О. Мірошниченко: що потрібно насправді вчити?

Зараз наша школа не дає базової освіти, а підміняє її інформаційним мотлохом

О. Мірошниченко: що потрібно насправді вчити?

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Про вектор

Кількість «сміттєвих знань» у шкільних програмах зашкалює. Купа непотрібної інформації, яка вилітає з голів учнів миттєво. Знань абстрактних та не потрібних в житті.

Звичайно, зараз почнуть розмови про «розвиток мозку». Але якщо напхати в шафу купу непотребу – це не означає, що у вас є гарний гардероб. Це лише означає, що ви перетворили шафу на звалище непотрібних речей. Так і тут. Непотрібна, випадкова, складна, абстрактна інформація – це аж ніяк не знання і не розвиток мозку. Це просто інформаційний мотлох.

Що потрібно насправді вчити? Розумію, що це скоріше теоретичні роздуми. Але це мета. Не може бути метою шкільної освіти купа непотрібних знань. А так воно є зараз. Без розуміння сучасності, без бачення перспектив, за старими радянськими лекалами.

Так що ж потрібно вивчати? Базово. Звичайно, перш за все потрібно повернути в школу риторику. Без вміння грамотно говорити – людина існувати не може. Це основа всього і в усі часи.

Далі потрібно докорінно переглянути ставлення до інформатики. Сьогодні це повинен бути основний предмет. Не додаток. Не розвага. Це те, без чого сучасна людина не може існувати.

Далі, звичайно, іноземна мова. Без неї, як і без комп’ютерних наук – нікуди.

Далі потрібен зведений курс історії мистецтв. Не фейкові уроки малювання та музики, а саме знання з культури та історії.

Потрібен зведений курс природничих наук. Ну, власне, це почали реалізувати.

І такий же зведений курс наук негуманітарних, де б учень здобув знання з основ алгебри, геометрії фізики.

Потрібна світова історія. Але в контексті тієї ж історії мистецтв.

Ну і, звичайно, українська мова та література. Але як знання з основ грамотності та інструмент зацікавлення дітей літературою.

Що маємо? Вісім предметів. Базових. Тільки не треба про «отупіння дітей». Ми говоримо про базові речі, які зараз у школі чи взагалі не вчать, чи вчать дуже фрагментарно.

Потрібно зрозуміти, що зараз наша школа не дає базової освіти, а підміняє її інформаційним сміттям. Лише і тільки на основі подібної базової освіти можна говорити про подальшу спеціалізацію дітей у старших класах. Інакше ця спеціалізація виявляється фейком та імітацією.

Я розумію, що пишу зараз про мрії. Але це не просто мрії – це вектор руху. Це мета. Школа як основа. Ґрунтовна і синхронна з часом, а не абстрагована і від часу, і від реальності. А саме такою здебільшого і є сучасна українська школа. І це прямий шлях до деградації…

