В. Бахрушин: державі не вистачає активних людей

ВНЗ мають працювати по-новому, а не штампувати гвинтики для давно не існуючої машини

В. Бахрушин: державі не вистачає активних людей

Автор: Володимир Бахрушин, головний експерт групи «Освіта» Реанімаційного пакету реформ.

Одним з основних завдань сучасної вищої освіти є формування так званих загальних компетентностей. До них, зокрема, належать:

  • здатність бути критичним та самокритичним;
  • спроможність генерувати нові ідеї;
  • здатність шукати, обробляти та аналізувати інформацію з різних джерел;
  • здатність виявляти, ставити і вирішувати проблеми;
  • здатність приймати обґрунтовані рішення;
  • здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
  • дух підприємництва, здатність брати на себе ініціативу та ін.

Ці та інші загальні компетентності відображені в Європейській та Національній рамках кваліфікацій. Наприклад, EQF вимагає від випускників бакалаврату здатності вирішувати складні та непередбачувані задачі в певній галузі, а також здатності брати відповідальність за прийняття рішень у непрогнозованих умовах. Аналогічні вимоги містить і Національна рамка кваліфікацій.

Натомість навіть у провідних університетах студенти часто отримують зовсім інші компетентності – НЕздатність бути критичним та самокритичним, НЕспроможність генерувати нові ідеї, НЕздатність аналізувати інформацію, НЕздатність вирішувати проблеми, НЕздатність приймати будь-які рішення, НЕздатність брати на себе ініціативу тощо.

Чи може бути інакше, якщо головними критеріями оцінювання в багатьох випадках є дисципліна, слухняність та здатність максимально точно відтворити текст підручника чи конспекту лекцій? А дрібніші відхилення караються зниженням оцінок, позбавленням стипендії чи відрахуванням.

Розумію, що проблема не тільки у викладачах та університетах. Значну частину студентів доведеться виключати, якщо застосовувати інші критерії. Постійно зменшуються час роботи викладача зі студентами і час, що відводиться на оцінювання їх робіт. Значна частина студентів не має достатньої мотивації до якісного навчання через розуміння відсутності робочих місць для них на ринку праці. Перелік причин можна продовжувати.

Ось тільки в державі критично не вистачає людей, спроможних активно і ефективно працювати над вирішенням численних проблем. І проблем від цього стає все більше. Тому вища школа має швидко вчитися працювати по-новому, а не штампувати гвинтики для давно не існуючої машини.

Оригінал

Освіта.ua
21.02.2017

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Grigory Kravchenko
Шановний, Ви помиляєтесь. Багато активних у владі але немає порядних. Порядні порпаються у гної. А як тільки просто приблизився до влади (депутат селищної ради) дуже швидко очі мутніють і якось швидко правдоруб паретворюється у корупціонера, афериста і пі......са. За рідким виключенням. Таких вище не пропускають....
Pasufik
Для Grigory Kravchenko: А як може бути по -іншому, коли ми живемо у суспільстві де править бал брехня, користолюбство, лицемір’я і марнославство?
Коментувати
Віталій Карпа
"....Значну частину студентів доведеться виключати,..." А викладачів?...щодо мотивації студентів-автор не правий. Якраз сучасна розумна молодь розуміє, що лише здобуті знання, а не папірець, дають шанс отримати хороше місце..може не тут..
совесть
Бахрушину: Населення України - близько 40 млн. (перепису давно не було, тому точної інформації на сьогодні не існує). І Ви стверджуєте, що серед них НЕ ІСНУЄ (чи зовсім мало) ТАКИХ, ЩО ЗДАТНІ ПРАЦЮВАТИ НА БЛАГО ПРОЦВІТАННЯ ДЕРЖАВИ, а не на власну кишеню? Може треба краще шукати? Чи хоча б шукати? Маленькі (за кількістю населення) країни знайшли таких надрозумних, надефективних, надкомпетентних будівників добробуту населення, а у нас - НЕ НАРОДИЛИСЯ? вельмишановний науковцю! От і Ви почали розуміти, що змінити текст закону про вищу освіту, затвердити його у раді й ВИКОНУВАТИ БУКВУ ЗАКОНУ, здійснити реформу вищої освіти - різні речі. Ну не можна реформувати освіту без грошей, з економікою, що загинається!!! Зміни лише на папері і ті не системні! Та й вони не потрібні тим, хто КРАВ, КРАДЕ І ПРОДОВЖУЄ КРАСТИ.
Pasufik
Як вища школа навчиться працювати по-новому, коли нею, в основному, керують старі "перевірені" кадри? Вони, що, рубатимуть гілку на якій самі сидять? Щодо загальних компетентностей. Лише 5% людей мають від природи організаторські здібності, як Ви цього навчите тих, кого господь не наділив цим талантом? Почніть вводити дуальну освіту,чесно ліцензуйте ВУЗи і їх тоді стане у два рази менше, але вимоги до якості підготовки сформулюйте чітко і всім зрозуміло. Не маєш належних знань - ось тобі диплом кваліфікованого робітника і йди працювати туди, де маєш здібності, а не претензії. Сьогоднішнім ВУЗа потрібні не компетентні студенти, а покупці липових дипломів. У перших - матеріальний достаток, у других - задоволене марнославство. Так і працюємо над вирішенням численних проблем, ініціативно, в дусі сучасного підприємництва!
Кадр
Для Pasufik: А при ліцензуванні головним є кадровий склад, левова частка якого (згідно ліцензійних вимог) повинна припадати на професуру, а це якраз і є ті пристарілі кадри, які бояться до мишки доторкнутися))).
Pasufik
Для Кадр: Хто захоче пса вдарити завжди знайде палицю. Хто забороняє МОНу створити незалежну ліцензійну комісію? Було б лише бажання.
Коментувати