В. Онацький: учитель працює в умовах тотальної недовіри

МОН здається, що професіоналізм вчителя початкових класів можна визначити за допомогою тестів

В. Онацький: учитель працює в умовах тотальної недовіри

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

«А слабо тобі, вчителю, сертифікацію пройти?», або різдвяні спогади про перші уроки

Освітянська спільнота так і не отримала від МОН проект доопрацьованого Положення про сертифікацію вчителів, так і немає відповідей на ключові питання: 1) яка мета сертифікації; 2) які принципи в основі сертифікації; 3) скільки коштуватиме сертифікація державі; 4) скільки людей буде задіяно в організації та проведенні сертифікації? А без відповідей на ці питання неможливо рухатись уперед. Натомість, кудись рухаємось.

Уже через тиждень завершиться обговорення Проекту Програми ЗНО для вчителів початкових класів. Хтось явно поспішає швидко-швидко проштовхнути багатомільйонний проект, що створить додаткові робочі місця для чиновників та стане ще одним кроком в придушенні демократичних засад академічної свободи вчителя, зашморгом на його шиї, а може, й відкриє простір для нових корупційних схем. Навіть члени робочої групи з підготовки Програми висловлюють все голосніше і голосніше думки щодо недоречності та марнотратства державних коштів на реалізацію цієї ідеї.

Держава поставила вчителя на найнижчий соціальний щабель, встановивши йому початкову зарплатню 3207 грн. Саме на ці кошти може розраховувати випускник вищого навчального закладу, якщо прийде працювати у дитячий садочок або в школу.

Учитель працює в умовах тотальної недовіри, яку як державну політику репрезентує МОН. Уже впродовж кількох років МОН планомірно створює громадську думку, що до педагогічних навчальних закладів вступає молодь з найгіршими знаннями, що випускаються вчителі-неуки, а вчителі старшого покоління з червоною ручкою – то, як мінімум, потенційні злочинці.

Однак, не зважаючи ні на мізерну зарплатню, ні на відверту політику приниження педагогічних працівників, 500 000 освітян щодня приходять до дітей, щоб навчити їх найкращим людським чеснотам, серед яких, безумовно, повага та довіра – таким простим та таким потрібним, адже вони є основою основ існування суспільства.

Безумовно, вчитель передає учневі те, що знає, вміє та відчуває. А знає вчитель початкових класів – багато: мову та літературу, історію та культуру, біологію та географію, математику та хімію, а ще відповіді на всі дитячі запитання. А ще може і перевдягнути дитину, коли трапиться неприємність, і пограти з нею, і поспівати, і свято підготувати, і батьків замінити, поки ті на роботі. І таких «ще» в арсеналі вчителя початкових класів незлічена кількість. І дітей у кожного вчителя початкових класів – понад 30.

Немає складнішої учительської професії, ніж вчитель початкових класів. Немає більш відповідальнішої професії, ніж вчитель початкових класів. Немає у вчителя початкових класів ні методичних днів, ні перерв, навіть права залишити дітей та сходити до вбиральні. А робочий день вчителя початкових класів починається задовго до першого вересня, коли він візьме дітей у першому класі, і часто не закінчується, навіть коли передасть дітей класному керівникові п’ятого класу…

Усе це знаємо ми, вчителі початкових класів, знають вчителі, які колись працювали чи замінювали хоча б день в початкових класах. Знає про це і адміністрація шкіл, особливо тих, де є вакансії в молодшій школі. І таких шкіл все більше і більше… Не знає про це лише МОН.

Міністерству освіти і науки здається, що професіоналізм вчителя початкових класів можна визначити за допомогою тестів. За допомогою тестів дійсно можна перевірити, як добре вчитель молодших класів розбирається в поняттях «сепаратизм» та «Руїна», чи знає він героїв опришківського руху, політку Галицько-Волинського князівства чи Литовсько-Руської держави. Можна навіть перевірити, як добре орієнтується вчитель у сучасних політичних партіях України і чи правильно характеризує політиків. Але яке це все має відношення до професіоналізму вчителя початкових класів? Ніякого, але все це знайшло місце у програмі ЗНО для вчителів. Знайшли місце в Програмі і календарні плани, і конспекти уроків, і плани виховної роботи і навіть план професійного саморозвитку. Також є в цих тестах вимога щодо планування та здійснення наукових експериментів, а також наукових досліджень…

Можна ще довго аналізувати підходи до визначення професійної компетентності вчителя початкових класів за версією Міністерства освіти і науки України. Але чи є в тому потреба? Можна піддатися на провокацію «А слабо скласти?» Ні, не слабо. Ми щодня проходимо випробування, які влаштовують діти, їхні батьки, різноманітні «старші товариші», не вистачає лише додаткових спеціальних органів та експертів…

Кажуть, перші враження – дуже сильні. Пам’ятаю свої перші уроки, коли шістнадцятирічним підлітком прийшов до шестирічок. Читали казку про те, як Лисичка допомагала ведмежатам сир розділити. Визначаючи головну думку казки, один хлопчик сказав: «Завжди, коли є сир, з’явиться така розумна Лисичка, яка цей сир допоможе поділити»… «Завжди?» – перепитав я. «Ні, не завжди, - сказали інші діти. –Тільки, якщо ведмежата не будуть дружніми».