Оригінал

Освіта.ua
13.05.2021

Популярні блоги
Людмила Булигіна: не «бідні діти», а треба було вчитись Плачі щодо відсотку тих, хто не подолав поріг, бісять неймовірно, адже тест з математики елементарний
А. Ночкін: зраду щодо ЗНО з математики скасовано Збільшили процент тих, хто не подолав поріг, ті учні, які і не збирались користуватися цим результатом
О. Северенчук: що роблять учителі, яких обманули? Якщо вчителі не страйкують – значить, їм можна давати обіцянки, які потім не виконуються
Т. Ткачук: цьогоріч була одна перевірка письмових робіт ЗНО На дуже важливому етапі проведення ЗНО відбувається суб’єктивне оцінювання письмових робіт
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
гість
Дуже цікаво, деградуючий патякає про деградацію освіти, до якої і сам приклав...( навіть не знаю, руку чи тільки палець)
Полина Ивченко
Да, уж... Цей блогер не припиняє нас дивувати... "геометрії фізики"? А це про предмети- українську мову та літературу"Але як знання з основ грамотності та інструмент зацікавленності дітей літературою". Що мета вивчення цих предметів? Мова як інструмент зацікавлення дітей літературою. Радила б йому самому трохи повторити ці "інструменти". Вибачте, освідчені люди за нісенітниці.
Поля, ты дура?
"зацікавлеННОсті", "освіДчені"
Коментувати
Тая
Де ви зараз знайшли радянські лекала освіти? Немає вже таких лекал і це сумно. Дорожня карта освіти України передбачає " гроші ходять за учнем", і це дійсно так! Школи, вчителі у школах збирають вершки з учнів, що за гроші відвідують репетиторів з необхідних базових для вступу в виші предметів, та виставляють оцінки, видають атестат. Тож в яких школах радянські лекала? Підкажіть номер, та я туди переведу свою дитину!
Тато
Анна, попросите у Мирошниченко список книг по этике, они вам очень нужны. Потому что ваше хамство по отношению к учителям не имеет под собой оснований, а есть всего лишь порождением вашего скудного вульгарного мышления, характерного для примитивной базарной бабы.
Анна
Для Тато: Баба, так баба. А как же здесь бабой не станешь? Вот смотрите, какие у меня "основания": у вас слова "всего лишь" не выделены запятыми. Во-вторых: где ваша читательская компетентность? Автор не называет ни один школьный предмет "мотлохом". "Мотлох" у автора - "непотрібна, випадкова, складна, абстрактна інформація"... Да, есть "Учителя от Бога", но их единицы, в основном - это "змеиное кодло" (и самое интересное, в глубине души вы со мною согласны). И поверьте, я знаю что говорю. По образованию я инженер, но имею приличный педстаж. Помню свой первый рабочий день в колледже, меня провожает моя мама, завуч школы, она говорит: "... учти, учителя воруют, это подлые люди, учителей и полицейских презирают и ненавидят во всем мире, но если хочешь, иди".
гість
Для Анна: цікаво, що вдалося вкрасти за свій педстаж. Чому така неповага до власної матері, якщо завуч значить краде втричі більше вчителів?
Коментувати
Тато
Мірошніченко думає маячню і пише маячню. Називати базові шкільні предмети мотлохом може тільки неосвічений тупий гуманітарій (актор, режисер, драматург)
Анна
Уважаемый маэстро, такое впечатление, что вы здесь "бисер перед свиньями мечете". Кому вы здесь что докажите? "Оно" (учитель) получило диплом 30 лет назад, выучилось "раз и на всю жизнь" и считает, что может кого-то оценивать. С вашей стороны было бы очень великодушно в следующей статье дать для "наших дорогих учителей" список популярной литературы в области культурологии и искусства, где бы просто объяснялось что такое композиция в искусстве и другие элементарные вещи. Просто стыдно за наших учителей, просто стыдно....
Наталія57
Для Анны А що сучасна молодь знає про музику, живопис і літературу. Анна, попитайте дітей і Вам стане сумно. А "оно" з 30 річним стажом займалися спортом, займалися музикою, багато читали, вміли висловити свою думку, відстояти свою точку зору, а не горланити, що все було погано. А що Ви з зарубіжної класики прочитали, з української класики? Да що говорити. Я " мечу бисер перед свиньями"
Анна
Для Наталія57: Я так понимаю, вы учитель начальных классов. Если вас интересует литература по искусству, возьмите, для начала, учебник "Основы композиции" Сокольниковой 5-8 классы (там все просто изложено), хорошо также - Энциклопедия для детей "Искусство" 3 тома изд. Аванта. Сами можете почитать Дмитриева "История искусства" 3 тома. Ну это так, первое, что пришло в голову.
