Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс

Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів

Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Отже. Стосовно ДПА рішення прийнято. І це є правильне рішення. Бо ДПА, як форма узагальнення і контролю, є вкрай неефективною та безглуздою. Система освіти від цього рішення абсолютно нічого не втратить. Більш детально я цю думку обґрунтовував не раз і тому не бачу доцільності її повторювати.

Але не втомлюся повторювати, що система освіти не може ефективно існувати без такої важливої його складової освітнього процесу, як перевірка, узагальнення та аналіз його результатів. Особливо – результатів певного етапу цього процесу. Якщо ми цю складову забираємо, то освітній процес втрачає смисл. Що, власне, і є сьогодні.

А після прийняття рішення про відміну ДПА ситуація стане ще гіршою. До того ж, її серйозно ускладнила епідемія і дистанційне навчання. Яке, насамперед, передбачає величезну частку самостійної роботи. А її ефективність без належного зовнішнього контролю завжди буде сумнівною через відсутність належної мотивації до навчання.

Саме тому, на тому мою думку, було б логічним, приймаючи рішення про відміну ДПА, прийняти рішення про запровадження у школах перевідних та випускних екзаменів. Від яких у адекватно працюючих світових освітніх системах ніхто і не відмовлявся. Там лише змінювали форму і методику їхнього проведення, але сутність залишалася і є незмінною: контроль, узагальнення, аналіз. Адже навіть у перекладі з латини слово екзамен означає стрілочки, вектор... Який має вказувати, куди прийшли чи що здобули. А коли є вектор – то розумна людина знає, що робити. На жаль, щось із таким вектором у нас тепер не склалося.

На мою думку, повернення до перевідних та випускних іспитів у загальноосвітніх школах означає наступне.

1. Форму проведення екзаменів обирає школа, а їхній зміст визначає МОН.

2. Результати екзаменів не обов’язково повинні бути позитивними. Учні, які не знають і не вміють, можуть екзамени не скласти і не бути переведені до наступного етапу навчання. Щодо випускних – то в атестаті для таких має бути зазначено: екзамен не склав. Якщо для власника атестата це критично, то нехай складає ЗНО. А якщо не критично – проживе і так.

3. Ніяких звітів шкіл перед чиновниками різних рівнів про те, як учні склали екзамени, бути не може. Це справа закладу освіти, і лише його. Дуже важливо, що результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя. Це є оцінка роботи учнів.

4. Екзамени мають складати всі учні, завершуючи кожен етап навчання. Без будь-яких звільнень, перенесень тощо.

5. Екзамен у школі приймає не лише той учитель, який навчав цього учня, а разом із колегами.

Упевнений, що повернення до системи перевідних та випускних іспитів буде суттєвим внеском у поліпшення якості загальної середньої освіти. А для тих, кому дуже хочеться поміркувати про можливе «перевантаження» учнів, то раджу подумати над тим, чи можна досягти будь-чого, не навантажуючись. А саме на це ми налаштовуємо учнів у сьогоднішній школі. Додайте до цього іще їхню безвідповідальність за результати навчання. Через те і маємо те, що маємо.

