Osvita.ua Блоги Володимир Онацький: про шкільні олімпіади
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади

Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста

Володимир Онацький: про шкільні олімпіади

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Триває дискусія щодо пропозиції пана Ігоря Лікарчука про скасування предметних олімпіад у закладах загальної середньої освіти та перенесення їх до вищих навчальних закладів.

Аргумент, який наводить ініціатор, це - значне використання коштів місцевих бюджетів на ці цілі. Вочевидь, пан Ігор знає щось таке, чого не знають пересічні вчителі та батьки, але і мені за 40 років дотичності до шкільного життя так і не вдалося побачити ті величезні кошти, про які каже пан Ігор. Можливо, тому що реально олімпіади проводяться без залучення значних коштів.

Утім не можу не погодитись з думкою пана Ігоря щодо необхідності ВНЗ більше проводити роботи зі школярами, формуючи впродовж кількох років майбутній контингент студентів, орієнтованих на конкретний навчальний заклад, на конкретний факультет. І такі турніри, олімпіади вищим навчальним закладам варто проводити, як дистанційно, так і у самому закладі. Це можуть бути олімпіади з базових дисциплін для учнів однієї паралелі, а можуть бути і тематичні турніри, наприклад, про динозаврів чи риб, про лицарів чи шумерів. І учні з 5-6 класів мріяли б про навчання в цих навчальних закладах. А з учнями старших класів студенти-магістри могли б займатися манівською діяльністю, проходячи таким чином педагогічну практику під керівництвом досвідчених професорів-консультантів.

Але чи варто відмовитися від шкільних олімпіад? На мій погляд, олімпіада з української мови та літератури чи з історії, чи з математики – це можливість продемонструвати свої знання з цих предметів на рівні своєї школи, району чи міста.

Чому це корисно? Бо в результаті шкільного навчання всі учні беруть участь у всеукраїнських олімпіадах з базових дисциплін, що мають назву ЗНО. Так, я вважаю, що ЗНО – це олімпіада з гарними призами – бюджетними місцями у вищих навчальних закладах.

Пам'ятаєте, друзі, дискусію, коли мама однієї абітурієнтки вимагала від вчительки математики сплатити контрактне навчання її доньки, бо вчителька ставила високі оцінки, а за результатами ЗНО дитина не набрала омріяних високих балів. Цієї ситуації не було б, якби ця дитина брала б участь в олімпіадах. Тоді вона бачила реальний рівень своїх знань хоча б серед учнів району. А так ця дитина була кращою лише серед своїх однокласників, які були слабшими за неї.

За моїми багаторічними спостереженнями, учні-переможці олімпіад навіть районного рівня ніколи не мають проблем при складанні ЗНО і практично ніколи не займаються з репетиторами. Це впевнені в собі люди, які вміють зосередитися, розрахувати час, знайти правильне рішення, бо робили це неодноразово впродовж багатьох років.

А як же бути з сучасним педагогічним постулатом: дитину не потрібно порівнювати з іншими, її потрібно лише порівнювати з собою вчорашньою і відзначати лише ці зміни? У реальному житті ми порівнюємо себе з іншими людьми постійно: хтось першим забіг в автобус і зайняв краще місце, хтось раніше приходить на роботу, хтось вищий, хтось менший. Уникнути повністю порівнянь з іншими просто неможливо, проте якщо дитина болісно реагує на поразки, то треба з цим працювати, долаючи цю проблему, розробляючи план перемоги.

На адресу вчителів часто лунають звинувачення в тому, що вони погано вчать. Це – міф. І олімпіади з базових дисциплін спростовують його, бо переможцями олімпіад стають учні, які не займаються з репетиторами. Репетитори не готують до олімпіад. До олімпіад допомагають підготуватися шкільні вчителі, працюючи з учнями на уроках, консультуючи після уроків. Вони вчать учнів думати, братися за складні завдання, які часто виходять за межі стандартів.

