Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти

ЗНО повинно бути відокремлене від школи, задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи

Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

ЗНО стає токсичним для української освіти... Написав оце і самому страшно стало. Але і мовчати не можу.

Бо тоді, коли у 2007 – 2008 роках ми запроваджували ЗНО, то ніхто й уявити не міг, що через 10 – 15 років у багатьох школах підготовка до ЗНО стане основною у т. з. освітньому процесі, а систематичне виконання навчальних програм, засвоєння знань, формування навичок і компетентенцій – будуть вторинними.

Не уявляли, що теми, «які будуть на ЗНО», учні виявлятимуть бажання вивчати, а інші – ні; що уроки із предметів, які «виносяться на ЗНО» відвідуватимуть, а інші предмети стануть ізгоями.

Не думали, що чимало вчителів у реальний навчальний час будуть займатися натягуванням до складання ЗНО, а керівники шкіл закриватимуть на це очі...

Не уявляли, що результати ЗНО ляжуть в основу рейтингів шкіл, за якими будуть визначатися «кращі» та «гірші» заклади, а органи управління освітою знущатимуться з учителів та керівників за «низькі» результати ЗНО, хоч за даними соціологів 75 відсотків учасників ЗНО готуються до нього з репетиторами...

Якщо відверто, то в ті далекі роки були серйозні занепокоєння з приводу можливих негативних наслідків запровадження ЗНО. Саме тому ми робили так, щоб ЗНО та загальноосвітня школа перетиналися лише в змісті програм зовнішнього оцінювання.

У ті роки школа могла і не знати, зареєструвався учень для проходження ЗНО чи не зареєструвався; учасники оцінювання свої результати дізнавалися у конфіденційному режимі і мали повне право не повідомляти про них школу та вчителів; ніякого впливу результати ЗНО на оцінки в атестаті не мали...

Та й рейтинги за результатами ЗНО ніхто не будував. Тобто, «гарні» чи «погані» результати учасника оцінювання аж ніяк не впливали на оцінку роботи школи і вчителів.

Додайте до цього фактичну (не юридичну) незалежність УЦОЯО від чиновників Міністерства освіти і науки, яку повністю та беззаперечно підтримували тодішні міністри освіти – С.М. Ніколаєнко та І.О. Вакарчук, і стане очевидним, чому ЗНО не мало настільки негативного впливу на освітній процес у школі, як воно має наразі.

Втрата УЦОЯО в 2011-2014 рр. формальної незалежності від Міносвіти, поєднання ДПА і ЗНО, інсталяція технологій ЗНО в освітній процес, рейтингоманія на основі результатів оцінювання зумовили ті різко негативні явища в шкільній освіті, з яких я почав цей допис. І ці руйнівні процеси продовжуються. Особливо в умовах дистанційного навчання та пандемії, які потужно виявили нездатність існуючої технології проведення ЗНО адаптуватися до практично нових умов функціонування системи загальної середньої освіти. А ця технологія лишається незмінною уже майже 15 років...

Я про це писав рік тому напередодні ЗНО – 2020, я пишу про це і зараз... Упродовж року, який пройшов, жодного кроку до реформування технології проведення ЗНО не зроблено. Є приказка, що старий кінь борозну не псує. Але старий кінь уже і не оре так, як молодий. Тим більше, коли світ навколо того коня за 15 років суттєво змінився.

В Україні уже цифрові паспорти запроваджені, а тести ЗНО й до сьогодні виконуємо у паперових зошитах, витрачаючи мільйони гривень для їхнього друку та розвезення до пунктів тестування і назад.

Дуже боюся, що з причин технологічної відсталості та реально токсичного випливу на старшу школу, питання про доцільність існування ЗНО може постати дуже серйозно.

Що робити для випередження цього можливого провалу?

По-перше, ЗНО повинно бути відокремлене від школи. Шлюб між ними має бути розірваний. Задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи. Як варіант – повернення до практики 2007-2008 років. Із змінами. І обов’язкова відміна поєднання ЗНО і ДПА. Котлети і мухи – окремо.

По-друге, категорична заборона оцінювання роботи закладів загальної середньої освіти у формі будь-яких рейтингів за результатами ЗНО. Якщо рейтинги потрібні, то має бути розроблена нова система формування таких рейтингів, але поза результатами ЗНО. В Україні є щонайменше дві (!!!!) потужні державні інституції, котрі можуть це зробити. Йдеться про Державну службу забезпечення якості освіти та Інститут освітньої аналітики. Хоч, власне, такі рейтинги й потрібні, як один із елементів оцінювання якості функціонування системи загальної середньої освіти.

