які розуміють, що ці олімпіади дуже важливі для майбутнього математичної освіти в Україні.

Навіть у важкі ковідні роки ми змогли безпечно провести олімпіади та зберегти їх рівень. У часи ковіду було прийняте рішення не проводити олімпіади на державному рівні, то, як виявилося, то було краще рішення. Бо тоді дійсно олімпіади (з деяких предметів) були підхоплені та проведені тими, кому це не порожній звук, а певним чином велика і важлива частина життя. І проведені вони були для усіх школярів, кому ці олімпіади так само дуже важливі, а не їх женуть на ці олімпіади їхні вчителі, бо, напевно, десь у звітності вчителів є графа про олімпіади.

Це був дуже важкий рік і дуже важливий рік, а скоріше півтора роки, але за цей час ми провели і дві Всеукраїнські олімпіади, 2 відбори на Міжнародну математичну олімпіаду, двічі взяли участь у міжнародних олімпіадах, де українці вибороли 3 золоті 8 срібних та 1 бронзову нагороду.

Крім того, ми змогли на базах обласних університетів провести обласні олімпіади майже в усіх областях України. Так само ми підхопили проведення олімпіад у воєнному 2022 році.

Зрозуміло, що й цього року ми радо могли б допомогти чиновникам провести усі етапи олімпіад безпечно та доброчесно для учасників, або організувати та провести їх самі. Задля цього треба лише бажання докласти достатню кількість зусиль та витратити певну кількість власного часу та енергії.

Зазначу, що коли ми проводили раніше та зараз проводимо наші заходи, то вимагаємо від батьків або вчителів учасників дати згоду на участь дітей в заходах. За бажанням батьки та вчителі можуть заздалегідь ознайомитися з умовами, у яких діти будуть змагатися. Усі слушні побажання батьків завжди враховуються. Мені здається, що саме батьки та вчителі в першу чергу мають перейматися питанням безпеки, доброчесності та рівних можливостей для усіх учасників, при намаганні зараз провести он-лайн олімпіаду з математики.

У разі повітряної тривоги, вимкнення світла, якщо учасники олімпіади перебувають вдома впродовж олайн олімпіади, а не під наглядом оргкомітету на звичайній очній олімпіаді, усі ці питання виходять на перший план. Це все є суттєвим додатком до того, що запропонований формат олімпіади для математики у принципі не має права на існування для офіційних олімпіад.

Олімпіади в такому форматі можуть бути лише як тренувальні, не офіційні, для зацікавлення учасників математикою.

Сподіваюся, що мої думки зрозуміють ті, задля кого це написане – юні математики, вчителі, керівники гуртків, батьки тощо. Можливо, ви не з усім згодні, це нормально – мати своє бачення, але тоді його треба озвучувати. А не мовчати. Бо інакше такий формат проведення олімпіад в Києві запанує дуже надовго, і не лише з математики.