Окремо варто сказати про те, що всім дітям приємно, коли визнаються їхні досягнення. Ми щороку в останній навчальний день збираємо учнів у нашій концертній залі і вітаємо з їхніми здобутками за навчальний рік. Це не тільки відмінники, а й переможці різноманітних конкурсів та олімпіад, спортивних змагань, громадських проєктів. У кожної дитини є свій талант, і кожна дитина повинна мати можливість у шкільні роки його проявити. І та хвилина слави, хвилина визнання, коли дитина під оплески багатьох людей гордо крокує подіумом, залишається надовго в її пам'яті і стимулює до нових звершень.

Отже, аргументи наведені. Тепер я сміливо можу поставити кому в реченні: «Шкільні олімпіади скасувати неможливо, залишити». А де буде ваша кома?

Оригінал

Освіта.ua
29.10.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: конкурсна машина працює Чи потрібний державний конкурс «Учитель року» взагалі? А якщо потрібний, то для чого?
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Андрій
Олімпіади потрібні, але виключно за бажанням учня і на базі вишів. Не треба тероризувати вчителя, який не виставив учня на олімпіаду. Це не завжди його показник роботи. Іноді буває так, що нікого взяти з паралелі, або один учень приймає участь в п’ятьох олімпіадах (його розривають, а він, дуже гарно вихований, не може відмовити вчителю). Знову ж, ЗНО теж не завжди показник роботи вчителя. Я був свідком суперечки вчителів - розробників завдань з ЗНО. Кожен з них наводив свої докази рівня оцінювання, доречі дуууже суб’єктивні. Вважаю, що проводити олімпіади потрібно між обдарованими дітьми, які мають мотивацію до навчання, і тоді в цьому буде сенс. Як на мене показником мотивованого учня є Михайло Ломоносов. Зараз такі є...
Для Андрій:
Та хоч на турбазі в Трускавці (забув, як вона там називається, де ЗЕ-депутати збиралися), але проводіть.
Коментувати
Antony
Пане Володимире!!!! Хто вам сказав, що олімпіади щось вирішують і дитина реально бачить свої досягнення?! І коли дитина бере учачсть в олімпіадах, то вона краще напише ЗНО?! Що за нісенітниці ви пишите?! Ви такий далекий від освіти! ЗНО - це лотерея і не показник знань учня! Знаєте, що сільських дітей на ЗНО возять в автобусах-розвалюхах по страшних україських дорогах за 80- 140 км.?! А діти всю ніч перед ЗНО не сплять, бо хвилюються, а вранці батьки їх будять о 4 ранку, далі трясуться в автобусі . Вам про це відомо?! Чи гарно після цього вони ЗНО здадуть?! Для експерименту сам ці всі тортури пройдіть: рано прокиньтеся, проїдьте 140 км. в якійсь старій машині , сядьте й складіть ЗНО! Обов’язково напишіть сюди свій результат! Впевнений, що і 30 балів не набрете! Так нах писати брєд, коли не знаєш?!
Мама
Для Antony: самі Ви лотерея. Якщо учень знає предмет, то здасть ЗНО відмінно, якщо не знає, то завжди знайде причини чому він не здав. А олімпіади - дійсно певна підготовка до ЗНО. тому, що принцип проведення такий самий. Якщо дитина привикає щороку їздити на олімпіади, то це лише така сама поїздка. В мене син постійно був призером обласної олімпіади, то на пробне ЗНО не ходив.
Коментувати
Вчитель
Предметні олімпіади давно слід проводити виключно за бажанням учнів, а не через спонукання! Їхня власна електронна реєстрація зніме будь - які претензії до вчителя про участь, чи неучасть учнів в олімпіаді. Врешті решт - це вибір дитини бути учасником, чи ні. Єдині завдання для всіх, єдині вимоги. І олімпіада - при комісії. А рейтинг - це взагалі маячня. Обдаровані діти, як дорогоцінні перлини. Щасливий вчитель, який має такий скарб. Але перлини, то рідкість. А тому рейтинг, то несправедлива кара для тих, кому не поталанило із із такими учнями!
Богдан Триндяк
Шкільні олімпіади - пережитки радянської теорії і практики! 100% - відмінити ... Врешті- решт є ЗНО.
Історик