По-третє, технологія проведення ЗНО, як і зміст оцінювання, потребують негайних змін. Рік уже втратили. Це дуже важливо, зважаючи і на пандемію, і на дистанційне навчання... Але особливо важливо це для того, щоб навчання у старшій школі не стало лише підготовкою до ЗНО... Як воно є зараз.

Коли писав ці рядки, у ФБ побачив оголошення, що від імені Університету менеджменту освіти збираються видавати сертифікати про підвищення кваліфікації вчителям-філологам, які «готують до складання ЗНО». Не тим вчителям, які навчають учнів азам мови та літератури, а тим, які готують до складання ЗНО... Коментарі потрібні?

P.S. Дуже прикро було писати про токсичність ЗНО для сучасної шкільної освіти. І не хочу бути в ролі Тараса Бульби...

Оригінал

Освіта.ua
31.03.2021

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Марія
А може, почнімо з того:"Навіщо 10-11-класнику 17 предметів для вивчення, серед яких мооре "для загального розвитку" ??". Тож це цілком природно і навіть раціонально, що всякі "Захист Вітчизни", "Основи здоров’я", "Етика", "Художня культура", "Філософія", "Людина і суспільство" та ін. дитина свідомо ставить на другий план, (а то й на третій), а наполегливо працює над базовими предметами. Над предметами НЕОБХІДНИМИ для майбутнього: безкоштовного вступу і професії. І наявність чи відсутність ЗНО тут ні до чого. Може, просто вже пора усвідомити, що у старших класах діти повинні розходитися за профілями і максимально вчити те, що треба і таки "наїстися"? А не намагатися понадкушувати вершки з 17 морквинок? Так і хочеться запитати у міністрів:"А ви самі.. теж ніколи нічого свідомо не ставите на другий план, коли йдете до здійснення практичних цілей?"
Володимир
Все почалося із самоусунення міністерства від поточного контролю за станом освіти, від індульгенції Яйценюка. Нинішнє пробне ЗНО - ганьба деградуючої бюрократичної системи освіти! Саме ЗНО потрібне лише для тих, хто здав ДПА (з шести предметів) не нижче 7 балів. Така сепарація дасть поштовх якості системі вищої освіти. Там багато викладачів, які не дають знань, але продають курсові роботи. При цьому, вважаю доцільною перевідну ДПА після 9 класу (4 предмети). Для визначення профілізації в старших класах.
Аліна
Повністю згідна!! Три роки тому здавала ЗНО. І навчання в 10-11 класах було повністю присвячено ЗНО і підготовці до випускного. І мене навіть дивує, що при такій підготовці хтось міг не здати його.
Ооо
Отделите ЗНО от школы!)!!!!)
Вчитель
Я згідна з автором. Я працюю заступником директора з НВР в сільській школі. І от сьгодні, на засіданні АК ІІ рівня , я "хопила добрий втик" за те, що в нас погані результати ЗНО. Мені сказали, що за той час що лишився до ЗНО , я, як завуч, маю попрацювати для того, щоб результати були добрі,. Таке враження що до цього часу я і вчителі школи займалися дурницями . І це не одинокий випадок. І ніхто не хоче зрозуміти що в нас 80·% випускників їде працювати за кордон і їм не треба ЗНО , для чого їх заставляти його здавати, які можуть бути добрі результати. І навіть ті , хто здобуде вищу освіту, майже всі, ховають дипломи і їдуть за кордон, бо в рідній державі не можуть себе зреалізувати., нема мотивації до навчання на рівні держави, а за все відповідає школа. На даний час робота вчителя є важка і коли тобі за твою титанічну працю отаким чином дякують, то думаєш а чи не поїхати і собі за кордон. Я за ЗНО для випускників, що цдать вступати в ВНЗ і тоді й результати будуть добрі
Дмитиий
ЗНО - это не выявление уровня знаний, это была попытка найти способ борьбы с тотальной корупцией в системе образования. Эту задачу ЗНО НЕ РЕШИЛО Дальнейшее существование этого вида контроля знаний приведет к деградации целых поколений. Следует признать ошибку и вернуться к советской системе образования.
Лара
