Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: про відвідування уроків вчителів директором
І. Лікарчук: про відвідування уроків вчителів директором

Контроль роботи вчителя - лише за освітнім прогресом його вихованців, усе інше - від лукавого

І. Лікарчук: про відвідування уроків вчителів директором

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Іще одна тема, яка народилася після моєї учорашньої зустрічі за кавою із одним директором школи. Це відвідування уроків вчителів директором та його заступниками.

Відверто кажучи, я думав, що цей маразм нашої шкільної системи давно в минулому. Виявляється, що живий курилка... «Інспектірующіє люді» та «експерди» (пишу так свідомо) й досі вимагають від директорів отой пріснопамятний «Журнал внутрішкільного контролю», котрий з’явився у совєтських школах іще у 1936 році...

Як згадаю свої директорські роки і цей журнал, то і зараз моторошно стає. Бо тоді діяла норма відвідування уроків, й перевіряючі ретельно рахували, скільки разів ти упродовж тижня ЗАВАЖАВ учителю проводити урок (норма для директора - 4 уроки), а потім давав «рекомендації» та вказівки, як тому працювати.

Дарма, що ти за фахом, скажімо, історик і не бельмеса не розумів, що говорить вчитель на уроці французької, чи математик - на уроці з геометрії. Але мав ретельно нотувати хід уроку, хронометраж часу, фіксувати, яким боком вчитель повертався до класу і до дошки, сидів він за столом чи рухався і т. ін., а потім писати ті кляті рекомендації.

Відверто кажучи, я просив це робити замість мене іншу людину, бо безглуздість тієї роботи убивала. А коли став начальником обласного управління, то взагалі радив директорам НЕ ходити на уроки, як ото батюшки ходять на проводах між могилами на кладовищі...

Слава Богу, що у 1989 році тодішній міністр народної освіти Михайло Володимирович Фоменко безглузду норму відвідування уроків відмінив. Але саме відвідування залишилося. І от виявляється, що совєтські вимоги до того відвідування уроків продовжують жити в першій чверті ХХІ століття.

Очевидно, деякі начальники у відділах освіти й досі вважають, що як у радянські роки, директор школи є «учителем учителів», і посада дає йому право оцінювати педагогічну працю вчителя та ще і давати вказівки, як тому потрібно працювати. Хоч невідомо, яким власне педагогом є директор школи: хорошим чи ніяковеньким?

Мені щиро жаль і учителів, котрі вимушені терпіти оце нахабне втручання у їхню педагогічну діяльність, і директорів, котрі мають виконувати роботу, що принижує їхніх же колег, і є абсолютно не потрібною та безглуздою.

Хоч, відверто кажучи, знав багатьох директорів, які від того процесу відвідування та «аналізу» отримували задоволення. Начебто збоченці якісь... Завжди думав над питанням: «Якщо головний лікар лікарні за фахом стоматолог, то чому він не приходить із «Журналом внутрішньолікарняного контролю» на прийом до, скажімо, гінеколога, і не дає тому вказівок і рекомендацій, як потрібно лікувати хвору?»

Смішне і дике питання. Але чому аналогічне питання не є смішним і диким для багатьох директорів сучасної школи? Тим більше, якщо педагогічна свобода вчителя закріплена в Законі «Про освіту». Чи совкові традиції й совковий менталітет важливіші й дієвіші від закону?

Я - за «табу» на відвідування уроків учителя директорами шкіл та їхніми заступниками у рамках так званого «внутрішкільного контролю»! Учитель має бути вільним у своїй педагогічній діяльності. Контроль його роботи - лише за результатами: освітнім прогресом його вихованців. Усе інше - від лукавого. Лукавого із совєтським духом.

