В. Бєлий: залучення педкадрів до роботи у системі освіти

Без реального підняття ролі освіти вийти з тенет неофеодальних взаємин нікому ще не вдавалося

В. Бєлий: залучення педкадрів до роботи у системі освіти

Автор: Володимир Бєлий, ексзаступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Диявол ховається у деталях.

Філософи світу

Роздуми про залучення педкадрів до роботи у системі освіти: «там» і у нас.

Західна цивілізація

«Там» ця суспільна потреба здійснюється через загальнодержавну процедуру конкурсного заміщення всіх педагогічних посад, зокрема вчителів, як прямий робочий функціонал Міністерства освіти. Починаючи з того, що ним оприлюднюється повний список всіх вакансій на наступний навчальний рік від всіх закладів освіти країни, зокрема й системи загальної середньої освіти. До речі, країна має 66 мільйонів населення.

Побачити сутність підходу можна через ось ці ескізні лінії цієї процедури, які наведу поки лише у частині того, яким є зміст конкурсних випробувань.

Article 9

Тематику письмових тестів пропонують дві національні комісії. Ці комісії очолюються генеральним інспектором, призначеним міністром. Члени кожної комісії обираються з числа осіб, яких запрошують бути членами журі, як зазначено у статті 4. Члени національних комісій не можуть брати участь більше ніж у чотирьох послідовних сесіях. Між двома участями в одній з національних комісій або згідно розкладу роботи у чотирьох комісіях має пройти мінімум два роки.

Комісії приймають процедуру апеляції результатів конкурса.

Голова кожної комісії обирає теми письмових тестів на професійну (педагогічну/вчительську) придатність (І-е конкурсне завдання). Перелік сюжетів затверджується Міністерством з числа пропозицій від голів комісій.

Тематику вступних випробувань на предметну компетентність (ІІ-е конкурсне завдання) обирає голова комісії (журі).

Article 11

Письмові тести кандидатів анонімуються перед тим, як їх піддають подвійній перевірці.

Після перевірки тестів на профпридатність (І-е конкурсне завдання) журі визначає після обговорення список кандидатів, допущених до проходження ІІ-го конкурсного завдання – на предметну компетентність.

З варіантів цього випробування може бути письмове завдання на перевірку володіння державною мовою, мовно-аналітична здатність та рівень загальної культури.

Анонімність тестів знімається лише після обговорення журі.

Після закінчення двох випробувань та після обговорення журі, залежно від загальної кількості балів, яку здобули кандидати за всі дві серії випробувань та в межах наявних робочих місць, виставлених на конкурс, оприлюднює основний список кандидатів та встановлює в тому ж порядку додатковий список.

Згідно з набраними балами вчитель подає заяву на роботу до бажаного йому закладу. Відмовити йому можуть лише у тому випадку, якщо до того ж закладу буде подано заяву вчителем-конкурсантом, який отримав більшу суму балів. Так і вчитель отримує кращий заклад з наявного списку цьогорічних вакансій, і заклад отримує найбільш професійного з числа бажаючих у ньому працювати.

До конкурсних балів додаються також через систему коефіцієнтів бали, що відображають вже досягнутий претендентом стаж практичної роботи та встановленого державою певного переліку елементів соціального захисту.

Article 12

Якщо кілька кандидатів набрали однакову кількість балів, пріоритет надається тому, хто отримав найвищу оцінку на першому вступному іспиті; у разі рівного балу за перший вступний іспит пріоритет надається кандидату, який отримав найкращий бал, отриманий під час другого тесту на прийнятність.

Версії

Article 15

Будь-яка копія, яка виявиться підозрілою під час перевірки, повідомляється її перевіряючим голові журі. У разі визнаного шахрайства його (від автора допису – є окремі статті закону, що описують таке) претендент виключається з конкурсу на умовах, передбачених останніми трьома абзацами статті 14.

Відтак кожен, хто має відповідну освіту, прямо користується правовими можливостями до працевлаштування у форматі «Закон є одним для всіх». Плюс потім на роботі у закладі він не має жодних психологічних комплексів з площини залежності його долі від «доброї/недоброї волі» директора закладу чи залежності від тієї чи іншої протекції.

Українcьке сьогодення

Для нашого міністерства вся ця «вакантна суєта» не є «царською справою», а тому на свій суб’єктивний розсуд все вирішує кожен окремий директор закладу. Починаючи з того, що то приховує наявні вакансії, то вимагає в органів управління освітою «прислати йому людей».

А яка саме спрямованість палітри місцевої «специфіки» наших конкурсів на посади директорів шкіл/ліцеїв/гімназій, не знає хіба лише лінивий. Вже не кажучи про те, що мови про конкурси на вакансії для рядових педагогічних працівників і бути не може.