Вибачте, що трохи не по темі, але є один дуже цікавий факт, про який мало хто знає. Пошукайте в Гуглі або на Вікіпедії таке собі Герцогство Брауншвейг-Люнебург. Ви зі здивуванням помітите, що нинішній прапор України точнісінько такий же, як і в цього герцогства. Тут явно криється якась таємниця. Іще трохи цікавих та несподіваних фактів про прапори. Багато хто вважає, в тому числі і серед записних націоналістів, що ОУН-УПА використовувало червоно-чорний прапор. Але це помилка. Насправді ОУН-УПА використовула прапор синього кольору із жовтим тризубом по центру. А червоно-чорний прапор - це прапор Анголи. Не вірите? Просто загугліть "прапор Анголи".
Василь
Для Історик: Тупа людиноподібна істота ти
Коментувати
фыыв
Моя дочка сказала, что когда она последняя уходила с олимпиады, одна девочка осталась дописывать (переписывать с листка) письменное задание (английский). Можно только представить как проходит судейство!
Історик
А мій син сказав, що трахав твою дочку.
Таня
Для фыыв: Ничего страшного, потом пускай "удивляются" почему победитель олимпиад написал ЗНО хуже, чем рядовой участник, причем намного хуже. Реальная история, эти победители так потом плачут...
Коментувати
Вчителька
Олімпіади - це добре, але щоб вони приносили користь, треба прибрати рейтинги. Бо. якщо мова йде про рейтинги - це не на користь дітям, це не приносить задоволення ні дітям, ні батькам, ні вчителям
111
У нас відбуваються жахливі речі, через тотальну рейтингоманію. Всі школи намагаються отримати побільше балів, щоб рейтинг був вищим. Район пресує село. Область пресує район. Київ пресує область.У якій школі більше зв’язків, та і отримає кращі результати з олімпіад ,різних конкурсів і МАН. А в результаті -вищий рейтинг. А діти стають заручниками тупої МОНівської політики.І взагалі у наш час олімпіади в паперовому вигляді -нонсенс,совкові пережитки,які існують виключно для того, щоб утримувати сотні чиновників в Україні.
Анастасія
Щодо коштів місцевих бюджетів, то правда, бо вчителям, які навчають учнів-призерів, цілий наступний навчальний рік збільшують зарплату. а цей факт тягне за собою бажання вчителя за всяку ціну здобути перемогу. а ціна - тиск на учня. заняття на канікулах, погрози на випадок провалу. А учень у кінці навчального року отримає грамоту. Олімпіади треба проводити, але за бажанням учня, без встановлення квот щодо учасників. Учні самі мають реєструватися через інтернет, а вчителя вказувати лиш у тому випадку, якщо він дійсно займався тривалий час. Це мають бути змагання талановитих учнів. а не вчителів і шкіл.
Олена
Для Анастасія: Погоджуюся з Анастасією щодо самостійної реєстрації учнів та їх добровільної участі.
Коментувати
Вчитель
В розвинених країнах, наприклад, в США проведення національних змагань (в тому числі і на знання шкільної програми) загальноприйнята практика. Подивіться, хоча б фільм від 2014 року Bad Words (Погані слова) присвячений національному конкурсу з англійського правопису. Але оскільки нашу країну соросівські підстилки хочуть позбавити нормальної освіти, то постійно й піднімають питання про знищення системи олімпіад. Є у них бажання перетворити Україну на Зімбабве, де ніяких олімпіад (ні з біології, ні з математики, ні з інших предметів) не проводиться.
Вася
Олімпійський рух втратив свою актуальність з розвитком технологій і "рейтингізму". Технології в хімічній промисловості перетворили олімпіади у змагання хіміків: "хто першим придумає препарат, який не виявить допінгова комісія, той і переможець". Шкільні олімпіади корисні тоді, коли "олімпійці" мають власне бажання перевірити рівень свого розвитку та мислення серед учнів району, області і т.п., а не вміння списати, чи скористатися підказкою "дуже зацікавленого" учителя. А те, що проводиться сьогодні (принаймні у нашому районі) дуже далеке від вищесказаного: "з кожного класу, з кожного предмета - представник на районну олімпіаду обов’язково, бо потім будуть згадувати на районних нарадах, буде низький рейтинг". Тим більше - методисти районного методкабінету навіть не "напрягаються", щоб скласти завдання відповідного рівня для усіх закладів району. Такі завдання дозволили б виявити (адекватними педагогами) дійсно тих, хто здатен справитись із завданнями районного етапу, а не везти усіх.
