І. Лікарчук: про насилля щодо вчителя в школах

Поряд із соціальними чинниками маємо справу із жахливим зниженням професійного рівня педагогів

І. Лікарчук: про насилля щодо вчителя в школах

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Продовжую тему насилля в школах, а якщо більш конкретно – то насилля стосовно вчителя.

Є питання, на які завжди дуже складно дати об’єктивну відповідь. Йдеться про те, чи завжди вчитель має рацію у конфліктній ситуації з учнем? Чи завжди вчитель здатний запобігти і попередити конфлікт із учнем? Чи не є непрофесійні і навіть антипедагогічні дії окремих вчителів причиною конфліктних ситуацій, які можуть закінчитися злочином?

Якщо захищати честь учительського мундира, а не оцінювати ситуацію об’єктивно, то подібні запитання можуть вважатися крамольними. Але ж воно далеко не так. Давайте скажемо відверто і чесно: у закладах освіти працює чимало людей, які мають диплом про здобуття вчительського фаху, але педагогам апріорі не є.

І йдеться не стільки про знання ними свого предмету (математики, фізики, хімії, мови та ін.), як про їхню абсолютну неспроможність бути ВЧИТЕЛЕМ. Вони не люблять і не поважають учнів. Вони не володіють елементарними знаннями з основ дитячої та вікової психології. Вони не навчені спілкуватися та володіти своїми емоціями. Вони не уміють знайти підхід до кожної дитини.

Для багатьох педколективів можливість позбутися «складного» учня є найбільш бажаним варіантом розвитку конфліктної ситуації. У величезній кількості шкіл діяльність в сегменті «школа-батьки» будується або на протиставленні та взаємних звинувачення, або на матеріальних засадах.

І надзвичайно рідко – на засадах справжнього партнерства у спільній справі. А там, де партнерства і справжньої педагогіки немає, то починають працювати інші способи розв’язання конфліктних ситуацій, сутність яких полягає в психологічному і навіть у фізичному насиллі стосовно учнів.

У такому випадку наслідки не примушують себе довго чекати. Бо і учень, і його батьки сьогодні не ті, якими вони були навіть десять років тому. Люди цілком справедливо та об’єктивно вимагають до себе та своїх дітей поваги і розуміння. А школа такої поваги та розуміння у багатьох випадках забезпечити не здатна.

Не буду писати про соціальну зумовленість подібного явища. Бо вважаю, що поряд із соціальними чинниками маємо справу із жахливим зниженням професійного рівня педагогічних кадрів.

У освіті відсутні як система підготовки та приймання на роботу професійних педагогів, так і система відсіву випадкових для педагогічної діяльності людей.

Ми й досі живемо химерами радянської освіти, вважаючи диплом про вищу освіту гарантією високого професіоналізму його власника.

Існуюча система оцінки (атестації) практикуючого педагога базується на культмасових показниках колишнього соціалістичного змагання і на паперах, але не на оцінці реальних результатів його праці.

В Україні фактично знищена підготовка фахового вчителя на догоду підготовці ремісника для освіти, а педагогічна наука давно працює лише сама на себе, а не на сучасну освіту.

Багато із того, що називається «реформами», стосується лише форми і процесу, а не змісту та глибини педагогічного впливу. І коли думаєш про все це, то зовсім інакше сприймаються випадки насилля стосовно вчителя.

Їх виправдати не можна. Але і закривати очі на те, що вони, серед іншого, породжені нашою системою освіти, також.

Натомість, у цій ситуації ми не знаходимо іншого, як волати - «захистимо вчителя».

А чи не буде краще, коли нарешті почнемо щось робити для того, щоб захистити та очистити освіту від непрофесіоналізму та випадкових у ній людей?

