Є. Ніколаєв: про англомовних міжнародних доцентів

Вимоги до здобувачів наукового ступеня мають складатися з 2 частин: держави і навчального закладу

Є. Ніколаєв: про англомовних міжнародних доцентів

Автор: Євген Ніколаєв, кандидат економічних наук, викладач Київського національного економічного університету.

Мої п’ять копійок про нових англомовних міжнародних доцентів.

1. Єдиний адекватний шлях реформування системи наукових ступенів та вчених звань в Україні — це повне і безумовне скасування другого наукового ступеня («доктор наук») і вчених звань в їх існуючому вигляді («державні» наукові звання).

2. Єдиний науковий ступінь, який має існувати в Україні, — PhD. Одержання людиною ступеня «доктор філософії» свідчить (має свідчити) про наявність у людини сукупності компетенцій, необхідних для здійснення наукових досліджень, викладання в університеті тощо. Представляючи дисертацію до захисту, людина демонструє, що вона вміє працювати з літературою, знає англійську або іншу міжнародну мову (без чого не може бути адекватної наукової новизни в дисертації), вміє підготувати і опублікувати наукову статтю, знайома з колегами з інших університетів, бере участь у наукових конференціях. Тобто перший науковий ступінь засвідчує про здатність людини проводити наукові дослідження. Тоді другий науковий ступінь свідчить про суперздатність до відповідної роботи? Це абсурд.

3. Вимоги до здобувачів наукового ступеня доктора філософії мають складатися з двох частин. Перша – вимоги, визначені державою. На мою думку:

а) міжнародний сертифікат із володіння англійською, німецькою, французькою, іспанською, китайською або японською мовою на рівні C1 або C2 (не B2, бо B2 – це рівень володіння мовою особою, для якої ця мова не є рідною, достатній для навчання цією мовою у середній школі);

б) одна стаття у дійсно поважному науковому журналі міжнародного рівня (вимога – не членство журналу в скопусі, а його рейтинг у відповідному світовому рейтингу топ-500 журналів за певною галуззю науки; такі рейтинги існують);

в) визначення обсягу навчальної програми підготовки аспірантів, без жодних нормативних, обов’язкових дисциплін;

г) розміщення повного тексту дисертації у постійному вільному відкритому доступі на сайті установи, де дисертація представлена до захисту.

Друга частина вимог – визначається установою, де здійснюється захист дисертації. Про це напишу іншим разом.

4. Доктор наук, доцент і професор – нашарування медальок, що дає право на невеличку додаткову ренту (копійчину) до зарплати, а також, у випадку доктора наук-професора, на академічну дідівщину. Україна не може собі цього більше дозволити. Один науковий ступінь – доступ до викладання і досліджень. Результати викладання і досліджень – підстава для їх диференційованої оплати, доступу до посад, повноважень і відповідальності.

5. У цьому руслі я підтримую нові вимоги міністерства щодо доцента/професора. Ці звання стануть недосяжними, що стане першим кроком на шляху до їх ліквідації. Що, в даному випадку, і треба зробити.

Оригінал

Освіта.ua
07.03.2017

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Viktor
Для автора. Ви би лучше як кандидат економічних наук написали як відновити економіку та обгрунтувати ціни на комунальні послуги в Україні.
Sergiy
Якщо виключити 3 і 5 пункт то може бути. Для автора рівнем В2 володіє приблизно 70% громадянн Англії , а на рівень С1 напевно і 50% наздасть ( подивіться на цю тему публікації в мережі). Я думаю якщо МОН недовіряє власному кандмінімуму з іноземної то це їх проблема.
MMFJ
Щось мені не зовсім тут зрозуміло. Якість надання освітніх послуг (навчання студентів) визначається тим, скільки у кого "медальок" і статей у Скопусах?
Nedolya
Пункт 3 а) нереальний, В2 достатньо - все ж оцінюється кваліфікація у певній галузі наук, а не знання мови. Пункт 3 б) не витримує критики - топ 500 з астрології або екстрасенсорики ніяк не зробить статтю науковою. Scopus та Web of Science - відомий критерій і однієї статті не достатньо, хоча б 3-5 для PhD та Хірш 1. Якщо її ніхто не читає і не посилається на неї, тоді її вартість нуль і вона нікому не потрібна, як і дослідження авторів статті. Доктор наук та доцент - міжнародна практика, зазвичай це посада, але в деяких країнах це ще звання (Польща, Німеччина). Ступінь PhD це не тільки кваліфікація, але й науковий ступінь. Якщо в дисертації наука відсутня, ніяка відсутність плагіату не віднесе роботу до наукової - це просто треш. Я б подовжив критерії на дійсних докторів - професорів, кандидатів-доцентів - відповідність новим критеріям потрібно підтвердити протягом атестації. Ні - на пенсію або зниження кваліфікації з відповідними наслідками.
Александр
У "эксперта" очень своеобразное представление о "медальках". По нынешним правилам "медальки" оцениваются практически как двоекратное изменение зарплаты. Ассистент со степенью получает такую зарплату, что 90 % выпускников-троечников не согласны её получать сразу после окончания ВУЗа. Преподаватель на должности доцента, но без звания, получает ставку не доцента, а меньшую, а если через два года он не предоставляет аттестат доцента, то его переводят на оклад ассистента, оставляя на должности доцента. Аналогичная картина с профессорством. "Дедовщина докторов наук" - можно привести множество примеров дедовщины кандидатов (ректоров, проректоров). Это раковая болезнь нашего образования, и жонглированием со званиями она не решается.
Вадим Мендерецкий
Більше всього мені в цьому недолугому опусі сподобалось: .... що звання доцента/професора мають стануть недосяжними. Запитання: а заради чого це має статись? Все вже розвалили горе-реформатори: освіту (середню і вищу), медицину, культуру, економіку, с-г.... Що вже немає до чого більше причепитись щоб далі валити. В народі кажуть: то вчепися сухої гіляки....
Viktor
Для Вадим Мендерецкий: Вірно, якщо "У цьому руслі я підтримую нові вимоги міністерства щодо доцента/професора. Ці звання стануть недосяжними, що стане першим кроком на шляху до їх ліквідації." , треба було завершити та ліквідації освіти і науки в Україні.
Коментувати