Пан І.Лікарчук правий в тому, що ЗНО спотворено, а школа деградує. Як і в будь-якій професії В Школі є прекрасні фахівці, і випадкові люди . Є вчителі, які в 11 класі в ЗУМі ЧИТАЮТЬ дітям параграф з підручника. Чи потрібно таке навчання? А більшість підручників, особливо з хімії, фізики, біології без вищої освіти не здолати! Ось і змушені діти списувати в інтернеті, або шукати репетитора. В умовах карантину все ускладнюється. В деяких навчальних закладах, в боротьбі за рейтингом, репетиторство ставлять на "поток", коли відсутність викладацької діяльності і завищені вимоги до учнів підштовхують батьків сплачувати додаткові заняття. Успіх дистанційного навчання повністю залежить від вчителя. Хтось не хоче, хтось не здатен. Дивує чому так складно формулюються деякі питання для ЗНО і ДПА, що діти не розуміють чого від них чекають. Але є Вчителі, що входять в життя кожної дитини і залишаються назавжди з таблицею множення, віршами, хімічними формулами. І я вдячна Вчителям двох моїх доньок.
Світлана
Мене завжди турбувало питання: як можна у моніторингу порівнювати річні оцінки з предмету, де оцінюються різні види робіт, вміння і навички учнів за програмою 11 класу з результатом ЗНО, де учні повинні показати рівень знань і сформованість навичок за курс вивчення предмету (з 5 по 11 клас)?
Світлана
Повністю погоджуюсь з основними тезами статті пана Ігоря. Саме результати ЗНО стають основою оцінювання професійності вчителя, тому це і змушує вчителів, що викладають у випускному класі, зосереджувати свої зусилля у цьому напрямку. Та найприкріше те, що вчителі української мови та літератури кожного року ніби змушені разом із своїми учнями складати іспит, тоді як інші вчителі-предметники працюють у так званому "розслабленому" режимі: з їхнього предмету ЗНО не здають, їх же не будуть розпинати на педрадах та нарадах відділу освіти. Виходить дискримінація якась!
Ооо
Для Світлана: а всё потому,что надо ЗНО отделить от школы! Пусть дети сами мотивируются! Доколе учителя будут отвечать за тех,кому наплевать на это ЗНО?
Коментувати
Наталия
Поднятый автором вопрос избирательности предметов, не верный. 10-й, 11-й класс-это уже когда дети определились и выбрали специализацию, направленность. И это естественно, что какие-то предметы уже не актуальны. Зачем химия будущему юристу? Считаю, что добрую часть предметов вовсе стоить перевести в группу "зачёт здан" и с акцентировать ученика на углубление по специализации, тогда переход от школы к институту будет плавным и вполне понятным. Почему школа, вчасности 10, 11й классы это не подготовка к взрослой жизни, а напичкивание ненужной информацией? Именно ненужной, ведь если бы ребёнок интересовался, действительно хотел углубить свои знания, то сейчас есть достаточно бесплатных ресурсов. Но нет, нужно давить на ребёнка и он, юный медик, обязан знать ту же историю. Сейчас все ахнут, история страны это обязательно, да нет, полно таких моментов истории, которые лучше не знать!!! Человек должен быть воспитан быть "человеком", умеющий видеть чёрное и белое и поступать по по-человечески. Школа ?...
Олена
Дивує фраза, 10-15 років "ніхто і уявити не міг"! Це зрозуміло з першої секунди! Ще 30 років тому в середніх класах (5-9) в кінці року були екзамени, то всю 4 чверть на уроці йшла підготовка до них. І ніяких програм. А тут пристібнули до вступу у ВИШ! То які ще можуть бути варіанти?!!!
Наталія
Цілком підтримую, є ще розумні люди,! Дякую! Обов’язково треба відокремити ЗНО від школи, тоді буде більше порядку.
Олена
Що говорити про складання ЗНО. Всі проблеми починаються в початковій школі, коли батьки думають, що віддали дитину до школи, а далі це вже проблеми вчителя! І мало того, що і так батьки не хочуть приділяти вдома уваги своїй дитині, то тепер в рамках НУШ взагалі завдань задавати непотрібно, оцінок нема, всі батьки задоволені - не треба напружуватися! А без фундаменту початкової освіти, нема чого рухатися далі! То що ж хотіти далі? І яке може бути ЗНО?!
Loki
Така сама ситуація з МЛІ КРОК в медичних закладах вищої освіти. Студенти не вчать дисципліни, особливо ті, що не є клінічними. Вони вчать тести. Насправді з КРОК все ще гірше ніж з ЗНО адже база тестів обмежена та є відкитою. Студенти (переважна більшість) просто вчать їх на пам’ять. Позиція керівництва така: нас не цікавлять їх знання нам потрібно щоб вони склали КРОК. Якщо б дійсно КРОК замінили міжнародний то все змінилось. Але тоді хтось би втратив шалені кошти от і не вдалось це впровадити. Якщо студент не склав тести, навіть якщо він взагалі не вчився і всі це знають все одно винуватим є викладач.
Тарас