Оригінал

Освіта.ua
25.01.2019

Популярні блоги
В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування
О. Халепа: дайте нарешті спокій дистанційній освіті! Дистанційне навчання -  передвісник глобальних змін в освіті, причому незворотних змін
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олег
Вперед до школи і особистим прикладом. Вас, пане авторе, винесуть із сучасної школи в перший же день.
Науковець
Є така приказка: "Без бука не йде наука". Поки вчителям не повернуть право використовувати різки на уроках, малі бидлюки самі нічого не вчитимуть і нормальним дітям не даватимуть. А взагалі, дуже рекомендую подивитися на ютюбі відео "Бидло - це найкращий електорат" і почитати коментарі під цим відео. Дізнаєтеся багато цікавого.
Олександра
Я маю стаж роботи в школі 13 років. Від багатьох учнів чула слова подяки, отримувала нагороди, мої учні називають на честь мене своїх доньок, одна стала вчителем - замінила мене. Це до того, що я була педагогом на своєму місці. Але вимушена була піти з роботи через батьків, які то телефонували двадцять разів серед ночі, бо син обманув їх, як потім з’ясувалось, що у нього струс мозку(впав), то тато прийшов розбиратись, чому його доньку погано вчать, хоча дитина з психічними відхиленнями. Останні роки вчителя цькують всі, кому не лінь. Я була терплячою, але через стреси мене підкосив гіпертонічний криз. Коли повернулась з лікарні, деякі важкі учні, вирішили ще раз відправити мене в лікарню. Я обрала спокій - змінила роботу і не шкодую. А учні і адміністрація ще довго вмовляли повернутись. Діти, що люблять вчитись, дуже страждають через булінг з боку батьків і дітей-порушників дисципліни. Не намагайтесь очорняти вчителів, а стимулюйте їх гарним ставленням, поки всі не розбіглись.
Досвідчений
Повне нехтування Законом : бізнесом, оргзлочинністю, владцями. 95-квартал моче безсоромно всю владу- по ділу і без. Ми сміємося... Клоун головний пре вже у верховні?? Майдан за правду..., але скільки порушень закону, Я ПРАВИЙ???!!! Скільки сміття піднялось... А де ж Закон? Канал1+1 щодня моче вчителів. Фізрук приструнив нахабного хлопця- батько побив вчителя. Бо має право ??? Дав Майдан - жити через власне почуття справедливості! STOP!!! А де ж держава - єдиний орган з правом насилля по Закону. ДОСИТЬ -що хочу, те й роблю. Досить самосуду, пора нахаб , бездарів, сутяг, всякої придуреноі «громадськості»,всяких шизіків повинна закінчитись! Країна мусить управлятись. Зброю здати, з бандитів зняти камуфляж, в одностроях лише у війську. Бізнес, багатих - в шори, відповідати на рівних з бідними. В школу ввести нові правила - зупинити насилля, відповідальність батьків, право виганяти із школи...
Стоп беспредел
Для Досвідчений: В стране полный беспредел! Особенно со стороны бизнесюков! В парламент прут для вседозволен6ости, детей поганят, всех презирают. Хватит митингов. Да , нужен порядок .
Коментувати
Позняк, ти не усвідомлюєш
одного. Бесіда, тим паче бесіда із дитиною, тим паче бесіда із отим, що у віці 8 років, зняв труси, ганяється за дівчинкою по класі, ніколи й ні до чого НЕ призводить. А тим паче показаний тобою випадок вимагає від вчительства відправляти таких дітей у окремовиділені школи. НАче подібне існує в Італії, або існувало. То не наші колонії для неповнолітніх ЗЛОЧИНЦІВ, але й не зовсім звичайні школи. Відправляти туди таких дітей варто не на все життя, а на місяць-кілька років, в залежності від ситуації. А в іншому так, підтримую. Повністю.
olga