Для Вася:
Відповідно до положення про олімпіади, завдання складає ІППО.
Вася
Для Для Вася:: На ІІ етап - так. А на І чому ми повинні "хто яке складе"? А потім діти широко відкривають очі, коли бачать завдання ІІ етапу.
Коментувати
Sabrina
Статья написана в лучших традициях советской пропаганды. Складно автор поет, прямо соловьем заливается. Наверное, в родной школе отбоя нет от желающих на олимпиаде показать себя. Хотя, всегда найдется кучка амбициозных мамаш и их отпрысков. А что же молчит про правду? Потому что ее и так все знают. Олимпиады нужны методистам и чиновникам от МОН, чтобы как то оправдать необходимость платить им зарплату. Они напрягают директора, тот- учителей, учителя обязаны выставить "участника на район". А детей кто то спрашивает? А выпускников? Которым и так поспать некогда, заставляют ведь идти на олимпиаду старательных умных деток, которым и так в 11 классе надо к ЗНО готовиться. А ведь учителям олимпиадники нужны для аттестации. Или нет? Если нет, почему они заставляют детей участвовать в этом перфомансе. Про МАНовцев я вообще промолчу. Даже сам МОН в условиях приема 2020 опустил ВАШИ олимпиады ниже плинтуса. Не знаете? Почитайте матчасть.
Фізик
Якщо є потреба в економії коштів, то краще скоротити різноманітні методичні служби, а не зазіхати на олімпіади! Тим більше, що в тих методичних кабінетах сидять люди, які в свому житті не підготували жодного переможця навіть ІІ етапу! А щоб зменшити корупційний чинник, я пропоную, починаючи з ІІ етапу олімпіади проводити за єдиними завданнями і в один час по всій Україні. Завдання прислати о 9.00, а о10.00. діти сідають за роботу.
Родион
Для Фізик: Ваші пропозиції не зменшують корупційні ризики. Якщо о 9.00 методист (маю на увазі теперішніх) знатиме завдання, то до потрібних вчителів воно буде надіслано миттєво. Навіть з однієї області в іншу (ну там подруга працює). Завдання ж єдині. А та - далі. Тобто навіть один витік інформації десь в Глухівці, створить лавину по всій Україні. Ну а до 10.00 можна багато чого встигнути з учнями , які ще не сидять за партами.
Коментувати
Вчитель
Олімпіади потрібні учням для мотивації навчання. Але ті махлювання і злочини які роблять посадовці райво для своїх протеже роблять те, що олімпіади - це зло В минулому році моя учениця 6 класу була допущена до районної олімпіади тільки після введення военного стану в деяких областях. Вперше вимушені були шифрувати роботи. "Геніальна" дитина, яка зайняла 1 місце - 34 бали з 35 потім не брала участь ні в Еврікі, ні в всеукраїнської олімпіади з математики для 5-6 класів. Там не можно було дати хабаря за результат. Моя учениця в цьому році не буде прийматі участь у районній олімпіаді - 1,5 години з алгебри, 1,5 години з геометрії. Я готова була працювати з нею після уроків безкошиовно, як в минулому році. Але коли дитину висміяли, затюкали вчителі, за наказом райво, дівчинка відмовилась готуватися, хоча на початку року вона була дуже мотивована, вона дуже прагнула взяти участь у олімпіадах. Олімпіади потрібні, вони потрібні різного формату, але проводитися вони повинні честно.
Роман