А я "натаскую" дітей за кордоном і всі лише вдячні. У школі просто не має часу поглиблено вивчати фізику. А при вступі на медицинський вона є. І задачі огого.В будете сміятись але в США є школи де просто немає фізики. Щось типу природознавства і все. А в медицину хочеться. Помагаєм.
Тарасу
Для Тарас: Люблю читать Ваши комменты. Они всегда интересны и " влучні". Если не секрет,где Вы сами получили прекрасное образование?( можно без уточнения городов). И было ли оно при той стране??
для Тарасу
Для Тарасу: Кому вы верите? Не думаю, что он владеет английским на достаточном уровне, и к тому же, у нас с США разница во времени - когда он работает, ночью?
Коментувати
KATARINA
А давайте посмотрим иначе. Не ЗНО разрушает школу. Школа не отвечает требованиям ЗНО. Оторванность школьной программы (местами очень сильно, в основном по иностранным языкам) от ЗНО и провоцирует эти ситуации. Автор нарекает на несовременность бумажного ЗНО... Другой вариант есть? Цифровое ЗНО? Ага, создайте сертифицированные компьютерные центры по здаче ЗНО. Это в разы дороже, и не реально. Далеко не во всех областных центрах есть, например, школы иностранного языка, которые сертифицированы для здачи Кембриджских экзаменов в цифровом формате. Так это совсем другие масштабы и очень небеспоатно. ЗНО единственный способ поступить без взяток. Но оно мешает нынешней школе, потому что прожектором высвечивает все ее недостатки. Ну сломайте систему ЗНО, создайте что-нибудь лучше . Но проблемы школьного образования никуда не исчезнут. Никуда не денется проблема зарплаты учителя, а мотивацию учеников в нашей стране поднимать нечем. Но во всем виновато ЗНО. Как то так, господа хорошие.
Гость
Я в 10-11 класах дітей не навчаю зовсім по підручниках. готуємося лише до зно. бо потім на методобєднання просклоняють мене особисто за низькі результати
Досвідчений
Для Гость: Не знаю, який предмет ви викладаєте, але... Я колишній вчитель математики, і вже кілька років професійний репетитор. Так от, щодо математики, то всі теми шкільної програми включені до програми ЗНО, і ваше "не навчаю по підручниках" якось виглядає дуже дивно, як мінімум. Усі функції, які вивчаються в 10-11 класах, є в програмі ЗНО, похідна, первісна, і все, що з ними пов’язано -- теж, вся стереометрія, просторові фігури, тіла обертання тощо, і все, що з цим пов’язано -- теж. Так що НЕ. ВИКОНУВАТИ ПРОГРАМУ з математики просто НЕМОЖЛИВО!!! Бо це виходить нонсенс! Це що, замість призми (знання про яку є частиною і шкільної програми, і програми ЗНО), наприклад, я маю що з дітьми вивчати, і як ізадачі розв’язувати? Піраміди, циліндр чи що??? Так вони теж є в програмі і шкільній, і ЗНО! Думаю, з інших предметів картина така ж. Так що ваша публікація -- це не що інше, як якась провокативна маніпуляція! "Гость" ви наш. Принагідно, українською пишеться гість.
мама
Для Досвідчений: Ну почему. Украинский, к примеру, можно учить только по книге ЗНО - очень удобно, там сведены все правила, в 10-11 классе ничего нового, уже только повторение
Коментувати
Ірина
ЗНО ні в якому разі не можна відміняти - сумлінно готуючись, діти вступають на бюджет! Це єдина вдала реформа за часи незалежності! Як учитель, хочу сказати, що особисто я професійно виросла за часи ЗНО, намагаюсь щоденно вдосконалюватися, шукаючи відповіді на питання! Відмінемо ЗНО- повернемо корупцію при вступі у ВУЗиі!
Пічкурець
Для Ірина: так ніхто ж і не проти ЗНО, але його потрібно зробити обов’язковим тільки для тих, хто вступає в ВУЗи, а не для всіх!
Коментувати
Мама студента
Для Майстер.Це з якого дива аж на 3 курс?Може одразу в магістратуру?Цим же так відрізняються випускники шкіл від коледжів.
Andrey Molchanov
Для Мама студента: Ви, мабуть, не розумієте, що таке коледж? В коледж ідуть після 9 класів і вчаться там 3-4 роки якійсь професії. Тому від школи сильно відрізняється. Інша справа, що у більшості коледжів такий же розвал, як і скрізь, випускники коледжів зазвичай слабші, ніж ті студенти, що вступили до ВНЗ після школи і провчились 2 роки.
Коментувати
Майстер
Лікарчук правий!!! Школу потрібно рятувати. Вона повина бути багата методиками, живим словом, а не натаскуванням на Зно. А вступ до внз - здійснює Уцоя. Випускники коледжів вступають через спецпредмети на третій курс