Зрозуміло, що «крига» у бік налагодження дійсно притомних для ХХІ століття процедур взаємин у нас може скреснути лише з приведенням до здорового глузду тарифної сітки заробітної плати працівників закладів бюджетної сфери.

Наприклад, у Франції у системі загальної середньої освіти зарплати мають наступний діапазон: вчитель-початківець має оклад 1800 євро, після 10 років роботи – 2300 євро, після 20 років – 2900 євро, а після 30 років – 3800 євро. Це за мінімальної зарплати у країні – 1500 євро та окладу директора ліцею у 5100 євро, у яких, на відміну від вчителів, не від 19,5 до 24 (початкова школа) годин/тиждень, а 8-годинний робочий день.

Не лише грішми, а й умовами діяльності (у тамтешніх вчителів бюрократії у десятки разів менше, ніж у наших) визначається у підсумку престижність професії вчителя, хоча без наявності гідного окладу її (престижності) не буває.

А без реального підняття ролі справжньої освіти (не мова про різні версії її імітації) вийти з тенет неофеодальних суспільних відносин нікому ще не вдавалося. Тому сумновідома відсутність у Радянському Союзі учнів-двієчників є прямим свідченням головної причини його краху. Та й не менш прямим натяком на головну причину теперішнього плачевного стану новітньої української освіти – тотальну безвідповідальність/профанацію на всіх її рівнях.

Освіта.ua
19.04.2021

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Лариса
А мене вразила не така вже й велика різниця між мінімальною зарплатою і зарплатою вчителя-початківця у Франції: 1500 і 1800 євро відповідно. Я так розумію, що мінімальну отримують працівники найнижчої кваліфікації... Як бачимо, і у Франції не так уже й цінують вчителя. Я цікавилась іншими країнами - там те саме. Так що, дорогі колеги-вчителі, ми просто помилились з вибором професії. Сучасна молодь не допускає таких помилок.
Тарас
Для Лариса: Мій коллега з Німеччини дуже скаржиться на малу зарплату -каже що автівці 5 років а в нього не вистачає грошей купити нову. Лариса, а скільки років вашій автівці?
Коментувати
мама
"Залучення педкадрів до роботи у системі освіти" - ГЕНИАЛЬНО, давно пора, а то вся учеба на родителях. )))
Татьяна
Для мама: зараз вчителі НЕ ті, що за "союзу": безліч безграмотних (побачила на власні очі,коли почався онлайн!). За таку зарплату скоро батьки будуть по черзі проводити уроки, або понабирають "за конкурсом" людей з освітою двох класів та трьох коридорів...
Коментувати
Ольга
Мабуть пан Бєлий і досі не може виявити одну важливиц факт: скоро, навіть дуже скоро НЕ буде кого залучати до цього освітнього процесу. Вчителі вже ледь витримують. Старі уходять на пенсію, а молоді НЕ підуть в це пекло і рабство. Нещодавно в нас вчителів заставили розгрібати мусорні свалки на трасі. Це до всього того "щастя" добавити ще це. Вчителі - це раби.
Tet-a-tet
З якою б країною ми себе не порівнювали по зарплаті-усе буде не нашу користь. Допоки бізнес буде ховати прибутки у тінь в українського вчителя не буде притомної зарплати,та він уже давно на неї і не розраховує. Усі кричать про корупію на митницях, але як тільки Президент ввів санкції, проплачена преса закричала,що це не демократично, і що то буде,якщо і з іншими так чинитимуть. І так по багатьох напрямках. Ми лицемірні і двуликі, навіть війна і загроза загарбання не впливає на свідомість наших чиновників та бізнесменів. Чи хоч один запропонував свою допомогу у такий скрутний час?У нас мер злодій ще той, але люди проголосували за нього у черговий раз.Аргумент:вже накрався,то може перестане, а прийде новий-може бути гірше. В Уряді перестали брати хабарі-так місцеві чиновники тому дуже раді,не треба відстьобувати на верх,собі ж і краще.Отак і живемо,а Ви про Францію.
Володимир
Для Tet-a-tet: Уряд - це табун бариг! Навіщо їм самим брати, якщо підлеглі бариги принесуть готівкою або коштовностями? І в освіті на всі схеми закладається не менше 10% від субвенції. А це 9 мільярдів.
Коментувати
Володимир
На думку чиновників від освіти, вчитель – не просто професія, а покликання. Тобто, зарплата – це не головне! Її нараховують, але не таку, як роботягам. Філософія освітніх економістів іде далі й полягає в тому, що в цій професії має бути не просто покликання, а задоволення на рівні оргазму. І це задоволення має оплачувати той, хто його отримує.
Татьяна
Для Володимир: точніше і не скажеш!
Коментувати