Оригінал

Освіта.ua
16.04.2021

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Небайдужий
З п.3 погоджуюся повністю, обома руками за! Особливо з останнім реченням: результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя. Це є оцінка роботи учнів. 100%! Та, на жаль, всі чиновники без винятків, і більшість сучасних директорів вважають, на жаль, що завжди винен вчитель. Знаю дуже багато таких прикладів, коли принципового і об’єктивного вчителя в школі з’їдають, бо він не хоче ставити "потрібні оцінки потрібним дітям"... А уявіть собі, як будуть "наїжджати" на вчителя, якщо будуть екзамени. Оці "яжематі" з розчепіреними пальцями ціни не складуть ні собі, ні своїм лінивим, нахабним і тупим чадам! За вчителів прикро... Їх тепер більшість батьків не цінує, це передається й дітям.... Я взагалі дивуюся, як знаходяться ще бажаючі працювати в звичайних школах...
Дмитро
Корупційні екзамени - совок. Я би іх також під час університету у ЗВО відмінив, а точніше - змінив їх формат.
Дмитро
Вибачте, але не мотивації, а відсутності власної волі, стимулу й інтересу до навчання,а також невміння правильно вчитись й ефективно розподіляти час. Але це можна виправити!
мама
Господи, Боже мой, да отмените же эту ДПА - посмотрите в инете, сколько в России детских самоубийств! Интернет кишит! Вчера ещё одно! У нас, слава Богу, не слышала. Пожалейте наших детей! Они вырастут обозлёнными психами!
мама
Для мама: P. S. Самоубийства из-за ЕГЭ
Влад
А чи не буде самогубців серед дітей, які всі 11 років гарно вчилися, були відмінниками, а потім бац! Заплати декілька тисяч доларів хабаря за вступ у ЗВО! І не тільки, щоб потрапити на бюджет,а і на контракт. Тому що виші будуть вам розповідати, що місць немає вже, але як позолотите ручку, то знайдемо. Не буде самогубств у дітей?
мама
Для Влад: Во-первых я писала про ДПА. А во-вторых, действительно, уровень коррупции в Украине высочайший, поэтому на первой же сессии нужно будет золотить-перезолотить и двоечникам и отличникам, которые очень быстро вылетают с того-же бюджета. Учиться нужно ехать за рубеж - там все честнее и кстати, никакое ЗНО не нужно.
Коментувати
Лариса
Важко з Вами не погодитися: у вчителя немає важелів впливу на дітей, бо всі оцінки хороші. Батьки часто-густо самоусуваються , а вчитель винен усім. Екзамен- публічне зівтування про знання та навички, дасть поштовх довчити, систематизувати, проявити себе. А якщо не склав? Не пернводиться до наступного класу? А в законі- лише за згодою батьків?
Василь
Вчителі кожної школи прекрасно знають стан якості освіти своїх учнів без екзаменів,ЗНО,ДПА.Ті діти що ,бажають отримують належний рівень знань практично в кожній школі.Для тих хто не бажає-після закінчення школи існує купа закладів освіти куди приймають і без ЗНО або з ЗНО але з низькими балами, які вони успішно закінчують.Існуюча система освіти не стимулює отримання учнями якісної освіти тобто напруженої праці.
Наталія
Для Василь: Не тільки система освіти не стимулює, а й деожава не забезпечує випускників вишів роботою. А за кордоном на чорнових роботах не потрібно "великого розуму".
Небайдужий
Для Наталія: у вас совкова ментальність. Де, в якій країні держава "забезпечує роботою", крім совка і постсовка??? Не знаю, скільки вам років, мені був 31 рік, коли совок розпався. Але якби я чекав, як багато моїх ровесників, що держава мені щось зобов’язана, де і ким би я був і моїх троє дітей??? Під лежачий камінь вода не тече! І відкривають лише тим, хто стукає! Це ж наша віковічна мудрість! А ви "держава не забезпечує"... Нуй нехай. А ви не чекайте милостиню!
Коментувати
Вадим
Запитання до захисників ЗНО-шної мафії: 1. Чому в Європі відмовились від тупих тестувань ще в 50-х роках минулого століття? Як так може бути, що здеформоване ЗНО - аналог парашинського ЕГЭ є лише в Україні та путлеровській рассєє? Чому ніде в світі не визнають наших сертифікатів ЗНО? Як можна витвір деградованої парашинської тоталітарної освіти видавати за видатне досягнення української освіти? 2. Що перевіряють під час тупого ЗНО-шного тестування - здатність до тупого зазубрювання непотрібної інформації, яка є у вільному доступі в Інтернеті. Скрізь у світі вже давно перевіряють компетенність та здатність до навчання випускників. А що крім тупого ЗНО і екзаменів більше не існує інших систем вступу до ЗВО???!!! 21 століття на дворі... 3. Чому наших дітей приймають до польських, німецьких словацьких . ВНЗ без сертифікатів ЗНО, а наші супер об’єктивні, некорумповані сертифікати ЗНО радять викинути до туалету? 4. Чому хапуг-халявщиків репетиторів наша податкова служба не відловлює, не накладає величезні штрафи і не заставляє платити податки, так як всі підприємці? Тоді галасу в підтримку ЗНО стало б значно менше. Чим халявщики-репетитори кращі від проституток? І ті і другі підпільно без податків заробляють гроші. А де підпільний заробіток, там обов’язково - кришування мафією. 5. Чи не краще величезні кошти, які витрачає наша країна на організацію і проведення застарілого, ретроградно-печерного, відкинутого усім цивілізованим світом тестування ЗНО, витрачати на модернізацію обладнання наших шкіл, на підвищення зарплати вчителів?
Виктор