Оригінал

Освіта.ua
26.09.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Vladimir
Ви, що, думаєте, коментар писала Марина? Де взялась в українській школі російськомовна марина. Дозвольте поцікавитись, а скільки вчителів за свою зарплату придбали собі житло, в решті решт придбали авто, хоча б потримане, а скільки поїздок зробили за кордон з пізнавальною метою. Отакі марини і калічили нашу освіту.
Местный
Для Vladimir: вы уже бредите... Какая связь рускоязычности и той ерунды, которую написал кто-то с родителей, представляясь Мариной?
Коментувати
Vladimir
Із цікавістю стежу за публікаціями пана Лікарчука. Лікарчук, Кремінь- це ті особи, які можуть бути обличчям освіти в Україні, а не ці діти, які нічого не розуміють в освітньому процесі
Роман
Для Vladimir: Це той Кремінь,який доконав українську освіту!?Ви що з дуба впали та ще і вниз головою???
Коментувати
марина
хочу добавить, а что у нас учитель работает на рабочем месте 40 часов в неделю покажите педсовет не дай бог минутой больше, каникулярное время святое, календарное планирование месяц тянется, поурочное планирование можно в телефоне или печатное издание, правде надл смотреть в глаза и в своем глазу не забывать щепки
Роман
Для марина: Так,так напрацювалися вже за символічну оплату праці, десятками років з чужими дітьми ішачити напівдурно.Ще не забудьте згадати горлохватів директорів, банду виродків районо, і це при тому, що 80- 90% дітей вчитися не хочуть взагалі.Але треба ж найти крайнього - тому винен завжди вчитель.А Ваші педради взагалі потрібні, як сніг взимку, але для деяких директорів то святе по 2 рази на тиждень по півтори години.А може вам треба в печатному вигляді по 10 папок на рік конспекти і календарне уроків щоб було що показати перевіряльникам самодурам за вчительські копійки!? Від цього точно якість навчання в школах дуже покращиться. Сумно читати такий брєд сивої кобили.Не треба шукати скалку в чужому оці, а потрібно колоду витягнути із свого.
Сергей Лимонов
Marina- fuck off, asshole! Роман -браво!
Григорій
Романе, де ти працюєш? Жахи такі...
Коментувати
зоря
вот читаю статью и комментарии к ней и думаю правы все и статья и комментарии но жизнь в каждом случае вносит свои коррективы а если учитель сам просит приходите ко мне на урок то как же в этом случае да и у директора не нормированный рабочий день да и ставка директора не как у коболева отвечать за все в школе и быть нищим и рот закрыть это мечта каждого учителя а результат ноль у основной массы учителей
gkdjd
Если учитея не устраивает присутствие директора на уроке,значит этому учителю есть что скрывать)
Євгеніч
Для gkdjd: а директору???? В школі все на 100% зроблено, все вчасно? Всім є що "скривати"!
Ірина
Для gkdjd: Да, учителям есть что скрывать: что директор мало что смыслит даже по своему предмету, а о методике других предметов и говорить нечего. Все знают как стал директором, но тоже приходится скрывать. Известно как порохоботил, организовав в школе сеть ПП, но тсс... К сожалекнию и при новой власти приходится молчать.
Коментувати
Маша
А ещё всегда интересно: ставка директора 40 ч , плюс 9 часов( уроков). Но они же не отрабатывают 49 часов! А если завуч на полставки -20 часов- то их приплюсовывают к нагрузке. ( Например,18 часов( уроки)+20ч завуча. Итого 38 часов.Почему так??
Маргарита
Для Маша: В ці 40 годин ставки входять і 9 годин уроків, це називається суміщення посад. Тому ніякі 49 годин директор не може і не повинен відпрацьовувати.
Коментувати
Яжемать
А меня всегда очень интересовало зачем директор и завуч часы берут, если почти никогда уроки не проводят? Дочь рассказывает: " Представляешь, сегодня завуч на свой урок литературы пришла! Говорит нам: "И такое бывает! " И смеется!" Почему бы этим их за зад не взять?
Яжемать
А вообще - это статья по КЗОТ. Каждый уже столько нагулял - что на реальный срок тянет! Тем более - около 25 свидетелей по каждому эпизоду.
Росяниста доріжка
Провокаторша!
Яжемать
Для Росяниста доріжка: Дорогой директор "Росяниста доріжка", вы ошибаетесь, я никогда не была провокатором, а вот организатором - бывать приходилось. А активный участник - это вообще моя жизненная позиция. Наглостью таких как вы по отношению к детям и закону я возмущена! Хотите заработать - идите на рынок. А в школе, если часы взяли - будьте добры - отчитайте! Еще других проверять берутся.
Коментувати
Ольга
У нас така цариця, що жах! Накази, доповідні, пояснювальні, догани, перевірки. Кожен крок, до найменших дрібниць з її дозволу. Багаторічні конкурси відмінила, національно патріотичний рух убила. Веде себе нахабно, закриває рота батькам, вчителям. Говорить колегам з ким дозволяє спілкуватися, з ким ні. Неугодних вілселила. Про все знає і вище начальство, але дозволяє цій людині руйнувати школу далі. Вже стільки учнів втекло в інші школи!
Наталія
Для Ольга: Мабуть, вище начальство саме таке
123
