І. Лікарчук: математику треба вивчати не лише для формул

Ми силоміць хочемо примусити вивчити математику. Для чого? Щоб скласти обов’язкове ЗНО?

І. Лікарчук: математику треба вивчати не лише для формул

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Сьогоднішнім ранком забрав на зупинці двох подорожніх, котрі попросили довести їх до найближчої станції метро. Виявилося, що це батько і син. Син навчається в 10 класі одного з фізико-математичних ліцеїв Києва, а батько - працює у фармацевтичному бізнесі.

Звичайно, я не міг не поцікавитися навчальними справами юнака, який четвертий рік вивчає основи точних наук у одному із престижних загальноосвітніх закладів міста.

Не буду розповідати про нашу розмову навколо звичних тем: умови навчання, підручники, друзі, домашні завдання тощо. Це все звично, буденно й, відверто кажучи, не цікаво. Мене потужно здивувало інше. На моє запитання: «А що тобі дає вивчення математики?», у юнака також була буденна й сіра відповідь: «Дає можливість краще розв’язувати задачі», «краще підготуватися до вступу в університет», «знати формули...»

Тоді я поставив запитання дещо в іншій площині: «А що тобі дає вивчення математики не у контексті «вміти краще рахувати», а для тебе, як для людини. Чи відбуваються з тобою як із особистістю якісь зміни, котрі зумовлені тим, що потужно вивчаєш математику?»

Таке запитання поставило Юрія, образно кажучи, в «ступор» . Як і його батька, який має вищу освіту хіміка-технолога. Вони ніяк не могли зрозуміти, що я хочу почути від них. І тоді я вирішив задати останнє і, мабуть, фатальне для нашої розмови запитання: «А чи не здається тобі, Юрій, що твоя потреба у вивченні математики може бути компенсована гарними навичками володіння обчислювальною технікою?»

Відповідь очікувано ошелешила: «Згоден. Але ж під час ЗНО і екзаменів користуватися комп’ютерами і смартфонами не дозволяється». З цією фразою ми доїхали до зупинки метро. Мої попутники попрощалися й пішли до дверей метрополітену.

А мене не полишають думки, що навіть у спеціалізованих закладах учні не усвідомлюють, що вивчення математики потрібне не лише для того, щоб гарно рахувати і числити. А для значно більшого і важливішого. Що ж тоді говорити про тих, хто вивчає математику в закладах гуманітарного профілю чи у звичайних школах?

Можна проводити тижні математики, оголошувати рік чи два математики, вводити додаткові години математики до навчальних планів, проводити моніторингові дослідження чи вивчати стан викладання цього предмету... Але це буде лише шоу. До тих пір, поки учні, батьки та вчителі насправді не зрозуміють того, що математику потрібно вивчати не лише для формул і проведення розрахунків. А для іншого...

Колись читав мудрі слова, що силоміць можна примусити з’їсти навіть те, що не любиш і не можеш їсти. Користі від цих наїдків не буде ніякої. Може бути лише біда.

Ми ж силоміць хочемо примусити вивчити математику. Для чого? Щоб скласти обов’язкове ЗНО?

Оригінал

Освіта.ua
16.01.2020

Популярні блоги
В. Співаковський: навіщо оцінки, що травмують дітей Для відмінників оцінки дуже важливі, адже без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію
Н. Азарова: усім потрібна безвідмовна вчителька Все життя вчителя крутиться навколо правильних відповідей, йому їх краще завчити і довести до автоматизму
В. Волчан: у прогулах винні діти, а школа ні до чого? Ми стараємось, проводимо реформи, міняємо міністрів, а ситуація в освіті кращою не стає
М. Хоменко: треба мотивувати, а потім ставити завдання Тривалий період попередніх реформ в освіті не дав очікуваних результатів через невмотивованого викладача
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Руслан
Коли вчився в школі, вчителька математики Нєстєрова Олександра Микитівна обґрунтувала необхідність вивчення математики тим, що для розвитку мозку його необхідно постійно тренувати (як м’язи), а більш кращого інструменту ніж математика й не вигадаєш. Такі аргументи були і є моїм вмотивуванням.
Bear
"Математику слід вчити лише за те, що вона розум до порядку призводить" (с) Михайло Ломоносов. Краще не скажеш... ;)
Олег
А хіба математику коли-небудь вчили для формул? Я про таке чую вперше.
Райдуга в бурульці
Краще б дідусь за дорогою слідкував, а не філософсько-нікчемним пердоляйством. Чого причепився до людей, якщо зголосився підкинути до метро? Щоби потім зробити черговий висер на голови іншим!!!
Володимир
КОРУПЦІЯ, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088. Показник обсягу освітньої субвенції для місцевого бюджету визначається за формулою, яка займає сім сторінок. Така банальна, але величезна формула у людини, далекої від математики, викличе благовійний страх. Це ж які голови мати потрібно, щоб створити таке! А щоб обрахувати? Насправді, це парад шахраїв. І рахують шахраї-економісти, якими насичені органи управління освітою, різноманітні відкати, як правило, 10%. Якщо на освітню субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам заплановано 77 533 320,8 тис. грн., то, виходячи зі сталої практики, в Кабмін по лінії освіти має повернутися 7,7 мільярдів гривень готівкою. А формула – то «дах»! Кого обдурити хочуть?
Сонцедар
Лікарчук попав в десятку! Математика потрібна для життя, практики, бізнесу, науки... А ми вчимо для абстракціі, наукоподібності... І ТУТ ПИТАННЯ - вопрос: нахрена дибіли з Мону, (на прохання поляків, чехів, словаків )— ввели ЗНО при вступі у виш для випускників коледжів замість суто правильного і прикладного екзамену із спеціальності??! скільки Фінніков і Шаров (поимели!???) із цього мають? Біда школи у відриві від життя. Технікуми були близькі до реалій, тепер іх знищують. Коли ж це буде зупинено.
Небайдужий
Пан Лікарчук задав хлопцю чисто гумінарне запитання "... із особистістю якісь зміни ..." і дивується відповіді. При цьому хлопець все одно розгледів суть і дав абсолютно правильну відповідь: Математика допомагає розв’язувати задачі. Не продукувати пусте гуманітарне словоблуддя, а розв’язувати чітко поставлені задачі. Саме тому бізнес наймає таких людей на роботу із величезними зарплатами. Бо в бізнесі постійно виникають задачі і їх потрібно розв’язувати, а не заговорювати як це робить пан Лікарчук.
Павло
Коли людина, щось активно критикує і нічого не пропонує, це здається називається цинізмом/нігілізмом. Прочитавши що мотивом для вивчення матиматики є щось вище ніж розрахунки, я так і не знайшов, що на його думку є вищим. Тут є пропозиція відмовитися від не досконалого сьогодні, без пропозиції як побудувати досконаліше завтра(
Віктор Логвін
наші школи це суто примусові заклади, де "силоміць" примушують до УСЬОГО, тому сентименти щодо математики недоречні. Треба всю систему під бульдозер начисто знести , а не виколупувати дисертації з кожної вади цієї непридатної до життя будівлі.
совесть
Суть написаного не зміниться від замінити у дописі "математика"на будь-який інший предмет, що вивчають діти у школі. Навіщо ти вивчаєш математику, навіщо ти читаєш навчальну літературу, навіщо ти їси, навіщо ти живеш? Якби діти знали відповіді на ці питання. Якби дорослі знали відповіді на ці питання... А так просто складається враження, що Лікарчук включився у боротьбу проти обов’язкової математики.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!