Оригінал

Освіта.ua
22.11.2022

Популярні блоги
Іван Осадчий: про оцінювання учнів 5 класів НУШ За пропонованим у Методичних рекомендаціях підходом неможливо виставити оцінки за семестр
М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає Нашим учням треба давати медаль за відвагу, бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи
І. Лікарчук: чиновники не уявляють життя без олімпіад Життя змінюється, формується абсолютно нова суспільна ментальність, а в батьків отих олімпіад – «скрєпи»
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
батьки
У нас запитання до ДОН Чернівці. Чому кожна громада не проводить в себе олімпіади? Кому треба локацій? Ми чекаємо результати по два тижні. Ми не розуміємо критеріїв відбору призерів. Роблять з нишими дітьми що хочуть. Якщо ви догожайте країні агресору, тоді вами мають займатися відповідно правоохоронці.
тобто Кияни
Критеріїв для визначення призерів другого етапу виходить що не має, тому торгують, тому роблять все на свій розсуд, протоколів тижнями не має на сайтах, батьки жаліються , учні незадоволені. Якщо вже пройтися по положенню, то переможців визначає журі. Але журі нічого не визначає бо батьки з фронту начальнику відділу освіти не переслали хабара. Треба було скасувати ці всі позорища!
тобто Кияни
5.4. Переможці III етапу олімпіад з навчальних предметів, II етапу олімпіад зі спеціальних дисциплін, конкурсів фахової майстерності та II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт нагороджуються дипломами I, II, III ступенів окремо за класами (курсами) або за відповідними спеціалізаціями у кількості, яка не перевищує 50% від числа учасників змагань відповідного класу (курсу), секції наукового відділення з орієнтовним розподілом кількості дипломів у співвідношенні 1 : 2 : 3. {Абзац перший пункту 5.4 розділу V в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 1381 від 09.11.2020} Переможцем не може бути учасник, який за сумарним результатом виступів на всіх обов’язкових турах відповідного етапу олімпіади набрав менше ніж третину від максимально можливої сумарної (за всіма обов’язковими турами) кількості балів. Решті учасників вручаються дипломи учасника Ми так розуміємо, що поріг 30% і 50% призери стосується тільки третього етапу.
тобто Кияни
1.10. Переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів, олімпіад зі спеціальних дисциплін та конкурсів фахової майстерності визначають в особистій першості. {Абзац перший пункту 1.10 розділу І в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 1381 від 09.11.2020} Переможців Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академій наук України визначають в особистій першості відповідно до правил (умов) проведення. {Пункт 1.10 розділу І доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1381 від 09.11.2020} Переможців Всеукраїнських турнірів визначають за результатами командної першості. Якщо змагання відповідного етапу турніру проходили в особистій першості, переможці визначаються відповідно до правил (умов) проведення турніру.
Киянка
Про затвердження Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності {Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 29 від 16.01.2012 № 360 від 26.03.2012 Наказами Міністерства освіти і науки № 1381 від 09.11.2020 № 1398 від 11.11.2020 № 161 від 10.02.2021 № 1127 від 25.10.2021 - зміни опрацьовуються} Я не розумію про які зміни пишуть? Є документ на сайті ВРУ, написано! Чинний. Є необхідним у цей документ внести зміни! Чому це не зроблять. Під час війни відмінити 30% балів, або застосовувати їх для першого місяця.
Буковинка
Ви собі уявити не можете наскільки Буковина оросієщина. Не цілий регіон, але до 40% дотягує. У нас тренд, якщо дирекція ходить до російської церкви. Знущатися над людьми, лякати учнів, принижувати людську гідність це звична справа. Вимагати грошей на олімпіадах за місця, не виставляти на сайт результати, дуже робити ніби все по закону, хоч усім відомо що минулого року на обласній олімпіаді з математики жодних 30% ніхто не вираховував. По рейтингу виставили призові місця і все. Тепер війна, перед війною була пандемія. Ви дійсно маєте на руках носити тих дітей які прийшли на олімпіаду, а не шукати як на них заробити. Ті хто крутить тепер на олімпіадах , вони дійсно шваль остататня. Батьки дітей захищають вас на фронті, а ви хочете від дітей заробітку? Якби можна було, таких керівників як ви, треба ставити лицем до стіни і по закону військового часу.
Іван
Для Буковинка: Уже другий рік діє зміна до Положення про олімпіади, за якою жодних обмежень знизу для присудження третіх місць не існує, хоч раніше така планка становила аж третину балів. Важливо тільки попасти у перші 50% учасників. Їх і дотримався минулого року обласний оргкомітет олімпіад. А до відома органів освіти місцевих громад цього ніхто не довів. Посилайтеся на ці зміни до організаторів олімпіад, а не пишіть тут, що від вас вимагають гроші за призові місця.
Буковина
Дав тобі Іване Бог розуму, але і тим ти не хочеш керуватися. Усі олімпіади проводиться відповідно до "Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади" , текст документа датований 2011 роком, останні зміни внесені 25.10.2021 року. Документ можна знайти на сайті ВРУ. Які зміни? Хто їх вносив?
Коментувати
Киянка
Тим діткам, які прийшли на олімпіади потрібно руки цілувати. Бо ризиків насправді є багато. А щодо балів, то у нас так роблять. 30% балів є, 1 , 2 місце є. Не має , 50% учасникам ставимо треті місця. Це гуманно, це підтримка інтересу до олімпіад, це по совісті.
Для Киянка:
А що ви хочете? Та раніше третину балів треба було набрати, щоб було хоч третє місце. А зараз вас не влаштовує 30% для першого?
Коментувати
мати учня, Чернівецька область
А ми вам розповімо про олімпіади у наших ОТГ. Про умови мовчимо. Протоколи тижнями не оприлюднено. Законодавством, яке регулює проведення олімпіад повністю нехтують. Визначають призові місця по зовсім незрозумілих критеріях. Очевидно хто більше заніс, той призер. Батьки глибоко жаліють, що попри небезпеку відправляли дітей на олімпіади. Далі. Якщо учень набрав 30% балів він має право бути призером і отримати І місце. А якщо є одне перше і 3 бали бракує до 30%, та невже відділу освіти шкода одного ІІІ місця??? Такий час. Діти йшли, переживали, ризикували, мерзли! Не треба ІІ. Третє місце. Батьки дуже глибоко розчаровані роботою відділів освіти ОТГ. Там нема розуміння в якому часі ми живемо і взагалі нічого людського у них не лишилося.
Іван
Для мати учня, Чернівецька область: 30% для першого місця - цілком нормальне обмеження. У попередні роки цього не вистачило би і для третього місця, бо існувала планка у третину балів. Але уже другий рік діє зміна до Положення про олімпіади, за якою жодних обмежень знизу для присудження третіх місць не існує, важливо тільки попасти у перші 50% учасників. Посилайтесь на ці зміни до організаторів олімпіад, а не пишіть тут, що від вас вимагають гроші за призові місця.
Коментувати
Геть олімпіади
А що не так? Міністерству ж не вистачило клепки відмінити олімпіади. Відділ освіти як болванчик вирішив теж їх провести, не можу ослушатися, міністерство наказало. Директори шкіл теж взяли під козирок. Хочете олімпіаду - нате вам. От і провели їх, щоб всі відчепилися. І що не так?
Для Геть олімпіади:
А, можливо, геть таких дурнів, як ти.
Коментувати