А тепер приступаємо до рольового читання, ведмежата, ви готові? Читайте повільно, вдумливо. Вам слово!

Р.S. Ніяких натяків та аналогій. Просто пригадалось. Нещодавно відзначали 55-річчя нашого рідного педучилища. Тож вам, мої рідні, присвячується. Зі святом. Тепла і затишку вам та вашим родинам! Щасливого Різдва!

Оригінал

Освіта.ua
25.12.2018

Популярні блоги
О.Мірошниченко: чому все радісне сприймають як загрозу Школа – це в ідеалі місце радощів та гри, які включають дітей у фантастичний процес пізнання
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олег
Ідея сертифікації, в принципі, є непоганою, але на виході, як і в більшості випадків, отримаємо щось недолуге. Бо всі ті експерти відірвані від реалій і в школі не працювали, або працювали дуже-дуже давно. Нещодавно читав статтю пана Хобзея про те, що зміни залежать від бажання вчителя змінюватись. Але в освітньому процесі задіяний не лише вчитель. Проте, як завжди, крайнім в усьому є вчитель. Як і в будь-якій галузі, в школі є різні люди, проте більшість сумлінно виконує свою роботу. Але на усіх рівнях ведеться ціленаправлена робота з дискредитації учительства. Бажано всім чиновникам від освіти виділити хоча б по 2-3 години в звичайній школі (вакансій вистачає) для приземлення їхніх фантазій до реального життя. Автору статті респект.
Володимир
Гарно.
Вчитель
Краще б ті гроші, які планують витратити на сертифікацію, зразу направили на 20% надбавку вчителям і без сертифікації. Навіщо потрібно дублювати атестацію? Та ще й не на 5, а на 3 роки. І кожні 3 роки витрачати додаткові кошти, які могли б одразу піти на підвищення з/п вчителям. Краще б міністрам та депутатам сертифікацію влаштували. І знімали з посад, якщо прості українці незадоволені їхньою роботою (анкетування, яке влаштовують для батьків і дітей, щоб визначити, чи подобаються їм вчителі).
Іванка
Для Вчитель: Я навіть згодна, щоб на ці гроші купили обладнання в кожен кабінет: ноут, телевізор (проектор), принтер плюс папір вчителю на цілий рік, програмне забезпечення. А далі дрібниці: в кабінети хімії повний набір реактивів та хімічного посуду, для фізиків - фізична лабораторія, для біологів - сучасні цифрові мікроскопи, гербарії, різні там опудола та скелетики, для іноземців - лінгафонні кабінети, для трудовиків - всоє обладнання, для фізруків - все необхідне для спортзалу, для початківців - те, що закупили (або так сказать закупили) для НУШ, поставте те саме і для СУШ. Вибачте, інші предмети, кого не назвала., і в інші кабінети теж все необхідне. Нехай вчителі років 5 при такому забезпеченні попрацюють, от тоді можна й сертифікацію проводити.
Коментувати
Ми згодні
Сертифікація потрібна. Проте, виникає питання:" Хто буде проводити сертифікацію?" Можливо, варто вперше провести сертифікацію для чиновників усіх рівнів освіти та викладачів педвузів.Як буде сертифікувати вчителя людина, у якої пів року пед стажу (вихоателем ГПД)?
Witalina
п.Володимире, ВЕЛИКЕ ДЯКУЮ за Ваші слова ! Я тільки дивуюся, НЕВЖЕ , справді , у МОН не має адекватних людей,таких,щоб знали стан справ у освіті, щоб могли оцінити справжній стан справ! Головна проблема - кадрова! Колись говорили: "Кадри вирішують все!" Майбутнє школи - МОЛОДЬ!,а в школи приходять одиниці ! А тепер порахуйте скільки вчиться на педагогічних спеціальностях, особливо фізика, математика???? ТЕ Ж , ОДИНИЦІ! Ми,пенсіонери,просто підтримуємо школи,закриваємо кадрові дірки та якось підтримуємо себе.НА пенсію вчительську прожити дуже важко!!