![]() |
Шукати причини PISА-конфузії потрібно не в радянському минулому, а у освітній історії незалежної України |
Ігор Лікарчук: уже почали шукати винуватих у провалі
Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.
Іще толком не встигли проаналізувати результати PISA, як уже почали шукати винуватих у провальній ситуації.
І знайшли, образно кажучи, сокирку під лавкою. Це - радянську систему математичної освіти.
Панове! Радянської системи математичної освіти немає уже 25 років. Як і радянської системи освіти. Між іншим, радянська система освіти створювалася, функціонувала та достатньо успішно вирішувала ті завдання, які ставилися перед нею тогочасним політичним, економічним та соціальним устроєм.
Але час тієї системи давно пройшов. Ті, хто здобував радянську освіту, участь у дослідженні не брали. Брали участь їхні діти та онуки, які навчаються в школах незалежної України за українськими навчальними планами і програмами, атестованими в українській системі освіти вчителями та під проводом українських органів управління освітою, української академії педагогічних наук та української системи методичного забезпечення.
Тож шукати причини PISА-конфузії потрібно не в радянському минулому, а у освітній історії незалежної України. Бо, проголосивши незалежність, створюючи нові політичну, економічну та соціальну системи, ми практично нічого не робили (до 2017 р.) для реформування освіти відповідно до нових умов, застрявши в цьому процесі, образно кажучи, «як собака на перелазі».
Замість системних реформ кинулися в шаровари та віночки; в лінійки з учительськими танцями; заскладували школи неякісними підручниками; допустили зганьблення вчителів, девальвацію педагогічного розуму та досвіду; зберегли, як старезна бабця цноту, радянську систему управління освітою; зґвалтували освітній процес зарубіжним досвідом незрозумілої якості... Замість справжніх реформ.
Ото і маємо конфузію. На відміну від наших сусідів. Тієї ж Польщі, у якій за цей час створено принципово нову систему освіти, яка вже показала тріумфальні результати в PISA. Чи Білорусь, яка зберегла і розвинула кращі здобутки радянської системи освіти, адаптувавши її до умов сьогодення. І, як результат, має добрий прогрес за результатами дослідження.
Ми ж не зуміли ні нового створити, ні розвинути набуте. Навіть не спромоглися PISA-дослідження провести на цифрових носіях. То до чого тут радянська система освіти? Залиште її в спокої. Не під тією лавкою і не ту сокирку шукаєте, панове.
Освіта.ua
04.12.2019