Отделы образования в ОТГ- " переплюнул" всех директоров, вместе взятых. Мания величия- всё!
Коментувати
Директор
Дивно чути таке від управлінця . Все більше популізму в ваших дописах! Так ініціюйте щоб на законодавчому рівні щоб прийнято булоло те, про що ви пишете! А як бути адміністрації закладу, коли вчитель не виконує своїх посадових обов’язків, як це довести,не відвідуючи уроки?? Добре ось так тут писати мемуари.. а ви підіть зараз директором школи попрацюйте.... я подивлюсь потім на ваші дописи
Вчитель
Для Директор: Ребяты - ваша работа заключается в создании условий для работы в вашем учебном заведении - большинство из вас нихрена в этом не понимает и видит себя действительно учителем учителей - в массе своей у нас администрация гнобит учителя, заставляя его заниматься не своими делами - ремонтами, сбором денег и так далее. Это функция администрации - а то шо вы пришли на урок посидели и сказали что вот на повторение материала вы использовали не 5 минут положенных а 6 - это действительно верх маразма. От этих посещений толку ноль. Я уже 26 лет проработала учителем - на последнем месте 20 лет - я вижу в управленцах только карьеристов и заочников. Других у нас не наблюдается. Снимайте корону и занимайтесь обязанностями - создавайте условия для работы учебного заведения а не мешайте беганием по уроках. Учитель не выконуе посадови обовязкы - уроки не ведет? Бред какой-то.
Маргарита
А Ви, пане директор, відвідавши в учителя декілька уроків, уже зможете встановити, виконує він посадові обовязки чи ні? Просто цікаво, яким же це чином, щоб потім це звучало переконливо у суді?
Коментувати
Остап
Це у Борис і їм подібних сидить глибокий совок. Вони не знають, як ще більше прищемити вчителя, як його атестувати. Убогі - у Вас того даху, котрий поїхав у Лікарчука, взагалі нема. А ще впроваджуємо нову школу. Дурні, дурні, дурні кругом - несть числа (є така знаменита фраза в одного класика - почитайте). Давай контроль, давай керувати. Тоді ж у 89 ця книга стала не обовязковою для показу всіляким перевіряючим, записи директор міг робити у довільній формі. Памятаю, як при фронтальній перевірці у 90 році, мене, молодого тоді, один, ну дуже сильний (не інтелектом, а розміром трусів) перевіряючий чуть за грудки не водив, а я його, через оту книгу. Цей відомий наказ де-юре був у силі (правда методисти вимагали, але памятаючи мою любов до цієї з дозволу - книги, ну дуже мляво), допоки це горе не ввели у Інструкцію з відомого діловодства - і почалось. Нині ця книга необовязкова - запамятайте це, дурні. Не мучте себе і вчителів. Вчіться самі і вчіть вчителів своїх іншими методами.
борис
А я вже не один раз писав, що у Лікарчука потроху їде дах. А як проводити атестацію учителів, якщо не відвідувати уроків?
Лара Ф.
Для борис: А ніяк.
WZZ
Для борис: Контроль роботи вчителя - лише за результатами: освітнім прогресом його вихованців.
Puma
Для борис: не хамите Деду, он наш покемон.
Коментувати
Валентина
Що мається на увазі під "освітнім прогресом його вихованців"? А якщо прогресу нема, а є регрес? І як дізнатися в кого прогрес, а де регрес? А в лікарів ще більший контроль ніж у вчителя. Запитайте.
Марин
Набридли Ваші популістські заяви. Стаття 41 п.3 Закону про освіту говорить про внутрішню систему забезпечення якості освіти (критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників). Що це по-вашому, як не внутрішньо шкільний контроль?
Тоня
Пан Лікарчук останнім часом пише, як би м’яко сказати, незрозумілі речі. Вся відповідальність за освітній процес покладена на директора. Не тільки опалення, вода і ремонт. Але і навчання. Директор повинен час від часу ходити на уроки, щоб володіти ситуацією.
інший вчитель
Пан Лікарчук! Коли на Вашу адресу йшли образи не розуміла людей. А тепер бачу,що вони на багато дальноглядніші. Що ви кожного разу грязюку мутите?
Виктория
Розумний директор, заступник директора прийде до молодого вчителя з метою допомогти, до досвідченого вчителя - повчитися, та розуміти чим він може навчити інших. Я як заступнник директора частіше з такою метою і відвідую уроки, а ще спостерігаю за тим, як працюють учні, чи цікаво їм на уроці, чи всіх зусиль вони та вчитель доклали заради досягнення бажаного результату
Вчитель
Для Виктория: розумні директори повинні створювати умови для роботи вчителя а не шлатись на уроки з метою контролю. Ви певно не знаєте чим себе зайняти, крім функції контролю. Скорочувать вас треба - розклад скласти зможе звичайний секретар. Більше роботи завуча, працюючи не в одній школі я не спостерігала. Одне вимагання папірців.
інший вчитель
Да Ви завучо ненависник, прям таки,але мабуть для таких як ви і потрібна контролююча роль заступника, ви ж працювали в багатьох школах. Що? не де не прижилися?
Лара Ф.
А ви напевно завуч.
Коментувати
Іван
Так,але у світі вчителя безкінечно цькують серйозними тестуваннями їх учнів з оргвисновками.Хтозна,що краще .

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!