Коментувати
Владислав
Придумати гарних предметів і програм до них можна багато, от тільки вчителі цього "вумнічання" не оцінять і нормально написана дисципліна "Мистецтво і історія" перетвориться на чорті-шо з тим же малюванням. Чому? Бо проведення його повісять на когось з істориків, а у них мистецької освіти немає. А взагалі є заклади де якісна мистецька освіта надається?... І так далі.
вчитель
Для Владислав: ні, треба вести окремо історію, окремо мистецтво. А от тести ЗНО робитиз обох предметів
Владислав
Я про те, що можна і так, і так: історія багато де пов’язана з мистецтвом, а грі на фортепіано, все одно, ніхто в школі вчити не буде. Аби вчитель однаково добре знав обидві дисципліни.
))
Для Владислав: "А взагалі є заклади де якісна мистецька освіта надається?" Да, Владислав, прикинь, есть - это музыкальные и художественные школы, а далее, соответственно консерватории и академии художеств. А также театральные, кинематографические, хореографические и т.д. ВУЗы. Заметьте - не педагогические. Педагоги, ещё раз повторю, в своей массе ни на что не способны - это люди, покалеченные собственными амбициями и все.
Коментувати
вчитель
А у 9 класі треба складати тести з усіх предметів( типа ЗНО). Толі буде ясно, кому треба далі вчитися у школі, а кому достатньо здобути робітничу спеціальність у коледжі
вчитель
Я завжди була за інтеграцію, але розумну. НУШ- перескакування з теми на тему , немає зв`язку та й методичних знань немає у тих, хто створював програму. У старшій школі Література, історія України, Всесвітня історія, Мистецтво повинні йти рука об руку. Античність- так античність, Середньовіччя- так Середньовіччя . ЗНО потрібно складати обов`язково всім з двох предметів: українська мова та література( як це розуміти, що література не потрібна?) та Історія та мистецтво України. А третій предмет за вибором: англійська( гуманітаріям) та математика( фізика) на технічні спеціальності. Медики- особливі предмети. Навіщо дитині , якас вступає на театральний факультет або на музичний складати іспит з математики? А от мистцтво та історію України знати їй треба.
))
Для вчитель: Нда, "античність України" всі повинні знать! )
вчитель
Там ще була й Всесвітня історія. Читайте уважно
))
Для вчитель: Наконец-то! Вчитель "додул"! Именно, "ВСЕМИРНАЯ ИСТОРИЯ" и "МИРОВОЕ ИСКУССТВО" нужно выносить на ЗНО, а не историю и искусство Украины!
Коментувати
Вчк
В начальной школе надо вернуть все советские программы и учебники по основным предметам!!! Тех,кто " навпял" за 30 лет тот бред,который называют " современные программы и учебники"- привлечь к ответу как диверсантов и изменников родины!
Владислав
Для Вчк: І шоб спина не боліла, а то за Брєжнєва боліла тікі трохи, а от за Черненка все як посилилося...
Коментувати
вчитель
Початкова школа формує навички, які необхідні для успішного навчання у середній та старшій школі: уміння писати, читати, обчислювати. Без цих навичок неможливо формувати компетентності з базових предметів. Наприклад для володіння природничими дисциплінами необхідно вміти і писати, і читати, і обчислювати ( а не лише обчислювати). За аналогічним принципом середня та старша школа формує навички для успішного навчання у вузах. До життя готує вуз, адже він готує фахівця, який потім живе завдяки своїй професії. P.S. Читаючи ваші статті( а вони всі про одне і те саме), складається враження, що у вас психологічна травма отримана у школі, ви злі на вчителя, який вам поставив двійку з предмета, якого ви не вчили мотувуючи це тим, що вам цей предмет не потрібний( навіщо драматургу фізика або хімія!?). Вам необхідна психологічна або навіть психічна кваліфікована медична допомога.
вчителю
Для вчитель: У вас в коротком абзаце: "формує навички", "формує навички", "формує навички, "уміння писати, читати, обчислювати", "вміти і писати, і читати, і обчислювати (а не лише обчислювати)", "психологічна", "психична", "психологічна"- такой учитель кого хочешь с ума сведёт, а не только драматурга! Как же вы любите издеваться над детьми, "формуя свої навички", а сами же 100% не знаете ни химии ни физики. Сколько же вас таких противных куриц на этой планете живет!
Коментувати
Микола
Comme ci comme ça.
Tet-a-tet