Звичайно, кошти невеликі, бо додаткову роботу ЖОДНОМУ вчителю не оплачують. Підготовка учня займає купу часу безоплатного, робота у вихідний день не оплачується, а компенсується іншим міфічним вихідним, який нікому не потрібен, бо його немає коли брати. За роботу в журі ІІІ етапу минулого року зарплата становила близько350 гривень в день. Відрядження не проплатили, дорога за свій кошт, робота у вихідний день. Чому б і не проводити олімпіади, це ж невеликі кошти.
наталія
Для Роман: + харчування дітей на облпсному етапі+ проживання і проїзд учасників і членів на 4му етапі з усіх олімпіад
Коментувати
Спостерігач
Стосовно математики, наприклад: чомусь в одних учителів учні, окрім шкільних/районних/тощо олімпіад беруть участь і в "Кенгуру", і в "Олімпісі", і навіть в різного рівня Міжнародному чемпіонаті з розв’язування логічних задач з фіналом у Франції (поїздка коштує батькам 1000 євро, не всі переможці півфінального відбору можуть собі дозволити таку поїздку, але ж знаходяться і їдуть: хтось оплачує сам, хтось знаходить меценатів, хтось і відмовляється, звичайно) і т.п. Бачили б Ви очі тої дитини, що повертається звідти! Я вже мовчу про учасників офіційних Міжнародних олімпіад... А інші навіть не здатні провести шкільну олімпіаду. От і пишуть тут, що не треба це, лишнє....
наталія
Для Спостерігач: бо цікаві задачі на логіку, а не на знання спеціальних методів розв’язування леммтеорем, відомих лише тому, хто придумав завдання;
Вчитель
Ви будь кому профінансуйте закордонну поїздку в 1000 єврів і в нього місячним сяйвом засвітяться очі при поверненні!
Коментувати
Вчитель
В розвинених країнах, наприклад, в США проведення національних змагань (в тому числі і на знання шкільної програми) загальноприйнята практика. Подивіться, хоча б фільм від 2014 року Bad Words (Погані слова) присвячений національному конкурсу з англійського правопису. Але оскільки нашу країну соросівські підстилки хочуть позбавити нормальної освіти, то постійно й піднімають питання про знищення системи олімпіад. Є у них бажання перетворити Україну на Зімбабве, де ніяких олімпіад (ні з біології, ні з математики) не проводиться.
наталія
Для Вчитель: ви цікавились як органозоване проведенння олімпіад а США?
Вчитель
Ви цікавились тим фактом, що в США таки проводяться аналоги наших олімпіад?
Олександр
Честно, надоело читать высеры про соровских подстилок. Учитывая мой 26 летний стаж работы с олимпиадниками, могу сказать, что семь проведенных Соросовских олимпиад в Украине. это одно из лучших воспоминаний наших участников. Равность доступа - не один от школы, а по результатам заочного тура. Далее первый очный, и снова нет разнорядки - на финал попадают 12-15 сильнейших по стране. И мест мало: первое 1, вторых 2, третьих 3. Вот именно тогда любой ученик мог увидеть свое место среди остальной Украины.
Коментувати
Світлана
Написано красиво, але, дійсно, це більше схоже на думку адміністратора, а не вчителя -предметника, особливо філолога з купою зошитів, підготовок до безлічі конкурсів, МАН, проектів "на замовлення" всіх інстанцій, на зразок " .очима дітей".
Тетяна Василівна
Олімпіади це цікаво, це стимул і для учнів,і для викладачів.Важливо щоб всі мали рівні умови.
111
Не розумію нащо загромаджувати сайт повторними питаннями? По - моєму це питання обговорювалось у відповідь на статтю Дятленка. Прочитайте,що люди думають про ваші олімпіади.Чи людям треба знову переписувати те, що вони написали? Чи за день ви думаєте їх думка змінилась? Дивний чоловік.
Степан
Для 111: Онацький боїться,що йому роботи не буде,бо заступник з навчально-виховної роботи-це і є ті самі олімпіади. А що чиновник без усієї цієї бєліберди? Да нічого. Сотні чиновників імітують роботу і страшенну загруженість тим, що нікому не потрібно.
Вчитель
Це із серії : ми вас почули, але буде по-нашему.
Вилен
Степане, у мене 52 питання в посадовій інструкції, за які я відповідаю. Тож не думаю, що мою посаду ліквідують, якщо будуть скасовані олімпіади.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!