Для Вадим: Круто!!! Только эта правда никого в МОН не интересует. Развал образования в стране идёт ЦЕЛЕНАПРАВЛЕННО!
Zz
Для Вадим: Ніхто не відмовлявся-Європейські випускники здають тести.В Польщі-матура,до прикладу -це аналог нашого зно.В Німеччині тести і розподіл дітей ще під час навчання на розумних і тих,хто не може скласти тести).Так що не треба тут брехні і перекручень.
мухе зз
Для Zz: Сразу видно, что ты про образование в Польше и Германии ничего не знаешь. Не смеши здесь народ
Коментувати
Валентина
А я підтримую позицію п. Лікарчука. Дітей потрібно привчати до відповідальності за своє майбутнє протягом всього періоду навчання в школі,а не по її закінченню. Екзамени у перевідних класах саме те. І чому одразу оцінки будуть купуватися? Розумні батьки такого не робитимуть.
Татьяна
Для Валентина: А вчителі? Сама в свій час на екзамені одержала "адекватну" оцінку. Вчитель оцінив по справедливості.
Коментувати
Ірина
Пан Лікарчук знову хоче знизити якість освіти, повертаючи нас у совок, коли учням можна було не працювати а домовлятися за оцінку з учителем. ДПА і ЗНО хоч і не в повній мірі забезпечували незалежний контроль, коли оцінку не вийде купити. Якість дистанційної освіти просто висвітлила реальну якість роботи шкіл. Всі звітували про комп’ютеризацію і інформаційну компетентність, а за фактом виявилось, що це просто пшик. І де ж та реальна робота агенцій із забезпечення якості?
Учился при совке
Для Ірина: при совке дети учились бесплатно и ничего не покупали. Знания давали в школе, а не дома. Это уже при незалежности начали торговать оценками люди святой профессии. Не пишите ерунду! Современные педагоги пример должны брать, а не критиковать.
Вика
Для Ирина: надо возвращать систему образования как " при совке"! За 30 лет " незалежності" все так называемые реформы направлены не на развитие и процветание,а на развал! Если бы советская система была так плоха,то могли бы олигархи по сей день грабить то,что было построено при СССР?? Задумайтесь!
Дмитро
Для Учился при совке: я ніколи не купляв,не купляю і не буду! Вчився, вчуся і буду вчитись безкоштовно далі безкоштлвно. Навіть, гроші за успіщне навчання отримую,
Коментувати
Учителька
Результати низькі. Значит винен тільки вчитель. Який контингент учнів нікого не хвилює. Ось зараз у Харкові управління освіти Московського району проводить масштабну перевірку шкіл, де замалі показники на Зно. Тонни паперів школи ПРИГОТУВАЛИ, ЩЕ приєднувалися до Зум Уроків. А вчителі за свої кошти ноути та планшеты купують, та ще й інтернет проводять у кабінети. І самі, між іншим, вчилися зуму, гугл класам тощо. Ніякі Високі керівники не допомагали, щоб зараз перевіряти. А хто перевірить контингент учнів, великій частині яких не дано піднятися на рівень старшої школи?
Володимир
Для Учителька: А хто перевірить інтелект членів управління освіти Московського району?
Коментувати
Маестра
Пане Лікарчук, то Ви в совок нас кличите... А виявляється, що та система не дурними створювалась....
викладач
Для Маестра: хіба важливо, як та система називалася? Її "продуктом" були люди, які запускали ракети в космос, знали історію своєї країни тощо. Що вміють нинішні, ті, хто є "продуктом" сучасної, реформованої системи освіти? Руйнувати. Зруйновано все, що можна було зруйнувати, в тому числі і сама система освіти. Так чи варто відмовлятися від продуктивної системи освіти тільки тому, що називається не так як хотілося б нашим рехформаторам? Ну, назвіть її якось інакше,"декомунізуйте", але поверніться до неї, якщо вам небайдужа доля України.
Дмитро
Для викладача. Не смішіть. Совок - не був ефективним, а історію знплм лише ту, що фальсифікована кремлем. За час незалежності багато нових фактів в історії спливло. Більше за них у світі цінувалась система таємних шкіл, університетів в Україні. Ми дуже мало про цю освіту знаємо. Але якщо прочитти праці українських педагогів, то дещо стане зрозуміло. Система цієї освіти суттєво відрізнялась від інших. Але на жаль, та система мало відома.
Коментувати
Якось так
В порядку дискусії. А інформацію про реальний стан освіти не можна "видобути" із результатів ЗНО? Як на мене є очевидним, що ті, хто не прийшов на добровільне ЗНО, в переважній більшості отримав би на обов’язковому ДПА низькі оцінки. Похибка між "повним пулом" оцінених випускників з допомогою ДПА (як це було 2 і більше роки тому) і "урізаним пулом" вступників (що отримали середню освіту в поточному році) не вийде такою ж уже суттєвою. Я минулого року проглядав таблиці з розподілом балів ЗНО по декільком предметам і те, що, наприклад, математику на 165 балів (8 шкільна) і вище склало всього 20,84 % учнів (з тих, хто здолав поріг), вже говорить про багато що. А якщо б було обов’язкове ДПА, то припустимо, що цей показник просів би до 18-16%. Щоб це змінило для розуміння державою стану освіти? Чи відрізнялись би реальні дії МОН для виправлення такого стану?
Володимир
Пане Лікарчук! Ну Ви ж самі собі й протирічите! В системі тотального освітнього окозамилювання й рейтингоманії шкільний екзамен - це вже нонсенс. Тупо зробили турбулентники! Могли б залишити ДПА в тестовому режимі. Хоч якась уява була б про реальний стан освіти. А відкриті питанння винести на ЗНО. Для тих, хто переповзе пороговий рівень. І зошити друкувати не потрібно.