Пане Лікарчук! Легко сидіти в теплому офісі і писати статейки про некомпетентних і психічних учителів. А Ви спустіться з високої гори і попрацюйте у звичайній сільській школі, попробуйте там знайти підхід до учнів, які в силу своїх розумових здібностей не можуть навчатися та й не мають бажання.або в міську школу, де більше тих, у кого батьки мажори , та і діти "малость пихаті". Вчитель для них ніхто і ніщо. Давайте повиганяємо всіх, хто колись крикнув чи має це зробити, бо є категорія учнів до яких прості іи ввічливі слова не доходять. на зміну їм прийдуть або "писаки", або ніхто. і нікому буде працювати навіть при пристойній учительській зарплаті, майже такій як у техпрацівниці.
Cirius
Кожен директор НЗ прекрасно знає, які вчителі у нього працюють. І няка справка від психіатра чи невропатолога тут не допоможе., бо надто вже маленька границя між нормальністю та психічними відхіленнями. І ніякий лікар не буде копатися у цих дебрях. Якщо є такі "хворі"вчителя для цього є директор і громада, вони і повинні вирішувати такі проблеми у рамках Закону про працю.
Для міністра
Хочу , щоб мінстр наш почув: СКІЛЬКИ В ШКОЛАХ ПРАЦЮЄ ПСИХІЧНО ХВОРИХ ЛЮДЕЙ! А під час медогляду ніхто не проходить ні психіатра, ні нервопатолога!
Ясон
Для Для міністра: наше суспiльство все заражене. Астенiчний синдром гарантований для кожного громадянина.
Олекса Позняк
Однією з ознак психічнохворих є написання тексту великими літерами
Коментувати
Олекса Позняк
Добре знаємо ми вікові особливості і психологію підлітків. Це ви в ній як Лікарчук на нові ворота. А основна її особливість мінливість і залежність від гормонів. Ти сьогодні з люпменом бесіду провів і наче переконав, а завтра він знову скаче по партах і знімає штани та членом перед бабусею математичкою трясе. І все. Просто таких учнів необхідно відділяти від інших , дати нормальним дітям отримати знання
Володимир
Для Олекса Позняк: Є спеціальні школи
Олекса Позняк
Оформити дитину в таку школу нереально, хіба що півшколи перестріляє
Коментувати
В министры??? Ого.
Не раньше, чем он проработает УЧИТЕЛЕМ городской окраинной школы. С годик так. Покажет результат (и сам прочувствует ЧТО движет обычным учителем). БЕЗ влияния сверху. Инкогнито, так сказать. А тогда и подумать можно. А работу свою описывать будет. В фейсбуке. Только так, чтобы ВСЕМ видно было - и друзьям, и ученикам и их родителям...
Ференцварош
Дєд Лєкарчук как завсегда прав! В министры его !!! А перед этим на полгода классным руководителем восьмого класса и на 27 часов!! Слава Украине!
В министры??? Ого.
Для Ференцварош: 8 КЛАССА? Умница!!! И работать в 8 х классах.
Коментувати
Левкович
Все цілком слушно. Важко очікувати , що серед майже півмільйонної "армії" педагогів всі будуть суперпрофі.Але система не самоочиститься, бо замінити тих хто є, на сьогодні ніким. І як мінімум 5 років ситуація не зміниться.
спец
Люди цілком справедливо та об’єктивно вимагають до себе та своїх дітей поваги і розуміння. Так повага і розуміння взаємними бути повинні. Ми й досі живемо химерами радянської освіти, вважаючи диплом про вищу освіту гарантією високого професіоналізму його власника. Це не химери радянської освіти, адже дипломовані працівники були і є багатьох країн світу, а гарантію високого професіоналізму це так приліплено. Вони не люблять і не поважають учнів. Вони не володіють елементарними знаннями з основ дитячої та вікової психології. Вони не навчені спілкуватися та володіти своїми емоціями. Вони не уміють знайти підхід до кожної дитини. Про таке і в радянські часи говорили. Нічого нового в цьому пості!
Лопе де вега
Для спец: не чіпайте Діда!
Коментувати
Оксана
Цікаво за якими критеріями будуть визначати випадкових людей в освіті. Потім за аналогом в міністерстві освіти
Володимир
Пане Лікарчук, Ви забули, що освіта не існує окремо від соціуму. Висококорумпований істеблішмент також на неї впливає, як напряму, так і опосередковано. І опорні школи неправомірної вигоди - це теж реальність нашого часу.