Як би нам не хотілося обляпати п.Мірошниченка болотом, правди у його словах є багато. Інша справа,що освітній процес-штука дуже консервативна і результату доводиться чекати довго.Тільки тоді можна сказати,що вдале,а що не підходить для нашої ментальності.Це ще раз наводить мене на думку,що школи мають бути різні, бо і діти мають різні здібності і різні життєві цілі. У цьому різноманітті буде не важко віднайти усе що найкраще, найпрогресивніше і сміливо розповсюджувати на всю державу. От тут і має сказати своє вагоме слово АПНУ,якщо їй не соромно даремно їсти хліб за суспільні кошти. Перемога за прагматиками, а не словоблудними теоретиками застарілих навчальних програм.
Maya Ilechko
Абсолютно правильні думки,мої діти вже стикнулися з проблемою мотлоху ,суть втрачається,викручуємся самотужки,а це надзусилля..це додаткові приватні заняття і ігнорування половини шкільного непотрібу.,і ще потрібно навчитися отримати 10 балів . Це я пишу як мама трьох дітей.
Анна
Особенно согласна насчёт истории искусств. Специальный курс для детей с основами композиции и гармонии должен быть обязательным. Сейчас инет даёт безграничные возможности - демонстрация произведений живописи в хорошем качестве, посещение виртуальных музеев. и т.д. Учителей, способных преподавать такой предмет, конечно, единицы. Но хороший учебник и сайт точно можно сделать. Плевать и сорить на улицах точно меньше станут.
вчитель
Для Анна: Які основи композиції та гармонії? Це профільна освіта. Дітям необхідно надавати знання зх історії мистецтв. Дійсно, показуючи презентації, відеоматеріали, пов`язуючи з історвєю та іншими видами мистецтва.у Європі екскурсоводи знають, що нашим людям цікаві лише магазини та ще зробити фото типа "Тут був Вася" У музеях вони не слухають, бо нецікаво, не знають нічого. Аж соромно.. А от композицію та гармонію з поліфонією нехай вивчають у спеціалізованих музични х навчальних закладах
Анна
Для вчитель: Вас читаешь, просто стыдно становится. Вы сначала посмотрите что такое композиция, золотое сечение и т.д., а потом беритесь рассуждать здесь об искусстве. Зачем вы лезете в то, в чем не разбираетесь?
Юрій Черненко
Знання основ композиції, та розуміння золотого перетину не перетворило Вас особисто на виховану людину, про що і засвідчив Ваш допис!
Коментувати
Читачка
Рівень експерта високий, ось уже й фізика перестала бути наукою про природу й стала просто математикою. Ну-ну, скільки фізиків у труні перевернулось?
Код
Для Читачка: Цей недолугий "експерд" і хімію десь по ходу загубив. А може і не знає, що такий предмет є. Мабуть його в школі об парту головою сильно здорово товкли.
Володимир
Для Читачка: він явно в школі не був успішним...
Коментувати
Вася
Цей "освітній експерд" перестане тут писати тоді, коли під його постами не буде коментарів. Не ведіться на його "зачіпки", хай пише, сам радується написаному. Актор не довго буде "тріпатись" перед порожньою залою, піде за куліси БЕЗ ОПЛЕСКІВ.
Абитуриент
Правильно говорит, давно уже пора пересмотреть устаревшую систему образования, куда впихивают всё подряд, кроме того, что ученикам действительно нужно
Слава громадам
Кількість "сміттєвих" фільмів перевищує всі норми людської моралі.... Те саме вчителі можуть написати про режисерів, артистів. Але нехай кожен займається своєю справою. А якщо пан Мірошніченко О. хоче допомогти освіті то нехай зніме хоча б один дитячий кінофільм. До речі з 1991року у нашій державі не знято жодного дитячого кінофільма. Зате всі кому не лінь "РЕФОРМУЮТЬ" ОСВІТУ.
Тарас
Інформатику читають люди які знають ворд та уміють стулити презентацію і наближені до директора.Особливо по селах. Просто халява на якій зачасту просто грають у ігри. Програмування вчителі в масі своїй не знають бо інакше покинули б школу і пішли косити долари. За рідкісним виключенням.Ну стулити до купи природничі науки - стулять. Бо катастрофічно не хватає фізиків -хіміків. Тому зведуть ці предмети до рівня кварталу 95 -тіпо поржать.
вчитель
Для Тарас: А навіщо вивчати у школі інформатику на рівні програмування? Школа надає загальні знання: Word, Exel,фотошоп ..І досить. Нехай програмуванню навчають фахівців у вузах
Владислав
Програмування може вивчатися і зараз на уроках інформатики. Вчитель сам обирає "модулі". Один клас може вчити Inkscape в той час, як інший - Python.
Тарас
Для Владислав: клас то може і вибрав би та учитель часто густо не в темі. Бо в основному профільні вузи учителів готують мало а ті у школу не йдуть. Зараз так - був учитель праці, закінчив курси місячні і ти інформатик
Коментувати