В. Онацький: змін вимагають серця або про сертифікацію

Проект Положення про сертифікацію педагогів є неприйнятним і потребує повної переробки

В. Онацький: змін вимагають серця або про сертифікацію

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Громадське обговорення щодо сертифікації вчителів добігає до свого логічного завершення. За задумом МОН, усе обговорення мало б звестись до того, що активне вчительство відправило б свої зауваження на е-адресу дрібного чиновника, а потім ми отримали б документ, який ніби схвалений спільнотою.

Так вже було багато раз. Саме завдяки таким «обговоренням» освітяни вже втратили пенсію за вислугу років та доплату за престижність праці, а також стали частиною сфери обслуговування з найнижчими зарплатами в країні.

Але так не повинно статися цього разу, адже сертифікація дуже скоро торкнеться кожного, бо вже закладено в професійному стандарті «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», що вчителю, щоб працювати, необхідно мати документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію – диплом молодшого бакалавра (бакалавра, магістра) та незалежне підтвердження компетентностей, необхідних для виконання трудових функцій, тобто пройти сертифікацію.

Підготовлений міністерством проект Постанови КМУ «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників» є неприйнятним і потребує повної переробки та винесення на справжнє громадське обговорення, яке б передбачало б вільний обмін думками на сайті МОН, а не обмежувалось би направленням зауважень та пропозицій на е-адресу чиновника.

Запропоноване Положення містить застарілу філософію, коли чиновники різних установ будуть визначати профпридатність педагога. У новому варіанті Положення про сертифікацію має бути враховано наступне:

1. Чітко визначити мету сертифікації, оскільки в ЗУ «Про освіту» вона не визначена, а саме виходячи з мети, визначаються засоби та механізми її досягнення.

2. Визначити коло осіб, на яких поширюється Положення.

3. Усі строки проведення сертифікації мають відображатися в Положенні, аналогічно до Положення про атестацію педагогічних працівників.

4. Запровадження сертифікації не повинно призвести до збільшення кількості чиновників.

5. При проведенні сертифікації необхідно мінімізувати «людський фактор» за принципом ЗНО. Будь-які експерти з виїздом на місця – це шлях до корупції та зловживань, а також додаткові бюджетні витрати.

6. Неприпустимим є вимога щодо створення кожним учасником сертифікації е-портфоліо із залученням до зйомки та оприлюднення відео дітей та свого відео у відкритому доступі, оскільки це загрожує безпеці учасників відео, вимагає значних фінансових витрат від педагога, може містити елементи корупції (залучення батьків до проведення зйомки, надання згоди батьків на участь дітей у зйомках ставить у залежність педагога від батьків).

7. Визначено, які саме компетентності і як будуть досліджуватись, адже лише перелік професійних компетентностей, знань, умінь та навичок вчителя початкових класів займає 45 сторінок.

8. Є і інші зауваження у відкритому доступі на освітніх форумах та авторських сторінках В. Громового, І. Лікарчука та В. Онацького щодо запропонованого проекту положення. І МОН варто їх врахувати при підготовці іншого варіанту Положення про сертифікацію.

І останнє – про оплату праці педагогічних працівників. Настав час міністерству показати реальну турботу про освітян. Висуваючи вимоги до педагога на 45 сторінок, треба дати вчителеві і гідну зарплатню.

Вимоги до прибиральниці та до вчителя різні. Прибиральниці не потрібно мати спеціальну освіту, постійно проходити курси підвищення кваліфікації, кожні 5 років атестуватися. Чому ж зарплата однакова, чому вчитель-початківець, що провчився в університеті 5 років, має таку ж ставку, як і прибиральниця?

МОН пропонує тим, хто пройшов сертифікацію, підвищити ставку на 20%, тобто десь на 600 грн, при цьому шалені кошти будуть витрачені на організацію та проведення сертифікації. Зараз потрібно всім освітянам підняти зарплатню, хоча б на ці ж 20%. І це дуже просто зробити, варто не розширювати штат чиновників та не збільшувати видатки на організаційні заходи, пов’язані з сертифікацією, а лише замінити одну цифру в Постанові КМУ № 22 від 11 січня 2018 р. «Про підвищення оплати праці педагогічних працівників», передбачивши, що посадові оклади (ставки педагогічних працівників) підвищуються не на 10% (як зараз), а на 30%.

Колего, чи почує це МОН – залежить і від Вас. Чи буде сертифікація черговим джерелом корупційних схем, відмиванням коштів, збільшенням чисельності різних чиновників та приниженням вчительства, залежить від кожного з нас. Ще є можливість сказати «НІ» нікчемному документу та проголосувати за вимогу повної переробки Положення та повторного винесення його на громадське обговорення.

Змін вимагають серця, наші серця.

Оригінал

Освіта.ua
10.12.2018

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олексій
Медицину уже вбили, тепер вбивають освіту. Під видом реформ ріжуть бюджетні кошти і все роблять щоб освіту молоді педагоги обходили стороною...
Родион
ЦИТ:"Чи буде сертифікація черговим джерелом корупційних схем...". Якщо, навіть війну в цій державі не оминула захмарна корупція, то що можна говорити про якусь там учительську сертифікацію.
Tet-a-tet
Я вважаю, що сертифікація повинна проводитися наприкінці випуску студента педвишу. Проводити її мають колеги по цеху( досвідчені педагоги -практики), а не державні чиновники, які ніколи не працювали у СШ. Таку сертиф. слід проводити через рік ординатури і лише тоді видавати диплом про ВО.Так само мають проходити атестації з підвищення розрядів. Не директор школи зі своїми підлабузниками мають оцінювати роботу педагога, а незалежна колегія-педагогів практиків з різних НЗ. Їх робота під час засідань повинна оплачуватися як понаднормова окремо і не залежати від чиєїсь милості. Тоді керівники шкіл не триматимуть на поводку вчителів, а змушені будуть ставитися до них справедливо. Колегія повинна мати право взагалі позбавити вчителя права викладати, якщо він вчинив аморальні дії, або порушив кодекс честі професії. Наші серця вимагають правди, брехні ми вже наїлися досхочу. Чи захочуть чиновники відразити гілку на якій самі сидять?
Студент
Для Tet-a-tet: Погоджуюся, сертифікацію треба вводити випускникам педвишу, більша частина яких навіть не планують працювати в школі і рідко відвідують заняття в педунівері, а держава витрачає на них кошти!
З досвіду
Всі журяться як замордувати вчителя, придумують різні екзекуції, через які має пройти і досвідчений і початківець, а учням ( більшості) просто не треба освіти, а тому і не вчаться. Не з могли б без освіти знайти роботу, і самі би вчилися і вчитель би був змушений підтримувати свій рівень (і без сертифікації). А так ... ?
Коментувати